• LitenKyckling

Vad betyder mellannamn för er?

Vad betyder mellannamn för er?
    Finns så många här som verkar så stolta över sina barns mellannamn. Känns som de känner sig fräcka om de väljer ett "annorlunda" andranamn till sitt barn (vågar väl inte ta det som förstanamn, trots att var och varannan unge heter det "ovanliga" namnet) och sen berättar de gärna om namnen i var och varannan namntråd.
    Man använder ju o princip bara sitt förnamn och efternamn i sverige. Hur tänkte ni när ni valde mellannamn? Varför verkar så många stoltare över mellannamnen på sitt barn än förnamnet?

• Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?
  • LitenKyckling
    Rosenöga skrev 2009-08-05 14:54:55 följande:
    Frågan gällde mellannamn men jag gissar att du menade andranamn.Mellannamn betyder oftast att föräldrarna inte har samma efternamn. Då kan man ge barnet den enes efternamn som mellannamn. T ex att mamman heter Lund i efternamn och pappan heter Svensson. Då kan barnet ha pappans efternamn som är Svensson men ha mammans efternamn Lund som mellannamn. Alltså: Moa Lund Svensson
    Fast en hel del rättar en när man säger andranamn.. Skrev först andranamn men ändrade det för har blivit rättat så många gånger.Så det beror på vem man frågar Mellannamn har väl samma funktion som andranamn? Det är väl inte bara till för efternamn? Eller hur funkar det?
    Miss Obsessive skrev 2009-08-03 07:16:18 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte poängen med andranamn. Det är ju aldrig något som används! Tilltalsnamn och efternamn, det räcker gott och väl..
    Det var det jag funderade över också. Känns som en sak om det är typ släktnamn, men flashiga namn känns lite löjligt
  • längtan09

Alltså egentligen heter det väl förnamn hela bunten? Står ju iaf på blanketten man skickar in med namn (förnamn (alla), tilltalsnamn, mellannamn (aka extra efternamn), efternamn. Så andranamn låter ju bättre än mellannamn då mellannamn bara är efternamn.

• MrsMcC

Enligt Skatteverket finns det tre former av namn; förnamn, mellannamn och efternamn. De flesta skulle beskriva det som är mellannamn som ett efternamn Alltså, ponera att jag heter Berta Eulalia Geraldine i förnamn, där Eulalia är det namn jag kallas i vardagligt tal - ett tilltalsnamn. Sedan hette jag Efraimsson som flicka, och jag har valt att ha det kvar som mellannamn för att fortfarande ha kvar en del av mitt namn. Sedan heter jag McC i efternamn.

Mitt namn blir alltså Berta Eulalia Geraldine Efraimsson McC, men jag kallas bara Eulalia

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

• MrsMcC

För mig är mina förnamn mer än bara namn, de minnar om ett ursprung mina föräldrar ville låta leva vidare i mig. Kanske får man ett "släktnamn", kanske ett annat namn som har betydelse för familjen, en vän?

Mitt mellannamn har också en betydelse. Det är mitt flicknamn och det minnar också om ett förflutet - den jag var innan jag valde att gå in i en union med en annan.

Får vi ett barn kommer detta att få namn efter båda våra släkter samt ett namn som är unikt och deras eget som tilltalsnamn

• Behemot

Jag har två andranamn och jag gillar det eftersom varje namn har en historia.
    Fast jag misstänker att det var ett sätt att göra alla mor- och farföräldrar nöjda

They can't break you if you don't have a spine
  • iser
    myskatt skrev 2009-08-03 06:31:11 följande:
    Vad mellannamn betyder? Det är ett andra efternamn som används mellan sista förnamnet och efternamnet. Dottern heter Jonsson i mellannamn, inget flasight att skryta med direkt .
    Precis. Alla andra namn är förnamn och sedan har man ett tilltalsnamn, för att vara lite petig med definitionen...

Jag kan dock hålla med om att det är lite onödigt med flera förnamn. min dotter har dock ett pinsamt långt namn :-/ .Men samtidigt så är det ju mycket tradition över det hela...

Irmeli (tilltalsnamn) Linnéa (som alla kvinnor i min familj heter efter gammelfarmor) Josefina (efter min tvilling som döpte sin dotter efter mig) Toussainte (mellannamn som är ett släktnamn på min sambos sida) Mattlar...
  • mama no1
    bravo82 skrev 2009-08-03 07:28:55 följande:
    Mellan namn tycker jag är något som ska gå i arv, mina pojkar heter liam BALTZAR efter hans farfar Tore BALTZAR och LEIF Linus efter sin morfar LEIF Rune, dock kom släcktnamnet först på den andra sonen........... Tiitalsnamnen är Liam & Linus!
    Va?? Leif Rune hette min morfar också!

Annars håller jag med om att mellannamn är nåt som går i arv. båda mina barn har mellannamn efter någon i släkten.
    ♥ Jesper 031105 och Mina 090520 ♥
  • Zixi

Det där med benämningen av namn är besvärligt, särskilt när man som mig inte har sitt tilltalsnamn först i ordningen. Jag har alltså 3 förnamn där nr2 är mitt tilltalsnamn, inget mellannamn och ett efternamn.

Men ofta benämns det första förnamnet som just förnamn och övriga som andranamn och då blir det fel, då skulle mitt tilltalsnamn vara mitt andranamn.

Extra besvärligt blir det utomlands där ens "first name" helt enkelt är det första förnamnet. Ibland har jag blivit omdöpt, de har helt enkelt ändrat ordningen på mina förnamn för att passa deras mall, och ibland har jag helt enkelt fått acceptera att jag, för dem, heter mitt första förnamn.

