• Haupt

AMH-värde

Igår fick jag veta att mitt AMH-värde är 0,4... Jag kan inte påstå att jag känner mig jublande glad och urkvinnlig för tillfället. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, jo hitta någon som har ett liknande värde som trots allt har blivit gravid eller ännu bättre hitta många många många som har ett liknande värde och lyckats.

Jag fick beskedet via telefon och rekomendationen var adoption eller äggdonation men det är inte aktuellt i vårt fall. Kliniken erbjöd oss att göra en provomgång för att se om det behagar dyka upp några äggblåsor, vi ska tänka på saken till på torsdag.

Varför togs provet? Min man och jag ville göra ett syskonförsök och gjorde ett frysförsök innan jul, det gick inte vägen. Fem dagar efter mens var vi på återbesök och frågade då om våra chanser till en ny graviditet vid ett nytt ivf-försök. Kliniken föreslog ett blodprov, vilket visade sig vara AMH-värdet.

Är det så att min fertilitet helt och hållet avgörs av vilket AMH-värde jag har utan någon annan undersökning eller ytterligare blodprover? Jag griper efter halmstrån som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 19:28
    Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 09:50
    Oj vad negativt den sista meningen blev! Jag är glad, väldigt glad. Jag vågar dock inte ropa hej än.

• Svar på tråden AMH-värde
  • Chimamanda
    Jegs skrev 2011-01-13 07:53:16 följande:
    Hej och tack för alla fina ord!

Börjar inse att vi är ganska många som har det svårt...

Parallellt med kommande behandlingar funderar jag på om vi ska dra igång adoptionsprocessen, vi gifter oss till sommaren och jag har hört att man iaf måste vara gifta i ett år... Men det är väl fler delar med utbildningar osv där oxå...

En del frågor har dock gnagt i mig de senaste dagarna sedan beskedet om lågt AMH (0,06), eller dryga året sedan jag fick mitt besked om högt FSH (13)... Har min livsstil gjort att jag själv orsakat detta?
    Storlek - Jag känner mig relativt normal i storlek, är 169 cm och väger ca 62 kg. 
    Motion - Jag borde träna mer, men känner mig inte som en jätte soffpotatis... 
    Mat - Äter, men ganska oregelbundet.. Bara frukost på helgerna... Ett par koppar kaffe blir det... Vin är väldigt gott! Droger - Jag har snusat i 12 år... Slutade senast vid nyår och har lyckats hålla upp, tar dock nikotinfria nu...
    Sjukdomar - Fick cellförändringar för 4 år sedan, gjorde lazer-operation..
    Övrigt - Har haft hormonspiral som togs ut efter 4-5 år då jag gjort operationen ovan... 

Ja, det var nog allt om mig kortfattat... Är det någon som känner igen sig eller hört något om vad som påverkar dessa världen/barnlöshet...?

Sedan har vi oxå tre kattor, har tom hört att katter kan påverka graviditet...? 

Min sambo är helt övertygad om att träning, bra mat och att jag slutar mitt snusande kommer göra susen! Oavsett barnskapanade så är det nog väldigt sunt, men jag kan inte säga att det är så lätt att skärpa till sig just nu...  
    Vet du vad, jag tror inte att du har påverkat ditt amh-värde genom din livsstil. Får jag fråga hur gammal du är?
    Amh-värdet sjunker för alla förr eller senare. För vissa av oss blir det förr. Jag fick besked om mitt värde på 0,2 (tror jag det var) när jag just fyllt 38. Det är helt enkelt så att vid någon tidpunkt tar äggen slut, vi föds ju med en viss mängd ägg.

Du ska absolut inte anklaga dig själv och din livsstil (som jag tycker låter helt normal) för detta. Och det ska inte din sambo göra heller.

Jag är verkligen ingen expert på amh-värde, men tydligen finns det de som har genomgått lyckade ivf:er med dåliga värden. Jag övervägde dock själv aldrig ivf, eftersom läkaren sa att det var så små chanser att lyckas. Äggdonation ger en bättre chans, då man använder sig av fina och fräscha ägg från någon som har bra äggproduktion. Kan du tänka dig ÄD, ställ dig i kö så snart som möjligt! (Men förstås, det blir ju någon annan kvinnas gener och inte dina.)

Kan ni tänka er adoption, ställ er så fort som möjligt i kö hos ett par av adoptionsoganisationerna för att tjäna kötid. Det är långa köer. Och även om ni idag inte känner er riktigt redo för adoption, så kanske ni är redo om ett eller två år. Då kan ni sätta igång själva processen och har dessutom bra kötid redan. Ni har inget att förlora (förutom några tusenlappar).

