• två lingon och ett blåbär

Länk och tipstråd ADHD

Tänkte att vi borde ha en tråd där vi kan lägga in alla tips på bra böcker, webbsidor, filmer osv som rör ADHD-problematiken.

När ni lägger in ett tips, berätta gärna lite kortfattad info.

• Svar på tråden Länk och tipstråd ADHD
  • Unicorn73
    Svar på #55
    Det var ett jättefint schema!!
    Bra med laminering, håller bättre oxå.
    ludenben skrev 2008-11-11 09:05:26 följande:
    Nu har vi fått hjälp med schemat... Den övre pilen är satt ovanför den aktuella dagen. Pilen på sidan är det vi ska hålla på med. Antingen kan man pilen eller plocka bort bilderna när sakerna är gjorda. Bilderna här är på tallrik (äta), handla, datorn... de är vanliga pappersutskrifter och schemat är av papper och allt är laminerat. Bilderna sätter vi fast med häftmassa. Finns även varianter man kan göra med kardborre om man vill istället för häftmassa. När han blir läskunnig byter vi bara ut bilderna mot skrivna koret så slipper vi göra en ny.
  • ludenben

ja det blir med styrsel i det än om man plastar "för hand" med vanlig självhäftande plast.

Unicorn73 skrev 2008-11-11 16:51:21 följande:
    Svar på #55Det var ett jättefint schema!! Bra med laminering, håller bättre oxå.
  • elegi
    Unicorn73 skrev 2008-11-11 16:51:21 följande:
    Svar på #55Det var ett jättefint schema!! Bra med laminering, håller bättre oxå.
    Det la jag faktiskt in i min vårdbidragsansökan...att jag ville köpa en lamineringsmaskin för att använda till Alexandras scheman och Sebastians språksvårigheter. Lapparna till Alexandras schema som jag har nu laminerade en tjej i kyrkan åt mig men känns pinsamt att springa och be henne hela tiden.
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • Princen

Finns det någon i den här tråden ungdom/vuxen som har ADHD/ADD?
    Min pojkvänn har förmodligen ADD, Skulle vilja fråga någon med den diagnosen lite frågor då jag tycker att det är fruktansvärt vissa dagar och har ingen att fråga eller prata med.
    Kanske ni kan föreslå någon annan tråd annars?

• elegi
    Princen skrev 2008-11-13 20:17:29 följande:
    Finns det någon i den här tråden ungdom/vuxen som har ADHD/ADD? Min pojkvänn har förmodligen ADD, Skulle vilja fråga någon med den diagnosen lite frågor då jag tycker att det är fruktansvärt vissa dagar och har ingen att fråga eller prata med. Kanske ni kan föreslå någon annan tråd annars?
    Kika in i den här tråden
    ADHD tråd nr 7........vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    i ts finns tips om ytterligare en tråd så kika där
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • nano

Tack alla för hjälp med veckotavla. Har nu gjort en egen som blev jättebra (tog ludenbens som mall) så nu har vi en stor fin tavla på väggen Tog en withboard och ritade med vattenfast penna, var ju inte så svårt....
    Är riktigt stolt över mig själv! (Sambon har redan vart där och skrivit och kikat!)

• pcalma

Vi fick en Sigvarttavla till vår stors tjej efter att ha använt ett eget veckao dags schema, i den form som är presenterat här!
    En Sigvarttavla är en whiteboard med tid vid sidan, i form av en röd lampa/kvart. Den räknar ner tiden allt eftersom adgen går o ma kan sätta bilder med magnet o skriva efter varje tid vad som hönda skall!
    Man kan även sätta igång att tavlan ska larma. Finns möjlighet för detta vid varje kvart på dygnet! Helt super!! Tavlan larmar o man o går kollar vad det är för bild vid den angivna tiden!! Toppen för lite äldre barn!
    Vi beställde en special för vår lilla tjej (4,5 år) från miljöverkstan på orten. Ett dagschema med plats för tio bilder uppifrån o ner, med en plexiglas skiva framför som man kan plocka bort genom att skjuta den uppåt frn det spår som det sitter i. Detta gör att lilla tjejen ej kan plocka bort de bilder som hon inte gillar, tex sovabilden
    Vi har fått detta från hjälpmedelcentralen (inte Ms dagschema men de andra) genom BUP

• mammatotoo

Jag tipsar om snubbeltråden i www.adhdinfo.se
    Där kan man titta tillsammans med sitt barn och se vad man kan göra bättre i familjen, förslag på belönings system och tillväga gångs sätt för barnen HUR dom ska komma ihåg att göra saker mm.

• ludenben
    Svar på #69
    tack för tipset!! ska spara den bland bokmärken för känner att det kan behövas just nuFundersam
  • sarbra
    Hej,

I 5 år levde jag tillsammans med en man som fick en sen adhd-diagnos efter att jag en dag lämnat honom för våldsam misshandel. Jag har som en del för mig själv börjat blogga om denna perioden i mitt liv och ni är varmt välkomna att följa med om ni vill. Ni hittar länken här: glaskupan.spotlife.se/
  • Tromb

Mamma till dotter med adhd. Är idag sjukskriven för krisreaktion och stress. Min dotter fick diagnosen vid 16 års ålder av en händelse då jag själv skrikit i 4 år att något inte stod rätt till. Har ringt hundra tals samtal varit hysterisk utan fram gång. Ingen stans hittar jag information vad detta gör med oss föräldrar. Jag är en skugga av mitt forna jag på grund av detta. Och ni ska veta att jag gjort allt enligt regelboken, inkl medicinering till henne. Tyvärr har detta gjort att jag själv är helt utplånad som person, nu ska jag alltså hitta tillbaka och läka mig själv. Finns någon annan i samma sits?

Svar på tråden Länk och tipstråd ADHD