• Blondie86

Alkohol i väntan på abort?

Frågan uppstod i diskussion på krogen med tjej som var gravid, skulle göra abort, och festade.
    Vill veta vad ni tycker är rätt och fel. Och hur ni själva har gjort/skulle ha gjort.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol i väntan på abort?
  • Jagvetmest
    giftgrodan skrev 2010-03-11 00:14:38 följande:
    Jo, fast det är ju bara fri abort fram till vecka 18 och är man då i vecka 16 börjar det bli ganska bråttom.
    Eller hur! Men allt var såklart BM fel? Herregud vilken patetisk människosyn vissa har härinne. Jag vet att denna lilla oansvariga tjej hade betett sig oansvarigt eftersom hon inte hade en aaaaaaning om vem pappan var! :-0 Jag blir iallfall mörkrädd, men det kanske är ett normalt beteende för en 16 åring år 2010. Hon mår säkert jättebra inombords.(?) Hoppas faktiskt att det kändes en hel del att föda fram det där fostret.
  • LindaJohansson81
    Jagvetmest skrev 2010-03-11 08:05:13 följande:
    Eller hur! Men allt var såklart BM fel? Herregud vilken patetisk människosyn vissa har härinne. Jag vet att denna lilla oansvariga tjej hade betett sig oansvarigt eftersom hon inte hade en aaaaaaning om vem pappan var! :-0 Jag blir iallfall mörkrädd, men det kanske är ett normalt beteende för en 16 åring år 2010. Hon mår säkert jättebra inombords.(?) Hoppas faktiskt att det kändes en hel del att föda fram det där fostret.
    Tror jag inte. OCH? Vad spelar det för roll? Många fler borde göra abort, hon gjorde ett bra val.
  • Jagvetmest
    LindaJohansson81 skrev 2010-03-11 08:17:45 följande:
    Tror jag inte. OCH? Vad spelar det för roll? Många fler borde göra abort, hon gjorde ett bra val.
    Visst. Många fler borde göra abort, det är ju så lite med 37000 per år som mååånga skattemiljoner går till istället för att folk skulle kunna ta sitt förbannade ansvar och skydda sig mot oönskade graviditeter!
    Och kom inte dragandes med att inget preventivmedel är säkert och bla bla bla  37000 aborter är ett resultat av 99% slarv och att man fullständigt skiter i konsekvenserna av sitt handlande. Den enstaka procenten som verkligen skyddat sig och ändå blivit gravid är undantagen!
    Självklart var det ett bra val av denna tjej efter att hon "screwed up", men tro för f-n inte att hon lärt sig något av sitt misstag med den naiva inställningen. Hon satt säkert där igen efter några månader som en nolla i ansiktet när BM visade ett nytt pos grav-test.
  • LindaJohansson81
    Jagvetmest skrev 2010-03-11 08:26:12 följande:
    Visst. Många fler borde göra abort, det är ju så lite med 37000 per år som mååånga skattemiljoner går till istället för att folk skulle kunna ta sitt förbannade ansvar och skydda sig mot oönskade graviditeter! Och kom inte dragandes med att inget preventivmedel är säkert och bla bla bla  37000 aborter är ett resultat av 99% slarv och att man fullständigt skiter i konsekvenserna av sitt handlande. Den enstaka procenten som verkligen skyddat sig och ändå blivit gravid är undantagen! Självklart var det ett bra val av denna tjej efter att hon "screwed up", men tro för f-n inte att hon lärt sig något av sitt misstag med den naiva inställningen. Hon satt säkert där igen efter några månader som en nolla i ansiktet när BM visade ett nytt pos grav-test.
    Om du tittar runt i samhället på ALLA barn som mår dåligt för att föräldrarna är, psykiskt sjuka, missbrukare, frånvarande, elak osv osv. Finns hur många som helst som BORDE göra abort men inte gör det.
  • Jagvetmest
    LindaJohansson81 skrev 2010-03-11 08:28:09 följande:
    Om du tittar runt i samhället på ALLA barn som mår dåligt för att föräldrarna är, psykiskt sjuka, missbrukare, frånvarande, elak osv osv. Finns hur många som helst som BORDE göra abort men inte gör det.
    Förvisso, men även om man är psyksikt sjuk, missbrukare eller elak så finns preventivmedel. Om de gör en medicinsk abort i v. 5-6 så säger jag ingenting. Att göra det lättvindigt i v. 17 tycker jag är ett stort problem och jag skulle gärna se att vi sänker vår abortgräns till 12 veckor. Den gränsen fungerar bra i övriga norden- men i Sverige ska vi ju alltid vara så j-a ömkande och liberala med våra abortsökande.
  • LindaJohansson81
    Jagvetmest skrev 2010-03-11 08:37:33 följande:
    Förvisso, men även om man är psyksikt sjuk, missbrukare eller elak så finns preventivmedel. Om de gör en medicinsk abort i v. 5-6 så säger jag ingenting. Att göra det lättvindigt i v. 17 tycker jag är ett stort problem och jag skulle gärna se att vi sänker vår abortgräns till 12 veckor. Den gränsen fungerar bra i övriga norden- men i Sverige ska vi ju alltid vara så j-a ömkande och liberala med våra abortsökande.
    Men så du är emot FRI abort eller? Du vill hellre då att det ska födas en massa ovälkomna barn?
    (Mina barn är tillverkade på P-piller, hade jag blivit gravid nu hade jag gjort abort).
  • Jagvetmest
    LindaJohansson81 skrev 2010-03-11 09:20:19 följande:
    Men så du är emot FRI abort eller? Du vill hellre då att det ska födas en massa ovälkomna barn?(Mina barn är tillverkade på P-piller, hade jag blivit gravid nu hade jag gjort abort).
    Nej jag vill att folk ska undvika att bli gravida i första hand. Och jag är emot fri abort efter v. 12. pga att någonstans måste man ju sätta gränsen för när ett foster får ett värde. Min personliga åsikt är att ett foster får ett ökat värde för varje dag som det lever inom kvinnan. Abort utan anledning (inte- jag ångrar mig... typ) i v.17 på ett friskt foster ligger väldigt nära mord enl mig...
    Det är ingen större skillnad på ett foster i v.17 jmf med v.23 då det enl lag är ett barn. Ingen skillnad förutom mognaden och förmågan att leva utanför livmodern.
  • Suzy QX
    Jagvetmest skrev 2010-03-11 08:26:12 följande:
    Visst. Många fler borde göra abort, det är ju så lite med 37000 per år som mååånga skattemiljoner går till istället för att folk skulle kunna ta sitt förbannade ansvar och skydda sig mot oönskade graviditeter! Och kom inte dragandes med att inget preventivmedel är säkert och bla bla bla  37000 aborter är ett resultat av 99% slarv och att man fullständigt skiter i konsekvenserna av sitt handlande. Den enstaka procenten som verkligen skyddat sig och ändå blivit gravid är undantagen!Självklart var det ett bra val av denna tjej efter att hon "screwed up", men tro för f-n inte att hon lärt sig något av sitt misstag med den naiva inställningen. Hon satt säkert där igen efter några månader som en nolla i ansiktet när BM visade ett nytt pos grav-test

