• linus på linjen

    varför låter man underåriga dricka???

    igår var min syster på en 18 års fest som hade arrangerats av en klubb med sprit-tillstånd. på festen så var ungdomar från 15 år o uppåt... o nästan alla drack o många av dom fick köpa alkohol i baren med falsk legg eller riktigt som ändå inte var 18 år...... vart håller det samhälle på att ta vägen.. kan man inte fira utan alkohol längre... sprit o droger börjas tas av så unga människor nu för tiden.. varför??? vad är det som har gått fel?? eller vad har gjorts fel?? är det föräldrarnas fel?? eller sammhällets???

  • Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???
  • Rheannon

    lollinondodda:

    Mina föräldrar lät oss aldrig ha fest i hemmet. Vi fick aldrig några egna glas att dricka. Vi fick däremot smaka på diverse drycker.
    Och i min familj fungerade mina föräldrars taktik.
    Jag var den enda som drack alkohol innan 18. Men att jag drack berodde på min umgängeskrets.

  • antitanten

    Hela den sk alkoholpolitiken är åt helvete anser jag.
    Det är där problemet har sin rot s.a.s.
    Jag börjar nästan tycka att man kanske skulle återinföra sk motbok.
    Även vad gäller droger i övrigt.

    Jag låter som en riktig moraltant, men sanningen är den att jag dels varit gift med en smyg-alkoholist och dessutom ser jag så många ungdomar ute som ligger i buskarna och dräller här på söder om helgerna.
    Inga föräldrar syns till vilket inte är så konstigt, för dom sitter ju på krogen.
    Tragiskt.

    För ca tio år sedan fick man på TV se reportage från Ryssland och hur det var för ungdomarna där  med all sprit, sniffning och så vidare. Då kunde man inte som svensk fatta hur dom kunde ha blivit sådana där, nu är vi där själva i vårt upplysta och "fina" land.

    Det finns till o med ungdomar i skolorna som är berusade under lektionstid.........
    ifall ingen visste det redan.

  • Ronja88

    Första gången jag blev full var när jag var 13 eller 14. Då var jag RIKTIGT full drack ju förstås HB. Mådde så dåligt och spydde som en gris. Men hade ju tur så var med 3 kompisar, 1 tjej 2 killar och dom tog väl hand om mig.
    Några dagar senare var det min kompis tur, hon blev lika full som jag om inte mer. På HB denna gången med. Men nu var vi mycket mer folk och hon hamnade till slut i ett badkar eftersom hon bara spydde hela tiden och polis och ambulans kom. Hon fick åka til sjukhus men behövde inte magpumpas som tur var :)
    Har druckit HB många gånger både bra och dåligt.
    Men det värsta som hänt var nog en gång när jag drack cider 7.0 blev så full att jag inte ens kunde ligga ner rakt :O Mitt i denna fylla fick jag även i mig tändvätska (vi tältade och grillade) Var så sjuk, hade egentligen behövt att åka till sjukhus men det blev inte så.

    Så hellre skulle jag köpa till mitt/mina barn än låta dom fixa själva. Har blivit väldigt mycket sexuelltutnyttjad när man var ute och söp med "kompiar" som bara söp ner oss för att få sig något själva, under mina år när jag var som värst och vill vekligen inte att det händer mitt/mina barn, eftersom jag vet hur det känns nu när man tänker tillbaka..

  • anne h

    ronja88-
    jag föredrar att mina ungar låter bli alkohol tills de har åldern inne, så slipper de bli dyngraka o hamna på sjukan, bli utnyttjade osv..
    Skulle aldrig köpa ut åt dem, då har jag ju legaliserat drickandet för dem, talat om att det är ok att supa!


