• påskkyckling

Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!

Jag och min sambo har en efterlängtad älskade 9 månader liten flicka som vi fick efter missfall.
    Jag kan känna mig så ledsen när jag tänker att jag behöver lämna vår flicka på dagis kanske redan vid 1,5 år.

Hon är ju så liten...BVC: uppmuntrar till det och säger att det är barnen som vill till dagis men att det är vi föräldrar som det är synd om.
    Att det är bra för barnen att komma till dagis och att det är ett måste.

Jag är själv uppväxt med att ha min mamma hemma. Min pappa jobbade och mamma skötte hemmet och oss två barn.

Men frågan är om det är ekonomiskt möjligt i dagens läge när man har bostadslån och min man är ingen höginkomsttagare utan kämpar.

Kan ibland titta på vår flicka och tycka synd om henne eftersom vi kan behöva ha henne på dagis som sagt. Vi skapade henne inte för att ha henne på dagis och jag kan tänka mig hur stressiga dagarna blir och hur lite tid man då har åt varandra. Kan redan känna nu när jag är mammaleidg att dagarna går alldeles för fort.

Flytta ut på landet känns inte aktuellt då det blir långt med kommunikationer och svårt att hitta jobb. Jättaågest för livet efter mammaleidgheten!!
    Min pappa och mamma tycker att vi absolut bör ha henne på dagis men jag kan nästan bli irriterad när andra ska tycka och tänka åt oss.

Gråter, Vad göra??

• Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!
  • kattochbebis

Jag förstår dig, har precis samma tankar. Min son ska börja på dagis i höst. Hoppas allt går bra och att det inte blir så lite tid över som man är rädd för. Det går kanske mycket bättre än man tror!

• Hemmaföräldern
    kattochbebis skrev 2009-05-08 21:54:13 följande:
    Jag förstår dig, har precis samma tankar. Min son ska börja på dagis i höst. Hoppas allt går bra och att det inte blir så lite tid över som man är rädd för. Det går kanske mycket bättre än man tror!
    Jag vill inte låta elak men OM det inte "går bättre än du tror" vad är din plan? Hur ska du skydda det viktigaste du har i livet? Din son är helt beroende av att du skyddar honom, för vem ska göra det annars?

Jag tror att det är bra att tänka igenom även om..... det inte skulle gå bra och ställa sig i kö till dagmamma. 'Göra besök och känna sig för så att man kan välja något annat till sitt barn om det skulle behövas. Det kan inte vara roligt att upptäcka att man inte kan välja bort dagis, där befinner sig många föräldrar. Har man tänkt till kan man också känna sig lite "tuffare" och våga stå upp för sitt barn om det inte känns bra
  • sockervadd1

Hemmaföräldern, menar du att Dagmamma är bätre än dagis?

Har funderat lite på dagmamma.

Hemmaföräldern skrev 2009-05-08 22:33:26 följande:
    Jag vill inte låta elak men OM det inte "går bättre än du tror" vad är din plan? Hur ska du skydda det viktigaste du har i livet? Din son är helt beroende av att du skyddar honom, för vem ska göra det annars?Jag tror att det är bra att tänka igenom även om..... det inte skulle gå bra och ställa sig i kö till dagmamma. 'Göra besök och känna sig för så att man kan välja något annat till sitt barn om det skulle behövas. Det kan inte vara roligt att upptäcka att man inte kan välja bort dagis, där befinner sig många föräldrar. Har man tänkt till kan man också känna sig lite "tuffare" och våga stå upp för sitt barn om det inte känns bra
  • Hemmaföräldern

Ja, jag tror absolut att dagmamma är bättre. Förskolorna idag brottas med så många problem speciellt på grund av maxtaxan och nu i kombination med lågkonjunkturen. Stora barngrupper och lite personal samt överinskrivningar.

Vill du veta lite mer om hur en dagmamma arbetar så kan du se skillnaden; www.familjedaghemisolna.se/familjedaghem_i_solna.htm
    www.dagmamma.org/

Men som med allt så måste det klaffa med dagmamman. Det gäller att lita till sin magkänsla och göra ett besök och ställa frågor.

• sockervadd1

Men vad händer om dagmamman får influensa d? Vem tar hand om sitt barn den tiden?

