• rims

Deppig

hejsan. Jag känner bara tt ja måste skriva av mej lite.
    igår va ja på KK och gjorde undersökning för att ja haft mjölk i båda brösten. När ja gjorde undersökningen hittade han massa blåsor på äggstockarna. Han räknade nog till över 23 st. Efter berättade han att ja kan ha pco-s eller hur de nu förkortas. Han sa även att de inte va farligt men mkt mer fick ja inte reda på utan vi skulle vänta på blodprovssvaren. Nu när ja kom hem så sökte ja på detta på google och läste lite. Där stog de om barnlöshet, svårt att bli gravid och så. Jag blev lite ledsen faktiskt. ja har även läst att de finns hjälpmedel för att bli gravid. Usch, ja tänker verkligen på att ja gjort en abort och nu skär de lite i hjärtat på mej:( Tänk om ja inte kommer kunna få barn. Jag har tidigare inte ångrat aborten fören idag. då tänker ja på den.

ja vet att allt säkert kommer gå bra men just nu är ja väldigt deppig och bara tänker på vad som KAN hända.
    Jag hoppas verkligen ja inte har Pco-s.

Idag ringde dom ochja fick en ny tid på fredag:(

Någon som haft detta som blivit gravida? Blev ni de på "egen hand" eller med hjälpmedel? Tog de lång tid?

• Svar på tråden Deppig
  • bollanmollan
    Ett två tre skrev 2010-01-27 14:45:14 följande:
    Jag fick info om att många med PCO får upprepade mf.
    ja, alla läkare säger olika om många saker tyvärr, speciellt om pco.

har haft ett mf  men vet att många av mina vänner haft fler.

det min läkare sa vara tt pco ägg brukar ha bra kvalitet.
  • bollanmollan
    heter skrev 2010-01-27 14:48:12 följande:
    Var det mycket eller lite bara? Hade det med pco att göra? Någon annan som har haft samma sak?
    det var ganska mycket jag fick, tyvärr fick jag aldrig reda på varför.
  • bollanmollan

www.linne.se/pcos/

Forts fråga:  Undrar också om risken ökar att man får missfall när man har PCOS?

Svar: Enligt våra och andra  studier verkar PCOS I sig inte innebära ökad risk för missfall, utan en sådan liten överrisk kommer med ökad BMI I sig. I själva verket är äggen hos kvinnor med PCOS ofta av bra, och t o m bättre karaktär än hos andra, vilket innebär hög fruktsamhet och ganska låg missfallsrisk, när man väl ägglossar (eller vid IVF), förutsatt att man inte har alltför mycket övervikt. Det är fr a bukfettet som inte är bra. PCO-äggstocken är ju inte sjuka, vilket man ibland kan tro när man läsar på nätet, de är i sig faktiskt en slags super-äggstock, som är försedd med fler omogna, men i huvudsak helt friska, ägg. Våra forskningar har visat att kvinnor med den här äggstockstypen faktiskt har högst graviditetsferkvens av alla vid IVF. Du kan se det illustrerat med staplar på under rubriken: Resultat. Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp I åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. Det gäller dock att hålla nere vikten, just med tanke  missfallsrisken, och de andra risker som kommer under själva graviditeten (graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning mm).

här står det lite om missfall .

• Ett två tre
    bollanmollan skrev 2010-01-27 14:52:31 följande:
    ja, alla läkare säger olika om många saker tyvärr, speciellt om pco. har haft ett mf  men vet att många av mina vänner haft fler. det min läkare sa vara tt pco ägg brukar ha bra kvalitet.
    Vi får lyssna på den läkaren som säger dom mest positiva sakerna

Jag läste det tyvärr på flera ställen när jag googlade oxå, men tror man måste försöka att inte gå och oroa sig och tänka för mycket, det som händer händer vare sig man oroar sig eller inte. Och får man mf kan man i alla fall bli gravid...
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Ett två tre
    bollanmollan skrev 2010-01-27 14:58:11 följande:
    www.linne.se/pcos/ Forts fråga:  Undrar också om risken ökar att man får missfall när man har PCOS? Svar: Enligt våra och andra  studier verkar PCOS I sig inte innebära ökad risk för missfall, utan en sådan liten överrisk kommer med ökad BMI I sig. I själva verket är äggen hos kvinnor med PCOS ofta av bra, och t o m bättre karaktär än hos andra, vilket innebär hög fruktsamhet och ganska låg missfallsrisk, när man väl ägglossar (eller vid IVF), förutsatt att man inte har alltför mycket övervikt. Det är fr a bukfettet som inte är bra. PCO-äggstocken är ju inte sjuka, vilket man ibland kan tro när man läsar på nätet, de är i sig faktiskt en slags super-äggstock, som är försedd med fler omogna, men i huvudsak helt friska, ägg. Våra forskningar har visat att kvinnor med den här äggstockstypen faktiskt har högst graviditetsferkvens av alla vid IVF. Du kan se det illustrerat med staplar på under rubriken: Resultat. Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp I åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. Det gäller dock att hålla nere vikten, just med tanke  missfallsrisken, och de andra risker som kommer under själva graviditeten (graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning mm). här står det lite om missfall .
    Aha, vad bra info

Säkert en vanlig missförståelse då att man lättare får mf när man har PCO när det egentligen är pga övervikt, som många med PCO har.
  • bollanmollan

ja, det är kul att vi har superägg hihi.

• rims

Tjohoo.. ja är en super kvinna med super ägg:D Mina barn kommer bli president:D

• rims

imorgon halv 12 får ja veta. Jag har iaf börjat ställa in mej på att ja INTE har de. ja brukar alltid tro de värsta så visar de sej att de inte är så då har man gått å spänt sej i onödan. så nu  kör ja tvärt om och hoppas på positiva svar:D

• Ett två tre
    rims skrev 2010-01-28 19:57:38 följande:
    imorgon halv 12 får ja veta. Jag har iaf börjat ställa in mej på att ja INTE har de. ja brukar alltid tro de värsta så visar de sej att de inte är så då har man gått å spänt sej i onödan. så nu  kör ja tvärt om och hoppas på positiva svar:D
    Håller tummarna hårt för ett positivt svar

Berätta hur det har gått imorgon!
  • rims

Diagnosen blev Pco/s. men lindrig.  Jag ska fortfarande in på sån där röntgen man får ligga i för att röntga min hjärna då mitt "mjölkproducerande" hormon va ganska lågt så dom tror även de kan vara "ärtan " i hjärnan som spökar.

• Ett två tre
    rims skrev 2010-01-29 13:23:26 följande:
    Diagnosen blev Pco/s. men lindrig.  Jag ska fortfarande in på sån där röntgen man får ligga i för att röntga min hjärna då mitt "mjölkproducerande" hormon va ganska lågt så dom tror även de kan vara "ärtan " i hjärnan som spökar.
    Vad skönt att den är lindrig då! Får hoppas det håller sig så.

Vad är "ärtan"?

Kram
  • rims

Hihi, ärtan är nått i hjärnan som producerar hormoner:p Jag satt toy bara och log och nicka när han berätta för de åker in genom ena örat och ut genom andra. fattar inte doktor språk:P namnen på sakerna försvinner fortare än ja hinner blinka:(

Men han skulle iaf skicka en remiss så jag ska dit igen i vår. han ville inte sätta mej på någon p-piller kur eftersom han villeja skulle göra röntgen först.  Jag skulle få äta några som heter Yasmine eller nått. någon som käkar dom?

• heter
    rims skrev 2010-01-29 13:59:13 följande:
    Hihi, ärtan är nått i hjärnan som producerar hormoner:p Jag satt toy bara och log och nicka när han berätta för de åker in genom ena örat och ut genom andra. fattar inte doktor språk:P namnen på sakerna försvinner fortare än ja hinner blinka:( Men han skulle iaf skicka en remiss så jag ska dit igen i vår. han ville inte sätta mej på någon p-piller kur eftersom han villeja skulle göra röntgen först.  Jag skulle få äta några som heter Yasmine eller nått. någon som käkar dom?
    Vägra ta Yasmin Rims. Yasmin har förstört sååå många liv och kroppar. Googla Yasmin survivors eller inboxa mig privat om du vill veta mer.
  • Ett två tre
    heter skrev 2010-01-29 14:59:57 följande:
    Vägra ta Yasmin Rims. Yasmin har förstört sååå många liv och kroppar. Googla Yasmin survivors eller inboxa mig privat om du vill veta mer.
    rims skrev 2010-01-29 13:59:13 följande:
    Hihi, ärtan är nått i hjärnan som producerar hormoner:p Jag satt toy bara och log och nicka när han berätta för de åker in genom ena örat och ut genom andra. fattar inte doktor språk:P namnen på sakerna försvinner fortare än ja hinner blinka:( Men han skulle iaf skicka en remiss så jag ska dit igen i vår. han ville inte sätta mej på någon p-piller kur eftersom han villeja skulle göra röntgen först.  Jag skulle få äta några som heter Yasmine eller nått. någon som käkar dom?Jag blev jättesjuk av Yasmin... Jag tålde p-piller helt fint tills jag började med dom, hade haft andra innan utan problem, nu tål jag inga p-piller alls...
    Jag blev jättedålig av Yasmin och rekomenderar inte dom...
  • bollanmollan

jag fick också röntga hjärnan , tror dom kollade hypofysen då.

Svar på tråden Deppig