• Marie IE B

Behöver hjälp att ge råd

Detta har inte ett dugg med adoption att göra men jag vet att det kryllar av kloka människor här så därför lägger jag frågan här:

En bekant till oss har en dotter (bio) som är 2 år i höst. Nu har vi fått veta att hon vaknar 3 ggr/natt och att de då ger henne en flaska med "Sagolika nyponsoppa" varje gång. Vid vår fråga om varför söt nyponsoppa som snarare ger en kick än lugn och ro, och inte välling blev svaret att hon ju är gluten-och laktosintolerant. Men sa vi, majsvälling borde ju funka liksom mild välling havre (enligt vad jag vet så är det gluten i råg, vete och korn). Jaha... sa hon då precis som om vi kommit med en världsnyhet. Idag frågade vi igen om de bytt till välling och fick då svaret att njaa... majsvälling fanns ju bara upp till 6 mån. Nej sa vi, det är FRÅN 6 månader och strunt samma, det viktigaste är väl att barnet blir nöjt och att ni alla får sova. Vi har inte gett Alice något annat än mild välling havre, från 6 mån, och hon är ju snart 18 mån. Däremot gör vi den kanske lite kraftigare och ökar upp mängden.

Hur skulle ni råda?
    Det verkar inte som att de konsulterat bvc vilket jag tycker borde vara steg ett. Det är alltid svårt och ibland känsligt att tala om för eller råda andra föräldrar hur de ska göra men samtidigt vill man ju hjälpa.

• Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd
  • morgonsolan

Ja, det känns att du är lite sockerrädd , bra bara att du inte överför rädsaln på dina barn. Det kan sätta dem i ätstörningar och annat senare i livet. Jag tror personligen inte på att socker är "farligt". Jag tror på ett sunt ätande, med balans och goda vanor. Om ett par år är säkert den här trenden över också.. precis som "salt", som var så farligt för 10 år sedan.

De vuxna som behöver barnta pga kraftig fetma, har nog knappast "industrin" att skylla på. Äter man lagom, rör på sig ordentligt, så blir man knappast överviktig av att industrin "lurar dit" socker utan att det står på paketet.

M2003 skrev 2010-04-22 12:00:00 följande:
    Jag är lite sockerrädd, men undanhåller inte lördagsgodis och godis på semestern och vid kalas till barnen. Kan tillochmed ta en bit själv, men de kunskaper vi har haft fram tills nu har bara klassat ut fettet som den stora faran och kolhydrater är OK. Oavsett om man ör liten eller stor är socker farligt. Läs gärna den här artkleln ny i Dagens medicin : www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/04/20/socke...  nyskriven, och för oss allra flesta och för de allra flesta dietiser något som är omvälvande med tanke på att det "dyra" fettet lyfts ut från vår industriprosessade mat. För att få smak och konsistens och rätt textur (även om det nte smakar sött) tillsätts istället olika sockerblandningar /kolhydrater och vi tror oss vara sunda eftersom vi som vi blivit itutade under 30 års tid att vi är det om vi drar ner på fettet!Barn skall inte bantas och hade vi inte blivit ilurade så mycket socker av industrin hade inte vuxna heller behövt att banta i den omfattningen som vi ser idag.
  • morgonsolan

Tragedi, är för mig jordbävningen på Haiti, eller massmord på krigsoffer. Knappast kaviar på en macka! {#lang_emotions_surprised}

M2003 skrev 2010-04-22 12:02:07 följande:
    Och ett tillägg, ungarna på fritids  får fortfarande Oboy, sötlimpa med kaviar till frukost på många skolor, bland annat den skolan våra barn går på. Det är en tragedi!
  • Zixi

Nu vet jag inte om rekomendationerna för små barn är annorlunda men rent generellt anses glutenintoleranta kunna äta havre då det är en helt annan typ av gluten i havre än i de andra sädeslagen. Men då ska man se till att havren är oförorenad. Är själv glutenintolerant och äter en stor portion havregrynsgröt varje morgon utan några problem, ser dock till att köpa Sempers rena då jag reagerar på "vanliga" förorenade märken.