Hemmaföräldern skrev 2009-05-08 22:50:22 följande:
    Ja, jag tror absolut att dagmamma är bättre. Förskolorna idag brottas med så många problem speciellt på grund av maxtaxan och nu i kombination med lågkonjunkturen. Stora barngrupper och lite personal samt överinskrivningar. Vill du veta lite mer om hur en dagmamma arbetar så kan du se skillnaden; www.familjedaghemisolna.se/familjedaghem_i_so...www.dagmamma.org/Men som med allt så måste det klaffa med dagmamman. Det gäller att lita till sin magkänsla och göra ett besök och ställa frågor.
  • kattochbebis

Hemmaföräldern: jag menar att man aldrig kan veta hur barnet kommer att anpassa sig den dag det är dags att börja den stora separationsprocessen. Själv försöker jag göra det successivt, besöka öppna förskolan så mycket som möjligt t ex så han blir van andra människor. Men visst är jag nervös för de stora dagisgrupperna och att man inte kommer veta allt som händer på dagarna, inte kunna vara där varje minut för sitt barn! Känner inte alla föräldrar så?
    Jag står naturligtvis i kö till en hel massa alternativ, så som konkurrensen ser ut. Problemet med systemet är att när man väl har fått ett dagis kan man inte bara byta, om jag har förstått min handläggare rätt. Men om min son verkligen vantrivs kommer vi naturligtvis att lösa det på något sätt.
    Och varför skulle dagmamma automatiskt vara bättre? Det beror ju helt på hur barnet är, om det trivs i stor eller liten grupp.

• kattochbebis

Apropå dagmamma, jag kan tala ur egna erfarenheter.... själv hamnade jag hos en dagmamma som måste ha haft psykiska problem. Hon skrek åt oss barn tills hon blev lila i ansiktet. När hennes dotter satt i matstolen och åt men plötsligt blev nödig och måste gå på toa, tvingade mamman henne att sitta kvar och äta upp. När jag var ledsen och saknade mina föräldrar slängde hon in mig i ett rum och låste och sa surt: där kan du sitta och sura av dig. För min del hade en förskola varit bättre, hur stor och stressig den än varit, än en skogstokig dagmamma.

• pigglet
    kattochbebis skrev 2009-05-09 09:02:00 följande:
    Apropå dagmamma, jag kan tala ur egna erfarenheter.... själv hamnade jag hos en dagmamma som måste ha haft psykiska problem. Hon skrek åt oss barn tills hon blev lila i ansiktet. När hennes dotter satt i matstolen och åt men plötsligt blev nödig och måste gå på toa, tvingade mamman henne att sitta kvar och äta upp. När jag var ledsen och saknade mina föräldrar slängde hon in mig i ett rum och låste och sa surt: där kan du sitta och sura av dig. För min del hade en förskola varit bättre, hur stor och stressig den än varit, än en skogstokig dagmamma.
    Men... det var det värsta jag har hört!! Är det sant?! Stackars, stackars dig och de andra barnen...
    Måste ändå tro att det hör till undantagen. Men det är klart att dagmamma är mer "sårbart" än förskola, eftersom det bara är en enda vuxen.
  • Hemmaföräldern

Nej, jag tror inte att dagmamma är mer sårbart. Det är nog t.o.m. lättare att upptäcka att nåt inte är bra som förälder. Det blir så uppenbart vad som kan vara fel. På en förskola så vet personalen ofta inte vad som händer, de hinner helt enkelt inte se allt och föräldrarna är ofta invaggade i nån slags tro att verksamheten är kvalitetssäkrad. Vilket är fel eftersom förskolebarn saknar skydd i en arbetsmiljölag. www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_331278.svd Det är tråkigt att upplevelsen hos dagmamman inte var bra men det var just den dagmamman och säger inte nåt om ALLA dagmammor. Däremot finns det många problem inom förskolan just nu som inte nån vågat ta tag i ännu;

www.hemmaforaldrar.se/artiklar_om_forskolan.htm

Mycket beroende på maxtaxan, det saknas pengar till att minska barngrupperna och anställa mer personal.

• kattochbebis
    sockervadd1 skrev 2009-05-08 22:53:20 följande:
    Men vad händer om dagmamman får influensa d? Vem tar hand om sitt barn den tiden?
    Det undrar jag också. Man kanske själv får vabba. Skulle tro att barn oftare blir sjuka på förskola än hos dagmamma, så det kanske ändå blir mindre vabbdagar hos en dagmamma. Å andra sidan: vad händer om hon blir långtidssjuk eller något annat händer så att hon plötsligt inte kan vara dagmamma längre? Skriver man något slags kontrakt med kommunala dagmammor så att man alltid är garanterad barnomsorg på något vis?
  • kattochbebis
    Hemmaföräldern skrev 2009-05-10 12:30:03 följande:
    Det är tråkigt att upplevelsen hos dagmamman inte var bra men det var just den dagmamman och säger inte nåt om ALLA dagmammor.

