• Camarogirl

    Vad behöver man köpa?

    Vad behöver man köpa till sitt barn och barnrum? Nån som har nån bra checklista?

  • Svar på tråden Vad behöver man köpa?
  • Ethi

    Jag kan se två problem med det, men jag vet att en del gör precis så!

    1) om flaskan är liiiite fuktig i botten så blir det klumpar och dessutom riskerar det att bli dåligt eftersom det är mjölk i pulvret och vädret är varmt...

    2) Hur mäter du upp vattnet med hjälp av flaskan när det finns pulver i botten? Då måste du ha med dig ett decilitermått också. Och så förstås en tratt och ett mått (mått är i och för sig bra ändå för du kanske kommer att ge en annan mängd än på 2 dl vatten beroende på hur mycket hon äter), så att du får ned pulvret i flaskan, om det inte är en wide neck.


    MammaBarnFamilj skrev 2009-07-08 11:20:36 följande:
    Min tanke är att förbereda med vällingpulver i olika flaskor, dvs lägga ner pulver först och sedan tillsätta vatten genom termosen jag har med mig.
  • Ethi
    MammaBarnFamilj skrev 2009-07-08 11:35:20 följande:
    Ja jag hör det själv Tror jag såg en vällingdoserare när jag var ute och shoppade igår, så jag ska åka och köpa den.
    Klokt Jag fattar inte att det tog en evighet för mig att förstå det bra med dem...
  • Emeli

    Häll i vattnet först. Då ser du att du har fått exakt rätt mängd och du undviker klumpar. Skaka i pulvret från vällindoseraren. Sätt på locket och skaka. Om du har använt kallt vatten: värm i micron till önskad temperatur. Man lär sig snabbt hur många sekunder som ger perfekt temperatur. Glöm inte att ta av korken när du värmer. Efter värmningen skakar du igen så att värmen fördelar sig. Skruva på nappen och bebben kan äta sin goda välling.

  • Ethi

    " Sätt på locket och skaka"

    Locket? Den där lilla plastskivan man kan spänna fast med ringen? Blir inte det kladdigt? Eller korken? Utan ring? Eller ring + napp + lock? Och sen skruva bort nappen? Blir inte det kladdigt? Jag är nyfiken på hur andra gör, eller kanske rättare sagt hur man "ska" göra

    Så här gör vi: vi häller i lagom varmt vatten direkt, i med pulvret, på med ring + napp och skruva åt hårt. "Rulla" flaskan snabbt mellan händerna tills allt pulvret åkt ned i vattnet (annars fastnar en del i nappen), knip åt napphålet med fingrarna och skaka-skaka-skaka. Lätta(!) på ringen igen så att den bara precis sitter på, så luft kan komma in och ersättning/välling ut. Man märker när det kommer "lagom" (vad det är lär man sig) bubblor när bebisen dricker, då rinner det på som det "ska". Hur mycket reglerar man alltså med hur hårt man skruvar på ringen. Vi fattade inte det där med att lätta på ringen och att det ska komma bubblor i början, så stackars sonen drack så att han blev helt svettig och praktiskt taget sög vakuum i nappen stup i kvarten... *rodnar* Sån information kunde de dock ha på vällingflaskepaketen eller något...

  • Emeli

    Sorry, ja jag menar plastskivan och ringen. När vällingen är färdigskakad skruvar jag loss ringen, tar bort plastskivan, sköljer av den och sätter i nappen.

    Man kan naturligtvis göra som du gör ocksaå, och kniiiipa ihop nappen ordentligt när man skakar, men för mig läckte det alltid. Har väl inte tillräckligt starka nypor .

    Bra påpekande om vikten av att flaskan måste luftas. Dra inte åt ringen för hårt. Det blir fruktansvärt jobigt för barnet att suga då. Den ska heller inte sitta för löst. Då blir det kladdigt + att vällingen kan rinna för fort och bebben hinner inte svälja. Men det där lär man sig.

  • allfrida

    ang vällingdoseraren... Tryck ner locket rätt hårt när ni häller i pulvret i flaskan. Annars kan det som är i de andra facken gå över och det bli feldosserat. Jag har alltid gummiband runt så det trycker ner extra mkt.

  • Ethi

    Indras dotter,

    Aha, då förstår jag! Jag ska ju erkänna att vi slängde de där locken till de första flaskorna för vi begrep då inte vad de skulle vara bra för Och sen var vi liksom vana och det blev en extra grej att hålla reda på...

