• Lycklig vill ha mer

Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas

Hej tjejer,
    Den gamla tråden tog visst slut strax före jul och jag öppnade denna så vi kan fortsätta följa vår resa tillsammans.

Föregående tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47470505.html

• Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas
  • Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-03-04 10:28:02 följande:
    Ett försök men om det inte går vägen och vi inte har hört någonting från landstinget så kommer vi nog göra ett försök till så det blir av före sommaren. Fick min bekräftelse på landstingskön för en månad sedan ungefär. Har ju västragötalandsregionen med vårdgaranti så vi ska bli kallade till infomöte senast inom tre månader från remissen.
    Vad kostade ett försök för er nu igen?

Ahh ok låter ju bra, vi har stått i sthlms-kön i 6 mån ca och det är 18 mån väntetid här;(( Orkar man ju inte vänta på! Hur gamla va ni nu igen?
  • Lycklig vill ha mer

Vi betalar 17.000 till Fertlitetscentrum i Göteborg och 5.000 till vår läkare här hemma. Så det är "överkomligt".

Jag är 29 och min sambo 32.

• Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-03-04 10:45:56 följande:
    Vi betalar 17.000 till Fertlitetscentrum i Göteborg och 5.000 till vår läkare här hemma. Så det är "överkomligt". Jag är 29 och min sambo 32.
    Ungefär samma som vi betalar om vi tar Falun/Uppsala då. Hade ju bokad tid till Sopfiahemmet här i sthlm men de tar 42.000:- för ett försök *gulp* Vet att de är bra  gått där av andra anledningar men är alldeles för dyrt om man skall göra fler försök;(
    Ja man får va glad att man har råd, tänker på de som är i samma sits men inte kan betala;( Iofs finns ju landstinget men inte alltid man vill vänta...

Skall bli superintressant och se hur det går för oss. Går allt vägen på måndag så börjar jag med sprutor om ca 1.5 vecka=))
  • Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-03-04 11:06:27 följande:
    Ungefär samma som vi betalar om vi tar Falun/Uppsala då. Hade ju bokad tid till Sopfiahemmet här i sthlm men de tar 42.000:- för ett försök *gulp* Vet att de är bra  gått där av andra anledningar men är alldeles för dyrt om man skall göra fler försök;(Ja man får va glad att man har råd, tänker på de som är i samma sits men inte kan betala;( Iofs finns ju landstinget men inte alltid man vill vänta...Skall bli superintressant och se hur det går för oss. Går allt vägen på måndag så börjar jag med sprutor om ca 1.5 vecka=))
    Åh det är ju snart. Samma dag har jag förhoppningsvis fått tillbaka ett ägg .
  • Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-03-04 11:30:42 följande:
    Åh det är ju snart. Samma dag har jag förhoppningsvis fått tillbaka ett ägg .
    Härligt=)

Lustigt att vi gått samma väg ungefär, starta med pergo samtidigt och samma BIM dagar. Nu är du dock lite före mig=)) Men tar det sig denna gång för dig så blir det dec-bebis va?
  • Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-03-04 11:40:25 följande:
    Härligt=)Lustigt att vi gått samma väg ungefär, starta med pergo samtidigt och samma BIM dagar. Nu är du dock lite före mig=)) Men tar det sig denna gång för dig så blir det dec-bebis va?
    Ja det blir väl nått sånt eller slutet av november. Är lite dålig på hur man ska räkna. Åh håller tummarna för oss båda.
  • Lycklig vill ha mer

Är så ledsen. De beslutade idag för att avbryta försöket då äggblåsorna inte växer till sig tillräckligt. Invänta nästa mens för mer information men eventuellt en månads uppehåll för att äggstockarna ska få vila. Hade nästan 20 ägg men bara ett som började mogna. Ligger hemma i sängen, sjukskrev mig. Orkar inte mer.

• Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-03-08 09:16:21 följande:
    Är så ledsen. De beslutade idag för att avbryta försöket då äggblåsorna inte växer till sig tillräckligt. Invänta nästa mens för mer information men eventuellt en månads uppehåll för att äggstockarna ska få vila. Hade nästan 20 ägg men bara ett som började mogna. Ligger hemma i sängen, sjukskrev mig. Orkar inte mer.
    Men neej;((( Usch va trist! Förstår att man bygger upp förhoppningarna, gjorde jag inför pergon iallafall...Hur ståra var blåsorna då? Beror det på hormondosen eller vad?

Ta hand om dig nu, tror det kommer lösa sig=)) Kram
  • Lycklig vill ha mer

Blåsorna var lika stora som förra tisdagen. De var mellan 8-10 mm och en som var 16. Är så besviken mest på att allt såg bra förra gången och sen så händer det ingenting. Har sprutat 10 dagar i onödan känns det som nu i alla fall. Det blir väldigt känslosamt. Nästa gång blir det högre dos men det medför risker för överstimulering då jag redan nu hade många blåsor. Hoppas att jag får komma på tätare ultraljud nästa gång.

• Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-03-08 15:10:12 följande:
    Blåsorna var lika stora som förra tisdagen. De var mellan 8-10 mm och en som var 16. Är så besviken mest på att allt såg bra förra gången och sen så händer det ingenting. Har sprutat 10 dagar i onödan känns det som nu i alla fall. Det blir väldigt känslosamt. Nästa gång blir det högre dos men det medför risker för överstimulering då jag redan nu hade många blåsor. Hoppas att jag får komma på tätare ultraljud nästa gång.
    Men reglerar de inte dosen under behandlingens gång? Men det kanske kan gå åt fanders ändå?

