• Antonsmamma07

När blev era barn blöjfria?

När blev era barn blöjfria på dagen? Och svara gärna även på hur länge ni tränade och när dom blev fria på natten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 09:44
    Ni som har flera barn välj de första och skriv gärna med resten:)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blev era barn blöjfria?
  • jen bossman

Svarade 3 år, fast egentligen var han 2 år och 11 månader. Han blev blöjfri cirka 1-2 veckor innan han fyllde 3!

• gbgumman

3 år och 3 månader vart han torr dagtid och blev torr på natten 1 vecka senare. Har aldrig kissat på sig efter det. Är i dag 5,5 år. (endast en gång han han inte fram till pottan och då kom kisset på golvet i badrummet) Han har vid flera gånger gått upp och kissat på natten och en gång bajsat.

Han kanske blev torr sent men jag är ändå stolt att han blev det så fort och vart så duktig direkt efter.

• gbgumman
    yuzz skrev 2009-12-18 22:44:36 följande:
    Hur får ni dem natt torra?
    Min son vägra att sluta med blöja. Det gick inte. Han hantera det inte alls. Vi försökte några gånger min ingen ting gick. Under sommar jobba vi som bara dem (han blev tre i maj) Men det blev aug och inte vart han torr. Men i sista aug. föddes lilla syster. Och plötsligt så så blev han torr. Vet inte varför om han kände sig stor när hon kom eller och han bara var mogen då. Jag vart jätte nervös då det började bli höst och mycket kläder på ute. (dålig höst kallt redan i sep.) Men aldrig att han kissa på sig. Ganska direkt börja han klara av ica toaletter och hålla sig.
  • star83

Min dotter slutade med blöjan nästan direkt efter att hon hade fyllt 2 och på natten någon månad senare. Jag hade bestämt mig för att hon skulle bli blöjfri när hon hade fyllt 2 och det gick löljigt enkelt.

• zazla

Första var 2,5 när vi tog bort den helt på dagen. Hon hade kissat på toaletten sedan hon var ungefär 2 år men det slutade ske olyckor när hon var 2,5. Nattblöjan rök nyss och hon är 4 år.

Andra var 1,5 år när hon började kissa på toaletten, hon har varit utan blöja sedan hon var nästan 2 år och det sker väl någon olycka någon gång ibland nu, hon är 2 år och 3 månader.

• Åskan

3 år drygt. Vi tränade i stort sett ingenting. Han gick mkt utan blöja i somras bara. Ser ingen stress med att träna fram nåt. ser heller inget problem med att han kissar i blöjan (däremot var det tskönt när han började bajsa i toa. Men det var mest för hans bajs började lukta värre o värre ju äldre han blev). Rätt praktiskt när man åkte bil o sånt... Kommer inte att träna med tjejen heller. Det kommer när det kommer.

• Åskan

Glömde. Nattorr är han ff inte. Tnäekr inte träna det hller. Tar bort blöjan när han vaknar med torr blöja el när han frivilligt går upp o kissar på nätterna.

• Sennaboo

Sonen blev blöjfri när han var 2 år och 3 månader. Vi hade haft honom på potta sedan han var 6 månader, dvs vi satte honom där vid speciella tillfällen om dagen. Detta gjorde att han nästan alltid bajsade på pottan och kissade ofta. När han var 3 år slutade han med blöja på natten.

• Disela

Hon var nattorr vid 2 år ganska exakt, och helt dagtorr vid 2 år och tre ,ånader ungefär.

• konkelbär

När man röstar, hur röstar man då?

Avrundar man åldern? Eller kan jag säga "jag röstade på 2 år för min dotter blev blöjfri när hon var 2 år och 11,5 månad!"?

• Äiti 80

Sonen, dagtid 2 år, nattid nästan 3år
    dottern, dagtid 1,5år, nattid 1 år 8månader
    Båda barnen har suttit på pottan sedan de kunnat sitta ca 5-6 månader.

• Älskarlivet
    Antonsmamma07 skrev 2009-12-18 09:59:16 följande:
    Okej min son är två år och två månader han började kissa på pottan för tre dagar sedan(på morgonen) tar sedan på honom blöja. Men kanske ska man prova att inte ha blöja på alls då?
    Ja gör det, tror det är bra.
    Han behöver ju inte sitta i soffan i 4 timmar i streck  i början ..... Men det värsta som kan hända är att han kissar på sig och de tär ju inte så farligt egentligne eller hur?!

Lycka till !
  • Tiesto

om det är någon som vill ge mig tips på första steg till torrdagtid är jag oerhört tacksam. min äldsta är 2 år och 3 mån och jag har inte börjat. min andra är 1 år och 2 månader.
    mycket tacksam för TIPS!

• Maara

Min son slutade med dag-blöja när han var runt 2½ år. Nu har han nyss fyllt tre och är blöjfri även på natten.
    Vi tränade inget alls, pottan stod framme som alternativ och han valde pottan själv framför blöja. Nattblöjan valde han också bort själv. Han ville inte ha blöja en kväll när han skulle sova och han slapp. Inga olyckor än.

• Buttelina

min dotter var dagtorr vid 18mån ålder och natt torr vid 21 mån
    min son vad dagtorr vid 2år och två månader och kort därefter natt torr

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Zvartaliljan

torr på dagtid vid 1,5 års ålder, sen flera UVI på raken som förstörde allt, åter igen torr på dagtid vid 2 års ålder, och återigen UVI som förstörde allt.

Slutade försöka då hon såg toaletten som något väldigt hemskt, kissa och bajsa var något smärtsamt.

Så vid 3 års ålder bestämde hon sig själv för att sluta med blöjan och på 2 dagar var hon blöjfri både natt och dag utan minsta ansträngning från vår sida, hon skötte det helt själv! och denna gången har hon klarat sig igenom både UVI och förstoppning utan att gå tillbaka till blöjan, men några olyckor har ju inträffat.

• Jaz1

Dagtorr och nattorr samtidigt, vid 2 år och 4 mån. "Tränade" i en månad. Att han aldrig drack välling på kvällen tror jag hjälpte till att han blev nattorr samtidigt.

• kulle

2 år är hon och har aldrig kissat i blöjan på natten men har den på för säkerhetskull. Det går fin fint.

• mstensson

Hej! 

Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
    Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
    Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute! 

goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/

Kram!

Svar på tråden När blev era barn blöjfria?