Sen kan jag inte förstå hur man kan välja att ge ett barn något sött nattetid överhuvudtaget då det fördärvar tänderna men det kanske är en annan diskussion.

Juli - 2010
  • M2003
    morgonsolan skrev 2010-04-22 12:17:55 följande:
    Tragedi, är för mig jordbävningen på Haiti, eller massmord på krigsoffer. Knappast kaviar på en macka!
    Nej du förstod inte undertonen och hade kanske inte läst artikeln, men det spelar ingen roll!
  • mimpen

Att äta på natten i den ålder (1,5 år) ser jag inte som särskilt konstigt. Och eftersom barnet inte ammar utan äter från flaska (vad man då får i den, nyponsoppa låter tokigt i mina öron, men strunt i det) så borde mamman och pappan kunna turas om tycker jag. Våra större barn är adopterade och äldsta åt på natten tills hon var 3 år. Vi tog varannan natt helt enkelt.

Nu har vi en 5-månaders bäbis som äter ett par gånger på natten, men nu kan bara jag ta det eftersom han ammas. För närvarande sover jag och bäbis själva för att alla ska få så god sömn som möjligt (maken sover med döttrarna) och jag får i möjligaste mån sovmorgon eftersom jag är så mycket vaken på nätterna.

För mig handlar det inte om att ändra barnens behov av mat på natten, eller, deras önskemål/vanor om man hellre vill kalla det det, jag ser det som behov, utan om att inrätta livet så att man orkar. Kanske sova i olika sovrum en period (och då förespråkar jag ändå samsovning). Kanske att låna ut barnen till mormor/farmor/etc en natt då och då för att få sova ut. Eller hitta andra lösningar. Trots att jag numer sover kanske bara 7 timmar varje natt och att jag under de sju timmarna ammar i alla fall två, ofta tre, gånger, så är jag inte särskilt trött. Jag hittar återhämtning på annat sätt.

För ett barn att börja förskola är också en stor sak. Då kan lätt nattsömnen bli orolig. Jag hade nog provat ge vatten först (i en flaska). Det gjorde vi med mellandottern när vi tyckte att hon vaknade ofta, så hon fick välling en gång, och sen vatten resten av gångerna. Men ändå i flaska, eftersom vi trodde att hon hade behov av att suga. Och så hade jag legat nära nära också, om det är närheten som behövs.

Lite spridda tankar.

• Ethi
    M2003 skrev 2010-04-22 12:02:07 följande:
    Och ett tillägg, ungarna på fritids  får fortfarande Oboy, sötlimpa med kaviar till frukost på många skolor, bland annat den skolan våra barn går på. Det är en tragedi!
    Fast det tycker inte jag... Lagom tror jag ändå är bäst. Lite gömt socker i kaviar, en matsked O'boy eller lite extra socker i limpan må väl så vara... Och ja, jag läste artikeln men äter man mer än 1/4 av det dagliga kaloriintaget som tillsatt socker så har man väl troligen större problem med matvalet än en klick kaviar och en mugg O'boy?

Det blir en sådan hysteri i allt. Jag (och de flesta här inne antar jag) är uppvuxen med att fett är den stora boven och skulle skäras bort och undvikas och micklas till så att man slapp varje litet gram. Man slängde upp enorma fettberg på TV-program och FÖRFASADES över att en vuxen människa smällde i sig allt det där under en 10-årsperiod. Som att inte det mesta man samlar från en tioårsperiod ser groteskt mycket ut. Det värsta av allt var naturligt animaliskt fett och smör - det förlovade landet allt äckligt jox man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier.

Sen vips är fett bra och rent av nödvändigt och SOCKER är den stora boven, och det förlovade landet fortfarande allt äckligt jox som man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier...