Jag var iallafall på mitt första besök inför IVF idag. Allt gick bra, ska tydligen ha ägglossning idag också, hade en blåsa på 21 mm som va sprickfärdig..trodde jag hade äl i lör..inte konstigt man inte bli på smällen;D

Läkaren jag va hos ville jag skulle köra långa nedregleringen för att det är lättare att planera då man exakt vet när mensen kommer, men jag stod på mig och ville ha den korta=) De ska ringa så fort de vet vart vi får plats men blir nog Falun och sprutstart om 2 v=))

Hoppas du hittar ny energi snart, man måste få bryta ihop lite för att komma igen=)
  • Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-03-08 17:24:59 följande:
    Men reglerar de inte dosen under behandlingens gång? Men det kanske kan gå åt fanders ändå?Jag var iallafall på mitt första besök inför IVF idag. Allt gick bra, ska tydligen ha ägglossning idag också, hade en blåsa på 21 mm som va sprickfärdig..trodde jag hade äl i lör..inte konstigt man inte bli på smällen;DLäkaren jag va hos ville jag skulle köra långa nedregleringen för att det är lättare att planera då man exakt vet när mensen kommer, men jag stod på mig och ville ha den korta=) De ska ringa så fort de vet vart vi får plats men blir nog Falun och sprutstart om 2 v=))Hoppas du hittar ny energi snart, man måste få bryta ihop lite för att komma igen=)
    De kan reglera dosen efter behandlingens gång men jag är inte jätte insatt hur det funkar. Jag var på VUL dag 6 tror jag och då såg allting bra ut. Sen gick det ju 6 dagar tills nästa VUL och då hade ingenting alls hänt och då tyckte de att det var för sent att reglera dosen eftersom slemhinnan skulle hinna bli för gammal om jag förstod det rätt. Om de hade sett att ingenting hänt när jag varit där första gången så hade de säkert höjt dosen, nu var det nog försent. De hade avstannat vilket var märkligt tyckte min läkare.

Fick även reda på att jag har någon grej med äggstockarna som gör att de är lite överaktiva så de är lite rädda för att höja dosen men jag hoppas att de håller bättre koll på mig nästa gång. Jag menar jag hade ju nästan 20 blåsor redan nu och även om de inte växte så undrar jag hur det blir att få mer medicin. Fler blåsor eller bara större?

Känner mig ledsen fortfarande lite grann i alla fall men jag hade ett bryt ihop och kom igen igår och det är ingen idé att gräva ner sig i det hela. Nu hoppas jag på att mensen kommer snart och att jag får chansen att göra ett nytt försök i nästa cykel. Hade en äggblåsa på 16 mm och den kommer eventuellt resultera i ägglossning och det borde väl bli om några dagar i så fall. Sen förhoppningsvis mens 2 veckor efter det om inte hela kroppen blivit knasig av medicineringen. Så eventuellt sprutstart igen om kanske tre veckor för mig.
  • Lizz

Du kanske får göra långa nedregleringen nästa gång? Då kan de tydligen kontrollera och justera lättare iom att de man har längre tid på sig?

Men 20 blåsor? Va det ägg i alla? Hmm ja det vette 17, man skulle ju också kunna tänka att mindre hormon-färre blåsor och fler som kanske orkar växa till sig? Men jag vet inte hur det fungerar, man får lita på att de vet vad de gör:P

Är tydligen rätt vanligt att de behöver en gång på sig för att justera och se vad som är lagom, håller tummarna till nästa gång=)))

För mig blir det sprutstart nästa mens istället, fanns inga lediga platser denna gång. Så nu har jag BIM 23 mars och förhoppningsvis INTE sprutstart i slutet på april.

Vill sååå gärna bli gravid innan sommaren, känns som ett år till går annars. Suck!

• Lycklig vill ha mer

Vet inte om det är ägg i alla blåsor, det vet man nog inte förrän man plockar ut dem. Tråkigt att det inte fanns platser nu just när man får ett sånt besked så blir man jätte besviken. Precis som jag blev i måndags men nu känns det bättre. Känns som jag inte har gått igenom något riktigt IVF än. Längtar tills nästa start.

Jag håller tummarna för dig också så klart att det inte blir sprutstart i slutet av april för dig . Vore ju härligt om det kunde funka ändå, precis som för alla andra.

• Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-03-11 11:34:13 följande:
    Vet inte om det är ägg i alla blåsor, det vet man nog inte förrän man plockar ut dem. Tråkigt att det inte fanns platser nu just när man får ett sånt besked så blir man jätte besviken. Precis som jag blev i måndags men nu känns det bättre. Känns som jag inte har gått igenom något riktigt IVF än. Längtar tills nästa start. Jag håller tummarna för dig också så klart att det inte blir sprutstart i slutet av april för dig . Vore ju härligt om det kunde funka ändå, precis som för alla andra.
    Nä just det;D

Äh men det känns rätt ok, är ju snart vår så inte mycket som kan få mig på dåligt humör nu=)))

Nä exakt det har du ju faktiskt inte, räknas väl inte ens som ett försök? Hur stora måste äggblåsorna vara vid plock?

Jo det vore ju strålande, är ganska inställd på IVF nu men man vet aldrig;D
Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas