• Analklådan

På Bio håller man käft!

Igår var jag på Bio, älskar att sitta där i mörkret, luta sig tillbaka speciellt när det är en bra film man lyckas se.
    Det är mysigt och rogivande, om det inte vore för alla nötter som får för sig att man kan sitta och tjata sönder filmerna med diverse saker.

Igår hade jag framför mig 3 herrar i 40 års åldern, som naturligtvis hade läst boken och skulle disskutera faktum att boken var mycket bättre och vad som skulle hända enligt boken i nästa scen.

Brevid mig satt 2 damer i samma ålder och dividerade om vart dom skulle äta efter bion, ena kärringen ville äta på Mc Donals medans den andra ville äta på Burgerking!

Varför går man på bio om man inte kan sitta och hålla käften? Är det inte bättre att hyra en dvd om man nu måste snacka sönder filmerna?
    Jag betalar för att se filmen och det är fan inte billigt, om jag betalar för att gå på bio vill jag höra vad f-n dom säger i filmen, inte lyssna på idioter som inte vet vart dom ska äta efter!
    Är det för mycket begärt? Och alla dessa mobiltelefoner som folk duktigt nog har på ljudlös men som folk ändå måste sitta och kolla på var 5e minut för att dom kanske fått ett sms... det lyser, och det stör.

Är det bara jag som anser att man går på bio för att SE en film och vara tyst?

• Svar på tråden På Bio håller man käft!
  • Faber
    Koppkaka skrev 2010-03-12 00:55:19 följande:
    Jag jobbar själv på en biograf, och jag vet ju själv hur mkt man stör sig på allt möjligt. Men! För det första, så är det absolut förbjudet att ta med sig mat in i salongerna, jag tvivlar starkt på att detta är tillåtet någonstans då det luktar och kan kladda ner. För det andra, så ska mobiltelefoner vara avstängda under filmvisningen, mobiler har en förmåga att lysa upp något fruktansvärt mycket inne i en mörk salong, och det är väldigt störande om man är mitt i en spännande/mysig film. För det tredje, det är otroligt respektlöst med folk som pratar under filmen. Detta är något som ALLA vet om som går och ser en biofilm, ingen över 10 års ålder är dummare än så. Alla biografer (såvitt jag vet), har en kort instruktionsvideo innan filmen, där gästerna ombeds stänga av telefonerna, slänga bort allt skräp och visa hänsyn till de andra som är och tittar. Om något av detta på något vis missköts så är det helt okej att komma ut till kassapersonalen och säga till. Vad det gäller popcornknaster och godispåsprassel är det nog tyvärr svårare att säga något om, då vi faktiskt säljer sådant just för att folk ska få smaska lite under filmen. Sen gäller givetvis samma sak här, man visar hänsyn och undviker prasslandet så mycket det går ändå! När man går på bio går man dit för att njuta av en mysig stund i mörkret med en film, inte för att lyssna på andras tjatter :)
    Prat och skrik kan jag förstå men hur i helvete kan man störa sig på prassel från godis och popcorn som hör till, dessutom är ju volymen alltid uppskruvad till samma nivåer som tredje världskriget.
  • sallybuse

Man kan ju tro att alla som går på bio ska gå på ett barnkalas.Alla kommer med godis popcorn läsk och allt annat som man kan äta på en bio.Jag tycker att de kan man äta hemma och inte på en bio.Kan man inte vara utan allt detta så kan man stanna hemma.och sätta på en dvd.För vad ni äter hemma och prasslar i en påse de skiter jag i men inte på en bio för där stör ni alla andra.Och sen så ska ni vara tysta på en bio.De finns många som inte fattar de.Går inte på bio så ofta och de är ju inte så billigt att gå på bio.och då vill man ju gärna ha en lugn stund.

• Faber
    sallybuse skrev 2010-03-20 00:05:02 följande:
    Man kan ju tro att alla som går på bio ska gå på ett barnkalas.Alla kommer med godis popcorn läsk och allt annat som man kan äta på en bio.Jag tycker att de kan man äta hemma och inte på en bio.Kan man inte vara utan allt detta så kan man stanna hemma.och sätta på en dvd.För vad ni äter hemma och prasslar i en påse de skiter jag i men inte på en bio för där stör ni alla andra.Och sen så ska ni vara tysta på en bio.De finns många som inte fattar de.Går inte på bio så ofta och de är ju inte så billigt att gå på bio.och då vill man ju gärna ha en lugn stund.
    Fattar inte hur du kan höra godisprasslet över all skottlossning eller om det är en kärringfilm, alla ylande fiolstråkar. Nuförtiden har som sagt biograferna dragit upp volymen till diskonivå för att vi skall kunna njut av surround. Faktsikt så är jag nervös för att sätta mig för nära högtalarna pga. risken för hörselskador och jag skämtar inte.
  • Working Dad

PÅ Heron City är det verkligen jobbigt att gå på bio. Massa ungdomar som alltid skall prata, kommentera och slänga popcorn på varandra.

Mycket för att Skärholmen ligger där det ligger så lockar det till sig en speciellt dålig publik.

Men det som stör mig mest är alla som inte kan stänga av mobilerna... De skickar sms, eller svarar när det ringer. Även ett sms stör då det blir ljust runt personen... {#lang_emotions_yell}

Jag tittar på satellit-TV via datorn hdkanaler.com
  • Koloraturell
    Faber skrev 2010-03-20 00:43:57 följande:
    Fattar inte hur du kan höra godisprasslet över all skottlossning eller om det är en kärringfilm, alla ylande fiolstråkar. Nuförtiden har som sagt biograferna dragit upp volymen till diskonivå för att vi skall kunna njut av surround. Faktsikt så är jag nervös för att sätta mig för nära högtalarna pga. risken för hörselskador och jag skämtar inte.

