• nevadita

    Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelur..♥..?:*¨¨*:?..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-21 19:15
    Vi närmar oss målet

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-02 20:46
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47735606.html

    vår lista!
  • Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009
  • tels

    4v+6

    hej tjejer!
    oi, vilket väder! det är så otroligt mycket snö. stackerns manen imorse som fick ploga så mycket för att får bilen ut av garaget!

    allt går bra här. oskar mår bra för det mesta men har en dålig mage också. precis som monamona och megamuppen beskriver. vi började med semper magdroppar igår så vi får se om det hjälpa. I natt var hemsk. oskar var vaken och ammade 3 gånger mellan 12 och 05:30 och sedan då har gnällt i somnen pga sin mage, prutat en hel del. stackers oskar.

    min mamma har varit här för besök från spanien. hon var så förälskad i oskar. det var rätt trevligt att se henne. vi har inte träffats i 18 månader så hon fick inte ens se mig som gravid! hon bodde i usa tills i somras. vi åkte in till huddinge centrum med tåget (jag bor i tullinge) för första gången. det gick rätt bra faktist. jag skulle inte bli rädd att göra det ensam nu....efter vädret har förbättrats!

    Min mamma tog med en mini santamossa så jag tog några jul bilder av oskar med! har beställt några kort att skicka ut som julkort till familjemelemmar. ni kan kolla bilderna här http://picasaweb.google.com/terri.lindholm/OskarForum?authkey=Gv1sRgCIfu3vf62orOfQ#

    jag ser fram emot att kunna träffas för fika efter jul! hur känna ni att åke in till stan? jag fortfarande vill undvika det, särskilt kommunaltraffiken...och för jag som inte har körkortet betyde det att jag undvika stan helt o hållet!

    var på bvc i tisdags igen. i den senaste vecka hade oskar växt 2 hela cm och gått upp 400 gr!

  • kajsamupp

    ja det är en del snö.. vi upptäckte en tydlig nackdel med att ha egen entré i morse: det går knappt att öppna dörren när det snöat 20 dm som det gjorde i natt.. och parkeringen var fortfarande oplogad efter att första snön kom, så J lyckades inte få loss bilen utan fick gå i djupsnön. och jag fick avboka dagens BVC-besök för att alla bussarna var inställda. så är det att bo i storstan när snön slår till ska nog önska mig en rejäl spade i julklapp i alla fall. att ta bort så här mycket snö med sopen är inte att rekommendera..

    jag föreslår en trådfika i huddinge, eftersom vi är tre som bor i närheten. jippy, var bor du? turbo, du åker gärna bil, eller hur, eller kanske antar du utmaningen att ta dig häråt kommunalt?

    fick provsvaren för Kajsa idag. lite lågt hb, under gränsen, men inte så lågt att någon behandling krävs, men kanske vill de följa upp värdet med nya prover om en månad trodde BVC-sköterskan. billirubin var lågt vilket var bra, och konjugerat billirubin bara strax över gränsen vilket var naturligt sa hon. så på det hela taget var det bra!

  • kajsamupp

    tänker på nevadita, hoppas allt är bra med er och krumelura som jag hoppas tittat ut vid det här laget. turbo, inte har du hört något mer?

  • tels

    fika i huddinge låter bra.

    jag tänke också på nevadita

    bra att höra kejsas provsvar var positiv

  • Turbomamma

    Megamuppen: Skönt att provsvaren var bra. Själv önskar jag mig ingen spade utan att snön ska försvinna lika fort som den kommit!

    Krumelura har anlänt!  Tror att hon föddes natten till igår och att det hade varit rätt kämpigt. Nevadita får berätta allt sen.

    Angående fikat så känns Huddinge väldigt avlägset då jag bor i Bergshamra... Åker oftast bil i vanliga fall men vi har inte premiäråkt själva än jag och twinsen. Det stora dilemmat är väl att jag måste klura ut något smart sätt att ta mig till garaget med tvillingvagnen och bilstolarna. Funkar det bra för er andra att köra själva med småttingarna i baksätet? Tycker det känns lite läskigt att de ska sitta där bak själva utan att jag kan se dom. Har iufs speglar i bak men de är rätt svårinställda.

    Men å andra sida måste jag ju lära mig nångång och ska jag alltid sitta bak i mitten så kommer vi ju inte att komma så långt nu när sambon börjar jobba.

    Lilla Saga har fått op. tid redan den 29:e december. Först började jag tokböla men nu känns det lite bättre och ska bli skönt att få det avklarat. Tydligen kan man även göra ingreppet i lokalbedövning vilket jag tycker känns som ett mycket bättre alternativ. Hur hade ni resonerat? Känner mig lite som en helt stenhård mamma eftersom det kommer att kännas för henne men narkos känns ju bara så mycket läskigare! Vi kommer ju ändå att omskära lilla killen (ej mitt beslut!) i lokalbedövning och funkar det så borde det ju funka på henne också. Särskilt som omskärelsen inte har någon medicinsk motivering. 

    Blev lite ego, hoppas det är okej! Kram

  • jippy

    Jag bor på Lidingö, och här är det också snö-kaos! 


    Jag har Gustav där bak i bilen och håller med om att det känns lite konstigt när man kör själv och inte kan nå honom liksom. Men man vänjer sig kanske.
    Turbolina: Förstår att det känns jobbigt med operationen och även omskärelsen. Men vad bra att ni fick tid så snart, skönt när det är avklarat sen. 
  • kajsamupp

    7 veckor idag

    Välkommen Krumelura, din mor har längtat efter dig så och vi andra har också väntat och väntat! Hoppas det gick bra ändå, fast det verkar ha varit tufft.

    jippy coh Turbo: Jag har inte kört bil med henen själv, men å andra sidan kör jag ju helst inte bil själv över huvud taget... Alldeles för mycket bilar här i stockholm.. Men jag skulle vilja ha en sån där spegel när det väl blir dags att testa. Men det är lite meck, med babyskyddet som är tungt och sen kanske krångla in en vagn i bagaget (det har jag itne ens testat än för det ser så tungt ut, måste nog skaffa en lite lättare vagn att ha med i bilen tror jag).

    turbo: Förstår det är jobbigt med operation. Bra att ni fått tid så snabbt och att det hon slipper narkos, det måste väl vara bättre ändå som du resonerar tror jag. Tänk vad skönt för er alla när det är avklarat!

    Kanske blir det trådfika närmare stan ändå, eftersom ni bor "på fel sida"

    Nu ska jag väcka dotter. Hon fick stiga upp alldeles för tidigt imorse eftersom vi trodde vi skulle till BVC. Så nu har hon sovit flera timmar, både i vagn, i min famn, och nu PÅ GOLVET på filten med favoritleksaken alldeles intill ansiktet.

    Imorgon åker vi till Finland och svärföräldarna, som ska få träffa Kajsa för första gången. Spännande och läskigt att åka båt med henne, och försöka återskapa de få rutiner vi fått i ett annat hem..

  • Monismonis

    Hm... enligt vad jag läst så är det säkrare att ha bilbarnstolen fram, förutsatt att man avaktiverat krockkudden. Förstår såklart att det inte funkar med två bebisar

    Turbo: kan du inte låta bilstolarna sitta kvar i bilen och bara ta vagnen? Eller blir de kalla då kanske? Jobbigt beslut det där med narkos eller inte. Jag vet inte hur jag skulle resonerat...

    Trådfika ja, jag kan tänka mig att ta mig till stan förutsatt att snökaoset är över. Bergshamra och Lidingö går det också. Bestäm ni!

    Megamuppen: Hu va läskigt att åka båt i snöstorm! Jag som knappt vågar åka på sommaren... Hur länge stannar ni?

    tels: hihi, vilka söta tomtebilder! Han är väldigt likt min Alva. Ska försöka lägga upp lite bilder snart...

  • kajsamupp

    Monamona: Snöstorm? Jag har inte kollat väderleken alls sen Kajsa kom så var dag blir liksom en överaskning. Ska det fortsätta vara snöstorm även imorgon kväll? Det verkar onödigt, vill helst ha lugnt vatten.. Vi åker hem 28/12 så vi får ganska många dagar som svärföräldrarnan får lära känna dottern. Och jag tänkte passa på att försöka åka lite skidor

  • Ammiz

    18 dagar gammal, i förrgår vägde hon 4440g.

    Vill också bo i Stockholm och gå på tråd-fika!

    Vi har inte bil alls, har aldrig känt något behov av det. (Men visst NU skulle det inte ha varit så dumt ändå).

    Fattar inte att julafton redan är nästa vecka, det har liksom inte funnits med i vår värld.

    Och ett stort grattis till Nevadita förstås!

  • jippy
    Monamona: Jag tror också det är bäst/enklast att ha bilstolen fram, men vissa bilmärken kopplar inte ur airbagen. Så då får man snällt ha bilstolen där bak. Jag är iaf supernöjd med vår maxi cosi babyskydd. Så himla skönt att spänna fast Gustav innomhus och sedan bara klicka i stolen i bilen!
    Hur gick det förresten, har för mig att du skrev för ett tag sedan att du misstänkte framfall?
  • ÖnskanS

    5,5 veckor

    Vilken vinterdag, härligt så länge man får vara inomhus iaf =) Vi har jättemycket snö och det är -23 grader och strålande sol här så nu behöver vi inte vänta på vintern längre

    Megamuppen: Skönt med era provsvar!

    Krumelura: Välkommen till världen och grattis till dig Nevadita! Ser fram emot att få höra av dig och hur det har varit första tiden för er...

    Turbo: Tycker det fungerar alldeles utmärkt att åka själv med tjejen där bak i bilen. Känner mig ganska lugn för hon trivs bra i bilen så hittills har vi klarat oss utan gnäll. Tycker det känns skönt att ha henne där bak för jag vet att jag gärna skulle varit där och rättat till nappen och dyl om jag haft henne bredvid mig och det känns lite farligt. Kan du inte se till att vagnen packas innan ni ska iväg så att du bara har babyskydden med barnen i när du ska gå till bilen sen? Då slipper du ju stoppa i dem i kalla stolar. Annars får du väl helt enkelt lämna kvar babyskydden och transportera dem i vagnen, så blir det ju när man typ är på stan och fikar/shoppar, då får man ju stoppa ner dem i ett kallt babyskydd...

    Nu ska jag gå och slå in någon julklapp till, om jag hinner, börjar låta lite från vaggan så är kanske snart sovdags...

    Vår dotter har i alla fall förstått att det är sovtid på natten nu! Hon äter fortfarande rätt tätt på natten men efter att hon ätit somnar hon rätt lätt om... I natt var hon dock lite snuvig och låg och stånkade så jag inte kunde sova så då fick hon sova på mitt bröst sista timmarna för att jag skulle kunna sova lite också..

    Kram på er alla!

  • ÖnskanS

    Sitter och kollar på IKEA:s hemsida på spjälsängar, känner att det kanske är dags att bestämma sig snart och sen se till att åtminstone ha en hemma, vår lilla vagga kommer kanske inte räcka i alla evighet

    Funderar på en Hensvik säng, men vilken madrass ska man välja???!!! Någon som har någon av de från IKEA? Varför valde ni den i så fall och vad tycker ni???

    Tacksam för lite proffshjälp =)

  • Monismonis

    jippy: verkar som att mitt framfall gått över!

    Ni som fött vaginalt, hur länge ska man gå och blöda egentligen? Jag tycker inte att det avtar något... 3 veckor idag... Räcker iofs med trosskydd som jag byter tre gånger om dagen, men ändå. Har ni som mensvärk också?

  • nevadita

    Hej

    kikar bara in, orkar inte läsa ikapp riktigt nu-
    vet att Turbo har uppdaterat

    Fick komma hem idag äntligen.
    Nu ska jag gråta och mysa och njuta av vår tös ♥

    fodda.nu
    Hon heter Lava.

    Kommer att uppdatera min blogg här när jag ids.

    Hörs vi inte innan jul så önskar jag er trevliga helger!!
    Hoppas att alla mår så bra de kan.

    KRAMAR!!!!!!!!!{#lang_emotions_heart}

    FÖRBJUD att gå över mer än 7 dagar säger jag!!
    Varför behöva ha det jobbigt i onödan???
    Stackars bebisar


    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • jippy
    Monismonis skrev 2009-12-19 12:24:48 följande:
    jippy: verkar som att mitt framfall gått över! Ni som fött vaginalt, hur länge ska man gå och blöda egentligen? Jag tycker inte att det avtar något... 3 veckor idag... Räcker iofs med trosskydd som jag byter tre gånger om dagen, men ändå. Har ni som mensvärk också?
    Jag blödde i tre veckor, mindre och mindre liksom. Imorgon blir Gustav fyra veckor, tiden går fort! Och nu har det avtagit ordentligt. Men jag har inte haft nån mensliknande smärta dock. 
    ÖnskanS skrev 2009-12-18 15:43:14 följande:
    Sitter och kollar på IKEA:s hemsida på spjälsängar, känner att det kanske är dags att bestämma sig snart och sen se till att åtminstone ha en hemma, vår lilla vagga kommer kanske inte räcka i alla evighet Funderar på en Hensvik säng, men vilken madrass ska man välja???!!! Någon som har någon av de från IKEA? Varför valde ni den i så fall och vad tycker ni??? Tacksam för lite proffshjälp =)
    Vi köpte en madrass på ikea, men jag kommer inte ihåg vad den heter, men den kostade typ 500 kr. Den var lite stabilare, så vi tänkte att den kan han ha länge. 
    Nevadita: Välkommen hem! Vilket fint namn hon fick. 
Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009