Själv är jag mer bekymrad över allt äckligt jox och vad det gör med våra barn. Det är inte klokt vad märkliga saker bara en vanlig limpa eller ett paket skinka på ICA kan innehålla nuförtiden Och det är närmast lögn att komma runt det och köpa något som inte innehåller det. Man kan nästan bara välja mellan mer eller mindre... *ryser*
  • VNmamma

Jag tycker det är ett överdrivet fokus på barns fetma, på barns matvanor. Borde man inte fokusera mer på vad och hur deras föräldrar äter? DET är vägen till färre överviktiga barn och bra matvanor.

• M2003
    Ethi skrev 2010-04-23 08:45:01 följande:
    Fast det tycker inte jag... Lagom tror jag ändå är bäst. Lite gömt socker i kaviar, en matsked O'boy eller lite extra socker i limpan må väl så vara... Och ja, jag läste artikeln men äter man mer än 1/4 av det dagliga kaloriintaget som tillsatt socker så har man väl troligen större problem med matvalet än en klick kaviar och en mugg O'boy? Det blir en sådan hysteri i allt. Jag (och de flesta här inne antar jag) är uppvuxen med att fett är den stora boven och skulle skäras bort och undvikas och micklas till så att man slapp varje litet gram. Man slängde upp enorma fettberg på TV-program och FÖRFASADES över att en vuxen människa smällde i sig allt det där under en 10-årsperiod. Som att inte det mesta man samlar från en tioårsperiod ser groteskt mycket ut. Det värsta av allt var naturligt animaliskt fett och smör - det förlovade landet allt äckligt jox man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier. Sen vips är fett bra och rent av nödvändigt och SOCKER är den stora boven, och det förlovade landet fortfarande allt äckligt jox som man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier... Själv är jag mer bekymrad över allt äckligt jox och vad det gör med våra barn. Det är inte klokt vad märkliga saker bara en vanlig limpa eller ett paket skinka på ICA kan innehålla nuförtiden Och det är närmast lögn att komma runt det och köpa något som inte innehåller det. Man kan nästan bara välja mellan mer eller mindre... *ryser*
    Instämmer i det sista om de äckliga tillsatserna som finns i mycket. Det tror jag är skadande i längden. Mat skall vara riktig och äkta.
    Jag tror att maten påverkar mycket mer än vad vi är medvetana om.
    Jag tror att den sockerkonsumtion som vi ser idag kommer att få mycket stora hälsorisker i framtiden. Hjärt och kärlsjukdomar och till och med typ 2 diabetes kryper ner i åldrarna redan nu, fetma, värksjukdomar av olika former som vi inte ens vet namnen på än och som på mormors tid inte existerade. Tillsatser som kan ge cancer och mycket vet vi än så länge inte!
    Det jag menar med "tragedi" är att vi fortsätter trots att fler och fler protesterar mot den här matförvanskningen och sockerboomen att ge barnen oboy och sötlimpa i skolorna och vi är inte ensamma om det halva västvärldens befolkning  håller på att gå under i sjukdomar som fetma, diabetes, hjärt-kärlsjukdom, reumatiska sjukdomar, cancer sannolikt  relaterade till den sockriga och förvanskade maten som vi äter.
    Se Dagens medicin artikel Socker ger höga blodfetter.- Höga blodfetter är sammankopplade med hjärt och kärlsjukdom, Socker är också sammankopplat med fetma (och den syns inte alltid utanpå, vissa paddar de inre organen medan andra paddar sig runt kroppen) så även smala kan vara feta fast det inte syns och bära runt på den livsfarliga viscerala fetman. Fetma är sammankopplad till cancer och diabetes typ 2, som i sin tur är sammankopplad med stor sjuklighet och för tidig död.
    Oboyen på dagis eller nyponsoppan i nappflaskan är bara en av snökornen i en lavin där miljontals människor håller på att gå under i sjukdom.

