• Hundtok

Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....

Är många beteenden man undrar och är nyfiken över. Ställ din fråga här i tråden så sätter vi igång och löser det.

T.ex min hund, han ska alltid ha kontakt med mig, står vi och pratar med någon så lutar han sig alltid mot mitt ben. Flyttar jag mig så ramlar han, så pass mycket "hänger" han på mig.

Vad tror ni om det beteendet?

Självklart vet jag redan svaret som det proffs jag är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 18:21
    I denna tråd är givetvis inga svar fel utan det är upp till ägaren att välja och tolka vilket svar man vill ha.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-06 16:37
    uppmaningar att korrigera hundens beteende med våld inte är OK och därmed OT

• Svar på tråden Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....
  • Sniglar och Krut

älghorn, ska det såklart såt

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Polly S
    Svar på #300
    OMG, _tack_ för den bilden!
  • Snuvan

Jag har en till fråga, mina hund började för två månader att lägga till en ovana att gå jättelångt innan han skiter. Jag ser på hela kroppsspråket att han behöver skita men han går typ 400-500 meter innan han sätter. Det är inte så att han trampar ner gräset som jag sett att vissa hundar gör, typ snurrar fyra varv innan han sätter sig, utan han bara drar i kopplet o ska framåt. Vad väntar han på?

• Sniglar och Krut
    Snuvan skrev 2008-12-12 13:14:13 följande:
    Jag har en till fråga, mina hund började för två månader att lägga till en ovana att gå jättelångt innan han skiter. Jag ser på hela kroppsspråket att han behöver skita men han går typ 400-500 meter innan han sätter. Det är inte så att han trampar ner gräset som jag sett att vissa hundar gör, typ snurrar fyra varv innan han sätter sig, utan han bara drar i kopplet o ska framåt. Vad väntar han på?
    Ett liiiiite bättre ställe, och när han har hittat det så vill han ha ett som är liiite bättre, och när han har hittat det så ger han sig fan på att det är liiiiite bättre lite längre bort. Tillslut kommer bajset och då blir det till att slå ner röven och kröka rygg där man är, helt enkelt.

Min hund är prinsessan på ärten. Hon ska bestämma sig länge innan hon kissar eller bajsar. Går inte med vilken jäkla gräsplätt som helst inte. Nej. Det ska luktas, snurras, lite åt höger, lite mer åt vänster, en meter fram, två meter bak. Ibland håller hon på så länge att jag säger "Men skit då", och då brukar hon komma av sig i stirret och slå ner röven.
  • NeA 84

haha...jag sitter här å asgarvar åt ditt inlägg
    så jäkla bra skrivet.
    men iaf..min tik valp gör som din. går runt runt, lite dit å lite hit...för att sedan gå vidare en bit för att börja om "ritualen" innan hon hittar den perfekta platsen.

Sniglar och Krut skrev 2008-12-12 13:17:08 följande:
    Ett liiiiite bättre ställe, och när han har hittat det så vill han ha ett som är liiite bättre, och när han har hittat det så ger han sig fan på att det är liiiiite bättre lite längre bort. Tillslut kommer bajset och då blir det till att slå ner röven och kröka rygg där man är, helt enkelt. Min hund är prinsessan på ärten. Hon ska bestämma sig länge innan hon kissar eller bajsar. Går inte med vilken jäkla gräsplätt som helst inte. Nej. Det ska luktas, snurras, lite åt höger, lite mer åt vänster, en meter fram, två meter bak. Ibland håller hon på så länge att jag säger "Men skit då", och då brukar hon komma av sig i stirret och slå ner röven.
  • principisessan

Har en fråga om beteende.. har en boxer som sitter brevid mig och stirrar dreglande när jag äter en skinkmacka.. vad tror ni hon vill?

• Sniglar och Krut
    m u m i n skrev 2008-12-12 13:24:02 följande:
    Har en fråga om beteende.. har en boxer som sitter brevid mig och stirrar dreglande när jag äter en skinkmacka.. vad tror ni hon vill?
    Åh, den där är jättelätt!

Hon säger, "Gud vad kul för dig matte att du äter en så god macka. Den skulle jag inte ta ifrån dig om du så stoppade in den i min mun".

Typ så.
  • Snuvan

Men ska jag låta hunden leta efter det bästa stället som finns eller ska han helt enkelt få acceptera att skita där jag stannar och låter honom skita. För just nu tränar vi mycket på att inte dra i kopplet och det funkar ganska bra utom när han är skitnödig.
    Ska jag hålla honom i kort koppel och sen ge honom långt och så får han fan skita där vi är . För nu känns det som att han bara kör med mig...

• Garderobshylla

Snuvan skrev 2008-12-12 15:25:04 följande:

Men ska jag låta hunden leta efter det bästa stället som finns eller ska han helt enkelt få acceptera att skita där jag stannar och låter honom skita. För just nu tränar vi mycket på att inte dra i kopplet och det funkar ganska bra utom när han är skitnödig. Ska jag hålla honom i kort koppel och sen ge honom långt och så får han fan skita där vi är . För nu känns det som att han bara kör med mig...
    Min hund kunde hålla på sådär i evigheter och tillslut så lessnar man ju faktiskt,så ja jag stannade på ett ställe som var lämpligt och väntade tills hunden sket. Sen kunde jag lägga till ett kommando och sedär..

