• 3way

    Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

    Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

    Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

    Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

    Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

    Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Bonanza
    Helene70 skrev 2010-04-11 15:39:53 följande:
    Oj vad förvånad jag blev när jag läste påståendet om att äldre mammor skulle vara avundsjuka på unga mammor Tvärtom så känner jag, en 39-årig mamma med en 3-månaders bebis, medlidande med de yngre mammorna. Jag tycker synd om dom helt enkelt eftersom dom aldrig kommer att ge sina barn den stabila grund som jag kan ge mitt barn. Under mina år har jag hunnit skaffa mig: - En mycket god och stabil ekonomi, - Ett mycket stabilt äktenskap, - En mycket stabil mental och kroppslig hälsa. Jag får känslan att detta saknar majoriteten av yngre mödrar. Men men, detta behöver inte alls stämma utan det kanske bara är mina fördomar som spökar 
    Men snälla människa. Inser du vilket otroligt omoget och fördomsfullt intryck du ger utifrån det här inlägget?

    Jag förstår inte alls varför alla dessa "mogna" "vuxna" och "sansade vuxna" känner ett sånt stort behov av att förklara varför de absolut inte är avundsjuka, samtidigt som de passar på att ge en känga till unga föräldrar. Ger det ett bra, moget intryck? Nej, knappast.

    Jag ber till de högre makter jag inte tror på att jag aldrig någonsin blir så förmäten, självgod och dryg bara för att jag har levt i x antal år.
  • Helene70
    Bonanza skrev 2010-04-11 15:56:36 följande:
    Men snälla människa. Inser du vilket otroligt omoget och fördomsfullt intryck du ger utifrån det här inlägget? Jag förstår inte alls varför alla dessa "mogna" "vuxna" och "sansade vuxna" känner ett sånt stort behov av att förklara varför de absolut inte är avundsjuka, samtidigt som de passar på att ge en känga till unga föräldrar. Ger det ett bra, moget intryck? Nej, knappast.Jag ber till de högre makter jag inte tror på att jag aldrig någonsin blir så förmäten, självgod och dryg bara för att jag har levt i x antal år.
    Utifrån din profilpresentation så skulle jag ligga väldigt lågt med tanke på den hemska människosyn du har.

    Alla är i princip dumma i huvudet enligt dig eftersom dom inte fattar ditt och datt. Nä, stå för vad du är i stället.

    Orden förmäten, självgod och dryg förknippar jag lätt med din presentation.
  • Lady Dahmer
    finnsinganamn skrev 2010-04-11 11:10:25 följande:
    Vad kan man inte göra bara för att man har barn? :SDe äldre kan väl tänka så med isånna fall..Jag menar alla tror att det är ett fängelse att ha barn? Verkar nästan så iallafall..
    tror man att man kan fortsätta leva som innan man fick barn så bör man nog vänta med att skaffa dem.

    Innan jag fick barn så gick jag ut och festade ofta, åt ute på restaurang ofta, spenderade mycket pengar på onödigt trams, stannade uppe sena nätter, reste runt, prioriterade mig själv och mina behov osv osv.

    Nu vet jag att många föräldrar fortsätter i samma stil, men det ser jag inte på med blida ögon. När man blir förälder så får man helt enkelt prioritera annorlunda.

    --

    jag är glad att jag väntade. klar med livet blir man aldrig, men jag har fått vara ung och ansvarslös. Jag har kunnat tramsa runt och vara en typisk ungdom.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer

    och nej, avundsjuk är jag inte. Inte på unga föräldrar alltså. (annars är jag avis på en hel del annat. heh)

    Med åldern kommer oftast stabilitet och trygghet. människor över 30 har ofta stabilare ekonomi, förhållande och levnadsstandard.