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ronja88

    Så mycket grejer som jag vart med om under min värsta tid mellan 13-16 så hade mina föräldrar det inte lätt. Dom fick många gånger åka ut mitt i natten för att leta efter mig eftersom jag alltid drack för mycket och däckade överallt jag var.
    Blev sexuelltutnyttjad av "kompisar" som söp ner en för att dom själva ville få sig något. Detta gav ju såklart ett dåligt rykte så alla visste hur man var, blev behandlad som det också.
    Hade mina föräldrar köpt till mig så hade jag bara druckit det som dom köpt till mig och antagligen inte blivit stupfull varje gång, dom hade antagligen bara köpt några cider eller några öl som faktiskt hade räckt men det visste man ju inte när man var ung och dum så då fixade vi alltid dom starkaste grejerna och då blev de ju som de blev såklart.
    Min syster började köpa till sin dotter när hon var 15 (min systerdotter och jag är i samma ålder, jag är en sladdis) Och min systerdotter hamnade aldrig i tråkigheter som jag gjorde, så jag har ju att jämföra med. Hon hade även sin första fylla hemma, vilket jag tycker är väldigt bra då det inte kan hända speciellt mycket och man har en förälder som håller koll på en.

    Jag vet iaf hur jag ska göra med mina framtida barn, sen så är det ju vad man själv känner är rätt och fel. Men aldrig att dom ska behöva uppleva det jag har upplevt.

  • Ronja88

    blir många inlägg här :) Skrev ett till inlägg för jag kom på lite mer saker, ursäkta om jag kanske tog upp samma saker i andra inlägget som i förra.

    anne h
    det respekterar jag, skrev bara vad jag själv upplevt och att det kanske inte hänt om jag hade fått druckit hemma eller om dom hade köpt till mig istället för att jag fick fixa själv.

  • anne h

    Å andra sidan om föräldrarna håller bättre koll på sina barn så springer de inte på stan.
    Det är förälderns uppgift, att sen säga de inte har det lätt? Vem har sagt det ska vara lätt att vara förälder?


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Destroijer

    Hur det än blir så måste barnen veta att dom alltid kan ringa om dom strulat till det för sig,

  • glitterkorn

    Tror inte det är förldrarnas fel man kan inte låsa fast barnet i sig själv med hanbojor 24 timmar om dygnet därimot prata om alkohol .. sjäälv skulle jag aldrig köpa ut åt mina barn lr så tycker det är helt fel..

  • carrolinne

    ser inte problemet med att ungdomar dricker om det blir för mke så är det h*n som vaknar upp med världens baksmälla inte du

  • Alkyone

    Sist vi firade utan alkohol lär ha varit när vi fortfarande var apor och skuttade runt i träden.

    Varför sa du inte till eller larmade polisen om de falska legen? Det är ett synnerligen allvarligt brott.

  • Omorfia
    Ronja88 skrev 2007-02-28 15:39:39 följande:
    Så mycket grejer som jag vart med om under min värsta tid mellan 13-16 så hade mina föräldrar det inte lätt. Dom fick många gånger åka ut mitt i natten för att leta efter mig eftersom jag alltid drack för mycket och däckade överallt jag var.
    Blev sexuelltutnyttjad av "kompisar" som söp ner en för att dom själva ville få sig något. Detta gav ju såklart ett dåligt rykte så alla visste hur man var, blev behandlad som det också.
    Hade mina föräldrar köpt till mig så hade jag bara druckit det som dom köpt till mig och antagligen inte blivit stupfull varje gång, dom hade antagligen bara köpt några cider eller några öl som faktiskt hade räckt men det visste man ju inte när man var ung och dum så då fixade vi alltid dom starkaste grejerna och då blev de ju som de blev såklart.
    Min syster började köpa till sin dotter när hon var 15 (min systerdotter och jag är i samma ålder, jag är en sladdis) Och min systerdotter hamnade aldrig i tråkigheter som jag gjorde, så jag har ju att jämföra med. Hon hade även sin första fylla hemma, vilket jag tycker är väldigt bra då det inte kan hända speciellt mycket och man har en förälder som håller koll på en.

