• Malin   E

Bilddagboken

Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...

Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!

Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet.
    JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??

• Svar på tråden Bilddagboken
  • Malin   E

tillägg: att tillåta sex hemma hade jag inte gjort om hon redan hade haft det. Jag hade pratat med henne.  Hade försökt få henne att förstå att hon är för ung för det.

• Heidi 81

Nu är iofs min dotter knappt 2år.

Men jag hade absolut velat veta ifall hon hållit på med sådant.
    För en 13åring är trots allt bara ett barn, oavsett hur mogen man själv ansåg att man var i den åldern.

• Rodenback

Bilddagboken ær en plats dær vuxna, vanligtvis mæn, etablerar kontakt med minderåriga før sexuella aktiviteter.

"Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del) Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans. Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. "

13-åriga tjejer, och killar, vet allt om sex och porr. De vet de redan tidigare. Om de ær det minsta nyfikna så har de ju genom Internet oændlig tillgång till sllsslagsavancerad porr. Det ær kanske lite jobbigt men det ær ju mycket jobbigare att alla dessa mæn som dreglar efter småflickor och småpojkar har oændlig till barn. Ibland direkt in i barnens sovrum om førældrarna ær dumma nog att ge barnen en egen dator.

Bilddagboken, snyggast.se, kamrat.se o.s.v. ær digitala hallickar.

Læs på min presentation om hur illa det kan gå:
    www.familjeliv.se/Hem/rodenback/presentation.php

Læs gærna min tråd ?Grooming och pedofiler? dær flickor som sjælv varit utsatta skriver om hur de skulle ha viljat att deras førældrar skulle pratat med dem nær de hade kontakt med vuxna mæn på nætet:
    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m34134668.html

• Zodic

Men nu är ju faktiskt communitys väldigt mycket mer, även om det självklart förekommer pedofiler och andra äckliga människor överallt på internet.
    Det betyder ju inte att man inte ska låta sina barn ha nån form av internet, man kan inte skydda dom från allt men det är ju bättre att försöka ha en öppen dialog om det. Jag menar nånstans väljer ju ändå en 13åring vad den gör själv.

• Rodenback
    Zodic skrev 2009-09-13 01:35:10 följande:
    Men nu är ju faktiskt communitys väldigt mycket mer, även om det självklart förekommer pedofiler och andra äckliga människor överallt på internet.Det betyder ju inte att man inte ska låta sina barn ha nån form av internet, man kan inte skydda dom från allt men det är ju bättre att försöka ha en öppen dialog om det. Jag menar nånstans väljer ju ändå en 13åring vad den gör själv.
    Det førekommer inte "pedofiler och æckliga mænniskor" øverallt på Internet. De finns mest dær det ær ungdomar. Och dær finns sællan vi førældrar.

Jag har inte heller sagt att man inte ska låta sina barn ha Internet. Det ær dock mycket viktigt att inse hur oerhørt kraftfullt Internet ær. Det går att skada mycket.

Eftersom det varit så viktigt att sælja så mycket datorer som møjligt och se till att alla får tillgång till Internet så har vi inte hunnit komma øverens om vilka regler som ska gælla.

Det vore också bra med mer effektiva lagar och åtgærder mot mænniskor som søker kontakt med barn før sexuella aktiviteter. Som det nu ær så ær de vældigt trygga i sin verksamhet och de håller varandra informerade om hur långt man kan gå utan att bli fællda, om olika tekniker før att bygga upp barns tillit etc.

De samarbetar effektivt. Vi, som ær intresserade av att barn inte blir utsatta, samarbetar tyværr inte så effektivt æn.

Nær det gæller att 13-åringar væljer sjælv så hænder det tyværr att de ibland utsætter sig før stora risker utan att inse det sjælv. Flickor i den åldern har också av någon anledning ett oerhørt stort bekræftelsebehov nuførtiden.

Du har helt rætt i att det viktiga ær att ha en øppen dialog och værna om det førtroende som barnen har før oss. Men min dotter har tagit så vældigt stora risker och utsatt sig før så stora faror att jag tvingats ingripa mycket kraftfullt. Hon har blivit enormt arg før detta och vill ofta inte pratat med mig alls. Hade jag inte ingripit så hade det gått åt helvete. Under processens gång så insåg jag att det jag nu gør kommer troligtvis att førstøra mycket av vår tidigare så førtroliga och næra relation.

Mænniskor sæger till mig att hon kommer att tacka mig nær hon blir vuxen. Kanske det, med det ær inte det viktigaste. Det viktiga ær att jag skyddar henne från de værsta hoten till hon blivit stor nog att gøra det sjælv. Om det resulterara i att hon hatar och førbannar mig så OK. Jag ær inte førælder før att bli populær.
  • Malin   E

Kan inte mer än hålla med dig,Rodenback. Jag är inte någon kompis...jag är förälder. Jag tror också att din dotter kommer att tacka dig när hon är vuxen eller den dagen då hon förstår vad hon utsatte sig själv för. Jag hoppas det iallafall. Vet hur jä--la illa det kan gå om man inte är försiktig som tjej. Och det räcker med det minsta lilla...tyvärr..

• Mollie77
    Malin E skrev 2009-08-18 08:14:30 följande:
    Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet. JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??
    Nätet är en hel värld full med skit..Vi fick varning från älsta sonens lärare ang just bilddagboken,lunarstorm osv..Elever som lägger ut bilder på sig själva o är grova i mun..Läraren sa att de var personer hon aldrig trott de om så hon uppmanade oss att starta konton o hålla koll på våra barn..Dock hade inget hänt i min sons klass utan bland högstadiet:13+
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Angie72

Jag har aldrig sett större sait än BDB där mobbing och elaka kommentarer är så tilllåtna och vanliga. BDB är helt galet. Jag önskar verkligen att det inte fanns, men nu är min dotter aktiv där och det är lagom kul tycker jag.
    Jag har skaffat mig ett eget konto och kollar helt enkelt upp henne. Inte varje dag men titt som tätt. Sen så hjälper det att hon vet att jag snurrar där. Önskar att fler föräldrar gjorde samma sak.
    Spårket är bedrövligt, det är värre köttmarknad än på krogen (där det är 18 årsgräns).
    Nä, fy fan för BDB

• Malin   E

Skönt att höra att det är fler än jag som reagerar

• Thaleya

Inte bra att unga tjejer lägger upp sådana bilder på sig själva, det är ju tragiskt och då har ju föräldrarna gjort något allvarligt fel i när de lärde sin dotter om synen hon bör ha på sin egen kropp.

Jag måste dock hålla med om att en 15-åring får ha sex och en 13 kan mycket väl känna sig sugen och om jag skulle tycka det vore ok eller inte beror på hur min 13-åring är.

Jag reagerar ganska mycket på hur ni kom över sonens mobil som du uttrycker det?

Han är 17, han måste väl ändå får göra som han vill.

• Angie72

Jag vill dela med mig av en länk.

www.surfasmart.com

där står det massor av bra tips och saker som vi tonårsföräldrar kan tänka på inför datoranvändning och mobilanvändig hos våra tonåringar.

Svar på tråden Bilddagboken