    Men det viktigaste som även kommer med ålder är kunskap, mognad och erfarenhet. Mer tålamod och mental ork också. (när man är yngre så är man mer impulsiv och har lättare till känslostormar osv)

    Viktiga nyckelingredienser för ett lyckat föräldraskap.

    jag tror det är bäst att vänta ett tag. Varför så bråttom? Om du tror att du skulle bli en bra förälder idag, föreställ dig hur mycket bättre du skulle bli om du gav dig själv ett par år att utvecklas?


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Matillin
    Helene70 skrev 2010-04-11 15:39:53 följande:
    Oj vad förvånad jag blev när jag läste påståendet om att äldre mammor skulle vara avundsjuka på unga mammorTvärtom så känner jag, en 39-årig mamma med en 3-månaders bebis, medlidande med de yngre mammorna. Jag tycker synd om dom helt enkelt eftersom dom aldrig kommer att ge sina barn den stabila grund som jag kan ge mitt barn.Under mina år har jag hunnit skaffa mig:- En mycket god och stabil ekonomi,- Ett mycket stabilt äktenskap,- En mycket stabil mental och kroppslig hälsa.Jag får känslan att detta saknar majoriteten av yngre mödrar.Men men, detta behöver inte alls stämma utan det kanske bara är mina fördomar som spökar 
    Du låter faktiskt rätt fördomsfull i det du skriver
    Man måste ju knappast vara 39 år gammal för att ha hunnit med att gifta sig "stabilt" fått en bra karriär eller bra ekonomi?
    Många 39 åring blir ju inte ens gravida så lätt, så det är ju inte en optimal ålder att få barn i ur en ren biologisk synvinkel.
    Nu kanske du syftar på unga som folk under 20 år?
    Men annars så kan man ju även som 25 åring ha allt detta som du pratar om att yngre mammor "aldrig"? kommer ha?
    Har man inte det så kan man studera efter barnen kommit och man kan även gifta sig efteråt.
    Men visst jag tycker också att det mest "fördelaktiga" och enklast för en själv är om man först har en trygg ekonomi och bra jobb innan barnen kommer.
    Men man kan som sagt få allt detta efter att barnen är födda också.
  • Stargirl

    Varför tror du att en äldre mamma är avundsjuk på de yngre? Jag tycker synd om de yngre mammorna egentligen. Jag är ju inte äldre egentligen men jag antar att "yngre" betyder att man är under 21 år lir liknande och äldre att man är 35+ eller hur menar TS? När r man öldre eller yngre egentligen?


    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Matillin
    Stargirl skrev 2010-04-11 17:37:59 följande:
    Varför tror du att en äldre mamma är avundsjuk på de yngre? Jag tycker synd om de yngre mammorna egentligen. Jag är ju inte äldre egentligen men jag antar att "yngre" betyder att man är under 21 år lir liknande och äldre att man är 35+ eller hur menar TS? När r man öldre eller yngre egentligen?
    Jo jag undrar detsamma och jag tror att alla har lite olika syn på när man är ung mamma resp inte är det?
    Vissa tycker man är ung som 25 åring medans andra drar gränsen vid 18
  • Bonanza
    Helene70 skrev 2010-04-11 16:56:16 följande:
    Utifrån din profilpresentation så skulle jag ligga väldigt lågt med tanke på den hemska människosyn du har. Alla är i princip dumma i huvudet enligt dig eftersom dom inte fattar ditt och datt. Nä, stå för vad du är i stället. Orden förmäten, självgod och dryg förknippar jag lätt med din presentation.
    Så tråkigt att du inte klarar av att se hur illa du uttrycker dig i den här tråden, utan måste ta till små nålstick för att slippa bemöta kritiken.
  • Decius

    Jag blir alltid lika förvånad över att folk drar slutsatsen att andra är avundsjuka på dem bara för att de inte delar deras livsstil/syn. Det känns som ett otroligt fånigt och simpelt argument. Överför det till tex politik. Om Maria Wetterstrand får mothugg av Göran Hägglund skulle det då låta trovärdigt om hon frågade honom om han var avundsjuk på att hon var miljöpartist...? Varför inte bara acceptera att folk har olika sätt att se på saker och att man inte automatiskt är avundsjuk på andra för att man inte håller med dem. Det är väl ganska självklart att äldre mammor inte är avundsjuka på yngre. Om de vore det så skulle de väl ha sett till att skaffa barn tidigare i livet, och tvärtom för yngre förstås. Om man ville bli en äldre mamma så hade man väl väntat.

  • finnsinganamn
    Lady Dahmer skrev 2010-04-11 17:09:54 följande:
    tror man att man kan fortsätta leva som innan man fick barn så bör man nog vänta med att skaffa dem. Innan jag fick barn så gick jag ut och festade ofta, åt ute på restaurang ofta, spenderade mycket pengar på onödigt trams, stannade uppe sena nätter, reste runt, prioriterade mig själv och mina behov osv osv. Nu vet jag att många föräldrar fortsätter i samma stil, men det ser jag inte på med blida ögon. När man blir förälder så får man helt enkelt prioritera annorlunda. -- jag är glad att jag väntade. klar med livet blir man aldrig, men jag har fått vara ung och ansvarslös. Jag har kunnat tramsa runt och vara en typisk ungdom.
    Jag festar inte hela tiden och jag tvekar inte på att jag kommer sakna det heller.
    Är nog många som känner så.
    Vist om jag vill gå ut en kväll vad gör det ?
    Reser älskar jag och gör ofta, första tiden med barnet är inte så passande men varför skulle det hinda mig senare att resa bort med min sambo och mitt barn?
    Fortfarande inget som jag inte kan göra bara för jag har barn.
  • Lady Dahmer
    finnsinganamn skrev 2010-04-12 09:32:16 följande:
    Jag festar inte hela tiden och jag tvekar inte på att jag kommer sakna det heller. Är nog många som känner så. Vist om jag vill gå ut en kväll vad gör det ? Reser älskar jag och gör ofta, första tiden med barnet är inte så passande men varför skulle det hinda mig senare att resa bort med min sambo och mitt barn? Fortfarande inget som jag inte kan göra bara för jag har barn.
    det handlar inte så mycket om att kunna festa eller ej, utan mer om att kunna tillåta sig själv att vara självisk och oansvarig.

    när man får barn så finns det även ekonomiska faktorer som förhindrar att man lever lika som innan.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Vasen

    Nej, jag tror inte att äldre mammor generellt är avundsjuka på unga mammor. Tvärtom tror jag att många äldre mammor har märkt att unga, riktigt unga mammor då, inte 25 åringar, har betydligt större press på sig från en massa håll om att de måste sköta sig på alla upptänkliga vis.

    Som äldre mamma, riktigt äldre, som jag 38 & 41, vid mina barns födelse betraktas man från vården, mvc, bvc, osv som helt kompetent (fast jag hade verkligen inte en aning, har aldrig varit speciellt barnintresserad) och från omgivningen som en som det ändå aldrig kommer att bli en normal människa av så det är rätt avslappnat på det viset.

    Vilket- tror jag- många yngre mammor inte känner på samma vis. Jag tror att såväl bvc, som samhället i stort är lite klåfingrigare när det gäller hur unga mammor beter sig. De horribla historier om bvc jag hört har jag hört från yngre mammor, de märkligaste åsikterna om hur en mamma ska bete sig har jag hört från yngre mammor. Alltså inte unga mammor som har haft märkliga, rigida uppfattningar, utan unga mammor som har berättat om folk som hoppat på dem med de underligaste ideer om hur de ska bete sig. Allt från hur de ska klä sig själva, hur de ska arbeta, hur de ska bo, vad de får göra på fritiden, till deras barns sovtider, frisyrer och gud vet allt. Det är inte speciellt många som, iallafall öppet, kommer fram till en 40+ mamma och säger oförskämdheter. Men jag tror att det finns en del som kan tänka sig att säga dumheter till en mamma på 20- utan att skämmas.

  • gravida06

    Jag tror absolut inte äldre mammor/pappor är avundsjuka på yngre föräldrar.
    Elr tvärom.

    Jag och sambon har vart tsm i 9 år, har en dotter på 4 och planerar nu nästa. vi bor i vårat dröm radhus. och håller med renovering, trädgårds skötel, jobbar, har egna intressen och ger all vår kärlek och uppmärksamhet till vårat kärleks barn!
    Vi fick barn vid 18 repsektive 22.

    Där i mot känner många av mina vänner"#avundjuka", som är upp emot 25 - 30 att dom okså vill ha de som oss. Att dom lessnat på den fria livsstilen!

    Jag tycker självklart att vi är precis som grannarna våra som är 30+
    Och inga har nånsin sett oss som annorlunda föräldrar bara för att vi va unga, jag gick i skolan sambon hade fast jobb sen flera år.

    Och jag har aldrig brytt mej om att jag e ung aldrig ens tänkt på det!
    Jobbar på förskola, så ska jag klara av o ses som ansvars person för stor barngrupp hoppas jag att folk ser mej som en mamma som kan ge mitt eget barn allt som behövs!

    Tycker mest det är unga föräldrar som klagar på att dom jämt till pekade på av äldre.
    Tragiskt!

  • vittra
    Helene70 skrev 2010-04-11 15:39:53 följande:
    Oj vad förvånad jag blev när jag läste påståendet om att äldre mammor skulle vara avundsjuka på unga mammor Tvärtom så känner jag, en 39-årig mamma med en 3-månaders bebis, medlidande med de yngre mammorna. Jag tycker synd om dom helt enkelt eftersom dom aldrig kommer att ge sina barn den stabila grund som jag kan ge mitt barn. Under mina år har jag hunnit skaffa mig: - En mycket god och stabil ekonomi, - Ett mycket stabilt äktenskap, - En mycket stabil mental och kroppslig hälsa. Jag får känslan att detta saknar majoriteten av yngre mödrar. Men men, detta behöver inte alls stämma utan det kanske bara är mina fördomar som spökar 
    Oh my god... att det finns så enormt fördomsfulla och inskränkta människor som kallar sig mogna! Vilken fruktansvärd felaktig syn, och jag tycker nästan synd om dig istället som ändå är 39 år och fortfarande inte vet bättre... Usch!

    I mina ögon finns det oerhört många yngre föräldrar (framförallt yngre än 39) som har en fullt stabil livssituation, och som dessutom har ett enormt mycket mognare förhållningssätt än det du uppvisar här...
  • banansmoothie

    Nej jag tror inte att äldre mammor är avundsjuka på oss yngre. Känner faktikst att jag blir bemött precis tvärtom. De flesta äldre mammor jag känner verkar tycka att de är bättre än mig och att det är synd om oss. Vi har kanske inte eget hus, fasta jobb eller massa prylar. Men vi har stabil ekonomi och massor av kärlek att ge vårt barn! Och framförallt, tid innan karriären kört igång ordentligt . Det de skulle vara avundsjuka på i så fall vore väl om de har svårt att få barn pga sin ålder.

  • Neta80

    Jag tror som många andra att  inte åldern har så stor betydelse. Det viktigaste är att man är beredd att sätta sig själv åt sidan för ett tag framöver och att man känner att man känner sig "färdig" (det gör man ju aldrig men ni kanske fattar vad jag menar) med med saker som kanske är svårare att göra med barn. Köper dock INTE argumentet att man lika gärna kan resa med barn för det är inte samma sak! 

  • mithrandil

    Näe, jag tror inte äldre mammor är avundssjuka på unga mammor.
    Hittar inte ens en anledning till varför?

    Varför skulle de vara avundssjuka?


    Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-27
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"