• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 16:26:28 följande:
    Tack för goda ord, du är inte så pjåkig du heller.
    Moahaha

Måste fråga: är du konvertit? Frågan kan tyckas ovidkommande men det har en viss betydelse för hur jag ska se på dina tankar om bibeln och kristendomen.

Det övriga i ditt inlägg kan jag inte säga så mycket om, mer än att tja, du tror så , det gör inte jag. Vi verkar hålla med varann om mycket (i båda trådarna men vara oense om lika mycket (i båda trådarna). Det är bara att inse att vi tror olika.
  • V P E

En stor del av den kristna läran har jag inga förklaringar till, men jag tror ändå och det är just det som är det fina: att jag inte måste kunna förklara eller bevisa för någon annan. Dessutom har jag valet att själv tolka skrifterna.
    Jag vägrar till exempel rätta mig i det led som fördömer homosexuella.
    Gud hade säkert en bra tanke med att göra oss alla olika...

• mosterYster

V P E skrev 2009-06-05 16:41:16 följande:

En stor del av den kristna läran har jag inga förklaringar till, men jag tror ändå och det är just det som är det fina: att jag inte måste kunna förklara eller bevisa för någon annan. Dessutom har jag valet att själv tolka skrifterna. Jag vägrar till exempel rätta mig i det led som fördömer homosexuella. Gud hade säkert en bra tanke med att göra oss alla olika...
    Jag är med dig där.
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 16:34:39 följande:
    Moahaha Måste fråga: är du konvertit? Frågan kan tyckas ovidkommande men det har en viss betydelse för hur jag ska se på dina tankar om bibeln och kristendomen. Det övriga i ditt inlägg kan jag inte säga så mycket om, mer än att tja, du tror så , det gör inte jag. Vi verkar hålla med varann om mycket (i båda trådarna men vara oense om lika mycket (i båda trådarna). Det är bara att inse att vi tror olika.
    Ja det är jag, jag har valt Islam som min livsväg i vuxen ålder efter att under ett par års tid ha satt mig in i dess läror. Sen var jag redo och mogen för det.

Så jag är uppvuxen som en typisk svensk, kultur 'kristen' mao.

Vårt mål är nog ungefär detsamma men vi försöker ta oss dit på olika vägar.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 16:46:23 följande:
    Ja det är jag, jag har valt Islam som min livsväg i vuxen ålder efter att under ett par års tid ha satt mig in i dess läror. Sen var jag redo och mogen för det. Så jag är uppvuxen som en typisk svensk, kultur 'kristen' mao. Vårt mål är nog ungefär detsamma men vi försöker ta oss dit på olika vägar.
    Det verkar så, ja.

Bor du i Stockholm kanske jag till och med känner dig (jag bodde där innan vi flyttade till Frankfurt)...
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 16:56:21 följande:
    Det verkar så, ja. Bor du i Stockholm kanske jag till och med känner dig (jag bodde där innan vi flyttade till Frankfurt)...
    Jag är 08 men har inte bott där på flera år däremot. Bor också utomlands men lite längre bort än du har flyttat. Gillar inte Euro som valuta.. hehe skojar bara. Förresten varför tror du att du känner mig?
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 17:12:10 följande:
    Jag är 08 men har inte bott där på flera år däremot. Bor också utomlands men lite längre bort än du har flyttat. Gillar inte Euro som valuta.. hehe skojar bara. Förresten varför tror du att du känner mig?
    Om du har pluggat i Örebro så tror jag att det finns en god chans!
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-05 17:15:49 följande:
    Om du har pluggat i Örebro så tror jag att det finns en god chans!
    ¨
    Nope, Örebro har jag bara susat igenom med bil. Så där rök den bekantskapen.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 17:23:32 följande:
    ¨ Nope, Örebro har jag bara susat igenom med bil. Så där rök den bekantskapen.
    Jahupp.

Ärligt talat så verkade du inte som den tjejen, hon var inte överdrivet diskussionslysten - det borde ju gett mig en hint... sen skulle du ju ha känt igen mig på min avatar om vi hade känt varann, hur korkad är jag *slår mig i huvudet*

Träffade du en muslim eller hur kom du in på det? *nyfiken*

Sen har jag faktiskt en annan fråga: man ser (i Stockholm särskilt) ofta tjejer med sjal (typisk muslimsk sjal) men sminkade ögon. Ännu mer märkligt är det när de har en sån sjal som inte täcker mun och näsa, samt smink och utmanande kläder. Hur går det ihop med att inte fresta männen?
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-05 17:29:11 följande:
    Jahupp. Ärligt talat så verkade du inte som den tjejen, hon var inte överdrivet diskussionslysten - det borde ju gett mig en hint... sen skulle du ju ha känt igen mig på min avatar om vi hade känt varann, hur korkad är jag *slår mig i huvudet* Träffade du en muslim eller hur kom du in på det? *nyfiken*Sen har jag faktiskt en annan fråga: man ser (i Stockholm särskilt) ofta tjejer med sjal (typisk muslimsk sjal) men sminkade ögon. Ännu mer märkligt är det när de har en sån sjal som inte täcker mun och näsa, samt smink och utmanande kläder. Hur går det ihop med att inte fresta männen?
    Måste bara svara dig fast jag vet att du ställde frågan till halal,men där ser nog jag och halal rätt lika i den frågan..

