• The Bumblebee

    ~*~ APRILmammorna 2006 ~*~

    Del 6

     VÄLKOMNA att fortsätta prata om våra viljestarka 2-åringar, Babybusiga som 17 och med stor aptit på livet!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden ~*~ APRILmammorna 2006 ~*~
  • JohPet

    Roligt att läsa om allas barn, potträning, trots mm. Elias är utan blöjor den mesta tiden, men man får ofta påminna honom om att kissa. Och många klädbyten blir det per dag Trotset har blivit bättre här, men det var ju fruktansvärt för en tid sen.

  • Camellis

    Nu har Ponken06 fått en liten lillebror till sin Algot!

    TBB - Ok, det var ju för väl! Trist om det är pälsdjursallergi, men huvudsaken är ju att man får veta vad det beror på.


    Midnightstorm - ja, vad sjutton gör man? Räknar till tio femtioelva ggr/dag, drar djupa andetag tills man svimmar och ser tiden an? Vi försöker så gott det går att vara konsekventa och att inte låta honom vinna bara för att han skriker och bråkar. Man får envisas med att försöka visa och förklara att sånt beteende inte accepteras. Men det är vääääldigt frestande att ge med sig bara för att slippa allt tjafs!


    Sefyria - Smart av er! Hoppas han kommer på det här med pottan snart, så att ni slipper göra av med ett paket blöjor/dag. Och krya på sig till Sebastian!


    JohPet - Duktig Elias! Huvudsaken är ju att intresset finns där och att man tar tillfället i akt då. Här är det fortfarande lite si och så med intresset, så vi avvaktar lite.


    Mamma till Anton (-99), Hugo (-06) och Ellen 17/2-08
  • The Bumblebee

    Å vad irriterande... Skrev ett inlägg här tidigare idag då jag hade tråkigt på jobbet. Men internet-anslutningen krånglade, å verkar ha brustit precis när jag klickade iväg meddelandet.

    Jag skrev mest om Elmer som blivit helt namnfixerad. Han benämner numera hela sin omgivning med namn - även släkten. Det är "Mojmoj Tettin" (Kerstin) å "Pappa Angeas" (Andreas) för hela slanten. Han är mallig i vanlig ordning (brukar bli det så fort han lär sig nåt nytt) och rabblar namn så man får ont i öronen.

    Mitt namnbyte har gått igenom så ikväll ska jag öva på att skriva "Sjöström" tills handen krampar (en stund iaf - sen ska jag slappa i soffan framför "The Forsyte saga" ). Har inte provat min nya namnteckning en enda gång ännu, men nu ska körkortspapprena in så det är hög tid. Är gräsänka ikväll då maken ville se nåt annat än hemmet (pappaledig) och drog iväg på pubkväll.

    Jag ska försöka läsa ikapp lite i sommar, samtidigt som jag jobbar på campingen/havsbadet.


    Vad ska ni andra göra i sommar då?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Annis76

    Hur har ni det med blöja/potta/toa? Jag menar om det är någon som ska sluta med blöja i sommar eller om ni redan gjort det eller hur ni tänker?
    Hilda brukar vara utan blöja från morgonen tills att vi ska iväg någonstans. Hon springer till pottan när det behövs (oftast. Ibland har hon trosor på sej men då är det lite knepigare för henne och hon kissar lättare på sej.
    Har inte tänkt sluta med blöja helt om inte Hilda vill utan hon får vara lite utan ibland och ha blöja ibland.

    Vi funderar lite på hur vi ska göra med Hildas flytt till vanlig säng. Hon tycker så mycket om sin spjälsäng och vill inte sova i sin vanliga säng. Just nu har hon både vanlig säng och spjälsäng på sitt rum och det är helt klart att hon vill sova i sin spjälsäng.
    För vår del gör det inget det är bara det att om ca 1 månad kommer den nya bebisen och jag hade ju tänkt att den skulle överta spjälsängen då.
    Hur hade ni gjort? Ska vi ta bort spjälsängen helt så att hon inte har något annan val än att sova i sin vanliga säng?

  • Ninna76

    Annis76: Vi har testat att låta Elliot vara utan blöja och pratat om pottan och läst böcker om pottor, men han verkar inte mogen för det hela. Han tycker pottböckerna är bra, men han kopplar det inte till sig själv. Oftast så märker han inte när han har bajsat eller kissat i blöjan. Så vi låter honom ha blöja och testar om ett tag igen. Det får gå i hans takt. Annars hade vi haft förhoppningar om att kunna ta bort blöjan nu under sommaren, men eftersom han inte är redo så blir det inte så.

