nika skrev 2010-03-20 09:28:21 följande:
Ja, då skulle vi inte blanda in ordet mamma alls om vi inte är släkt, men det gör vi. Vi liksom tänjer på ordens betydelse för vi ser någon slags likhet i rollerna. Precis så ser jag på syskon för halvsyskon, vi tänjer på betydelsen för att vi ser likheter. Dessutom är man delvis släkt med ett halvsyskon. Men syskonskapet behöver inte alls ha något med gener att göra om man ska gå efter den vidaste tolkningen som både ordböcker och människor tillämpar: ett syskon är den du har en "syskonlik" relation till- alltså allt som liknar ett syskon är ett syskon - vad man nu tänkte sig att utgångsläget för syskon är som allt annat som liknas det är, just för att det liknar det. Rent krasst betyder det att alla kan vara syskon bara man känner så, eller ingen om det istället känns så.
Jag hållet absolut med i det du skriver.
Men faktum kvarstår att det inte är fel att (rent genetiskt) säga syskon om halvsyskon, även om termen halvsyskon är mer korrekt.
Bara för att det finns ett ord som är "mer rätt" så innebär ju inte det att andra ord blir "mer fel". Om du förstår hur jag menar.
Problemet i diskussioner som detta är att relationer kan ses på ifrån flera olika vinklar och ett och samma ord har olika betydelse ur var och en av dem.
Ordet syskon t.ex. eftersom det är just det som är mest relevant för tråden.
Genetiska syskon delar gener
Relationsmässiga syskon innebär en nära "syskonlik" relation och kan has med vem som helst.
Juridiska syskon behöver varken dela gener eller ha en syskonlik relation, men är trots det syskon enligt papper.
I TS fall så är barnen, oavsett hur mycket hon vill förneka det, syskon både enligt genetik juridik. Sen om barnen kommer att tillåtas bygga en syskonlik relation kan vi inte veta i nuläget. Men jag hoppas att TS inte tänker förstöra möjligheterna för barnen att göra det iaf.