Jag undrar hur många skattemiljoner som skulle behövas för att försörja alla oönskade barn (och mammor till dessa) om inte så många aborter gjordes.. Men jag är rätt säker på att man får gångra summan av vad aborterna kostar samhället.

Många av aborterna görs ju av ungdomar som inte gått klart skolan.
  • BlommyNess12
    Suzy QX skrev 2010-03-11 11:27:26 följande:
    Inte helt sant, de flesta aborter görs av kvinnor 30+ som redan har barn sedan tidigare. Läste någon statistik på det i nån sån här tråd för ett par månader sedan, ska se om jag lyckas gräva upp det igen..
  • Suzy QX
    BlommyNess12 skrev 2010-03-11 11:42:03 följande:
    Inte helt sant, de flesta aborter görs av kvinnor 30+ som redan har barn sedan tidigare. Läste någon statistik på det i nån sån här tråd för ett par månader sedan, ska se om jag lyckas gräva upp det igen..
    Fast då skrev jag inte de flesta utan många.. Men även kvinnor 30+ som har barn sedan tidigare behöver inte ha råd (eller tid) med ytterligare barn de heller.

Ytterligare en mun att mätta som det heter.
  • pingel

Om man verkligen ska göra abort spelar det ju egentligen ingen roll. Men tänk om någon väldigt omvälvande händelse råkar inträffa just innan det är dags och personen ifråga känner ett behov av att omvärdera sitt beslut? Säg t ex att man är sambo och tjugotvå år, och tycker att det är för tidigt att få barn. Plötsligt dör sambon i en bilolycka. Eller man är i ett omöjligt läge ekonomiskt - och vinner en miljon på Lotto. Sannolikheten är kanske inte så stor för just såna här dramatiska händelser, men rent teoretiskt kan de ju inträffa Och det kan ju finnas många andra, mycket enklare, saker som påverkar ens inställning under tiden. Av den anledningen tror jag att det kan vara klokt att inte bränna alla broar.

• BlommyNess12
    Suzy QX skrev 2010-03-11 13:07:26 följande:
    Fast då skrev jag inte de flesta utan många.. Men även kvinnor 30+ som har barn sedan tidigare behöver inte ha råd (eller tid) med ytterligare barn de heller.Ytterligare en mun att mätta som det heter.
    Jo jag håller vhelt med.
  • festia

Spelar ingen roll, jag har själv druckit och rökt i väntan på abort.

• TessaS

Spelar ingen roll...

men för min del har jag mått så jävla illa att det inte smakat med alkohol ändå...

Svar på tråden Alkohol i väntan på abort?