    Vad gäller spjälsäng vs. vanlig säng, så skulle jag köpa en till spjälsäng att ha till bebisen. Hon vill ju inte sova i vanlig säng och det kommer att bli tillräckligt med förändring när syskonet kommer. Och speciellt eftersom hon tycker mycket om sin spjälsäng så tror inte jag att det är någon bra idé att ge den till bebisen. Det skulle nog bli oerhört jobbigt för henne. Så tänker jag kring det hela i alla fall.

  • Ninna76

    Vad gäller sommarplaner så har vi inte gjort några större. Ska ta det lugnt och njuta av vädret, umgås med vänner och försöka vara ute som möjligt med barnen.

    Vi har ordnat vår balkong så att den är lite mysigare också. Med ett lågt bord och en massa kuddar och blommor och ny vit färg på väggarna. Nu är det äntligen mysigt att sitta där ute! Jag tycker att det är så konstigt att det är så få som använder sina balkonger här. Eller ja oftast så används den, men för det mesta som ett extra förråd, och det ser så trist ut med en massa saker och skräp huller om buller. Men vår balkong är rätt fin i alla fall.

  • Ninna76

    "så mycket som möjligt" skulle det stå. Ibland är man lite för snabb i tanken och tror att man skriver mer än man gör.

  • Annis76

    Ninna76-Vi har faktiskt gjort så att vi har tagit bort spjälsängen. Pratade med Hilda om det innan och hon fick vara med att skruva ner den.
    På kvällen när det var sovdax var hon lite ledsen först men det gick väldigt snabbt över. Nu har hon sovit i den vanliga sängen flera nätter och det är inga problem alls.
    Spjälsängen har vi ställt undan. Känns bra att det går lite tid mellan att den försvinner för Hilda till att det kommer fram igen till bebisen. Tror det hade varit tufft för Hilda annars om vi gett den till bebisen med en gång.

    Idag har vi hälsat på en av Hildas dagiskompisar. Roligt men oj så trött hon var när vi kom hem.

  • JohPet

    Kikar in en snabbis Har inte så mycket tid att hänga här, tyvärr. Hoppas allt är fint med alla!

  • Sefyria

    Kikar in en snabb sväng och önskar er en härlig sommar!
    Vi reser imorgon kväll och lär nog vara hemma igen om ca 3-4 veckor. Har smygkikat på väderprognoserna nere i Serbien och det spås att bli 36 grader på lördag....! Inte så himla mycket packning för barnen med andra ord.
    Jag ser fram emot resan, det kommer säkert bli dramatiskt spännande med två barn och en lååång bilresa... Tur att det finns hotell längs vägen. Ni får ha en jättehärlig sommar!!


    ♥ Sebastian 060409 ♥ Sabina 080103 ♥
  • The Bumblebee

    Verkligen dags att sparka igång tråden - var rädd att den hade "dött ut".

    Här har grabbarna börjat dagis, då maken började jobba i måndags. De fick 6 veckors sommarlov bara - hoppas på längre nästa sommar. Elmer går utan blöja på dagarna och det funkar bra. Idag kom han hem i samma kalsonger som han fick i morse igår hade han fått byta ett par ggr. på dagis. Han säger till och springer till pottan - men på dagis var det visst svårare att hinna få ner kläderna innan kisset kom. Han är så stolt över sig själv och älskar sina kalsonger. Pratat släppte ordentligt så fort han fick sommarlov oxå - vilket är så himla kul. Han snackar som 17 och det är så kul att lyssna på bröderna när de leker nu. De låter så förnuftiga emellanåt, när de inte knuffas, retas eller jagas vill säga...

    Jag startar en ny tråd omg. så vi har nånstans att hålla hus framöver!


    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Kesso

    Hej på er!

    Oj! den här tråden hade jag nästan glömt. Nu har Nils kommit. Vilma har blivit en stolt storasyster. Förlossningen tog en timma, fatta! Det trodde jag aldrig och för tidigt med.

    The Bumblebee: Vad bra starta en ny tråd. Det är klart vi ska hålla kontakkt.

  • The Bumblebee
    Kesso skrev 2008-08-05 20:32:23 följande:
    Hej på er!Oj! den här tråden hade jag nästan glömt. Nu har Nils kommit. Vilma har blivit en stolt storasyster. Förlossningen tog en timma, fatta! Det trodde jag aldrig och för tidigt med. The Bumblebee: Vad bra starta en ny tråd. Det är klart vi ska hålla kontakkt.
    Svarade dig i NYA tråden
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden ~*~ APRILmammorna 2006 ~*~