• NovaUnique

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)

Jag har försökt förut - fick tag i några av er - men har tappat bort er!
    Jag försöker igen!

Finns det några andra svenska mammor/pappor eller svenska blivande mammor/pappor heller ja, svenska personer på vift här i Tyskland som vill hålla lite kontakt? Jag vill det! Jag bor f n lite då och då i Bremen och känner mig eeeeensaaaaaam!

Hojta till här i tråden så kan vi väl babbla lite?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 11:51:43:
    Nu är det hög tid för en ny tråd!
    Här har ni länken:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m20507086.html

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)
  • Appeltoss

Oj vad tyst det är här! Är alla ute och firar Valborg?

• JPMum2B

I wish! Det var tider det när man fortfarande firande valborg..när man tog fylletåget in till Göteborg, kollade på cortegen och söp sig askalas uppe vid näckrosdammen *drömmer sig bort -NOT*

• Anme

Ja,ja cortegen... fast karnevalen i Lund var nog bättre Vi grillade med vara grannar i trädgarden igar. Och da kom jag pa en annan specialgrej med tyskarna - deras kärlek till Aldi. Vilket iof inte är nagot fel kanske, de har ju manga bra och billiga saker. Men just den där blinda övertygelsen att Aldi alltid har det bästa är nog ganska speciell...

Far väl fortsätta storstädningen, mina föräldrar kommer till helgen för att gulla med sitt barnbarn (som driver oss till vansinne pa kvällarna han vill a b s o l u t inte sova trots att han är jättetrött).

• katinka1

Ni säger det! Det var tider när man firade Valborg....och nu satt vi hemma och at lite gott istället. Värst vad tiderna förändrar sig!

Anme: Jobbigt med pluttar som inte vill sova - hjälper inte just nu, men det gar över.

Va ni ute och firade första maj? Vi var det inte utan njöt av det otroliga vädret i trädgarden istället. Det ska ju tydligen bli en kanonsommar sa det är väl bara ställa in sig pa sol och bad kan jag tro. Inte helt fel

• Kornblume

Jag var mitt i Kreuzberg som vanligt första maj eftersom jag bor där. Men vi satt i parken och grillade och höll oss tva kvarter fran kravallerna. Avskyr vald och eskalationer. Och jag avskyr helikoptrarna som surrar över huvudet pa en var tionde minut och polisbilarna som är sa manga att man tror att det är krig. När vi sen skulle ga hem vid sjutiden sag vi att de hade lagt om den sista demonstrationen med Antifa och gänget som alla - för första gangen pa atta ar - marscherade förbi var gata. Jag var sk*tnervös för vi satt fast där med var son mitt i demonstrationen medans massa människor med svarta kapuschonger och solglasögon gick omkring och sag skumma ut.
    Da sa min kille att man trots alla mina ar i Tyskland vid sadana tillfällen kan se att jag är en "Mädel aus kleinen Schweden" och jag fick lust att ge honom en smocka. Kravallerna börjar ju alltid först vid "Abschlusskundgebung" sa han sen, och när jag tänkte efter hade han ju rätt sa jag lugnade ner mig igen. Sa var första maj var lyckad, verken fangad av polisen, nerblött eller targasad detta aret!

(För dom som inte vet: det gar snabbt som sjutton när man är pa fel ställe vid fel tidpunkt i Kreuzberg pa första maj)

Nu njuter jag ocksa av sommaren! Tack och lov att första maj är över!

• Appeltoss

Jag har kommit på en typisk tysk sak till; det finns fler gamla söta tanter här än hemma. Ni vet, såna där riktiga tanter, med kjol och gärna en lite hatt oxå. Jag tycker dom är ursöta. Idag var det en som erbjöd sig hålla min lilla skrikis jag hade på armen när jag stod i en affär och skulle betala så att jag skulle få händerna fria. Sicken service!

• schnatte

kornblume:
    Ja, det där är Kreuzberg! Jag är ju uppvuxen där och blir rädd ändå även om jag är därifrån, så vaddå Mädel aus kleinen Schweden... Men kanske hänger det ihop med att jag flyttade till kleinen Schweden sedan.
    Nejmen vad roligt att du hamnade just i Kreuzberg, är din kille också därifrån? Bor ni i 36? Jag är i 61 just nu, hemma hos mina föräldrar, de bor vid Bergmannstr. (och jag bodde i samma hus i nästan hela mitt liv - innan Sverige alltså).

Jag är så splittrad på sistone, jag saknar Kreuzberg och alla glada och konstiga människor här samtidigt som jag tycker om det städade Västerås med alla trevliga och pratovilliga... *suck*

• katinka1

Sicken tur att jag bor i en hala utan demos, för jag tycker det är jätteotäckt med det.

Det där med de gamla tanterna har Appeltoss verkligen rätt i!! Dessutom gar man ju som sagt och handlar med korg. Vad jag däremot tycker är hemskt är folkdräkterna, men eftersom jag tycker de svenska är fina sa är det väl en vanesak.

Här har det börjat regna nu och jag vet verkligen inte vad vi har hallt pa med inomhus innan. Ska ga ut en stund i alla fall, men hela dan, som det var den senaste manaden, kommer vi ju inte vara ute. Känns riktigt konstigt.

