• Mandarin

    Svärmor ville ge bröstet som tröst..

    Jag har BF om några dagar och tangkat från när vår första barn var littet kommer onekligen upp då och då.
    När Amanda var 7månnader började jag skolan igen och min sambo arbetade inte en chans att vi skulle ha klarat ekonomin annars. Så vår dotter fick vara hos farmor tills hon var stor nog att börja dagis. Det fungrade jätt bra och jag är såå tacksam att hon gjorde detta för oss men en dag frågade hon mig om det var ok att ge vår dotter bröstet som tröst om hon var ledesn. Helt sjuk om någon skulle fråga mig. Enligt min vetskap har hon inte gjort det men blotta tangken får mig att må illa..
    Någon som varit med om något likande??

  • Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..
  • jezzica77

    Jag tycker det låter äckligt nästan perverst men hon menade säkert inte så alls.Jag hade aldrig låtit min son bli ammad av nån annan!!!!!!!!!!!!

  • mama80

    Jag och min svägerska fick barn samtidigt, hon fick tvillingar. Nu var det så att bara den ena av tvillingarna ammade, den andra var för liten och "fattade inte gallopen". Han fick ersättning varierat med bröstmjölk, men när min svägerskas mjölk inte längre räckte till båda blev det ju bara ersättning. Det märktes stor skillnad på den lilles mage, han blev mycket hård.
    Jag hade mjölk så jag kunde gödsla med så de frågade mig om de inte kunde få min överblivna mjölk. Självklart att de fick det, lika gärna som att de skulle köpa mjölk från BB eller nåt...
    Nu undrar jag om ni tänker likadant här, att det är äckligt? Jag ammade ju inte honom, utan han fick ju det på flaska.

  • Piaf
    Hej

    Nu vet jag inte alls och har inte läst några svar.

    tycker själv att det låter så himla konstigt!!

    Därför stannade jag upp och var tvungen att fundera kring hur din svärmor kan ha tänkt.

    Kan det vara så att hon vuxit upp med ammor. Det var ju ett vanligt yrke förr i tiden och hon kanske har fått se det på nära håll och därför inte tyckte det vore så konstigt.

    Eller jag vet inte, mycket underlig fråga
  • luzorsus

    mama80 : tycker inte alls det är samma sak, en grej att ge bröstmjölk till behövande barn , men att amma en annans barn vid sitt bröst...väldigt udda :)

  • mama80

    Jag håller med, jag tycker oxå att frågan är väldigt konstig, men jag vet oxå att många skulle reagera på att ge någon annans mjölk på flaska.

  • Foxy1

    He, he,...intressant erbjudande...Nä, det där skulle jag knappast tacka ja till. Känns inte riktigt bra...Fast jag måste också tillägga att det ändå var bra gjort att fråga dig om det är ok eller inte. Det tyder på respekt och bör uppskattas trots allt. Hon kunde ju lika gärna ha skitit i att fråga och bara gjort som hon ville när du inte var i närheten. Jag har förvisso svårt att sätta mig in i hur jag skulle reagera/svara(skulle bli helt ställd!!!) om min svärmor(eller mor för den delen!) skulle fråga mig nåt sånt. Känns liksom skumt att tänka på... Fast egentligen ÄR det ju inte så konstigt. Det finns ju inget som funkar så bra när man vill få bebben lugn som en bröstvårta. Det skulle ju bara funka som en snuttefilt egentligen...rent teoretiskt alltså. Hm...knepigt...

  • Bromölla

    Undrar verkligen om detta är sant! T om andra me som skriver att dom känner några som ammat sitt barnbarn, tycker detta är helt sjukt. Äckligt! Fattar inte ens att denna frågan finns på tal. HALLÅ, finns det verkligen människor som tycker detta är normalt????
    Vänlig gest va det någon me som skrev säger bara HALLÅ!

  • Carpe diem

    Jag tycker inte att det är så äckligt som alla skriver... nej, inte äckligt men skumt!

    Skulle kännas extremt konstigt om någon annan stoppade bröstet i mitt barns mun! Men å andra sidan så tänker jag hellre det än att han är superledsen och gallskriker. Alltså jag väljer hellre en glad bebis. Fast det är klart - det finns ju 100 andra sätt att testa först ! Skulle inget annat funka och han skriker sig blå så javisst ge honom bröstet då!

    (PS. Jag har svårt att fixa det när lillen är ledsen, kanske hänger ihop med att han hade kolik i 3 månader och var otröstlig. Hade någon annan kunnat trösta honom med sitt bröst, så varsågod! Ds. Är jag sjuk eller?

  • vårsol

    Hm... om jag hade varit tvungen att lämna bort Oskar när han bara var sju månader så hade jag nog allvarligt övervägt fråga. Fast jag hade lättare accepterat erbjudandet om det kom från min mamma än om det kom från svärmor...

    Fast allra helst ammar jag honom själv såklart

  • Annie1982

    Katharina: Ok, jag var trött och uttryckte mig lite klumpigt. Men det jag menade var som svar bla på inläggen:

    melles mamma:
    "Men om jag inte hade möjlighet att amma mitt lilla barn som var beroende av tuttmjölken så hade jag föredragit en annan kvinnas bröst framför ersättning."

    Jag gav ersättning, för inte sjutton skulle jag vilja att ngn annan ammar mitt lilla barn. När man ger ersättning får man faktiskt samma närhet som när man ammar, som jag skrev tidigare. Man håller bebisarna på nästan samma sätt, de får myset och mammans doft. Om ngn annan ammar så präglas barnet på dennes doft. Är jag en sämre mamma då? Skulle inte tro det. Jag vet vad som är bäst för mitt barn.

    "igentligen varför är det ok att farmor stoppar in en napp när den äkta varan finns till hands? "
    Därför att nappen är inte lika personligt laddad som en tutte. Amning är mellan barnet och dess mor, inte farmor.

    Det är bara mina åsikter, alla får tycka olika. Men att säga att annans bröst är bättre än ersättning om man själv inte kan amma är att spotta oss som är i den sitsen i ansiktet.

Svar på tråden Svärmor ville ge bröstet som tröst..