• Videli

Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?

Vi har frågat mina barns musikfröken om hon vill sjunga på våra sons dop, och hon ville ha 1000 kr för det.

Hua jag tyckte det kändes liiite dyrt, eller är det jag som inte har någon koll?

Vi hade en känd svensk sångerska på vårat bröllop och hon tog 1500 kr, det tyckte jag var helt okej...

Vad har ni betalat för en solist på dop, eller bröllop?

• Svar på tråden Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?
  • Novus

Vi betalade 500 för tre sånger av en tjej på vårt bröllop.
    Det är nog olika beroende på vem man frågar.
    Ni får helt enkelt avgöra om det är värt pengarna, eller om ni ska lägga det på annat

• Chutzpah

Nej, 1000 spänn är absolut INTE dyrt. Inte ens svart. Hennes TID måste ju vara värd någonting. Hon ska öva in sångerna och träffa kantorn, etc, klä upp sig och ta sig till kyrkan ett par ggr (träffa kantorn och sedan på dopdagen).

• Mysluvan

Jag tycker inte det låter så dyrt. Vi betalade 1500 tror jag för trumpetsolisten på min Pappas begravning.

På sonens dop sjöng hans faster (gratis )
    Men tänk lite på fröken också, hon kan ju jobba ihjäl sej om det kommer ut att hon tar säg 500 kr, hon kommer ju inte kunna med att ta andra priser helt plötsligt.
    Hennes tid har ju också ett värde.

Är det värt att rätta stavfel? Eller förstår du ändå..
  • Chutzpah

1000:- betyder inte 1000 spänn i fickan när allt är inräknat. Om jag minns rätt så räknas en service som egenföretagare så (hoppas att jag räknar rätt):

1000 betalt
    -250 moms (25%)

750 kvar
    -187 sociala avgifter (ca 25%)

563 kvar
    - 150 (grovt räknat: noter, och/eller diverse småkostnader som taxi eller buss, parkering, bensin, nya strumpbyxor etc)

413 kvar BRUTTO

På detta betalar man skatt, sedan kan ni själva räkna ut hur mycket timpeng det blir efter att hon har övat in, träffat kantorn ett par ggr, restid etc (kanske 4-5 timmar)

• Millan83

nu har jag inte läst hela tråden, men jag sjunger själv en hel massa och kan ge mina synpunkter.

en utbildad person har lagt ner pengar och energi på sin sak och är forhoppningsvis professionell. även om hon inte arbetar som artist har hon en skolad röst. 1000 spänn är helt normalt och skäligt tycker jag isf. det är ju heller inte endast de minuter hon framträder som är den tid hon lägger ner på det.

kan slå vad om att hon har en del mer tid nedlagd på det hela. fixa låten, transponera, anpassa för henne och ev. kantor, reptid, restid, förberedelse på plats etc. och är man utbildad tror jag man är mer medveten om och mer noggrann med dessa förberedelser!

det är konkurrens på såna här typer av gig egentligen, och de som lägger sig under vettig nivå försvårar för de som försöker "make a living" (även om nu hon inte försörjer sig på detta!) då de anses som snåla och giriga när de vill ta skäligt betalt.. :/

touch shit, I know.

• fruis

Jag tycker att det är en rimlig begäran från hennes sida men jag skulle inte vara beredd att betala det. Då skulle jag hellre vara utan solosång på dopet.

Hon är ju ändå ingen personlig vän till er utan bara era barns fröken om jag förstod saken rätt. Att hon tar betalt visar ju bara att hon är beredd att göra det professionellt också, dvs lägga ner de timmar som krävs för att förbereda sig.

• mooogn

Om hon är duktig så tycker jag inte att det var så farligt...

• k girl

Nu jobbar jag visserligen som DJ, inte som sångerska, men jag tycker att det låter fullständigt rimligt med en tusenlapp. Vi räknar inte med mindre än 1500 till tjejen som ska sjunga på vårt bröllop i maj.

• My sunshine

1000kr e inte så mycket tycker jag eller jo men om man tänker alltid hon får sätta ut o å hon inte är eran"vän" som jag förstått så e et ännu mer rimligare.
    Hon måste ju änå betala resor fram o tillbaka lägga ner massa ti osv så jag tycker det e ganska billigt.
    Men om ni tycker att det e för dyrt så försök få tag på nån annan istället

• lilaki

Jag gör ofta jobb av den här typen. 1000 kr är absolut rimligt.

