Eftersom jag jobbat med hästar och barn/ungdomar som instruktör så vet jag vikten av att barn INTE ifrågasätter regler för mycket.
Alla barn och alla situationer är ju unika, men exempelvis så finns det i så gott som alla stall en regel som säger att man aldrig får springa i stallet. Skälet är att man oroar hästarna och oroliga hästar kan bli farliga hästar. Det BEHÖVER inte bli så, men det är alltid bättre att ta det säkre före det osäkra. Alltså: Nolltolerans på spring i stall, för att undvika skrämda hästar och därmed risk för skador.
Många är de föräldrar som jag träffat som med oro i blicken hört mig säga att man ALDRIG får springa i stallet, hur bråttom man än har. Många är de som sagt lite nervöst att deras barn nog kommer behöva både en och tjugo tillsägelser i den frågan, för de har så mycket energi.
Konstigt nog så verkar det som att barnen lyder bättre än föräldrarna tror, för jag har under ca 25 år sagt till kanske 50 gånger efter att regler dragits, alltså genomsnittligen 2 barn per år.
Jag tror att om man förklarar ingående för barnet vad som gäller och VARFÖR det är så, då blir det tydligare och lättare att ta till sig. I stall handlar det om säkerhet, de flesta barn förstår att när ett så stort djur blir argt eller oroligt så kan det råka skada någon utan att mena det, och skador gör ont. Alltså är det lindrigare att lyda reglerna.
Min egen son ifrågasätter ibland regler i hemmet, som varför ska man städa efter sig. Då visar jag handgripligen att såhär blir det om man INTE städar efter sig. Rörigt och smutsigt. Äckligt. Och han gillar inte när det är så, och därför blir han motiverad att plocka bort efter sig igen.
Jag tror i korthet att oavsett vad, så lyssnar och lyder barn rätt bra, om man tar sig tiden att kommunicera med dem. Det behöver inte vara på ett argt eller "hårt" sätt, utan med fakta kommer man långt.
Jag har lett en häst över foten på en elev som vägrade att göra saker lugnt för hon var så stressad, vilket resulterade i att hästen trampade runt, och även om den inte trampade henne just då, så var det ingen trevlig upplevelse för vare sig häst eller elev att ha en så stressig miljö. Därför sa jag till att om man inte lugnar sig så kommer hästen att stampa på foten av nervositet. Det var ok sa eleven, och då tog jag ut henne och hästen och lät hästen gå över foten, alltså inte stå kvar på den vilket är det vanliga när en nervös häst trampar runt, man får inte bort den på direkten oftast.
Eleven insåg att om det gjorde ont att få ett steg på foten, så var det nog värre att få en stående häst på foten, och därefter så lugnade hon ner sig innan hon gjorde i ordning hästen.
Jag rådgjorde med mamman före och mamman visste ingen råd om hur man skulle få tjejen att lugna ner sig, så hon okejade mitt förslag, det kanske jag ska tillägga.
Det var min syn på regler. Sen kan jag tycka att ju äldre barnet är eller blir, desto mer "frihet under ansvar" bör råda, annars kommer barnet aldrig att lära sig att stå på egna ben.