• Anonym (blivande mor)

Är mammakläder en gemensa utgift??

Jag och min sambo lägger ihop alla pengar i en pott, sedan betalar vi räkningarna och lägger undan till sparanden. Det som blir över får vi som fickpengar som ska täcka kläder, linser, festande, fika, smink typ...

Nu börjar min mamma mage synas, och jag börjar få svårt att ha mina vanliga byxor och snart kommer tröjorna inte heller passa...

Hur har ni gjort som har liknande uppläggning av ekonomin som oss.
    Fickpengarna ska ju gå till kläder, men anledningen till att jag behöver köpa kläder just nu är ju för att VI är gravida, jag hade ju inte behövt köpa dem annars...

Vi har inte heller så mycket pengar till fickpengar, kanske 1500:-/mån
    så min tanke är att de pengarna ska gå på barnkontot, tänker jag helt fel, borde jag betala dem själv??

• Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??
  • Lainan

Jag förstår inte varför alla tycker att ert system är krångligt?
    Vi har det på liknande sätt, har 2000 kr var i fickpeng. Det vi hittar på gemensamt tar vi från det gemensamma kontot. Tar vi ex en fika med en kompis åker det privata kortet fram. Allt som hittas på som rör vårt barn tas naturligtvis från det gemensamma. Köper vi handdukar är det natutligtvis gemensamt också.

Min man vill gärna spela på ex hästar, vill han då lägga 2000 kr i månaden på det så gör han det. Vill jag köpa smink för 2000 kr gör jag det. Vi är ganska ekonomiska båda två (och lägger iofs inte så mycket vare sig på hästar eller smink) men tycker det är skönt att ha sina egna pengar.

Jag tycker att mammakläder är ganska dyrt så jag köpte det mesta begagnat på Tradera. Ska sedan sälja allt som är i bra skick igen på Tradera (så fort bebisen vill komma ut, är på BF+7) och får då igen en hel del pengar.

Jag betalade allt själv, då jag kände att de pengarna hade jag lagt på vanliga kläder annars. Min man hade däremot inte haft några invändningar om jag tagit från de gemensamma pengarna.

Kan för övrigt verkligen rekommendera att handla mammakläder på Tradera, de är oftast i väldigt bra skick till ett bra pris. Om du ska betala det själv eller inte kanske ditt samvete kan svara på - hade du handlat för lika mycket om du inte varit gravid (som jag hade gjort) eller inte?

• FannyN

Helt klart gemensam utgift för en bas...tex två par byxor och ett par mysbyxor som är sköna.
    Om du sen vill ha 10 byxor så kan jag känna att det är lite din sak. Jag kommer att köpa på tex tradera nästa gång för det var surt att stå med 40 mammaplagg och känna att jag knappt nyttkat dem, det gick så fort.

• Anonym

Anonym (blivande mor) skrev 2009-08-15 10:01:01 följande:

Men som jag skrev så funkar det inte på annat sätt för oss om vi vill slippa bråk... och det gör vi gärna... :)
    Jättebra att ni hittat något som funkar för just er

Men det blir svårt när de handlar om sånt här, jag blir lite kluven. Som sagt dina kläder till din kropp, men den förändras ju utav eran baby... Vad säger din sambo?
  • minafyra

Anonym (blivande mor) skrev 2009-08-15 10:30:55 följande:

Tack för all jättefin information.. som sagt är jag först, och har absolut noll koll på allt sådant här... visst vet jag att man blir stor, men jag har inte ens kommit på vad amningsbh är bra till jämfört med en vanlig bh... *skäms en smula, men har man aldrig varit i kontakt med det så är det svårt*
    Amningsbh kan man vänta med att köpa om man inte känner att man behöver en innan. När bebisen kommit ut kommer brösten efter ngr dagar bli stora som dolly partons och sedan kommer de bli mindre igen när kropppen anpassat sig till den nya situationen. Först då när brösten "hittat" den stl de tänk ha under amningen vet du vilken stl du behöver köpa i dina amningsbhar. Oftast behöver man ingen amningsbh innan bebisen kommit eftersom man ju inte ammar och själv har jag bara köpt större BH som varit fiiiin..för man känner sig oftast inte så sexig precis som höggravid så jag har åtminstone velat att underkläderna var fina, haha.
    En del väljer att använda typ sporttoppar på slutet..en del köper en amningsbh som de då oxå kan använda första dagarna efter förlossningen. Men i dollyparton stadiet vill man hällst inte ha ngt alls för de gör ooont och så läcker de så att man går runt med en hopvikt handuk i tröjan för att tröjan inte ska bli dyngsur Ja inte för alla men för många
  • Anonym

Ang amningsbehå så behöver man inte det egentligen. jag köpte en mjuk ifrån hm för 129 kr utan byglar och hade första dagarna bara. Sedan har jag kört med vanlig bh trots helamning i 6 månader

• Anonym (Anonym)
    Anonym (blivande mor) skrev 2009-08-15 00:42:13 följande:
    Är mammakläder en gemensa utgift??