    Jag vet iaf hur jag ska göra med mina framtida barn, sen så är det ju vad man själv känner är rätt och fel. Men aldrig att dom ska behöva uppleva det jag har upplevt.
    Hade dina föräldrar sett till att du inte kunde träffa dina s.k. kompisar och supa hela tiden så hade de tagit sitt ansvar.

    Nej, man kan inte kedja fast sina barn 24h om dygnet, men hur många ungdomar super på dagarna? De går förhoppningsvis i skolan då. Festerna infaller på kvällar och nätter och då har de flesta normala föräldrar inga problem med att hålla koll på sina barn. Gör man inte det trots upprepade bevis på att barnen super sig redlösa har man allvarliga problem med sitt föräldraskap förutom att man utsätter sitt barn för fara.

    Om du efter din uppväxt har kommit fram till att den bästa lösningen för dina egna barn är att köpa ut till dem visar bara hur skadad du blivit. Jag beklagar verkligen att du inte blev bättre skyddad som barn.
  • Brunett

    jag var på min syrras födelsedag och alla drack alkohol nästan. Jag var 13 år den dagen. för ett år sen asså. (sommarlovet)  hon fyllde 16 år och är fortfarande det..

  • AndreasH

    Ju mer förbud och drama man inför runt alkohol desto mer oemotståndligt blir det för ungdomar. Ungdomarna KOMMER dricka, frågan är om föräldrarna beter sig som korkade egoister eller inte.

    Låt ungdomar smaka alkohol hemma så de slipper obehagliga överraskningar sen.

    Blir inte arga på dem om de dricker så de inte vågar komma hem. Bättre att dem spyr på hallmattan hemma än att de ligger och spyr i en snödriva och fryser ihjäl. Dessutom är första baksmällan värre än den värsta utskällningen.

    Sen är det såklart inte ok att personer under 18 super sig redlösa varje helg, men nån gång ibland må vara hänt.. Livets skola.

  • Kimona
    Ronja88 skrev 2007-02-28 15:12:53 följande:
    Första gången jag blev full var när jag var 13 eller 14. Då var jag RIKTIGT full drack ju förstås HB. Mådde så dåligt och spydde som en gris. Men hade ju tur så var med 3 kompisar, 1 tjej 2 killar och dom tog väl hand om mig.
    Några dagar senare var det min kompis tur, hon blev lika full som jag om inte mer. På HB denna gången med. Men nu var vi mycket mer folk och hon hamnade till slut i ett badkar eftersom hon bara spydde hela tiden och polis och ambulans kom. Hon fick åka til sjukhus men behövde inte magpumpas som tur var :)
    Har druckit HB många gånger både bra och dåligt.
    Men det värsta som hänt var nog en gång när jag drack cider 7.0 blev så full att jag inte ens kunde ligga ner rakt :O Mitt i denna fylla fick jag även i mig tändvätska (vi tältade och grillade) Var så sjuk, hade egentligen behövt att åka till sjukhus men det blev inte så.

    Så hellre skulle jag köpa till mitt/mina barn än låta dom fixa själva. Har blivit väldigt mycket sexuelltutnyttjad när man var ute och söp med "kompiar" som bara söp ner oss för att få sig något själva, under mina år när jag var som värst och vill vekligen inte att det händer mitt/mina barn, eftersom jag vet hur det känns nu när man tänker tillbaka..
    Fast det finns inget som garanterar att ditt barn inte dricker annat också
  • Zelmilainen

    för mig är det en självklarhet att har de inte fyllt 18 och det serveras alkohol på festen (alt att föräldrarna är med) så får de stanna hemme. valborg ska ja ha min 30års fest, en syssling till mig som fyllt 18 nu i mars kommer, men hennes pojkvän fick vackert stanna hemma då han bara är 17. ja förklarade för tjejen att ja helt enkelt gillar honom, men inte vill ha han där då ja står som ansvarig om nåt skulle hända. båda två tyckte det va helt ok. fattar ej heller varför folk ska servera sprit till minderåriga. däremot kommer ja bara bjuda på bål och kahluashottar, vill de som ej fyllt 20 ha nåt annat får de fixa det bäst själva...


    nehepp...
  • Kimona

    Jag kan bara säga såhär: Mina föräldrar anser inte ens att 18 år är en laglig gräns, utan de tycker att Systembolaget-åldern är gränsen.