Smink ska inte bäras utomhus,vissa lärda tillåter kajal men bara en speciell från utlandet som man kan sova med,den ska tydligen vara bra för ögonen.Men det betyder ju inte attden inte förskönar ögonen för det gör den ju så nej man får inte ha smin utomhus.

Sn vad jag har läst när det gäller burka så ska man täcka ansiktet om man har smink på sig ute,tex på väg till en fest eller bröllop.Men man får inte täcka sig så man blir kvävd eller inte klarar av att leva ett normalt liv,jag menar vilka kvinnor med burka kan sitta på ett cafe i solen och dricka kaffe och äta bulle?-ingen tror jag så det är ju ett litet bevis på att burka faktiskt kan förstöra för ens sociala liv.Sen skulle iaf jag ha jättesvårt att hålla reda på mitt barn och mina kommande ute i stan eller på bussen/tåget.

Och utmanande kläder går ju knappast igop med att man ska slå sina kläder omkring sig och täcka sig så man blir tagen för en rättskaffens kvinna,så det är ju självklart fel det dom gör.

Men dom tjejer som vill ha sjal självmant vil nog inte gå i utmanande kläder,så jag tror inte dom tjejerna egentligen vill ha sjal men kanske har det för deras kultur trycker på för hårt,mer än religonen som enligt mig inte ser sjalen som ett måste.
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-06-06 00:51:48 följande:
    Måste bara svara dig fast jag vet att du ställde frågan till halal,men där ser nog jag och halal rätt lika i den frågan.. Smink ska inte bäras utomhus,vissa lärda tillåter kajal men bara en speciell från utlandet som man kan sova med,den ska tydligen vara bra för ögonen.Men det betyder ju inte attden inte förskönar ögonen för det gör den ju så nej man får inte ha smin utomhus. Sn vad jag har läst när det gäller burka så ska man täcka ansiktet om man har smink på sig ute,tex på väg till en fest eller bröllop.Men man får inte täcka sig så man blir kvävd eller inte klarar av att leva ett normalt liv,jag menar vilka kvinnor med burka kan sitta på ett cafe i solen och dricka kaffe och äta bulle?-ingen tror jag så det är ju ett litet bevis på att burka faktiskt kan förstöra för ens sociala liv.Sen skulle iaf jag ha jättesvårt att hålla reda på mitt barn och mina kommande ute i stan eller på bussen/tåget. Och utmanande kläder går ju knappast igop med att man ska slå sina kläder omkring sig och täcka sig så man blir tagen för en rättskaffens kvinna,så det är ju självklart fel det dom gör. Men dom tjejer som vill ha sjal självmant vil nog inte gå i utmanande kläder,så jag tror inte dom tjejerna egentligen vill ha sjal men kanske har det för deras kultur trycker på för hårt,mer än religonen som enligt mig inte ser sjalen som ett måste.
    Ok, tack för svaret. Jag tolkar det som att de som på något sätt är utmanande med flit gör fel enligt islam. Korrekt?

Men då kommer nästa fråga - och det här var inget jag tänkt ut, utan frågeställningen dök upp medan jag läste ditt svar: inom äktenskapet, får en hustru göra sitt bästa för att "behaga" sin man, om du förstår? Får hon klä sig i utmanande kläder, sminka sig och göra sig vacker samt "flirta" och bete sig inbjudande emot honom? Om hon noga ser till att ingen annan man ser henne i denna utstyrsel samt med detta beteende, tillåter islam då detta?

Jag började fundera på detta då jag tänkte på tex England under den viktorianska eran.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-06 00:58:12 följande:
    Ok, tack för svaret. Jag tolkar det som att de som på något sätt är utmanande med flit gör fel enligt islam. Korrekt?Men då kommer nästa fråga - och det här var inget jag tänkt ut, utan frågeställningen dök upp medan jag läste ditt svar: inom äktenskapet, får en hustru göra sitt bästa för att "behaga" sin man, om du förstår? Får hon klä sig i utmanande kläder, sminka sig och göra sig vacker samt "flirta" och bete sig inbjudande emot honom? Om hon noga ser till att ingen annan man ser henne i denna utstyrsel samt med detta beteende, tillåter islam då detta?Jag började fundera på detta då jag tänkte på tex England under den viktorianska eran.
    Ja går man med utmanande kläder och säger sig följa islam med hijb..då gör man rätt fel tycker jag.

I ett äktenskap ska inte bara kvinnan behaga mannen,man ska behaga varndra.Det finns en hadith,minns ej vilken men jag tror det var Profeten eller någon av hans nära som stpd framför spegeln hemma och fixade sig jättelänge,då undrar han vän varför han gör sig så din-hansvarade att hans fru var på väg hem och han måste vara fin för hennes skull.

Detta är ett bevis att man ska göra sig fina för varandra i ett äktenskap,för det är väl inte så trvligt att se sin partner i samma gråa joggingbyxor dygnet runt?

Om man vill bete sig dirty;) menar du? Ja visst får man det..men får väl göra vad man vill i sitt äktenskap så länge man inte gör haram.Och mannen ska också se till att ingen kvinna ser honom under deras privata stund.
  • mosterYster

OK, jag förstår. Haram är synd, eller? Det här var verkligen något jag aldrig frågat en muslim! Men jag vill verkligen veta mer, jag tycker att det är viktigt för alla parter att man förstår varann och vet hur den andre känner inför olika saker. Det gäller allt från kost till samliv till barnuppfostran till böneliv och tankar om tron. Jag tackar både dig och Halal för att ni tagit er tid att svara mig!

• ummAmira

Ja,det glömde jag ge förklaring på,sorry,men alldeles riktigt haram är synd:) Jag tycker att om alla ställde sina frågor med den tonen du hade nu på ditt inlägg skulle det bli mkt trevligare att svara också,så frågar man med den respekten så är ingen fråga för dum anser jag:) Ingen fara vi lär ju av varandra genom att fråga det man undrar över precis som du svarar med det du kan när jag frågar något.Nu måste jag sussa klockan är 1.30 och min dotter vaknar vid 5 och ska ha flaska.Natti natt

• mosterYster
    ummAmira skrev 2009-06-06 01:34:24 följande:
    Ja,det glömde jag ge förklaring på,sorry,men alldeles riktigt haram är synd:) Jag tycker att om alla ställde sina frågor med den tonen du hade nu på ditt inlägg skulle det bli mkt trevligare att svara också,så frågar man med den respekten så är ingen fråga för dum anser jag:) Ingen fara vi lär ju av varandra genom att fråga det man undrar över precis som du svarar med det du kan när jag frågar något.Nu måste jag sussa klockan är 1.30 och min dotter vaknar vid 5 och ska ha flaska.Natti natt
    Håller med. Hoppas du fick någon sömn! Och du får gärna fråga mig om kristendomen ifall det är något du undrar. Jag vet att du är konvertit men du kanske inte var kristen utan mer "ateist som bor i ett avkristnat land" (om du nu bor i Sverige)?
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-06 17:01:56 följande:
    Håller med. Hoppas du fick någon sömn! Och du får gärna fråga mig om kristendomen ifall det är något du undrar. Jag vet att du är konvertit men du kanske inte var kristen utan mer "ateist som bor i ett avkristnat land" (om du nu bor i Sverige)?
    Jo tack det fick jag:) Ja vad bra,men det jag startade tråden med är väl mest det jag har funderat kring,sen det eviga cirkel pratet som aldrig tar slut om 3-enigheten förstås;) Ja jag bor i sverige,skulle inte klara mig utan mitt lilla avlånga sverige.
    Jag var kristen och gick i söndagsskola som barn.Som tonåring gick jag på kristna möten och läger som var väldigt kul..det var den tiden det var så poppis att brevväxla och jag fick väldigt många vänner,men vi har tyvärr tappat kontakten.Men om jag kommer på något nytt så ska jag fråga dig:)
  • PwF Svensson

Hej 
    Läs Matteus 1:1-18 så ser du du att Jesus föddes i Abrahams släktled. Den börjar ?Detta är boken om släkttavlan om Jesus den Smorde
        ättling (son, släkt) till David, 
        ättling (son, släkt) till Abraham.? 
    (Svenska Kärnbibeln) 
    Där ser du hela släktledet från Abraham, hans son Isak och sedan genom David till Jesus. 

Bibeln förbinder Jesus med löftet till Abraham.

Galatarna 3:16 
    Nu gavs löftena till Abraham och hans avkomma (säd, arvinge). Han [Gud, Skriften]säger inte, "och åt dina avkomlingar", som när man talar om många, i stället talas det om en, "och åt din avkomling". Det är den Smorde (Messias, Kristus). 

Jesus är inte Gud, han är guds son . 
    Profeten som nämns i bland annat 5:e Mose är alltså Jesus. 

Mvh 
    PWF 

• PwF Svensson

Gud = Jahve Jehova 
    Guds son = Jesus Kristus 
    Heliga anden = Guds verksamma kraft . Den han använde när han skapade jorden och allt liv på den . 

3 helt olika saker och ingen treenig. 

Mvh 
    PWF 

Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?