Nej, absolut inte! Jag var hos flera toppenbra dagmammor också! Men det är väl samma med förskolor, man kan inte dra alla över en kam.
    Du har nog en poäng i att det är lättare för föräldrarna att upptäcka att något är fel hos en dagmamma. Samtidigt märker man väl alltid på barnet om något är fel, även om de inte kan prata... man får vara uppmärksam helt enkelt.
  • Hemmaföräldern

Angående dagmammor är mitt tips att titta efter privata dagmammor. Det är ofta förskolepersonal som hoppat av och startat eget, helt enkelt för att de inte kunde stå för verksamheten som förskolan erbjuder.

De vill kunna erbjuda en helt annan verksamhet. Många av de privata dagmammorna arbetar tillsammans och ses ofta om dagarna (eller har en lokal ihop). I och med att de ses så lär barnen känna de andra dagmammorna och deras barn och ofta har de ett vikariesystem som innebär att är en dagmamma sjuk så tar den andra över. Min erfarenhet är att dagmammorna i princip aldrig är sjuka och att deras barn sällan är det. Det är vetenskapligt bevisat i undersökningar att barn till hemmaföräldrar och barn som går hos dagmammor är sjuka mer sällan än dagisbarn (som är sjuka extremt mycket många gånger).

Bor ni i en kommun som styrs av alliansen så har ni garanterat många barnomsorgslösningar att välja mellan som privata dagmammor och 2familjssystem mm. Är det en röd kommun så har ni nog bara ett alt : dagis. För (s) kommuner är helt emot valfrihet och har på många ställen helt fasat ut dagmammorna och fler alt finns inte på kartan. Jag undrar vad de är så rädda för? Att inte alla ska välja dagis om det finns alternativ? Inte vet jag.

Men är man intresserad av privat dagmamma så besök kommunens hemsida. Finns det inte alt så kräv att det ordnar det i din kommun. Politikerna ska rätta sig efter folkets röst och inte bestämma åt dem!

• Syrran83
    Hemmaföräldern skrev 2009-05-11 12:52:09 följande:
    Bor ni i en kommun som styrs av alliansen så har ni garanterat många barnomsorgslösningar att välja mellan som privata dagmammor och 2familjssystem mm. Är det en röd kommun så har ni nog bara ett alt : dagis. För (s) kommuner är helt emot valfrihet och har på många ställen helt fasat ut dagmammorna och fler alt finns inte på kartan. Jag undrar vad de är så rädda för? Att inte alla ska välja dagis om det finns alternativ? Inte vet jag.Men är man intresserad av privat dagmamma så besök kommunens hemsida. Finns det inte alt så kräv att det ordnar det i din kommun. Politikerna ska rätta sig efter folkets röst och inte bestämma åt dem!
    Tycker mig ana lite fördomar här. I min kommun (som är röd) finns flera alternativ för barnomsorg. Både kommunala och privata. Dock är det en ganska stor kommun. En vän till mig bor i en liten kommun och skulle dom ha fler alternativ än dagis (vi pratar om ett ställe där det inte ens förekommer kö till dagis) så skulle det bli väldigt dyrt för kommunen och det skulle innebära påtagliga negativa konsekvenser för dagis. Tyvärr. Dessutom finns ju regler för exempelvis vårdnadsbidrag. I min väns hemkommun skulle det inte vara genomförbart eftersom det måste finnas ett tryck på dagisplatser för att man ska kunna tillämpa vårdnadsbidrag och därför ha den kommunens allianspolitiker tydligen inte ens försökt införa det.
    Vad har du förresten emot dagis?
  • Hemmaföräldern

Nu har jag följt debatten ett tag och inte är det fördomar att (s) är emot alternativ. Det är väl underbart om det finns undantag någonstans men det är inte det vanliga. Jag är inte emot dagis men jag är emot att vi har en familjepolitik som med ekonomiska styrmedel tvingar föräldrar att sätta sina barn där från de är 1 år. Jag tycker att föräldrar ska erbjudas ett brett utbud av olika barnomsorgsalternativ där även hemmaförälder ska vara ett subventionerat alternativ.

