Hallonsaft, det mesta i min tråd handlade enligt mig om ledarskap. Tryggt ledarskap som istället för hårda ord och bestraffningar på ett vänligt sätt visar vem det är som bestämmer. Ganska beprövade metoder som iaf jag lärt mig på de kurser jag gått och som jag även lärt vidare på de kurser jag haft. Sen om det inte passar alla är en annan sak. Mina hundar passar det utmärkt och de är trygga individer som tycker att matte är det bästa som finns.
För att kommentera något av det du skrev:
Jag menar inte att vi i familjen skall äta först. Det jag skrev var att hunden får äta sin mat när jag säger att den får det. Min hund sitter ner när jag ställer ner skålen, hon tittar mig i ögonen, jag säger "varsågod" och hon äter. Dels vill jag inte ha en hund som stressat kastar sig över maten, dels visar jag min hund att det är jag som bestämmer när hon får äta.
Detta med att gå ut genom dörren först är något som jag tror att väldigt många med mig tränar. Hur det är i en vargflock vet jag inte men att ha en hund som tränger sig förbi mig för att han ska ut först accepterar inte jag. Vem vet vad som finns utanför dörren, en bil, en katt, ett rådjur. Jag går, sen går hunden = jag bestämmer = ledarskap. För mig är detta att befästa ett ledarskap, ett tryggt sådant. Samma att hoppa ur bilen, aldrig utan att jag säger varsågod.
Att vänta när hunden vill gå ut och kissar handlar alltså om en liten liten stund. En minut eller kanske en halvminut. Det är för att hunden ska tycka att du är toppen som ledare, som vet när han vill gå ut. Jag kan förstå om alla inte håller med om det och jag brukar själv gå ut direkt med min hund. Men det är något iaf jag lärt mig på de valpkurser jag gått och också lär ut på de valpkurser jag lett. Sen förstår jag era åsikter om just det.
Jag tror inte att man blir en bra ledare bara genom att hitta på roliga saker med sin hund när man är ute. Det kan man göra även om man är rädd för sin hund t ex eller om man av andra orsaker inte klarar av sin hund. Leka kan alla göra.
Sen ska man givetvis leka med sin valp men det skrev jag också, men att jag bestämmer när vi börjar och när vi slutar. Detta handlade ju också om en valp på fyra månader så att gå in på mer avancerad träning så som vallning eller annat var inte aktuellt. Det kommer ju först senare.