Ska se till att mina framtida barn får sina tilltalsnamn först så de kan bo i vilket land de vill i framtiden.

• Tindra02

Mellannamn är nått du har utöver tilltalsnamnet.
    Oftast ett släktnamn, typ farmors, gammelmormor mm...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • tisa

Mina barn har alla 2 mellan namn var av minst 1 av dem är släktnamn det andra namnet är namn som vi tyckte var fina. 

Stina ( T-namn) Lo (fint namn) Barbro (Mormors namn)
    Astrid (T-namn) Li (Fint namn) Cecilia (min syster)
    Ingrid (T-namn) Maj (Gammelmormor) Mildred (Gammelfarmor)
    Juni (T-namn) Mae (Fint namn) Marie (Farmors namn)
    Juli (T-namn) Lea (Fint namn) Britta (Andra halvan av farmors namn)

Så heter våra barn 

• Essie1984

Det heter förnamn och efternamn.

Mellannamn är ett slags namn som varken är ett förnamn eller ditt egentliga efternamn. Du kan bara ha ett efternamn. Tilltalsnamn: Det namn som du lyssnar till.

Jag tycker det är rätt onödigt med fler än två namn.

Tilltalsnamnet (förnamn) och efternamnet.

• Essie1984

Om vi säger att jag heter Eva ... ?Eva Britta Karlsson Jonsson? så är Eva mitt förnamn och även tilltalsnamn, Britta är mitt förnamn (ibland även kallad andranamn), Karlsson är mitt mellannamn och Jonsson är mitt efternamn (eftersom det står som sista namn - efternamn).

• Essie1984

Själv har jag inget mellannamn. Jag har två förnamn (varav ett är mitt tilltalsnamn) och ett efternamn.

• Hönshjärna
    Miss Obsessive skrev 2009-08-03 07:16:18 följande:

Jag förstår ärligt talat inte poängen med andranamn. Det är ju aldrig något som används! Tilltalsnamn och efternamn, det räcker gott och väl..

Tja, om man heter Sara Svensson så finns det många som heter likadant. Men det finns inte så många Sara Kerstin Signe Svensson...

Känner flera personer som bytt tilltalsnamn och då valt ett av sina andranamn som redan varit "del av dem".
  • Essie1984

Hur ofta använder du dina andra förnamn? Det är en annan sak att byta tilltalsnamn för att du själv vill det. Hur många vet om dina förnamn? Det är inte många som vet mitt. Jag har två förnamn. I huvudsak används tilltalsnamnet och efternamnet. Det blir alldeles för jobbigt att säga 2-4 förnamn, men det ser kanske flashigt ut på en del adresserade brev eller receptutskrifter.

• Hönshjärna
    Essie1984 skrev 2018-03-23 10:33:17 följande:

Hur ofta använder du dina andra förnamn? Det är en annan sak att byta tilltalsnamn för att du själv vill det. Hur många vet om dina förnamn? Det är inte många som vet mitt. Jag har två förnamn. I huvudsak används tilltalsnamnet och efternamnet. Det blir alldeles för jobbigt att säga 2-4 förnamn, men det ser kanske flashigt ut på en del adresserade brev eller receptutskrifter.

Jag använder inte mina så ofta. Jag har ett väldigt vanligt förnamn, men mitt flicknamn var inte supervanligt och nu när jag tagit min mans efternamn finns det ingen med samma förnamn+ efternamn som jag.

Dock finns det personer som alltid använder sina andranamn: Anders Johansson heter en snubbe jag känner. Han kallas dock alltid Anders O Johansson (Oskar i andranamn) eftersom det finns så många Anders Johansson. Jag har till och med förnekat att jag känt "Anders Johansson" innan jag förstod- Ah, du menad Anders O!

Leif Persson finns det massor av- men det är Leif G W Persson som är känd.
  • Essie1984

Ja, har du ett vanligt namn blir det lite gråzon. Jag är också väldigt ensam om mitt tilltalsnamn och efternamn. Det är bara jah som heter det.

Mina båda förnamn varav ett är mitt tilltalasnamn är populära. Det är inte många som har mitt tilltalsnamn (ca 3929 personer har det som tilltalsnamn), men det är ett populärt förnamn. Det andra namnet jag har är Sofia.

• erikaABC
    Essie1984 skrev 2018-03-23 00:16:08 följande:

Om vi säger att jag heter Eva ... ?Eva Britta Karlsson Jonsson? så är Eva mitt förnamn och även tilltalsnamn, Britta är mitt förnamn (ibland även kallad andranamn), Karlsson är mitt mellannamn och Jonsson är mitt efternamn (eftersom det står som sista namn - efternamn).

Bra beskrivet. Korrekt.
  • OlgaElvira
    LitenKyckling skrev 2009-08-06 05:38:02 följande:

Fast en hel del rättar en när man säger andranamn.. Skrev först andranamn men ändrade det för har blivit rättat så många gånger.Så det beror på vem man frågar Mellannamn har väl samma funktion som andranamn? Det är väl inte bara till för efternamn? Eller hur funkar det?Det var det jag funderade över också. Känns som en sak om det är typ släktnamn, men flashiga namn känns lite löjligt

Mellannamn är när du har två efternamn, ex. Maria Katarina Svensson Bergman.

Maria (tilltalsnamn)

Katarina (andranamn)

Svensson (mellannamn)

Bergman (efternamn)

Allt enligt Skatteverkets definition, så när någon försöker rätta dig nästa gång så säger du bara

-jag har rätt och du har fel
  • erikaABC
    Essie1984 skrev 2018-03-23 00:16:08 följande:

Här kommer de korrekta benämningarna på alla namn.
Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?