www.hemmaforaldrar.se/mona_sahlin_torgfor_betongmakt.htm

www.kristdemokraten.com/article_secure.asp

www.hemmaforaldrar.se/katrineholm_en_typisk_nejsagarkommun.htm

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=209&Itemid=1

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=247&Itemid=1

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=2026&Itemid=1

www.hemmaforaldrar.se/carolinaintervju.html

www.hemmaforaldrar.se/malmostad.html

www.hemmaforaldrar.se/nalin.htm

www.hemmaforaldrar.se/carolina3.htm

www.hemmaforaldrar.se/om_dagis_vetenskap_och_demokrati.htm

www.hemmaforaldrar.se/sossar_stoppar_valfriheten_i_uppsala.htm

www.hemmaforaldrar.se/socialdemokraterna_forsoker_stoppa_valfriheten_i_sollentuna.htm

www.hemmaforaldrar.se/hallengren_om_forskolepersonalen.htm

www.hemmaforaldrar.blogspot.com/2006/09/staten-fostrar-barnen-bst.html

www.hemmaforaldrar.se/ett_litet_nodrop_fran_en_hemmaforalder.htm

• kattochbebis
    Hemmaföräldern skrev 2009-05-22 15:00:17 följande:
    Jag är inte emot dagis men jag är emot att vi har en familjepolitik som med ekonomiska styrmedel tvingar föräldrar att sätta sina barn där från de är 1 år. Jag tycker att föräldrar ska erbjudas ett brett utbud av olika barnomsorgsalternativ där även hemmaförälder ska vara ett subventionerat alternativ.
    Håller med dig där! Det saknas alternativ på många ställen.
  • Syrran83

Tyvärr är det ju så att de flesta människor måste ARBETA. Då måste man ju rimligen ha någonstans att ha sitt barn?
    Barn mår inte dåligt av att vara på dagis, det är bara vad vissa föräldrar inbillar sig och nu är det ju så att det finns alternativ. Kommunala dagis, privata dagis, ur och skur dagis, dagmammor mm och jag anser att det är väl fullt tillräckligt? Alla barn är ju olika personligheter och vissa trivs på dagis och andra hos dagmammor. Vissa älskar att leka ute och då finns det valet också.
    Fast om jag fick bestämma så borde man utöka föräldraförsäkringen så att föräldrar fick vara hemma med sina barn längre eftersom vissa inte kan snåla med dagarna och då måste barnen börja dagis/dagmamma när dom är jättesmå och det känns för mig iaf helt galet.

• Hemmaföräldern
    Syrran83 skrev 2009-05-23 11:59:17 följande:
    Tyvärr är det ju så att de flesta människor måste ARBETA. Då måste man ju rimligen ha någonstans att ha sitt barn?Barn mår inte dåligt av att vara på dagis, det är bara vad vissa föräldrar inbillar sig och nu är det ju så att det finns alternativ. Kommunala dagis, privata dagis, ur och skur dagis, dagmammor mm och jag anser att det är väl fullt tillräckligt? Alla barn är ju olika personligheter och vissa trivs på dagis och andra hos dagmammor. Vissa älskar att leka ute och då finns det valet också.Fast om jag fick bestämma så borde man utöka föräldraförsäkringen så att föräldrar fick vara hemma med sina barn längre eftersom vissa inte kan snåla med dagarna och då måste barnen börja dagis/dagmamma när dom är jättesmå och det känns för mig helt galet.
    Men varför måste båda arbeta heltid? För att en lön inte räcker när skatten är betald och varför är skatten så hög, för att vi har maxtaxa och dagis är så dyrt (157.000 kr per barn och år).

Varför inte lägre skatt för barnfamiljer så att de får välja själva. Hemmaförälder är också ett arbete: Daily Mail rapporterar om en brittisk undersökning där man har beräknat en hemmaförälders arbete till 380.000 kronor per år. Forskarna har studerat vad den som är hemma gör och räknat vad det skulle kosta att få jobbet gjort av en avlönad person.

Sen vill föräldrar kanske inte ha dagis även om det finns i olika former, de vill kanske ta hand om sina barn själva eller så vill de ha dagmamma. Vårdnadsbidraget är bra, då har du rätt att vara ledig längre från jobbet. Tyvärr är ersättningen för låg och betalas ut för kort tid.
  • Rulltrappa

men måste du jobba så mycket då? jag brukar jobba runt 110 timmar i månaden och de enda gångerna det blir långa dagisdagar är när jag jobbar långa dagturer. annars, när jag jobbar kväll lämnar jag strax innan lunch och sen kommer min sambo och hämtar runt 16.30 lite drygt 5 timmar alltså. och kanske 3 vardagar i veckan. när jag har helgturer får sambon helt enkelt låta bli att jobba och umgås med barnen istället.

Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!