• cap

Varför barnfritt bröllop?

Varför bara bjuda en halv familj?
    Tycker man att barn förstör?

Blir så sur?

Kan någon förklara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:02:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:14:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

• Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?
  • Vargtass

Lilla bus: du får naturligtvis tycka som du gör. Men jag personligen skulle inte tveka att bjuda mina syskonsbarn eftersom den är nära släkt med mig och står mig nära men förövrigt hålla det barnfritt. Jag vill ha mina nära där, oavsett ålder.

• Sapho

Jag förstår någolunda att vissa inte vill ha barn med som stör i kyrkan och som kan komma iklämm när de vuxna dricker. Men själv tycker jag att det är lite töntigt faktiskt att det ska vara så himla noga! Man behöver ju inte dricka en massa heller! Ska man fira kärleken så ska man göra det med barna också. Tycker jag :D Skjut mig..

• Wilja

Vi hade barnfritt när vi gifte oss. Hade inga barn själva och såg ingen anledning att folk skulle ta med sina till vårat bröllop. Vi ville ha ett bröllop utan barnskrik och babygråt i kyrkan och på festen. Det var ingen som hade nåt emot det, dom flesta tyckte det var skönt att få en barnfri dag.

• Lilla Bus

Men som i vårat fall där det står på inbjudnings kortet att de inte vill att barnen ska komma. Så tycker jag att man försöker lyssna på deras önskan.

• anq

Vi hade med alla barn på vårt bröllop. Mycket på grund av att vi ville ha det avslappnat och spontant. En fest med bara vuxna kan lätt bli stel eller tårdrypande eller lite väl "festlig" alkoholmässigt. Med barn blir det sprudlande och glatt även om folk inte dricker så mycket alkohol.

Vi hade ett barnrum med spel, böcker och videofilmer samt dynor och filtar där barnen kunde sova då det blev sent. Efter middagen var det karaoke med dans som vissa barn och vissa vuxna var med på, och fotboll ute som vissa barn och vissa vuxna var med på.

Min mans bror och hans fru kom utan barn, alla andra tog med sig sina. Tycker att barn eller inte är en självklar valfrihet. Om jag hade velat ha ett jätteromantiskt sagobröllop hade jag nog inte tagit med barnen heller.

• Palsternacka

Vi hade en sprudlande glad fest utan alltför mycket alkohol, trots att de enda barnen som var med var två små bebisar som sov eller ammades största delen av tiden. Inte blev det stelt eller tårdrypande heller. Lite konstigt att använda barnen som ett sätt att hålla ordning på de vuxna... Våra vänner och släktingar uppför sig väl vare sig de har sina barn med sig eller inte.

• Wilja

Våran fest var också glad, avslappnad och "sprudlande" utan barn. Enda tårarna var när min pappa höll tal, annars var det bara skratt och glada miner

• johandra

Jag har inte läst igenom tråden men vi hade ett barnfritt bröllop, sånär som på mina brorsbarn som vi inte kunde göra av nånstans..Så dom var med..

Vi resonerade som så att man ju inte tar med sig barn när man ska på fest, varför då ta med dom på bröllop?? Vi kände inte att de hörde hemma på en tillställning där det hölls en massa tal under en timslång middag och sen fritt med alkohol....Till kyrkan var naturligtvis alla välkomna men inte på festen..

Vi fick inga konstiga miner om detta, tvärtom var de flesta av dom som hade barn glada att äntligen få ett tillfälle att skaffa barnvakt och umgås på tu man hand med goda vänner..

Vi hade en toppenfest kan jag tillägga

• Lot

Jag vill ha ett barnfritt bröllop.
    Jag anser att det blir mer avslappnat, enklare och roligare även för gästerna som kan koppla av helt för en gång skull. Ingen som behöver gå hem tidigt eller inte kan "festa loss".
    Jag skulle däremot aldrig välja att inte ha med mina egna barn. Det tycker jag är en självklarhet att de får vara med på deras föräldrars bröllop. Jag tycker det är jätteviktigt att de är delaktiga.
    Sen är det naturligtvis skillnad om det är ammande spädbarn. Då är det ju itnte mkt att välja på. Där ska ju inte föräldrarna tvingas stanna hemma pga barnet. Eller lämna bort ett så litet barn.

Så ser jag på det och kommer att vilja ha det så på mitt bröllop nästa sommar!

/Lotta

• Palsternacka

Vi tog inte ens upp frågan om barn i inbjudan, alla verkade ta för givet att det var barnfritt som gällde ändå. Men vi skrev inte "Familjen Karlsson är välkommen..." utan "Kalle och Lisa, ni är välkomna..." i inbjudan, kanske bidrog det till att inte en enda (förutom de med nästan nyfödda bebisar) frågade om de fick ta med sina barn.

Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?