Nu är jag inne på min andra hund som kan skita på kommando, det är lyx!
  • iii

Soulgirl skrev 2008-12-12 19:20:01 följande:

Vad tycker ni om "halti!?
    Det beror helt på hur man använder den tycker jag. Dels så ska det vara en tillfällig lösning, dvs den ska kombineras med träning så att man till slut inte längre behöver den. Sen ska man vara väldigt försiktig och aldrig rycka när hunden har den på sig.

Enda gångerna jag använder mig av halti är när det är en stor hund som jag inte fysiskt kan hålla emot utan den. Det kan tex behövas när man tar över en vuxen omplaceringshund som aldrig fått lära sig gå ordentligt i kopplet. Om ägaren är skadad i arm eller rygg kan det också vara en lösning. Men på mindre hundar tycker jag det oftast är fullkomligt onödigt.

För mig är det en nödlösning, för att det kan sluta illa om man inte kan kontrollera sin 50kgs hund. De som använder den för att de är för lata för att lära hunden uppföra sig ordentligt i kopplet ger jag tyvärr inte mycket för.
  • BenZaa

Hur skulle ni göra?

Min tik (som jag skrivit om förr här) skäller alltid när folk ringer på dörren. Hon blir dock lite tystare när jag säger till henne.

Men det jobbigaste är när någon bara går i porten, hon börjar morra och ibland kan hon även då börja skälla.
    Väljer hon att inte skälla hoppar hon upp i min famn och vill att jag klappar henne.
    Jag brukar då klappa henne och ge henne beröm för att hon inte skällde.

Nu undrar jag om det är rätt? Ska hon ha beröm även om hon morrar?
    Hur hade ni gjort?

När hon väl är i min famn är hon tyst fast lyssnar ju efter dörren....

• köttbullelydnad

Nainen85 skrev 2008-12-12 20:05:04 följande:

Hur skulle ni göra?Min tik (som jag skrivit om förr här) skäller alltid när folk ringer på dörren. Hon blir dock lite tystare när jag säger till henne. Men det jobbigaste är när någon bara går i porten, hon börjar morra och ibland kan hon även då börja skälla. Väljer hon att inte skälla hoppar hon upp i min famn och vill att jag klappar henne.Jag brukar då klappa henne och ge henne beröm för att hon inte skällde.Nu undrar jag om det är rätt? Ska hon ha beröm även om hon morrar? Hur hade ni gjort?När hon väl är i min famn är hon tyst fast lyssnar ju efter dörren....
    Personligen hade jag ignorerat beteendet, utsatt hunden mer för de lägena när beteendet dyker upp för att visa att "Jag bryr mig inte, så du behöver inte bry dig". Att lyfta upp/klappa/berömma i det läget förstärker hundens beteende då den tror att ditt ömhetsbevis egentligen betyder "Nu är det farligt, pass på!".
  • BenZaa
    köttbullelydnad skrev 2008-12-12 22:03:28 följande:
    Nainen85 skrev 2008-12-12 20:05:04 följande: Personligen hade jag ignorerat beteendet, utsatt hunden mer för de lägena när beteendet dyker upp för att visa att "Jag bryr mig inte, så du behöver inte bry dig". Att lyfta upp/klappa/berömma i det läget förstärker hundens beteende då den tror att ditt ömhetsbevis egentligen betyder "Nu är det farligt, pass på!".
    Ja.. men jag lyfter inte upp henne. Jag hon hoppar själv upp i min famn och "tar" min hand.. Då är hon ju tyst.. Men jag ska testa med att ignorera henne helt..
  • köttbullelydnad

Nainen85 skrev 2008-12-12 22:24:19 följande:

Ja.. men jag lyfter inte upp henne. Jag hon hoppar själv upp i min famn och "tar" min hand.. Då är hon ju tyst.. Men jag ska testa med att ignorera henne helt..
    Är det inomhus (antar att ni bor i lägenhet eftersom du nämner port och så) hunden gör detta så kan du testa att resa dig upp och gå därifrån när hunden kommer och vill ha din respons. Ola gjorde likadant ett tag när vi flyttade och bodde i en ny lägenhet med massa nya ljud. Det enda som gav resultat var just att "dissa" honom när han började. När han slutade och gick och la sig fick han en klapp - that's it
  • BenZaa
    köttbullelydnad skrev 2008-12-12 22:37:48 följande:
    Nainen85 skrev 2008-12-12 22:24:19 följande: Är det inomhus (antar att ni bor i lägenhet eftersom du nämner port och så) hunden gör detta så kan du testa att resa dig upp och gå därifrån när hunden kommer och vill ha din respons. Ola gjorde likadant ett tag när vi flyttade och bodde i en ny lägenhet med massa nya ljud. Det enda som gav resultat var just att "dissa" honom när han började. När han slutade och gick och la sig fick han en klapp - that's it
    Jo, det är lite svårt att höra om någon ringer på dörren när vi är utomhus Oskyldig

Jag får försöka ignorera henne så gott jag kan när hon gör så.. *har ju lite svårigheter med det* Generad
  • Anita hofer

Vi har en liten hund 5 år och en amerikansk cocker 1 år.Bägge hanar han vill leka mest hela tiden kastar sig över med sina tassar den lilla morrar och säger ifrån men den andra fortsätter ändå ibland blir det nästan slagsmål

Svar på tråden Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....