Länk och tipstråd ADHD
Tänkte att vi borde ha en tråd där vi kan lägga in alla tips på bra böcker, webbsidor, filmer osv som rör ADHD-problematiken.
När ni lägger in ett tips, berätta gärna lite kortfattad info.
Tänkte att vi borde ha en tråd där vi kan lägga in alla tips på bra böcker, webbsidor, filmer osv som rör ADHD-problematiken.
När ni lägger in ett tips, berätta gärna lite kortfattad info.
ja det blir med styrsel i det än om man plastar "för hand" med vanlig självhäftande plast.
Finns det någon i den här tråden ungdom/vuxen som har ADHD/ADD?
Min pojkvänn har förmodligen ADD, Skulle vilja fråga någon med den diagnosen lite frågor då jag tycker att det är fruktansvärt vissa dagar och har ingen att fråga eller prata med.
Kanske ni kan föreslå någon annan tråd annars?
Tack alla för hjälp med veckotavla. Har nu gjort en egen som blev jättebra (tog ludenbens som mall) så nu har vi en stor fin tavla på väggen Tog en withboard och ritade med vattenfast penna, var ju inte så svårt....
Är riktigt stolt över mig själv! (Sambon har redan vart där och skrivit och kikat!)
Vet inte om Mammatotoo har lagt till länken om cogmed arbetsminnesträning?
Om inte så är adressen www.cogmed.com
Vi fick en Sigvarttavla till vår stors tjej efter att ha använt ett eget veckao dags schema, i den form som är presenterat här!
En Sigvarttavla är en whiteboard med tid vid sidan, i form av en röd lampa/kvart. Den räknar ner tiden allt eftersom adgen går o ma kan sätta bilder med magnet o skriva efter varje tid vad som hönda skall!
Man kan även sätta igång att tavlan ska larma. Finns möjlighet för detta vid varje kvart på dygnet! Helt super!! Tavlan larmar o man o går kollar vad det är för bild vid den angivna tiden!! Toppen för lite äldre barn!
Vi beställde en special för vår lilla tjej (4,5 år) från miljöverkstan på orten. Ett dagschema med plats för tio bilder uppifrån o ner, med en plexiglas skiva framför som man kan plocka bort genom att skjuta den uppåt frn det spår som det sitter i. Detta gör att lilla tjejen ej kan plocka bort de bilder som hon inte gillar, tex sovabilden
Vi har fått detta från hjälpmedelcentralen (inte Ms dagschema men de andra) genom BUP
Jag tipsar om snubbeltråden i www.adhdinfo.se
Där kan man titta tillsammans med sitt barn och se vad man kan göra bättre i familjen, förslag på belönings system och tillväga gångs sätt för barnen HUR dom ska komma ihåg att göra saker mm.
Mamma till dotter med adhd. Är idag sjukskriven för krisreaktion och stress. Min dotter fick diagnosen vid 16 års ålder av en händelse då jag själv skrikit i 4 år att något inte stod rätt till. Har ringt hundra tals samtal varit hysterisk utan fram gång. Ingen stans hittar jag information vad detta gör med oss föräldrar. Jag är en skugga av mitt forna jag på grund av detta. Och ni ska veta att jag gjort allt enligt regelboken, inkl medicinering till henne. Tyvärr har detta gjort att jag själv är helt utplånad som person, nu ska jag alltså hitta tillbaka och läka mig själv. Finns någon annan i samma sits?
Följer