• Mandarin

    Svärmor ville ge bröstet som tröst..

    Jag har BF om några dagar och tangkat från när vår första barn var littet kommer onekligen upp då och då.
    När Amanda var 7månnader började jag skolan igen och min sambo arbetade inte en chans att vi skulle ha klarat ekonomin annars. Så vår dotter fick vara hos farmor tills hon var stor nog att börja dagis. Det fungrade jätt bra och jag är såå tacksam att hon gjorde detta för oss men en dag frågade hon mig om det var ok att ge vår dotter bröstet som tröst om hon var ledesn. Helt sjuk om någon skulle fråga mig. Enligt min vetskap har hon inte gjort det men blotta tangken får mig att må illa..
    Någon som varit med om något likande??

  • Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..
  • IMagine

    Varför är det så hemskt att ett nyfött barn får en annan kvinnas mjölk? Har vi inte blivit lite väl rädda för andra människors kroppsvätskor de senaste 20 åren? Jag har absolut inget emot ersättning och det är nog det smidigaste när man inte kan/vill amma, men "mjölkcentraler" (dit man kan lämna utpumpad mjölk och få om man har för lite) hör inte till stenåldern. På 70-talet var det mycket vanligt och än idag finns sådana på våra sjukhus:

    www.akademiska.se/templates/page____15856.aspx

    "För barnen i nyföddhetsvård finns mjölkköket till. Här tar personalen emot mjölken som mamman pumpar ur och gör i ordning den för just hennes barn. Ett för tidigt fött barn kanske bara tar emot 5?10 milliliter bröstmjölk per gång, och kan då behöva extra näringsberikning i sin lilla flaska. När barnet behöver mer bröstmjölk än mamman producerar förmedlar mjölkköket donerad mjölk från andra mammor."

  • Annie1982

    Donerad mjölk har jag inget emot, men det är receptbelagt och det funkar lika bra med ersättning.

    Det är ngn annans bröst som jag vänder mig emot.

  • Katharina

    Annie: "Men att säga att annans bröst är bättre än ersättning om man själv inte kan amma är att spotta oss som är i den sitsen i ansiktet."

    Men det är det väl inte??? Det måste väl finnas utrymme att tycka så också?

  • Titti och mini

    Lite OT men kan man donera mjölk idag också? Är det å till bebisar eller bara till sjukvård? Nån som vet?

  • Junija

    Nej och Usch, är det första jag tänker.
    Ett bröst med mjölk fyller trots allt en tröstande funktion, men svärmor lär väl inte haft mjölk att erbjuda. Egentligen tycker jag inte att någon som inte är förälder ska erbjuda sina kroppsdelar till någon annans barn. Jag tycker det är okej med ett finger om man inte vill att barnet ska ha napp, men där går gränsen!!

  • Katharina

    Junija: Jag tycker det är superäckligt att folk stoppar sina fingrar i munnen på små barn Mycket äckligare än att erbjuda tutten tycker jag. De går ju inte och tvättar händerna innan och vem vet var de varit med den handen, bläääää. Tuttarna brukar ju inte vara så skitiga i alla fall

  • Junija

    Katharina: Jag erbjöd min flicka fingret när mina bröst blödde som värst. MEN jag tvättade och sköljde alltid händerna _ordentligt_ innan (med en lätt bakteriedödande tvål). När jag gick på stan hade jag ena handen i en bomullsvante så att den inte skulle bli smutsig

  • Katharina

    Junija: Ja men jag menar sånna som hälsar på bebisen och rätt vad det är säger "oj vilket tag han fick"

  • EBK

    Fy vad äckligt att hon ville ge bröstet till ditt barn.. Tror hon att det är hennes barn eller? Helt sjukt.

  • ahlcec

    Katharina - Örrk! Det har iofs knappt aldrig hänt med June, utom en gång när hennes kusin (som är typ sju och nys svarit på toa) med vilje stoppade in fingret i munnen. Men liksom, en sjuåring kan man ju inte bli arg på, hon ville ju bara känna.
    Fast jag blev arg som ett bi inuti och hade lust att desinficera ungen i munnen.

  • Junija

    Katharina: Uuh, va snuskigt!! Det har jag dock aldrig råkat ut för, tack och lov!

  • erikaABC
    IMagine skrev 2005-07-07 13:54:11 följande:

    Varför är det så hemskt att ett nyfött barn får en annan kvinnas mjölk? Har vi inte blivit lite väl rädda för andra människors kroppsvätskor de senaste 20 åren?  
     


    Svärmor har ingen mjölk i sina bröst. Du får läsa på hur kroppen fungerar.
  • Woopsie
    erikaABC skrev 2017-08-11 18:45:33 följande:

    Svärmor har ingen mjölk i sina bröst. Du får läsa på hur kroppen fungerar.


    Tråden är 12 (!) år gammal och den du besvarar är inte ens medlem längre.. :)
  • erikaABC
    Woopsie skrev 2017-08-11 19:18:02 följande:
    Tråden är 12 (!) år gammal och den du besvarar är inte ens medlem längre.. :)
    Går ju inte att komma ifrån att du nu också kommenterat en 12 år gammal tråd
  • Woopsie
    erikaABC skrev 2017-08-11 19:21:47 följande:

    Går ju inte att komma ifrån att du nu också kommenterat en 12 år gammal tråd


    Very true that! :)
  • Trevlig man
    Woopsie skrev 2017-08-11 19:18:02 följande:

    Tråden är 12 (!) år gammal och den du besvarar är inte ens medlem längre.. :)


    Haha +1
Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..