    Jag var den enda på min student som var helt nykter för att mina föräldrar inte ville köpa ut och hur kul är det att vara ensam nykter på ett flak när alla andra tjoar och skrattar och skiter i att de spiller på varandra?
    Det finns stunder i livet då man ska få lov att ha roligt och ta ett par cider.

    I alla fall så festar jag aldrig, har varit full ett par gånger i mitt liv och jag ser inte anledningen till att supa sig full, däremot har jag varit på fester där 13, 14 och 15 åringar supit rejält och anledningen till att jag aldrig drogs in i det var för att mamma skulle möta mig på vägen hem och lukta på min andedräkt.

    Jag tror det är det som hjälpt

  • mikroE

    Om jag skulle på disco så hotade mina föräldrar att dyka upp där och kolla att jag var där och nykter och gjorde det också. De tillade att de skulle dra ur mig ur lokalen om de anade det minsta alkoholpåverkan och att jag aldrig mer skulle få gå ut på kvällstid igen. Rädslan att mina föräldrar skulle släpa hem mig gjorde att jag inte vågade för vem hade velat bli hemsläpad när man var 14? Jag hade nog hellre tagit livet av mig för jag var ju redan väldigt ocool som hade föräldrar som dök upp. Jag vågade därför heller aldrig gå på någon fest där jag befarade att det fanns sprit eftersom mina föräldrar ringde hem till kompisars föräldrar om jag skulle besöka någon de inte kände. Jag vågade heller inte säga att jag var någon annanstans för misstänkte de minsta lilla ringde de den kompisens föräldrar. Jag hade ändå inte för lite frihet. Till mina kompisar som de kände fick jag gå när jag ville och stanna hur sent jag ville. Vi gjorde inget förbjudet, vi såg på film och snackade och åt en massa godis för det mesta. Så länge jag följde reglerna så fick jag ändå vara ifred rätt mycket och bestämma mycket själv.

    När jag började gymnasiet så slutade de kolla upp mig och i tvåan gick jag på min första fest, och det var i slutet att tvåan jag blev berusad första gången då skulle jag snart fylla 18. De lyckades alltså inte helt att få mig att vänta tills jag var 18 men ganska bra ändå. När jag fyllde 18 så markerade de tydligt att jag fick leva mitt liv precis som jag ville och brydde sig inte att jag kom hem berusad. Jag hade min festperiod strax efter 20 på universitetet istället för vid 14 och efter 1,5 år av ganska mycket party tappade jag all lust för det och har inte fått tillbaka den än och jag är 29 nu.

  • Norrlands inland

    Har druckit alkhol sedan jag var 15. Har aldrig tagit skada av det. Berättade till farsan att jag tjuvrökte när jag var 10, han sa bara att det var helt lungt. Han jobbar även med ungdomsfrågor kan tilläggas.

    Tror att problemet är att vissa föräldrar är överbeskyddade. Man låter inte sina barn göra något för egen maskin. Allt ska vaddas in "krocksäkert" med krav på att ha cykelhjälm i 15 åvrs ålder m.m. Vilket gör ens tonåring helt vänd mot vuxenvärlden. Då tror jag att dom börjar dricka/röka för att det är deras sätt att säga "fuck you" till alla vuxna. Vi alla har varit där på ett eller annat sätt.  Rökningen (ciggaretter) har ökat drastiskt, tror det är för att man satt 18års åldersgräns på ciggaretter och snus. Ju mer uppmärksam du gör om farorna av alkohol/tobak så kommer fler och fler börja med det. En teori som jag tror stärkt på.

Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???