Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar
Jag vet att det kommer bli upprörda känslor nu men...kan man ärligt BARA skylla på att ägarna är för slappa (som verkar vara det vanligaste argumentet här på FL) med denna typen av hundar?
Räcker det argumentet verkligen?
I Aftonbladet idag kan man läsa om en rad händelser som skett senaste månaden bara i Frankrike.
"Den tio år gamla flickan lekte utanför familjens hus tillsammans med hundarna, två stora mastiffer som ägs av mammans pojkvän.
Exakt vad som hände är fortfarande oklart, men bägge hundarna gick plötsligt till attack och började hugga vilt efter flickan, som förtvivlat skrek på hjälp.
Enligt polisen blev mamman vittne till attacken och såg hundarna hugga dotternt till döds."
"Igår fredag blev en 20-årig kvinna svårt sargad i huvudet av två rottweilers i Seine-Saint-Denis. Hundarna var familjens och kvinnans syskon och pappa blev vittnen men kunde inte få bort hundarna i tid. Bägge hundarna avlivades av polis. "
"För tio dagar sedan blev en liten flicka i Langres allvarligt skadad av en Staffordshire bullterier"
"och i slutet av augusti höggs en bara 18 månader gammal flicka ihjäl av en annan typ av bullterrier."
När jag läser (ofta i tysto) trådar om dessa typer av hundar här på FL så skriver ägarna nästan alltid att det är dom snällaste och mjukaste och fluffigaste bästa vänner man kan ha. Jag ska villigt erkänna att jag har så svårt att tro på det där.
Jag har träffat dessa typer av hundar som nämns i ovan citat, men litar inte på dom. Jag har själv haft hund, tycker jättemycket om hundar...men...nja.
Jag erkänner att jag går långa omvägar kring dessa typer av hundar, speciellt när jag har barnen med mig. Håller barnen på insidan av mig, har mig själv som skydd, om vi möter en sådan hund. Och detta oavsett om jag vet vem ägaren är eller inte.
Hur tänker ni hundägare, och ni andra, när ni läser ovan artikel?
Det är ju bara en i den långa, tyvärr mycket långa, raden av artiklar om denna typen av hundar senaste åren.