• sparbanken

hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.

Snälla hjälp mig. Min mamma ringde nyss och dom ska ta bort våran valp! För hon bits, verkligen bits, finns det inget man kan göra så hon slutar? vi har prövat att nya i nacken och bara gå där i från, för hon hugger verkligen så man får sår.

SNÄLLA HJÖLP MIG FORT!!!!

• Svar på tråden hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.
  • Jen nifer

våran valp bet med..
    Men det visade vi från första början att de godtog vi inte.
    Vi köpte hem tuggleksaker o ben, för de kliar ju i deras tänder..
    De gäller att vara riktigt riktigt bestämd..

Tycker inte att avlivning är ett alternatv,
    Men som du beskriver verkar de ju inte var alekfulla nafsanden

Då kan du ju utgå från att hon testar er. Så bli ännu hårdare hon måste verkligen förstå att de är fel..

Hon kanske behöver mer stimulering?

Sen förstod jag inte, de är din hund eller??
    Men din mamma som tar han dom den mesta del av tiden?

Plussade 18/4
  • sparbanken

Tack Jessi, jag får pröva, om hon bits och verkligen inte slutar!

• Tusse73

Handlar ju lite om att visa vem som bestämmer också. Speciellt om hon blir värre av en tillsägelse. Detta är dock inte något stort problem och det är som alla andra här säger så att valpar bits. Skaffar ni en ny så lär den bitas den med, så är det bara.
    Vissa kan tugga i flera timmar om dagen, leksaker är inte till för att tugga på utan den funktionen ska tuggben uppfylla. Leksaker leker man med. Förrutom att valpen får använda sina käkar på tuggben så rensar den också tänderna med ett sådant.
    Märgben eller ben är oxhud är det bästa.

Kom ihåg att det är viktigt att använda sin röst vid uppfostran. Hunden ska märka skillnad på om den gjort något bra och ett nej.

Kanske känner ni någon som kan hjälpa er med lite tips om hus ni skall gå tillväga med er hund, med tanke på rasblandningen kan det behövas. Ni har förmodligen en ganska aktiv hund som kräver att få arbeta, vilket är något man ska tänka på innan man skaffar en hund. Nu krävs det tid och vilja för eran del att få bukt på hunden. Avlivning är inte ett alternativ enligt mitt tycke. Er hund har inte valt familj och förtjänar ett bra liv.

Du ska se att det ordnar sig om ni ger det lite tid, lycka till!

• jessilundgren

sparbanken: hål på huden, alltså valptänder e vassa och dom gör hål vare sig valpen vill eller inte. hur signalkänslig är hon?
    har du provat att sänka till basläge då hon gör "fel" för att sedan bli jätteglad då hon gör rätt. på en av mina hundar räckte det med att sänka till basläge för att hon skulle lägga sig på rygg medans schäfern fick jag mer eller mindre brotta ner för att han skulel ge sig

• Vargtass

Tycker du borde gå till biblioteket eller bokhandeln och införskaffa dig ett gäng böcker om hundar och lusläsa. Gärna om hundpsykologi och etnologi. Som de andra skriver så är det ett typiskt beteende för valpar. Finns det någon valp som inte bits? Om ni reagerar över detta så blir jag lite rädd för hur ni kommer att reagera när hunden börjar bli könsmogen och kanske lite trotsig? Nej, fy... Mitt råd är läs allt och lär er att förstå varelsen som ni valt att ta in i familjen! Lycka till!!!

• mammapåheltid

vår valp e nu 5,5mån o han biter.... vi nejar han men när vi leker så leker vi o det har han börjat fatta nu som tur e :) har du testat godis?? träna o åter träna o beröm med godis det gjorde vi o det har funkat för då vet dem att detta gjorde ja rätt för jag fick godis. sen trappa ner med godiset o beröm mycket istället. har själv schäfer /border collie i min. för lär ni den inte nu så tar den komandot hemma o det e inte bra. så träna o åter träna gå ut på nätet o leta efter tips hur du ska bära dig åt. så löser det sig ska du se.

• Wolfhound

Du har en understimulerad valp tror jag. Hon behöver stimuleras mentalt. Få "tänka". Hon söker uppmärksamhet när hon bits, det är hela saken.
    Aktivera henne mentalt utomhus/inomhus, lär henne att söka godis. Börja med att bara lägga ut det på golvet så att hon ser godiset, när hon är på väg, säg "sök godis" efter övning, så kan du börja med att gömma det under ex vis en liten duk, låt henne se vad du gör, säg sök godis. Stimulans!!!
    När hon biter, säg med låg dov röst: "Nej" eller "Fy". När hon slutar är hon "duuuuktig" med glad röst.
    Om du säger nej eller fy, med hög gäll röst(?) så tror hon att du är positiv.
    Ge henne alternativ. Men inte när hon biter, får hon en leksak då, så uppmuntrar du hennes beteénde. Gör som ovan, vid duuuukig får hon leksaken.
    Din mamma måste också göra precis samma sak, annars blir valpen kluven och vet inte vad som gäller.

• verosus

Jag tycker också det låter som ett väldigt drastiskt och bekvämt sätt att hantera det - att avliva. För mig verkar det som att hunden är klart understimulerad. Det är ju en arbetande hund som behöver stimulans i form av både hjärngympa och aktiva promenader. Än så länge är den för liten för långa promenader men det hindrar inte att de promenader som gås görs mer intressanta för hunden. Godissök, hoppa upp på bänkar, stenar, leta godis i träd, gömma godis under marken, bara sitta och titta - passiv träning något som många missar med stressade hundar. GÖR saker med hunden och låt den vara ifred när den sover. Att ta igen sig och smälta dagens intryck är nog så viktigt för en hund. När den biter gå där ifrån, lugnt och bestämt. Va inte fysisk med hunden och välj vilka strider ni går in i. Jag pratar av egen erfarenhet då vi har en hund som var fullständigt rabiat som valp och det under en lååång tid. Så vi har konsulterat psykologer, hundtränare osv och alla har gett de råd som jag nu gav. Ytterligare en sak ni kan göra är att ta den till en veterinär som får kolla att hunden mår bra, kanske har den ont någonstans.
    Lycka till och snälla avliva inte hunden, det är aldrig hundens fel när den gör så här såvida den inte har en hjärnskada, men det låter det inte som.

• sparbanken

Nej det är familjens, men mamma är hemma, för hon har en sjukdom så hon kan inte jobba. Frydomylargi.

För ingen i familjen är hemma på dagarna, och hon blir rädd när Nelli (hunden) går på för hårt och verkligen hugger henne, även i ansiktet.

Ingen av oss har verkligen gått på henne när hon blir så där tokig. och nu på senaste tiden har allt blivit värre. vi har alltid sagt ifrån. Men tydligen har vi ändå vart för snälla.

Min familj bor på landet och jag bor inne i stan men är där ute så mycket som möjligt. så hon har minst ute på långpromenader 3-4 ggr om dagen. Sen är hon såklart ute och kissar oftare.

Men man märker och det säger min sambo med, att hon tror verkligen hon bestämmer över allt och alla. Total nonchalans.

• Vargtass

Många skriver att stimulans är viktigt och att den är understimulerad. Visst kan den vara det... Men jag skulle nog också tro att man får se på andra hållet också. Kan hunden koppla av och Kan den slappna av och ta det lugnt?

Svar på tråden hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.