• Kajee

pierca barns öron

Jag var ock klippte mig igår.
    Strax kommer det in en mamma med en liten flicka som är 7-8 år gammal. Hon ska ta hål i öronen.
    Nästan omedelbart börjar barnet gnälla och vara rädd. Hon vill uppenbarligen inte ta hål i öronen i det här läget. Mamman försöker prata med henne. Flickan blir bara mer och mer rädd och nu skriker hon "Jag vill inte!" Mammans övertalningsförsök blir intensivare och hon får nu hjälp av (den manlige) frisören. Flickan gråter och sprattlar. Allt högre skriker hon sitt "Jag vill inte!!!" Ett av mammans argument är "Du tror väl inte att jag skulle göra något mot dig som gör ont?!?"
    Det här pågår i ca 15-20 minuter tills de båda, främst mamman, anser att det är dags att pierca eftersom barnet nu sitter still - med tårarna strömmande nedför kinderna.
    Ett hål i varje öra. Mamman betalar och går därifrån med en (fortfarande) skakig och gråtande flicka.

Vad tycker du om det här?

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden pierca barns öron
  • Anna o Leia

Sen att hon i stort sett tvingade flickan ta hål i öronen bränner i hjärtat på mig.. hur kan någon göra så mot sitt barn? borde ju räknas som misshandel för f*n.. stackars liten..{#lang_emotions_frown} Jag hade frågat vad f*n mamman sysslade med sedan ifrågasatt den som tog hålet.. Frågan är- Hade dom piercat en vuxen kvinna i tex bröstvårtan om hon hade gråtit o skrikit "jag vill inte"! Skulle inte tro det.

• Lady Dahmer
    Skabbig skrev 2010-03-13 10:57:55 följande:
    Det är meningslöst, mamman kommer aldrig att förstå varför personalen kritiserar henne.
    det spelar ingen roll. Frisören har ett ansvar.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • patti87

det är otroligt synd att du inte sa till.. men som du säger man tänker allt senare :(

• Maddex

finns så sjuka föräldrar.. fattar inte ens dom som pircar deras 6-8 månaders barn heller.. sjukt, sjukt, sjukt.

• felicityporter

Jag vet ju inte hur det låg till i detta fallet, men jag är övertygad om att det många gånger låter värre än vad det är.

Jag kan bara ta mig själv som exempel, jag var 6-7 år när jag äntligen fick lov att ta mina första hål i öronen och hade verkligen tjatat mig blå på min mamma om att få det. Nu var jag tyvärr också ett ganska blygt och fegt barn, vilket ledde till att jag började gråta och ångra mig efter första hålet var tagit. Min mamma och den tålmodiga juveleraren fick övertala mig i säkert 20 minuter innan jag vågade ta det andra hålet. Efteråt var jag visserligen rätt stum, men inombords var jag överlycklig över att jag faktiskt vågade och äntligen hade mina efterlängtade hål i öronen. {#lang_emotions_laughing} Jag är jätteglad att min mamma pushade mig, hon visste att jag skulle ångra mig i efterhand om hon inte hade gjort det.

• Maddex

jag kan inte förstå varför? hade jag haft en dotter så hade hon inte fått pirca sig förens hon var 15 år då tycker jag att dom kan bestämma själva då dom vet lite mer vad det handlar om. Men inte småbarn, man gör ju endast det för att föräldrar tycker att det är fint.

• Kajee
    felicityporter skrev 2010-03-14 10:36:23 följande:
    Jag vet ju inte hur det låg till i detta fallet, men jag är övertygad om att det många gånger låter värre än vad det är. Jag kan bara ta mig själv som exempel, jag var 6-7 år när jag äntligen fick lov att ta mina första hål i öronen och hade verkligen tjatat mig blå på min mamma om att få det. Nu var jag tyvärr också ett ganska blygt och fegt barn, vilket ledde till att jag började gråta och ångra mig efter första hålet var tagit. Min mamma och den tålmodiga juveleraren fick övertala mig i säkert 20 minuter innan jag vågade ta det andra hålet. Efteråt var jag visserligen rätt stum, men inombords var jag överlycklig över att jag faktiskt vågade och äntligen hade mina efterlängtade hål i öronen. Jag är jätteglad att min mamma pushade mig, hon visste att jag skulle ångra mig i efterhand om hon inte hade gjort det.
    Fast nu var det ju inte ett enda hål taget än.
    Varför inte vänta tills barnet vet vad hon verkligen vill och vågar? Borde inte barnet överleva utan hål ytterligare ett tag?
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • felicityporter
    Kajee skrev 2010-03-14 10:48:31 följande:
    Fast nu var det ju inte ett enda hål taget än. Varför inte vänta tills barnet vet vad hon verkligen vill och vågar? Borde inte barnet överleva utan hål ytterligare ett tag?
    Fast nu vet vi ju inte om barnet var bergsäker på sin sak precis innan de klev in i salongen för att sedan banga ut. Barnet kanske har gjort så 10 gånger innan och mamman kanske kände sitt barn väldigt väl och visste att om hon inte pushade sin dotter skulle det sluta med att dottern kom hem och var ledsen, arg och besviken på sig själv istället. Detta är fårstås rena spekulationer, det behöver inte vara på det viset och det kan självklart vara så att mamman bara var en ond människa som ville att hennes dotter skulle ha hål till vilket pris som helst, men poängen är att man inte kan bedöma hur någon är som mor efter en sådan incident utan att känna personen.
  • StarkMamma

Gjorde på min dotter när hon var 4 och sonen lite mer än 1½. Dottern satte sig själv i stolen och sa inget under hela tiden. Samma sak med sonen.
    Ångrar inget och tycker det är upp till var och en hur man vill göra!

