hål i öronen på barn
När tycker ni att det är okej att ta hål i öronen på barn?
När tycker ni att det är okej att ta hål i öronen på barn?
I femtonårsåldern kanske. Tycker det är förfärligt hur man kan ta hål på små bebisar. Hur kan man vara så fixerad vid att ens dotter ska vara söt att man gör hål i dem och utsätter dem för onödig smärta. Barbariskt om ni frågar mig.
Personligen tycker jag det är fult med örhängen på små barn. Sedan tycker jag att ett sådant beslut skall tas i samråd mellan förälder och barn när barnet är tillräckligt gammal för att sköta detta själv.
jag fick när jag var 14, tycker däromkring är rätt ok. egentligen kan jag nog tycka att kroppen ska vara helt färdigväxt innan man gör några "onödiga" (inte medicinskt motiverade) ingrepp alls... jag tror nog att det är bäst för kroppen att inte alls vara hålad här och där (har dock själv åtta hål i öronen och ett i naveln), däremot kan jag tänka mig att det är ruggigt svårt att hålla 18-årsgräns på hål i öronen och samtidigt fred i hushållet. antar att man får vara beredd på att kompromissa litegrann i alla fall, men jag tycker i alla fall inte att barn ska ha hål i öronen.
Vid 13 års ålder, tillräckligt gammal för att förstå innebörden och möjliga konsekvenser, men inte tillräckligt gammal för att göra något dumt.
Det är en svår fråga. Själv var jag tio år och jag minns att det var något jag längtade efter och begrep innebörden av. Kanske har det också att göra med vad för slags personlighet barnet ifråga har? En nioåring kan vara klokare än en trettonåring ibland, det är svårt att sätta en tidsgräns för mig. Men en luddig sådan kan jag nog tänka mig och det är att innan mellanstadiet skulle jag spontant inte tycka att det är en bra idé.
Om man tar hål i öronen på en bebis för att man själv tycker att det är fint och värt att ha (ego) - ställer man då upp och piercar sig i underlivet för att en partner tycker att det är fint och värt?
Och guld är definitivt inte att rekomendera, det ksa vara titan.
När han/hon vill det själv och är tillräckligt gammal att förstå att det gör ont och måste tas om hand om.
Jag fick ta hål i öronen för min mamma då jag var 6 nästan 7 år och jag var såå stolt över mina hål i öronen, så när mina barn (över 6 år) kommer och frågar mig om dom får ta hål i öronen så kommer jag nog låta dom..
Min dotter fick vänta tills hon var tio år och då var hon stor nog att förstå konsekvenerna av håltagning, tex att inte pilla på öronen efteråt, vilket det är många småbarn som gör.
Det var många tjejer i min dotters idrottslag som fick ta hål ungefär samtidigt så jag tror inte vi var särskilt annorlunda.
På barn? Ja! På bebisar och väldigt små barn? Nej!
Nu har inte jag barn ännu så det är möjligt att jag ändrar åsikt om "gränsen" för att ta hål i öronen, men personligen tycker jag nog att 6 år och uppåt är ok. Känns ändå som att ett barn i den åldern kan förstå och vara med och välja om det är något han/hon vill eller inte. Dessutom är då dagisåren borta, och det känns lite riskabelt att ha ett litet barn med "spännande saker" i öronen som de andra barnen kanske pillar och rycker i.