• Frågvis

Hur länge innan bonus kom efter förlossning?

Min sambo har en dotter på snart 9 år som vi har var tredje helg + lov. Nu har vi fått en gemensam dotter för en vecka sedan och innan hon föddes så lovade han att vi skulle vara ensamma i två veckor innan hans dotter kom på sommarlov hos oss. Nu blir det inte så för han vill ha hit henne så snart som möjligt och jag känner mig inte riktigt redo. Det här är mitt första barn och jag kan säga att känslorna och hormonerna flödar. Som ni alla med barn vet att de gör!
    Är det inte rimligt att få de två första veckorna själv? Han tycker att jag försöker hindra honom från att träffa sitt första barn och att jag tvingar honom välja mellan sina döttrar. Det är absolut inte så. Det handlar varken om honom eller dottern. Det handlar om mig och min kropp. Amningen fungerar inte riktigt och jag gråter för allt. Han sitter i sin gamla kropp och det enda som förändrats är att han fått en underbar liten tjej och förstår inte alls hur jag mår.
    Begär jag för mycket?

• Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?
  • ErikochOskar

Vi fick våra tvillingar på en tisdag, och då hade vi lämnat bonusen på söndagen innan för de va mammans vecka, sedan hämtade vi honom som vanligt på söndag igen...så pojkarna var lite mindre än 1 vecka när bonusen kom till oss.... bonusen va då ca 2½ år...å de gick hur bra som helst...

• JannieT

killar verkar ha svårt för o förstå det där.. två dagar efter min förlossning kom båda bonusbarnen plus hela hans släkt över en hel helg.. o jag hade så ont så jag grät.. men han skickade inte hem dem för det!!!!!!

• Fröken Susidus
    JannieT skrev 2009-08-02 16:47:45 följande:
    killar verkar ha svårt för o förstå det där.. två dagar efter min förlossning kom båda bonusbarnen plus hela hans släkt över en hel helg.. o jag hade så ont så jag grät.. men han skickade inte hem dem för det!!!!!!
    Oh herregud, hade jag ALDRIG accepterat. Hade nog övervägt skilsmässa.

Jag och mitt barn fick en dålig start, han rasade i vikt och jag mådde dåligt så trots att det inte var tänkt så så tog det hela 2,5 vecka innan sonens halvsyster fick komma över helgen. Det på min sambos initiativ och jag tror inte att hon for illa av det alls faktiskt. Hade varit mer taskigt att ta hem henne utan att någon av oss kunat ägna henne tid då bebisen tog upp all energi första veckorna.
  • Audrey11

Tror inte att det bara är killar som har svårt att förstå det där...

• MammaNova

Jag kan förstå att han vill ha hem sin dotter. Hon har blivit storasyster och borde absolut få känna sig delaktig !

• Mittilvet
    MammaNova skrev 2009-08-06 11:06:24 följande:
    Jag kan förstå att han vill ha hem sin dotter. Hon har blivit storasyster och borde absolut få känna sig delaktig !
    Jag för min del kan absolut förstå TS att hon inte vill ha hem sin sambos dotter.
    Hon har blivit förstgångsmamma och behöver finna sin roll i lugn och ro.

Barnen har framtiden att "lära känna varandra" på, tror inte det andra barnet på något sätt far illa av att inte "varit delaktig" de först två veckorna, detta handlar inte om henne utan hon råkar bara ha samma pappa som det nya barnet som bor där hon hälsar på var tredje helg+lov.
  • Audrey11

Eftersom hon vet premisserna när hon gick in i relationen så har jag ingen förståelse för att hon vill utesluta storasyster i 2 veeckor.

• Mittilvet
    Audrey11 skrev 2009-08-08 15:19:52 följande:
    Eftersom hon vet premisserna när hon gick in i relationen så har jag ingen förståelse för att hon vill utesluta storasyster i 2 veeckor.
    Helt riktigt, hon visste mycket väl om premisserna.

Pappan hade lovat henne att de inte det barnet skulle vara där de första två veckorna och det var det som var premisserna.
    Var tredje helg har pappan umgänge med särkullsbarnet+ lov så jag vet inte vad det är du fiskar efter?

"utesluta", vart får du det ifrån?

Det gör pappan redan om man vill vara melodramatisk och se det från "jag-hatar-alla-som-inte-vill-ha-andras-ungar-rännandes-runt-benen-när-de-blivit-förstagångsmammor-de-har-inte-rätt att-ha-känslor-och-ska-föralltid-rätta-sig-i-ledet-för-att-det-finns-en-annan-förstagångsmamma-som-hade-ensamrätt-att-få-chans-att-komma-till-ro-men-inte-lyckades-välja-rätt-familj-eftersom-den-sprack-och-nu-ska-alla-andra-bli-lidande-för-det-för-jag-är-bitter"-glasögon.

Dessutom är de halvsyskon, så "storasyster" är att ta i.
  • besser
    Mittilvet skrev 2009-08-11 23:38:18 följande:
    Dessutom är de halvsyskon, så "storasyster" är att ta i.
    Det här kan du väl verkligen inte mena ?!
  • Audrey11

Det där med "storasyster" var en riktigt pinsam kommentar Mittilivet!
    Utesluta i 2 veckor är ju det hon skriver. Hon vill inte att STORASYSTER ska komma på 2 hela veckor för att få träffa sin LILLASYSTER.

• Myndighetschefen
    Audrey11 skrev 2009-08-12 08:03:08 följande:
    Det där med "storasyster" var en riktigt pinsam kommentar Mittilivet! Utesluta i 2 veckor är ju det hon skriver. Hon vill inte att STORASYSTER ska komma på 2 hela veckor för att få träffa sin LILLASYSTER.
    Men vadå? Storasyster kommer ju i framtiden att träffa lillasyster var tredje helg+lov, så hon kommer ju ändå att vara borta mer än två veckor från lillasyster?

Varför blev det så otroligt viktigt för pappan att hans tidigare dotter nu ska komma och stanna två veckor när han själv inte ens vill (ja, precis, det handlar om vilja) träffa henne mer än var tredje helg? Varför antar han då att hans nya kvinna, som precis har fött barn, vill träffa hans barn, när han själv inte vill det?
  • Mittilvet

De är halvsyskon eftersom de bara har en gemensam förälder, inget konstigt med det.

Häng inte upp er på det nu, det finns säkert andra fakta ni kan hitta problem i

• Mittilvet

De är halvsyskon eftersom de bara har en gemensam förälder, inget konstigt med det.

Häng inte upp er på det nu, det finns säkert andra fakta ni kan hitta problem i

Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?