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Nenne76
    Kajee skrev 2010-03-12 10:40:08 följande:
    Jag var ock klippte mig igår. Strax kommer det in en mamma med en liten flicka som är 7-8 år gammal. Hon ska ta hål i öronen. Nästan omedelbart börjar barnet gnälla och vara rädd. Hon vill uppenbarligen inte ta hål i öronen i det här läget. Mamman försöker prata med henne. Flickan blir bara mer och mer rädd och nu skriker hon "Jag vill inte!" Mammans övertalningsförsök blir intensivare och hon får nu hjälp av (den manlige) frisören. Flickan gråter och sprattlar. Allt högre skriker hon sitt "Jag vill inte!!!" Ett av mammans argument är "Du tror väl inte att jag skulle göra något mot dig som gör ont?!?" Det här pågår i ca 15-20 minuter tills de båda, främst mamman, anser att det är dags att pierca eftersom barnet nu sitter still - med tårarna strömmande nedför kinderna. Ett hål i varje öra. Mamman betalar och går därifrån med en (fortfarande) skakig och gråtande flicka. Vad tycker du om det här?
    Nä, man ska inte göra sånt mot barns vilja.

Jag hade inte gjort det.
  • Bedan
    StarkMamma skrev 2010-03-14 11:02:10 följande:
    Gjorde på min dotter när hon var 4 och sonen lite mer än 1½. Dottern satte sig själv i stolen och sa inget under hela tiden. Samma sak med sonen. Ångrar inget och tycker det är upp till var och en hur man vill göra!
    Nej, vad DU tycker är att det är upp till DIG vad du vill göra med dina barn kroppar! Kan en 1 1/2 åring själv bestämma ifall den vill ha hål i öronen? Knappast. Tänk om han växer upp och inte vill se ut som att han heter Conny sen då?
  • Anna o Leia
    Gjorde på min dotter när hon var 4 och sonen lite mer än 1½. Dottern satte sig själv i stolen och sa inget under hela tiden. Samma sak med sonen. Ångrar inget och tycker det är upp till var och en hur man vill göra!
    Tror ju dock inte att din 1,5 åring hade nåt o säga till om eller? Eftersom det er "upp till var och en" undrar jag om det e han eller du som ville ha det..? eller han kanske sa att han ville ha

Sen kanske inte DU ångrar något.. men din son när han är äldre då? även om han skulle ta ut örhänget, finns det ju små hål kvar.

Menar inte att klanka ner, men jag har liiiite svårt att förstå varför man piercar ett barn som inte ens vet vad ett örhänge är..{#lang_emotions_dreamer}
  • Miss Obsessive

Å andra sidan så vet du ju inte om flickan älskade sina nytagna hål och var stolt för att hon vågade ta de, efteråt. Hon kanske hade längtat och väntat länge och väl innan men tyckte att det var läskigt när det väl blev dags. När jag fick mina första hål (efter MYCKET tjat och bedjande) var jag 6-7 år och jag minns att det var lite otäckt precis innan de tog hålet och gjorde ont och ömmade efteråt, men oj vad stolt jag var när det väl var över! Jag tycker fortfarande att det är läskigt att sitta där sekunderna innan frisören gör hål i örat och i dag är jag 28! 

• Jezamine
    Gjorde på min dotter när hon var 4 och sonen lite mer än 1½. Dottern satte sig själv i stolen och sa inget under hela tiden. Samma sak med sonen.Ångrar inget och tycker det är upp till var och en hur man vill göra!
    Ville dotern resp sonen göra hål i öronen själva? el var det du som propsade på dem?
    Avstängd tills vidare
  • Mochride

Jag blir lite ledsen när jag läser det där. Stackars flicka. Tycker dte var dåligt av mamman att tvinga henne nör hon så tydligt hade ångrat sig. Varför inte vänta till ett senare tillfälle istället? Hon kanske blev nöjd efteråt, det vet vi ju inte, men ändå. Tycker även att frisören gjorde fel.
    Men jag tycker inte att så små barn ska ha hål i öronen. Jag fick inte ta hål i öronen för än jag var kring 12 år, och det tycker jag var en ganska lagom ålder.

• saltabanditen

TS.
    Varför sa du ingenting då när det hände?

Det blir lite tandlöst att kasta ut frågan på ett forum när det är uppenbart att man ska fördömma mammans beteende...

• Xantippa2004

Jag hade aldrig gjort det. Min dotter fick ta hål i öronen när hon var fem. Hon skötte allt själv. Gick fram till kassan och berättade vad hon ville göra, valde örhängen, satte sig i stolen och tog hålen och sen gick jag fram och betalade. Inget knussel alls och har inte varit det efter heller.

• anouk86
    Gjorde på min dotter när hon var 4 och sonen lite mer än 1½. Dottern satte sig själv i stolen och sa inget under hela tiden. Samma sak med sonen.Ångrar inget och tycker det är upp till var och en hur man vill göra!
    Eh? Klart att de sitter fint i en stol- De kan ju inte haft någon aning om vad som ska ske?! 1,5 år?! Varför ville du pierca honom då?? Öht är det inte ens ditt val-
Svar på tråden pierca barns öron