• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • kort kjol
    Jagsjälv skrev 2011-10-11 19:39:24 följande:
    Hur ska du ha det? Finns det negrer eller inte? Beror på hur du använder ordet och lägger in värderingar i ordet neger. Det är dina egna värderingar som gör vad du tycker om ordet. Eller? Neger betyder ju svart man från afrika, typ. Vad är det för fel på det? Jag har en vän som kallar sig för Hanna Neger. Har flera Hanna i bekantskapen. Och vad då, menar hon. Jag är ju neger!

Jag är inte helt tappad bakom en vagn och rätt många högskolepoäng. Läst på univeritet flera år. Och jag vet att kunskap kan vara farligt. Det beror precis på hur man använder den...
  • Jagsjälv
    Snösparv skrev 2011-10-22 11:37:59 följande:
    Naturligtvis inte, av den enkla anledningen att det av många anses vara kränkande.
    Vem anser det kränkande? Jag tror att det är 99% vita...
  • Jagsjälv
    kort kjol skrev 2011-10-22 16:00:28 följande:
    Jag tror knappast negrerna tar illa upp för vi kallar ett bakverk för negerboll.
  • puss
    Jagsjälv skrev 2011-10-22 11:25:55 följande:
    Jo, och ni läser ju verkligen vad jag skriver - not! Jag kallar kallar ingen för dessa ord. Jag är bara inte rädd för att använda dem med dess rätta betydelse, utan att lägga värderingar i orden. Det är det ni som gör...

Och FamiljenCooper sa att negerbollar och neger inte fanns längre och det gör ju orden i hösta grad!
    i dess rätta betydelse??
    vad betyder då negerboll?
    Ät min sidfot
  • puss
    Jagsjälv skrev 2011-10-22 16:48:23 följande:
    Vem anser det kränkande? Jag tror att det är 99% vita...
    är det en anledning att inte visa hänsyn?
    Ät min sidfot
  • kort kjol

Det är bara pk-töntar som säger chokladboll.. lol

• Jagsjälv
    puss skrev 2011-10-22 18:18:21 följande:
    i dess rätta betydelse??
    vad betyder då negerboll?
    En negerboll är vad den alltid har varit!
  • Jagsjälv
    puss skrev 2011-10-22 18:20:19 följande:
    är det en anledning att inte visa hänsyn?
    Hänsyn till vad/vem?

Vet du vad neger betyder?

Jag springer inte direkt runt och skriker neger neger om jag ser en svart man från Afrika (som neger betyder). Jag använder aldrig ordet neger som skällsord.
  • Jagsjälv

Hörde idag också att det finns negerkyssar!! Det måste betyda två saker. En kyss från en neger (?) eller så är det en mintpralin med choklad i mitten! Förvånad Mera att uppröras över!!

• kort kjol
    Jagsjälv skrev 2011-10-22 19:42:34 följande:
    Hänsyn till vad/vem?

Vet du vad neger betyder?

Jag springer inte direkt runt och skriker neger neger om jag ser en svart man från Afrika (som neger betyder). Jag använder aldrig ordet neger som skällsord.
    Jag förstår inte heller varför neger ses som ett fult ord? För mig betyder det som du säger svart människa och vad ligger det fula i det?
  • Jagsjälv
    kort kjol skrev 2011-10-22 21:22:22 följande:
    Jag förstår inte heller varför neger ses som ett fult ord? För mig betyder det som du säger svart människa och vad ligger det fula i det?
    Äntligen någon som förstår!! Skrattande
Svar på tråden Säger du negerboll?