Cervixfaktor - Dödar mannens spermier
Jaha, så har man fått konstaterat att man har vad som kallas Cervixfaktor.
Någon mer som har detta? Hur stor är sannolikheten att man lyckas med insemination?
*Ledsen*
Jaha, så har man fått konstaterat att man har vad som kallas Cervixfaktor.
Någon mer som har detta? Hur stor är sannolikheten att man lyckas med insemination?
*Ledsen*
skatti: nu hänger jag inte med.
Jo alltså, vid IVF så har konsistensen/karaktären på sekretet i livmoderhalsen ingen betydelse, eftersom befruktningen sker utanför kroppen. De tester som skulle kunna visa vad som är pro blemet med barnlösheten utförs inte om man ÄNDÅ kommer kunna gå förbi problemet vid IVF. Man får alltså inte göra testerna för sin egen sinnesro skull. Tyvärr tycker jag, för man vill ju veta....
Bliglin
Vi fick inte göra efter-samlagstest, utan ett annat sorts sekrettest där det togs prov på mitt sekret först, på dag 11, en fredag, då de hade kollat med VUL att jag var nära ägglossning. På måndagen, dag 14, fick min man lämna in sitt bidrag på labbet och så testades det med mitt sekret. Eftersom det skulle vara pigga simmare hade min man fått spara sig i tre dagar - alltså inget skoj under de intressantaste dagarna
Men med vanligt eftersamlagstest är det säkert inte nån minskad chans! Lycka till!
skatti: Jag kanske inte hängt med i alla inlägg. Finns det alltså ingen annan behandling än IVF mot problemet? I så fall förstår jag att det inte spelar någon roll. men nån ovan fick ju en kräm som behandling...?!
Det beror lite på vad problemet i sekretet är, tror jag. I mitt fall trodde de på en bakterieinfektion. Men det kan också vara nån sorts antikroppar i vissa fall om jag inte minns fel. Läs mer här: www.androvitae.se/
Klicka på Barnlöshet och sen på Livmoderhalsen.
Men betänk att den här sidan är gjord av en klinik som gör såna här test - som sagt verkar det inte numera anses så tillförlitligt...
Insemination kan också hjälpa om det är livmoderhalssekretet som är problemet. Då sprutas ju spermierna direkt in i livmodern och behöver inte kämpa sig igenom sekretet. Vi ska prova det nästa månad
Nu pratar jag om cervikfaktor, alltså att kvinnan bildat/har antikroppar. Och jag pratar om Göteborg. Det kan se olika ut i olika städer/landsting, vad gäller prover och utredningar. Mellan olika läkare i samma stad också för den delen....:/
Aha, tack för svaret Muskot!
Jag antar att det finns en viss risk för att de suger upp "för mycket" av vårt blandade sekret vid PCT, men chansen att bli gravid samma månad som testet kanske, kanske finns ändå...
I vilket fall så har vi ju inte lyckats hittills, vilket ju talar för att vi har något "fel" även om de inte upptäckt det ännu...
Personlige lutar jag åt att även om mitt sekret kanske inte har just antikroppar mot spermierna, så kanske mitt sekret är det som är problemet iaf. Jag menar, för alla par handlar det ju om timing med tanke på att sekretet är mer eller mindre "spermiedödande" annat än vid ägglossning, och om man som jag är en torris så kanske det handlar om extra viktigt att pricka exakt rätt i tid?
Men men, vi lär ju få veta mer exakt efter vi gjort eftersamlagstestet. (Jag bor i Belgien där PCT tycks vara standard). I vilket fall hoppas jag på IVF... men om det skulle visa sig att vårt problem är ett "sekretproblem" på det ena eller andra sättet, så lär vi ju ha goda chanser med insemination tänker jag
Lycka till ni andra!
tack för svaren man blir ju orolig att de missar att kolla viktiga saker. vi har just påbörjat utredning och har inte fått resultat än.
skatti: blev ni gravida nu utan hjälp i väntan på IVF? Grattis verkligen
Tack Leiben! Jo efter 19 ångestfyllda månader med mycket tårar och sorg. Vågar inte ropa hej än, men gravid, det är jag ju:)
Grattis och jag håller tummarna att allt går bra!
Hej allihop och stort grattis Skatti!!
Jag är mitt i allt testande just nu. Har heller inte helt fattat vad dom olika felen kan bero på, eller syftet med eftersamlagstest. Mot slutet av veckan är jag förhoppningsvis klokare. Om man spermierne ej klarar sig i sekretet OCH det visar sig på blodprovet, att detta beror på att man har antikroppar mot spermier, då kan ju detta också göra chanserna sämre vid IVF.
Hejsvejs! Nyhet: Mitt ogenomträngliga sekret beror antagligen inte på antikroppar, utan på en bakterie! Sambon och jag ska båda behandlas med antibiotika. Jag frågade om denna åkomma även kan påverka förhållandena i livmodern, och han svarade ett högt och ljudligt "JA!" Detta kan förmodligen vara en bidragande orsak till misslyckade IVF, med toppembryon, fin slemhinna, oproblematisk stimulering, normalt antal befruktade ägg osv. Vi ska till läkaren på tisdag för att få antibiotika. "Jag brukar kalla hit paren", sa läkaren "eftersom det brukar finnas så många frågor." Så, på tisdag blir jag nog klokare. Fråga på om det är ngt ni undrar, så kan jag passa på att fråga.
Kram
HoppasLina....hur har de kommit fram till att det skulle vara en bakterie?
ezzy: Dom tog sekretprov från slidan vid ÄL och skickade till ngt labb..