Jag och min sambo lägger ihop alla pengar i en pott, sedan betalar vi räkningarna och lägger undan till sparanden. Det som blir över får vi som fickpengar som ska täcka kläder, linser, festande, fika, smink typ...

Nu börjar min mamma mage synas, och jag börjar få svårt att ha mina vanliga byxor och snart kommer tröjorna inte heller passa...

Hur har ni gjort som har liknande uppläggning av ekonomin som oss.
    Fickpengarna ska ju gå till kläder, men anledningen till att jag behöver köpa kläder just nu är ju för att VI är gravida, jag hade ju inte behövt köpa dem annars...

Vi har inte heller så mycket pengar till fickpengar, kanske 1500:-/mån
    så min tanke är att de pengarna ska gå på barnkontot, tänker jag helt fel, borde jag betala dem själv??

Självklart är mammakläder, amnings bh:ar eller större bh:ar när brösten växer en gemensam utgift, det är ju direkt kopplad till att du är bärare av det gemensamma barnet. Men då är det ju sådant som inte passar annars såklart. Sen kan man ju tycka att om någon ska betala mer av det är det ju isf han, då du bär och föder, du ska ju i vart fall inte straffas ekonomiskt utav det. Så självklart och jag undrar lite hur någon ens kan tänka annorlunda. Är ju inte att jämföra med att man går upp i vikt, du måste ju bli större för att kunna bära fram barnet så knappast frivillig viktuppgång och barnet är väl lika mycket hans.. 

Sen får man såklart rätta sig efter en rimlig budget och involvera honom i köpen, men tror inte det flesta köper dyra designer klänningar bara för att man är gravid. 
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-03 14:43:22 följande:
    Självklart är mammakläder, amnings bh:ar eller större bh:ar när brösten växer en gemensam utgift, det är ju direkt kopplad till att du är bärare av det gemensamma barnet. Men då är det ju sådant som inte passar annars såklart. Sen kan man ju tycka att om någon ska betala mer av det är det ju isf han, då du bär och föder, du ska ju i vart fall inte straffas ekonomiskt utav det. Så självklart och jag undrar lite hur någon ens kan tänka annorlunda. Är ju inte att jämföra med att man går upp i vikt, du måste ju bli större för att kunna bära fram barnet så knappast frivillig viktuppgång och barnet är väl lika mycket hans.. 

Sen får man såklart rätta sig efter en rimlig budget och involvera honom i köpen, men tror inte det flesta köper dyra designer klänningar bara för att man är gravid. 
    Ungen är 15 år numera och problemet är nog glömt sedan länge. 
  • Anonym (hur)
    Anonym skrev 2025-01-03 14:54:58 följande:
    Hur kan du se hur gammalt inlägget är? Jag får bara se "Äldre 15 Aug 15:44".
  • Anonym
    Anonym (hur) skrev 2025-01-07 20:52:56 följande:
    Citerar du ett äldre inlägg så kommer datumet fram, då det var skrivet.
    Som du ser här nu t ex.
  • Anonym
    Anonym (blivande mor) skrev 2009-08-15 00:42:13 följande:
    Här ser man när det är skrivet!
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (hur) skrev 2025-01-07 20:52:56 följande:
    Om man trycker "citera" på ursprungsinlägget kommer datumet fram. (som ovan, när jag citerade ditt inlägg) Sedan vet man om man verkligen behöver svara på inlägget eller inte.
  • Anonym (Ja …)

Det borde man kunna köpa själv .Och det behöver inte vara dyrt /märkesvaror.

• Anonym (Va?)

Helt bisarrt detta. Jag har mina pengar. Min man har sina. Vi betalar gemensamt för sophämtning, el, vatten, huslån m.m 

Men våra kläder, smink, grillar och så vidare det betalar vi själva. Om min man älskar att grilla och ska ha grillar för hutlösa priser är det hans plånbok inte min. 

Mina kläder är mitt konto 

• Anonym (Jo)

Självklart, barnets föräldrar

• Anonym (Ja …)

Ska jag be om min pojkvän att betala halva summan på kvitto för mammakläder?Varför kan inte en kvinna köpa detta själv .

• Anonym (Jo)
    Anonym skrev 2025-01-03 14:54:58 följande:
    Oj, ja det är nog löst vid det här laget
Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??