Lycka till! Jag vet att det är en stor sorg när man inser att man har stora problem med att få barn..... (eftersom jag är där själv).
  • Jegs

Tack för feedback Grace O!

Jag fyllde 31 år i december...

Tror inte att jag vill anklaga mig själv för att vara i läget som jag är, jag har inte vetat bättre... men skulle det visa sig att mitt låga AMH-värde beror på att jag har snusat eller att jag har katter, så tycker jag att det är otroligt bra för mig eller framför allt andra unga tjejer att veta... Tex snusning är ju relativt nytt bland oss tjejer och det finns inte så mycket statestik på hur just snusning påverkar, där emot finns en hel del för rökning som säger att det kan påverka upp till 40% eller nått... och jag tror att jag stoppat i mig bra mycket mer nikotin genom mina snusar än om jag hade rökt...

ÄD är något helt nytt i min värld, har inte tänkt tanken innan i måndags... Vet inte hur det funkar? Får man ta en kompis eller systers ägg, eller måste det vara någon utomstående helt? Vet inte hur jag skulle vilja göra men iaf bra att veta så länge...

// Jegs

• Chimamanda

Angående ÄD, om du har en donator så går det snabbare för er att komma fram i kön. Men det blir inte den personens ägg som ni får använda, utan det blir en sk korsdonation, där ni får ägg från en anonym kvinna och någon annan får från er donator. När vi ställde oss i kö förra året var kötiden på 1 år. Msn kan bara göra ÄD på ett fåtal ställen i landet, eller om det bara är i Huddinge...? Lycka till framöver!

• Jegs

Ahh 1000-tack Grace O för info, även  om det låter dumt att man inte får använda ägg från någon man känner... hmmm... // Jegs

• malbert

Hej,
    Jag undrar om någon vet ifall alla gör provstimulering innan IVF behandling? Vad innebär Provstimulering? Vad händer om jag får provstimulering och får fram ägg, får jag direkt genomgå IVF då? eller vad händer med äggen? Om jag inte reagerar, vad händer då? Är det dött lopp då coh jag får inte genomgå IVF? Snälls ge mig svar jag behöver information :(
    /Matilda

• Hjärtefröjd

Malbert: Provstimulering innebär, som jag förstått det, att man försöker få fram ägg precis sim vanligt och får man fram det så plockar man. Om man inte får fram ägg så avbryter man försöket.

Fördelen med att provstimulering är att man får stå i ÄD-kön samtidigt. Det får man inte annars.

• Hjärtefröjd

Ikarozzz: I Sverige kan privat ÄD bara göras vid IVF-kliniken i Umeå. Det kostar 70 000 kr inklusive en frysåterföring.

• Ikarozzz

Hjärtafröjd: OMG!!! Det va inte gratis.... ujj... Men Huddige har väl? Läste om nån som skulle dit?! Kram

• Hjärtefröjd

Jo, flera landstingskliniker gör ÄD, men då har jag fattat det som att väntetiden är riktigt lång. Det verkar kosta lite över 50 000 kr, om man inte får det gratis via landstinget istället för IVF.

• mba12

Hej tjejer,
    Jag har AMH 0,2 men jag hoppas på ett guldägg.

• villsågärna38

Hej!

Kikar in då vi gjort flera ivf:er som inte gick vägen och sedan bytte över till ÄD. Jag har gjort mina behandlingar på Huddinge och är nu gravid i v.37

Mitt enda råd till er är att inte hålla på för länge med ivf:er om ni har dåliga ägg, vi ångrar att vi inte gick över till ÄD tidigare men vet hur svårt det är att släppa hoppet om de egna äggen och tänka "bara en ivf till". Nu när jag är gravid så känner jag ingen tvekan alls, klart att det är min bebis i magen. Älskar henne redan av hela mitt hjärta och ändå har hon inte kommit ut ännu!!

Det ser säkert olika ut på olika Landstingskliniker men på Huddinge kan det gå relativt fort om man själv bidrar med en korsdonator. Man kan få hjälp där om man får remiss och inte använt upp sina landstingsförsök till ivf. Vi har gjort ÄD-försök med tre olika donatorer varav vi fått tag på två själva och en via "kön" på Huddinge. Har även problem med makens spermier så för oss har det tagit flera försök innan det nu äntligen lyckats. Har även själv fixat tilläggsmedicinering hos en annan läkare för att få cortison och blodförtunnande då man ofta kan behöva det som lite "äldre". (Osäker på om det är vad som avgjort men sen jag fick de medicinerna har vi blivit gravida 2 av tre gånger med ÄD även om vi fick MA en av de gångerna.)

Kramar till er alla och lycka till!

• Lillstoran

Det går även att ha en närstående som donator. Förstår inte riktigt korsdonation. Jag beviljade en adoption där två kvinnor levde ihop, den enes bror ställde upp som donator och de befruktade med den andra kvinnan. För att bryta presumtionen juridiskt så fick den andra kvinnan sedan adoptera barnet, med en enklare utredning där alla inblandade fått säga sitt.

Mitt ex. pojkvän var ihop med en tjej vars syster donerade ett av sina ägg.

Tanken bakom alltihop är att då får barnet den andras gener till 25 %. Det är så de tänker. En äggdonator jag läste om i Bloggarna här ställde upp för en släktning. Läste nyligen om en person som ville hjälpa sin svägerska (men då fattar jag inte för då blir det ju som syskon får barn). De ville att barnet skulle komma från släkten helt enkelt. Så hade jag också tänkt.    

• lillamillan
    Lillstoran skrev 2012-05-03 14:27:50 följande:
    Det går även att ha en närstående som donator. Förstår inte riktigt korsdonation. Jag beviljade en adoption där två kvinnor levde ihop, den enes bror ställde upp som donator och de befruktade med den andra kvinnan. För att bryta presumtionen juridiskt så fick den andra kvinnan sedan adoptera barnet, med en enklare utredning där alla inblandade fått säga sitt.

Tanken bakom alltihop är att då får barnet den andras gener till 25 %. Det är så de tänker. En äggdonator jag läste om i Bloggarna här ställde upp för en släktning. Läste nyligen om en person som ville hjälpa sin svägerska (men då fattar jag inte för då blir det ju som syskon får barn). De ville att barnet skulle komma från släkten helt enkelt. Så hade jag också tänkt.    

Man får ha egen donator i Sverige, men de rekomenderar korsdonator så att man inte känner den man får ägget av. Min syster ska donera till mig om vi inte blir gravida nu på vårt sista ivf-försök, och allt är godkänt i Huddinge. Bara lite prover kvar och sen kuratorssamtalet som inte är genomfört. MEN man kan ju inte donera så att ägg och spermie kommer från samma släkt, då är det ju inavel och det godkäns inte.
  • villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-03 14:27:50 följande:

Man rekommenderar inte att någon man känner väl/när anhörig donerar ägg. Det krävs rätt mkt för att få det godkänt även om det förekommer ibland. Anledning är att det kan bli en konstig situation både för barnet och för den som donerat i framtiden. Det som är vanligt när man gör ÄD i Sverige och bidrar med en donator till kön är därför sk. korsdonation. Då vi bidragit med en donator så har hon donerat till ett anonymt par och jag får i min tur donation från en för mig anonym kvinna. I Sverige är ju alla donationer "öppna" men det är inte för de mottagande föräldrarna utan för barnet som i "mogen ålder" har rätt att få veta vem som donerat ägget.
  • Lillstoran

Fast det tycker jag är upp till var och en att bestämma om man vill ha en anhörig. En syster för att få den genetiska biten som är så viktig för många.

Öppen donation tycker jag är bra. Skulle jag göra ÄD skulle jag ta ett land där man kan få öppen donator för att barnet ska kunna få veta sitt ursprung även om det är dyrare och längre kö.  

• lillamillan
    Lillstoran skrev 2012-05-03 16:52:29 följande:

Fast det tycker jag är upp till var och en att bestämma om man vill ha en anhörig. En syster för att få den genetiska biten som är så viktig för många.

Öppen donation tycker jag är bra. Skulle jag göra ÄD skulle jag ta ett land där man kan få öppen donator för att barnet ska kunna få veta sitt ursprung även om det är dyrare och längre kö.  

I sverige är det enbart öppen donatino som gäller. De använder aldig anonyma donatorer. Barnet har rätt att få vete vem som är donatorn den dagen barnet fyllt 18 år, dock kan inte föräldrarna ta reda på vem som är donatorn. MEN man får ha egen donator, vi hade inga som hellst problem med att få syrran godkänd.
  • Lillstoran

Blir inte riktigt klok på sambandet AMH värde och antalet ägg.

Finns de som har lågt AMH och får många ägg har jag läst i trådarna. Sedan de som jag som har förhållandevis högt AMH och får en låg äggskörd.

Förstår inte riktigt, nästan så att jag tror de har förväxlat mina prover med någonannans. Men jag såg ju hur de satte på klisterlappen på provtagningscentret och då borde det ha blivit fel på resterande prover också. De använder samma rör till olika prover.    

• zhenjiu88

Hej,
    Vill bara kort bara berätta att jag i januari 2011 fick reda på att mitt AMH-värde var 0,59. Detta berodde på att jag var gammal, mina ägg kassa och för få, enligt läkarna. Att jag bara har en äggstock, vilket enligt internationella siter påverkar AMH-värdet, ville de inte tro på. Läkaren på FC i Sthlm ville knappt ta i mig med tång och gick nog endast med på att göra en IVF på mig för att tjäna pengar (det fick hon inte pga otrevligt bemötande). I slutändan gjorde vi en IVF på CvL i Uppsala och fick ut sex stora fina ägg ur 12 blåsor på min enda äggstock. Då var jag 40. Det blev bara ett befruktat bra ägg (av två befruktade), sannolikt pga dålig spermiekvalitet enligt läkarna. Tyvärr triggade IVFen igång en kronisk sjukdom i mig så jag plussade aldrig. Nu gör vi nytt försök och då jag är 41 år gjordes nytt AMH-prov eftersom läkaren tänkte justera upp hormondosen då han utgick från att mitt AMH-värde försämrats. Då visade det sig att jag har 0,8 i AMH-värde, så min slutsats är följande:
    1) AMH är ett relativt nytt värde och den andra hormonbalansen är minst lika viktig för att det ska fungera.
    2) Forskare har de senaste åren hittat stamceller i äggstockar så det är inte alls säkert att "vi kvinnor föds med ett förutbestämt antal ägg".
    3) Hormonbalansen är a och o för att bli gravid. När man har tagit gamla, kassa äggstockar på råttor och opererat in dem på unga råttor så har de fått friska ungar.

Vad har jag då gjort för att få ett högre AMH-värde? Ja, först och främst så försöker jag leva sunt och har uteslutit socker, mjölk, gluten och tillsatser ur min diet, försöker köra mycket ekologiskt eftersom tillväxthormoner i vanligt kött kan påverka fertiliteten. Äter mycket grönsaker, dock inte sojabönor eller nattskuggeväxter (potatis, paprika, tomat, aubergine, chili, innehåller solanin som är dåligt för kroppen), har blivit temporär nykterist, röker inte, försöker sova bra på nätterna (i säng före kl 22 för då får binjurarna vila och de är viktiga för fortplantningsorganen), inte stressa och hålla mig varm. Jag går på akupunktur en gång i veckan, äter de mediciner min kinesiske akupunktör ger mig, vilket påverkar min temp direkt. Dessutom tar jag sedan några månader tillbaka bl a PABA, Borago, bidrottninggelé, omega-3, D3, kalcium och Q10 (förutom min vanliga dos av B-vitaminer av olika slag). Jag tar också Dr Lees progesteronkräm morgon och kväll efter ägglossning. Sannolikt hjälper även progesteronet att hålla liv i äggstockarna. Min man är på samma program, fast med lite andra mineraler i fokus, och vi hoppas nu att nästa IVF går bättre (dvs utan att jag blir sjuk och att hans spermier är piggare).

Slutligen: I USA är det tydligen vanligt att man vid IVF får extra DHEA, ett tillväxthormon, om man har lågt AMH-värde och är lite äldre, eftersom det då hjälper till med att få bättre ägg. Tyvärr är läkarna i Sverige rätt konservativa, men det kanske är någon av er som kan övertala er läkare att testa på er. DHEA är nämligen klassat som tillväxthormon (=doping) i Sverige och kan bara förskrivas av läkare.

• RoyalCanin

Hej,
    Ser att tråden är gammal, men vill bara tillföra min info och erfarenhet. 

36 år gammal, tog blodprov i våras som visade ett amh-värde på 0,2. Klinikerna välkomnade mig inte direkt, jag kände att det var "kört" för mig.
    Envisades och fick prova stimulering och äggplock. 11 äggblåsor, varav 9 ägg, och nu 8 fina i frysen - 2 månader senare. Funderar nu på om jag ska lämna det så, eller köra ännu en runda för att samla på mig lite mer. Man vet ju inget om framtiden. Jag har lågt amh, det lär inte bli bättre med åren. Men samtidigt - amh-värde är inte allt, glöm inte det gott folk!
    Kram

Svar på tråden AMH-värde