Jag var också skrajsen för ljud och jag tycker fortfarande att höga ljud är onödigt, som när folk vräker på basen i botten i bilen...

Men jag brukar sätta mig längst ut på kanten i mitten, då har man nära till toa och hör allt ljud fast inte lika starkt! och man ser inte så mycket sämre som folk påstår

• Skogssmultron

Jag stör mig också på MASSA prasslande med godis hela tiden, ochvet flera som gör.
    Man kan ju försöka använda hjärnan under reklamen och öppna påsen då.
    DEt är ju inte särskilt ofta som det är skottlossning precis hela tiden.

• Faber
    Skogssmultron skrev 2010-03-20 21:56:21 följande:
    Jag stör mig också på MASSA prasslande med godis hela tiden, ochvet flera som gör. Man kan ju försöka använda hjärnan under reklamen och öppna påsen då. DEt är ju inte särskilt ofta som det är skottlossning precis hela tiden.
    Nej men det är ofta bakgrundsmusik och ambient ljud även om det inte är en actionfilm, återigen den ligger säkert på 92 dB+ på de flesta biografer.
  • Anonym (Orolig)

Gammal tråd men jag behöver fråga en sak till småbarnsmammorna här på forumet.

Jag har precis köpt en biobiljett och ska gå på en onsdag kl 17.00 om 3 veckor.

Filmen är en animerad Disney men samtidigt har den engelskt tal och det rör sig om en smygpremiär. Den riktiga premiären är på fredagen två dagar efter. 

Min fråga är - tror ni att risken är hög att det kommer många föräldrar med småbarn till denna föreställning, på en onsdag klockan 5 på eftermiddagen? 

Jag tänker att eftersom filmen har engelskt tal så borde de flesta föräldrar välja en föreställning med den svenska dubbningen men tyvärr har jag tidigare varit med om totalt hänsynslösa muppar som tar sina små till engelskspråkiga filmer och sen sitter och ÖVERSÄTTER hela filmen för dem.

De sitter alltså och babblar hela filmen ut och detta hade totalförstört min bioupplevelse. Är lite orolig just nu men köpet är ju redan gjort. Vad tror ni? Har väntat länge på denna film och blir så ledsen om hela upplevelsen ska bli förstörd.

• Anonym (b)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-11-01 23:03:50 följande:

Gammal tråd men jag behöver fråga en sak till småbarnsmammorna här på forumet.

Jag har precis köpt en biobiljett och ska gå på en onsdag kl 17.00 om 3 veckor.

Filmen är en animerad Disney men samtidigt har den engelskt tal och det rör sig om en smygpremiär. Den riktiga premiären är på fredagen två dagar efter. 

Min fråga är - tror ni att risken är hög att det kommer många föräldrar med småbarn till denna föreställning, på en onsdag klockan 5 på eftermiddagen? 

Jag tänker att eftersom filmen har engelskt tal så borde de flesta föräldrar välja en föreställning med den svenska dubbningen men tyvärr har jag tidigare varit med om totalt hänsynslösa muppar som tar sina små till engelskspråkiga filmer och sen sitter och ÖVERSÄTTER hela filmen för dem.

De sitter alltså och babblar hela filmen ut och detta hade totalförstört min bioupplevelse. Är lite orolig just nu men köpet är ju redan gjort. Vad tror ni? Har väntat länge på denna film och blir så ledsen om hela upplevelsen ska bli förstörd.

Starta en egen tråd så kanske du får svar och inte att folk kommer argumentera med 15 år gamla inlägg ;) Det låter som att du haft otur med bioupplevelsen men inget som vanliga föräldrar brukar göra.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (b) skrev 2025-11-01 23:18:14 följande:

Starta en egen tråd så kanske du får svar och inte att folk kommer argumentera med 15 år gamla inlägg ;) Det låter som att du haft otur med bioupplevelsen men inget som vanliga föräldrar brukar göra.

Jo, men tänkte att den tråden blir nog inte särskilt lång eftersom jag bara ställer en enda fråga, riktad till småbarnsföräldrar.

Ja, jag har haft lite otur, dock bara ett par gånger hittills, med föräldrar som bokar biljett till filmer med fel språk. Kanske är det lättare att göra rätt val nuförtiden, då biljetterna bokas online numera. 
  • Anonym (Orolig)
    Smultronfia skrev 2010-03-01 16:33:36 följande:

Om de störande personerna sitter inom räckhåll kan man väl be dem hålla käften...på ett lite halvtrevligt sätt i alla fall...

Men jag tycker inte att man ska behöva göra det. Det tillhör väl allmänt hyfs att man inte stör andra på bio.

Du skulle bara veta ur oerhört många puckon det finns som saknar detta hyfs, både bland ungdomar och vuxna tyvärr. 
  • Mentat
    sallybuse skrev 2010-03-20 00:05:02 följande:

Om jag har godis med mig till bion, vilket jag gärna har, häller jag över det från papperspåsen till en jackficka (jackan ligger ju ändå i knäet) innan filmen börjar. På så sätt slipper jag prassla med påsen. Mycket enkelt!
Svar på tråden På Bio håller man käft!