mosterYster skrev 2009-06-05 17:29:11 följande:
Jahupp. Ärligt talat så verkade du inte som den tjejen, hon var inte överdrivet diskussionslysten - det borde ju gett mig en hint... sen skulle du ju ha känt igen mig på min avatar om vi hade känt varann, hur korkad är jag *slår mig i huvudet* Träffade du en muslim eller hur kom du in på det? *nyfiken*Sen har jag faktiskt en annan fråga: man ser (i Stockholm särskilt) ofta tjejer med sjal (typisk muslimsk sjal) men sminkade ögon. Ännu mer märkligt är det när de har en sån sjal som inte täcker mun och näsa, samt smink och utmanande kläder. Hur går det ihop med att inte fresta männen?
Måste bara svara dig fast jag vet att du ställde frågan till halal,men där ser nog jag och halal rätt lika i den frågan..
Smink ska inte bäras utomhus,vissa lärda tillåter kajal men bara en speciell från utlandet som man kan sova med,den ska tydligen vara bra för ögonen.Men det betyder ju inte attden inte förskönar ögonen för det gör den ju så nej man får inte ha smin utomhus.
Sn vad jag har läst när det gäller burka så ska man täcka ansiktet om man har smink på sig ute,tex på väg till en fest eller bröllop.Men man får inte täcka sig så man blir kvävd eller inte klarar av att leva ett normalt liv,jag menar vilka kvinnor med burka kan sitta på ett cafe i solen och dricka kaffe och äta bulle?-ingen tror jag så det är ju ett litet bevis på att burka faktiskt kan förstöra för ens sociala liv.Sen skulle iaf jag ha jättesvårt att hålla reda på mitt barn och mina kommande ute i stan eller på bussen/tåget.
Och utmanande kläder går ju knappast igop med att man ska slå sina kläder omkring sig och täcka sig så man blir tagen för en rättskaffens kvinna,så det är ju självklart fel det dom gör.
Men dom tjejer som vill ha sjal självmant vil nog inte gå i utmanande kläder,så jag tror inte dom tjejerna egentligen vill ha sjal men kanske har det för deras kultur trycker på för hårt,mer än religonen som enligt mig inte ser sjalen som ett måste.