    Allfrida,

    Vår vällingdoserare har stenhårt lock, så det är helt omöjligt att det ska åka åt något håll. Jag trodde alla var så... Du kanske ska köpa en ny, av en annan sort? Fast jag vet, man vänjer sig ju vid sina knep och tycker inte att de är något bekymmer, men i alla fall

  • mimpen
    MammaBarnFamilj skrev 2009-07-08 11:22:21 följande:
    Jepp jag har bärsele med mig, men jag tror inte min lilla flicka kan sitta stadigt själv och då kan det ju vara bra med vagnen om jag skulle ta en het kaffe ex. Då vill jag inte ha henne på magen.
    Om inte barnet kan sitta stadigt själv rekommenderar jag en bärsjal i stället för en sele. Sjalar kan man använda från nyfödda och uppåt.
  • mammamys06
    mimpen skrev 2009-07-13 15:07:39 följande:
    Om inte barnet kan sitta stadigt själv rekommenderar jag en bärsjal i stället för en sele. Sjalar kan man använda från nyfödda och uppåt.
    Hihihi, det är olika det där, jag föredrar verkligen sele framför sjalar
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Angla
    Ethi skrev 2009-07-08 10:15:53 följande:
    Då har jag något som kan låta som en lyxpryl men som sparar SÅ mycket tid och ansträngning. Oväntat mycket! Så mycket att jag inte begriper varför vi inte köpte den tidigare med tanke på att det inte handlar om särskilt mycket pengar egentligen... En vattenkokare där man kan ställa in temperaturen på 40 grader! Genialiskt! *vips* har man perfekt vällingvatten att hälla direkt i flaskan. Det värms under tiden man tar fram flaskan, nappen och vällingen = i ett nafs. Så har man alltid samma temperatur på vattnet och slipper fundera på om det är för varmt eller kallt, man slipper blanda varmvatten och kallvatten eller köra flaskan i mikron. Och så bisfenolfria flaskor då förstås...
    Men vänta tills ni vet om barnet vill ha varm eller kall välling.
  • Angla
    mammamys06 skrev 2009-07-05 07:50:23 följande:
    Jag kan säga att något som jag köpte när vi fick vår son (13 mån) var att skötbordet är väldigt överskattat och rent av onödigt. Nu när vi väntar syskon (nyfödd) så kommer vi skippa det och bara ha ett skötunderlägg som man slänger upp på sängen, bordet, golvet osv när det är dags för blöjbyte. De flesta olyckor händer när barnen ramlar ned från skötbord.
    Fast de skadar sig ju inte pga fallet ifrån just skötbordet i sig utan pga uppmärksamma föräldrar och kan alltså ske från så väl sängen som bordet också. Och vem vill äta från det bordet sen ...
  • Ethi

    Man kanske kan använda tallrikar?

    *fniss* Nä, men jag håller med dig


    Angla skrev 2009-07-13 21:43:39 följande:
    Och vem vill äta från det bordet sen ...
  • Angla
    Ethi skrev 2009-07-13 21:47:53 följande:
    Man kanske kan använda tallrikar?*fniss* Nä, men jag håller med dig
    Ja, oavsätt tallrikar eller ej så skulle jag ta med mig ytdesinfektion först. Men så är vi iofs väldigt noggranna med lister och dyl hemma hos oss.

    Jag skulle rekomendera den billiga uppblåsbara skötdynan från IKEA att ha i tvättstugan. Där man har rinnande vatten, vilket är allra bäst för små barnrumpor och vuxenhänder. Även om handsprit är bra oavsätt handtvätt eller ej.
  • mimpen
    mammamys06 skrev 2009-07-13 20:41:27 följande:
    Hihihi, det är olika det där, jag föredrar verkligen sele framför sjalar
    Ja, alltså. Men nyfödda kan man ju inte bära i sele (om man inte har en specialinsats). Så då är ju sjal att föredra framför typ armarna...

    Men nu bär jag mest i sele. Eller, just nu bär jag inte alls eftersom jag har sån överjä----lsk foglossning att jag inte ens kan bära min lilla 2,5-åriga bäääääbis en endaste meter. Oerhört tråkigt.
Svar på tråden Vad behöver man köpa?