• Kornblume

Schnatte:
    Just det jag bor i 36, Wrangelkiez sen sju ar (!) Vad tiden gar... Första aret i Berlin bodde jag i Friedrichshain. Min kille har bott i Berlin i tio ar, men kommer fran tiefen Westen, jag lärde känna honom här pa HU. Bergmannkiez är ju jättemysigt, jag kan första att du har hemlängtan! Till det huset dina föräldrar ockuperade när dom var unga, eller?

Jag är ocksa splittrad pa senare ar, saknar Malmö med alla torrbollar inklusive, men jag har blivit helt förtyskad och lite väl mycket berlinare sa folk där hemma tycker nog att jag är en riktig pratkvarn, babblar med allt och alla hela tiden, det kvittar om jag känner dom eller inte. Och är jag riktig pratsugen kvittar det nästan om dom är intresserade eller inte. Och jag är sa mycket Kreuzbergare att jag blir knasig av den svenska "du ska inte tro att du är nagot"-mentaliteten. Och att man inte hittar möjlighet till alternativa livsstilar i Sverige. Allt är bara sa omöjligt, det finns inte ens nagra bra radiosändare i Sverige utan alla bara spelar samma mainstream om och om igen.

Samtidig blir jag sa irriterad pa att det är sa skitigt här, Görlitzer Park ser ut som en soptipp och där ska jag ga och leka med mitt barn - nej,tack. Funderar allvarligt pa att organisera en "reclaim the park"-aktion!
    Och allt "löst folk" i Wrangelkiez! Hur ska jag lära min son att alla människor är lika mycket värda när jag faktiskt har svart att halla den grundinställningen själv varje gang jag gar förbi Kaisers? Jaja, jag tror att vi kommer att flytta härifran inom de kommande tva aren. Hoppas det iallafall, för det känns lite som om jag är mogen för tradiga Sverige igen!

Oj vad jag gnäller..Det kanske beror pa vädret? Egenligen är jag ganska nöjd med livet var jag än är!

• NovaUnique

Heeeeeej där!

Nu är vi tillbaka i Bremen! Var i Sverige i hela 4 veckor! Wow! Så nu känner jag mig mättad på Sverige lite och tyckte faktiskt det var himla kul att komma hem hit!

Och vilket väder det var i helgen! Synd att det inte höll i sig dock... vi har skittråkigt här inomhus. Vi går gärna ut ändå men vi glömde vagn-regnskyddet i Västerås. Hur korkad får man bli... *suck* Så vi får vackert vänta tills det inte regnar lika hårt, så kan vi våga oss ut till byn och handla lite, med korgen på armen

(¯`°?.¸ ღ Michaela ღ ¸.?°´¯)
  • NovaUnique

Förresten, Anme, vi var i Rhododendronpark igår! Vad FINT det är! Träffas gärna där nån soliga dag nu inom en snar framtid!

• katinka1

Välkommen tillbaka NovaUnique! Dum fraga (och kort minne) men hur kan ni vara hemma i Svedala i fyra veckor?? Vilken dröm. Vi far bara semester i tva, sa det finns inte en chans

Vilket väder, vilket väder. Jag kan ju acceptera att trädgarden behöver regn, men imorron far det gärna komma nattetid. Det slutade ju inte en minut idag. Precis när jag var iväg och hanlade och skulle plocka in maten i bilen (hade ingen kort ) sa drog det givetvis igang igen rejält. Sag ut som en dränkt katt när jag kom hem!

Nä, sängen ropar sa sov gott allihopa!

• NovaUnique
    Katinka:
    Jo, alltså, det var bara jag och Michaela som var i Sverige. Maken stannade ju vackert här i Bremen och jobbade. Men han kom upp en helg för att träffa oss (och samtidigt passade vi på att döpa Michaela - bättre sent än aldrig ).
  • lifesign i

hej svejs! kikade in lite här hos er. min man är från tyskland,essen, men vi bor i italien. jag å lillan ska till essen i augusti å hälsa på svärmor. ha en bra dag.

• Anme

Kornblume: Ja Kreuzberg är väl en ganska speciell stadsdel... min svägerska bor i Berlin (fast i en lugnare del, minns inte vad den heter, Hansaviertel? kanske) sa vi har varit där nagra ganger. Fast de där valdsbenägna autonoma typerna kan ju sla till även i andra städer om man har otur.

Nova Unique: Ha, jag var faktiskt ocksa i Rhododendronparken i söndags, med mina föräldrar som är ganska trädgarstokiga. Men usch vad fullt det var! Naja än blommar inte allt sa säsongen är ju i full gang. Men vi far nog sikta pa nästa vecka, för jag far besök i morgon (igen). Kan ju höra av mig till helgen. Och glöm inte att rösta i Bremen! Du far ju även om du förmodligen inte är tysk medborgare.

• katinka1

NovaUnique: jahaaaa Fast det där med dopet kommer jag pa att du nämnt. Hur var det?? Min man är i Bremen den här veckan. Det är alltid tull-kurser där (för företag som exporterar). Han är väl ute och äter pa nat trevligt ställe kan man tro. Men pa fredag är det jag som far ga ut och festa med kollegorna

• FiL81

hörrni alla tysklandsbrudar - borde vi inte starta en ny trad snart? den här har ju varit igång snart i tre månader. Om jag minns rätt, så är väl det maxlängden på en tråd?

brukar inte göra så många inlägg här - men känns skönt att veta att ni finns därute om man skulle ha lite frågor om livet här i Tyskland

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)