• AnneSophie

Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar

Jag vet att det kommer bli upprörda känslor nu men...kan man ärligt BARA skylla på att ägarna är för slappa (som verkar vara det vanligaste argumentet här på FL) med denna typen av hundar?
    Räcker det argumentet verkligen?

I Aftonbladet idag kan man läsa om en rad händelser som skett senaste månaden bara i Frankrike.

"Den tio år gamla flickan lekte utanför familjens hus tillsammans med hundarna, två stora mastiffer som ägs av mammans pojkvän.
    Exakt vad som hände är fortfarande oklart, men bägge hundarna gick plötsligt till attack och började hugga vilt efter flickan, som förtvivlat skrek på hjälp.

Enligt polisen blev mamman vittne till attacken och såg hundarna hugga dotternt till döds."

"Igår fredag blev en 20-årig kvinna svårt sargad i huvudet av två rottweilers i Seine-Saint-Denis. Hundarna var familjens och kvinnans syskon och pappa blev vittnen men kunde inte få bort hundarna i tid. Bägge hundarna avlivades av polis. "

"För tio dagar sedan blev en liten flicka i Langres allvarligt skadad av en Staffordshire bullterier"

"och i slutet av augusti höggs en bara 18 månader gammal flicka ihjäl av en annan typ av bullterrier."

När jag läser (ofta i tysto) trådar om dessa typer av hundar här på FL så skriver ägarna nästan alltid att det är dom snällaste och mjukaste och fluffigaste bästa vänner man kan ha. Jag ska villigt erkänna att jag har så svårt att tro på det där.
    Jag har träffat dessa typer av hundar som nämns i ovan citat, men litar inte på dom. Jag har själv haft hund, tycker jättemycket om hundar...men...nja.

Jag erkänner att jag går långa omvägar kring dessa typer av hundar, speciellt när jag har barnen med mig. Håller barnen på insidan av mig, har mig själv som skydd, om vi möter en sådan hund. Och detta oavsett om jag vet vem ägaren är eller inte.

Hur tänker ni hundägare, och ni andra, när ni läser ovan artikel?
    Det är ju bara en i den långa, tyvärr mycket långa, raden av artiklar om denna typen av hundar senaste åren.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar
  • Grodan Soda
    Lurvenpajsaren skrev 2007-10-01 22:51:38 följande:
    De är väldigt bra faktiskt, tack för att du frågar! Det är ju därför som kraften inte är lika stark, just p g a tänderna. Dessutom finns det i kring 375 hajarter i våra vatten (inte enbart kring Sverige då då) så det beror helt på art och storlek.
    Du skriver att det är bluff att en rottis har närmare 1000 kg i kraft. Vad menar du med bluff? På dig låter det som att de inte ens är i närheten faktiskt.
  • Arentorpbebis

Det finns bra hundägare...Men tyvärr finns även de sämre vet inte om de vet om det själva... men tycker att nån i deras närhet borde tala om det för dom.

• Rauija
    qenzo skrev 2007-10-01 21:42:57 följande:
    Jag menar ingeting jag.Det är vad jag fick fram av tv-snutten på YT.Bitärm kopplad till dator.
    He he

Människors bettkraft är inte i närheten!
  • I Cecilia I

danstina: då är vi två som hört dom siffrorna bakom käkarna Låt dom idiotförklara oss. Det visar bara på vilken osäkerhet som ligger bakom....

• qenzo

Det finns inte en hund på jorden jag skulle anse som säker mot barn.
    Det finns däremot hundsäkra ungar :D

danstina skrev 2007-10-01 22:23:22 följande:
    Fast min poäng är att det inte alltid går att ta hand om mentaliteten på rätt sätt. Varenda hund går inte att fostra på ett sånt sätt att den är säker bland barn. En del hundar har ett sådant psyke att de ändå gör saker som deras fostran inte kunde påverka. Och ja, det är vanligare att vissa hundar biter ihjäl barn än andra. För att ta ett exempel. Att enbart skyllda på hundens ägare och hundens fostran är bara löjligt.
  • qenzo

Nähä?

Ff hävdar jag inget öht utan meddelade vad jag fått fram via en snutt på YT.

Och som jag sa ska jag leta fram det igen och länka hit...
    Jag är inte mer människa än att jag kan erkänna mina fel, om jag ex hört fel i denna fråga ;)

Rauija skrev 2007-10-02 15:57:46 följande:
    He heMänniskors bettkraft är inte i närheten!
  • LjuvligaJulia
    qenzo skrev 2007-10-02 18:13:16 följande:
    Hittade iaf länken, och de säger 328 pounds för

Hehe=) ja de kallar jag styrka...bra du hittade de igen=)
  • qenzo

Och kollar man på Omvandla blir det i runda slängar 150 kg.

Såg också att det var i vikt, i tryck blir det ca 23.06 kg/cm2

Exakt vad för pound de mäter i framgår inte av filmen.

LjuvligaJulia skrev 2007-10-02 18:17:33 följande:
    Hehe=) ja de kallar jag styrka...bra du hittade de igen=)
  • Grodan Soda

I Cecilia I skrev 2007-10-02 17:11:03 följande:

danstina: då är vi två som hört dom siffrorna bakom käkarna Låt dom idiotförklara oss. Det visar bara på vilken osäkerhet som ligger bakom....
    Idiotförklara oss? Det är inte siffror jag HÖRT utan siffror jag VET. Så visst, vill andra idiotförklara så varsegoda!
  • Drag

En haj har 1323 kg i käktryck då den livnär sig på sköldpaddor och ändå tar det en kvart innan den e igenom skalet, på andra plats kommer hyena med ca 430 strax därefter. FAKTA

Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar