MCooper skrev 2014-01-16 14:31:29 följande:
Jag undrar vad era barn i förskoleåldern får för träning?
Hur ofta träffar ni logoped, vad görs för speciellt på er förskola? (Resurs, övningar, tid till det etc).
Berätta gärna vad de har för diagnos/problematik.
Vår son har en språkstörning - framförallt expressiv. Han är 3 och är hemmabarn änsålänge. Jag undrar ovanstående för att veta vad vi skall kräva att han får hjälp med. Är det något annat barn som är hemmabarn så är det extra intressant!
Jag har två grabbar med grav dyspraxi. Den äldre av dem går nu i förskoleklass och tränar dels dagligen mån-fre i skolan med olika övningar och hemma tränar han dagligen med en gomplatta.
Innan han började förskoleklass var han hemmabarn precis som hans bror, 4 år, fortfarande är och då hade vi ett besök i veckan hos logoped för båda och däremellan daglig träning i hemmet bestående av olika övningar. I höstas drogs besöken för 4-åringen hos logopeden ner till varannan vecka. Vid jul och på sommaren kan det bli lite längre mellan besöken men även då tränar vi hemma.
När de var yngre var besöken inte lika många, framförallt pga att det var ont om tider hos logopeden. Vi blev pga våra pojkars problematik erbjudna att byta till en annan logopedmottagning för att kunna få komma på tätare besök.
Vi har också blivit erbjudna plats för båda på språkförskola men valde att tacka nej. Om inte skolan hade varit beredda att erbjuda 6-åringen den hjälp han behöver hade han förmodligen kunnat få en plats på språkskola och fortfarande kan det bli så att vi flyttar honom till den skolan även om vi hoppas på att skolan även fortsättningsvis ska kunna ge honom tillräcklig hjälp.
Vi har också gått kurs i TAKK för några år sedan.