Oxfilé
Planerar min o min pojkväns 3-årsdag! Vi tänkte slå på stort o prova med oxfilé för en gångs skull (brukar annars alltid bli fläskfilé). Nån som har nåt gott recept? Marinera den på nåt sätt eller så? En massa tips vill jag ha!
Planerar min o min pojkväns 3-årsdag! Vi tänkte slå på stort o prova med oxfilé för en gångs skull (brukar annars alltid bli fläskfilé). Nån som har nåt gott recept? Marinera den på nåt sätt eller så? En massa tips vill jag ha!
Ta olja
Peppar
Salt
och lite grilkryda
Sen låter du det stå ett tag
Kan du Färsk stekt patatis och gräddsås
Om den är hel så stek den snabbt i en väldigt snabb panna och sen in i ugnen men kolla med termometer så den blir perfekt
När vi vill festa till det på tu man hand brukar vi dela oxfilén i lagom bitar (ca 1½ cm) dra bacon runt om knuta fast med ett grillsnöre. Marinera i Kaj Ps grillolja och grilla. Det är väldigt viktigt att inte grilla för länge då smakar den dyra oxfilén gammal lever. Den smaken försvinner lite med bacon, MUMS Det vattnas i munnen.
Tack för tipsen! Måste fråga vad som är godast, att steka bitar i stekpanna eller hel i ugn? Har aldrig stekt hel kött i ugn, har ingen termometer heller...tycker det verkar så krångligt, men skulle vilja våga prova!
Det är jätte enkelt men du måste nog ha termomter det är inte roligt när den bli försörd och smakar lever. Jag glömde, mycket kryddor ska det vara på,det tar en stund (vet ej hur länge men kolla i kokboken)man kan ju göra annat medans man väntar
Jag tycker att oxfilé är så supermumsigt i sig så det enda jag har på är lite vitlök och svartpeppar, sen om det blir helstekt i ugn eller stekt i pannan, det beror på humöret. Åhh, vad gott! Vad sugen jag blev nu. men jag vill ju ha den riktigt röd inuti och det får jag vänta med att par månader till.
Men lycka till!
Meeeer!!!!
Inbakad tournedou med gorgonzolasås och potatiskroketter är smaskens.
Tag 2 bitar tournedous (be dem skära till rätt storlekar i affären). Salta, peppra, bryn i stekpannan. Lägg en bit gorgonzola ovanpå varje tournedous. Linda in i tunn smördeg. Kör i ugn. (Kolla i kokboken temperatur och tid, kommer inte ihåg tyvärr). Servera med gorgonzolasås och potatiskroketter. Namnam...
Helstekt oxfilé med hasselbackspotatis
Salta, peppra oxfilén hel. Bryn hela oxfilén i stekpannan. Lägg i en liten ugnsplåt/form och tillaga valfri tid, beroende på om du vill ha den röd/medium/genomstekt. Jättegott med hasselbackspotatis, potatisgratäng eller råstekt potatatis (ok då, alla typer av potatis). Potatisgratängen blir godast om du gör den dan innan. Gärna med mycket grädde Tillsammans med potatisgratäng blir det gott med rödvinssås. Annars skulle jag ta bearnaisesås till övrig potatis.
Min mans rekomendation.
Bryn filén hel i stekpanna eller gryta. Så den får färg. Vippa in den i smörpapper o lägg den i ugnen på 70 grader. Tiden varierar på hur du vill ha den röd/rosa/genomstekt. Lika så vikten är av betydelse. Men räkna med minst 1 1/2 timme.
Om du vill steka i bitar så stek med citron o nymalen svartpeppar.
Smaskens....
Hej!!
Maken min brukar lägga i vitlök i oxfilen o lägga runt en remsa bacon
och sen steka på svag värme!! Finns inget godare!!! (om man gillar vitlök vill säga) ; =
Det här är supergott!!
skär oxfilén i portionsbitar
stek dem snabbt i pannan så de får färg (eller hur genomstekta ni nu vill ha dem)
lägg dem på ett ugnssäkert fat, lägg på chevréost och pinjenötter och in i ugnen så osten hinner smälta och få lite färg!
servera med klyftpotatis eller vad ni nu tycker bäst om
SUPERGOTT!!!