Det handlar ju som många skriver inte bara om de minuter man faktiskt levererar utan om en hel del förberedelser. För det första att man utför ett arbete med kvalitet som man ägnat sitt liv åt att förfina. Därför upphör jag aldrig att förvånas över den arroganta inställning man har till kulturarbete och dess pengavärde. Det betraktas som något som man älskar att göra och därmed bör jobbet utföras gratis. Javisst, sång är min passion, men jag har också investerat mycket i den gåvan för att kunna uföra ett bra arbete med nöjda kunder.
    Dessutom handlar ett sådant här gig om mycket förberedelser. Det är inövning av sångnummer,samtal med beställaren, samtal med kantor eller andra musiker, bestämning av tonart, kolla upp vad det finns för utrustning i form av mikrofoner etc., förbereda transport till lokalen och all form av logistik som det innebär. Man måste vara passande klädd. Måste se till att ha barnvakt. Jobbet tar åtminstone en halv helgdag.
    Sen förväntas man vara på lokalen minst en timme i förväg.
    Ibland vid bröllop så förväntas man att sjunga under middagen och det har hänt att jag suttit undangömd under hela middagar för att jag ska komma och underhålla till kaffet.

Ingen skulle få för sig att be en snickare de är ytligt bekanta med att komma och bygga gratis hos dem en hel eller halv dag.

Det händer att jag gör det här gratis. Men då handlar det om nära släkt och nära vänner. Vänner som själva sysslar med musik visar helt annan förståelse och kräver man inget betalt så brukar de vara noga med att göra klart för en att ens sång betraktas som min present till brudparet/dopbarnet.

• Catti41

Oj. När jag sjöng professionellt på bröllop och dop (och det är nog nästan 7 år sedan jag slutade aktivt med det även om det fortfarande händer ibland) så tog jag 2000 kronor per gig. Dvs betalade de svart kostade det 2000 och betalade de vitt så kostade det 3500 (så att det blev 2000 i slutändan). Har aldrig hört någon som tyckte det var dyrt, utan man betalar ju för någons tid så det blir en ganska låg timpenning till slut.

Och ja, det har hänt att jag gjort det gratis, men då är det för nära vänner och släkt och istället för en present, förstås.

• marsha73

Vet inte om ni kände den svenska kända sångerskan ni hade på ert bröllop och när ni gifte er? Men DET var VÄLDIGT billigt 1000 kr är helt rimligt. Det är ju inte bara timmen i kyrkan. Hon viger ju dagen för dopet . MINST 2,5 timmar på en lördag går till dopet. Innan det har hon (förhoppningsvis) övat flera timmar, ev köpt noter. Sedan varierar det även var man bor. 

Men nån skrev att 500 räckte för det var annars hutlös  timpenning och det provocerade mig lite då jag sjungit på dop, bröllop och begravningar i många år. Nån annan skrev att de gett sångerskan en vinflaska och en bok. 

Gav ni fotografen eller de som bakade tårtan en vinflaska och en bok för jobbet, utöver materialet för bilderna och tårtan också funderar jag då🤔

Alla kan inte sjunga vackert. Det är ett hantverk. Precis som att kunna sy bröllopsklänningen, fotografera eller baka tårtan. 

Vill man ha någon som kan göra det bättre än. dom någon skrev, ?vi själva i kör, (vilket självklart är jättefint och funkar jättefint om man vill) då får man nog tänka sig att betala ett rimligt pris. 

Jag och min son tar 1500 tillsammans. Han spelar både piano och gitarr. Vi lägger i regel 10-15 timmar på ett dop. Åker Max 4 mil Tor för det priset. Det är under 50 spänn timmen. Ibland får vi höra att det är för dyrt men oftast tycker folk vi är för billiga. Om man googlar så kommer det upp snittpriset på 1500-2000 exklusive resor för bara solist. Sedan får man ju ha i åtanke om man vill ha kvitto också🤷?♀️
    självklart tar jag inte betalt på vänners bröllop och dop och blir då jätteglad för en vinflaska. Men är lite trött på att man förväntas ge sin tid och sitt hantverk gratis liksom till vilt främmande människor. 

Är människan musiklärare har hon ju dessutom en utbildning. Tror min frisör skulle bli en gnutta stött om jag frågade henne: du? Visst är det ok att jag betalar för förgrunden här gången va? Så får du en vinflaska? Du som är så duktig på å klippa?

• callmepreggoornot
    marsha73 skrev 2023-03-19 10:04:42 följande:

Rätt värdelöst att argumentera med TS i en tråd från 2008 även om du har rätt i sak.Tråden var lika malplacerad på den tiden.
Svar på tråden Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?