Se gärna denna länk, en superbra föreläsning från California University
  • mammamys06
    M2003 skrev 2010-04-22 09:16:13 följande:
    Men kolhydrater är socker!  Det finns även en hel del socker i välling.Barn skall ha riktig vanlig mat när det är 1½-2 år. Hull är inte övervikt och som förälder tycker jag man inte ens skall behöva oroa sig för en sådan sak, men det klart då måste man också vara medvetande gjord som förälder hur mycket socker (nästan 50 gram!) som det finns i 3 nappflaskor med nyponsoppa som man ger barnet varje natt, som i frågan ovan samt också förstå hur mycket dolt socker som dessutom finns i vår industrialiserade mat,  som småbarnen ofta är storkonsumenter av. Att det står "osötat" på betyder inte att det inte innehåller socker. Summa sumarum kan väl sägas att barnen idag och feta vuxna inte lider brist på kolhydrater, tvärt om skulle det göra dem gott att satsa lite mer på riktig mat som äggrätter istället för mjölmat.Ett barn med glutenallergi och laktosintolerans bör få råd och hjälp från sjukhusets dietist.
    jag´är fullt medveten om att kolhydrater är socker! är inte helt bakom flötet, faktiskt! Och ja, visst finns det socker i välling, mjölk också! Och i frukt! Men barn bör verkligen få i sig både välling, pasta,potatis,ris, välling, mjölk (om de tål det) i normala mängder. Det var därför vi ville undvika godis så länge som möjligt och äta frukt mer te x. Jag tycker det låter fruktansvärt att tänka GI på barn, rent av misshandel! De barn som inte tidigt har tydlig fetma ska inte behöva tänka på att banta! Jag menar, är man så fixerad som du verkar vara är det stor risk att barnet tar efter och får ätstörningar. Hemskt! Håller dock med dig att barn som har allergier bör få råd av dietist fast det är nog bra för alla föräldrar att få det å andra sidan! jag anser att kolhydrater är riktig mat i kombination av grönsaker och fisk och kött. Tallriksmodellen kör vi  med för vår son och han mår toppen.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • mammamys06

Ethi: Håller med dig!

• Ethi

Ja, visst är det äckligt med alla tillsatser! Och processad mat, jag blir bekymrad bara av att läsa på vällingpaketen... Är det bra det där, att ge småttingar? Egentligen? Jag vet inte... Min pappa ifrågasatte hos tillverkaren av fryst(!) kyckling varför de proppat den med konserveringsmedel. Att frysa är ju en konserveringsmetod i sig! "Ja" svarade tillverkaren. "Men med konserveringsmedel håller den ännu längre i frysen och det är ju praktiskt". Hm...

Jag tror inte att socker är bra att äta heller och definitivt inte i de mängder som vi äter, men jag tror kanske inte att det skulle vara just limpan och O'boyens "fel"? Eller ketchupens, som var så populärt att muttra över när jag var liten  Just de tycker jag inte är så förskräckliga och de har väl sätt rätt likadana ut sockermässigt sen vi var små? Eller har de ändrats och blivit sötare? Men jag värjer mig mot allt annat sockerproppande av produkter som faktiskt inte alls behöver socker i sig ens. Inte om råvarorna hade varit av bra kvalitet från första början. Kaviar behöver socker, det är kombination salt och socker som man är ute efter (precis som när man t ex gravar lax). Limpa gör det, även om tanken är att allt sockrer ska ätas upp av jästen då... O'boy gör det eftersom choklad utan socker smakar päckel. Fast proportionerna i O'boy är ju fåniga... Men varför stoppar man socker i mat som man egentligen inte brukar använda socker i och varför så mycket? Det tycker jag är galenskap!

Nej, nu ska jag baka bröd. Med sirap men utan äckelsaker

• M2003
    mammamys06 skrev 2010-04-23 14:52:30 följande:
    jag´är fullt medveten om att kolhydrater är socker! är inte helt bakom flötet, faktiskt! Och ja, visst finns det socker i välling, mjölk också! Och i frukt! Men barn bör verkligen få i sig både välling, pasta,potatis,ris, välling, mjölk (om de tål det) i normala mängder. Det var därför vi ville undvika godis så länge som möjligt och äta frukt mer te x. Jag tycker det låter fruktansvärt att tänka GI på barn, rent av misshandel! De barn som inte tidigt har tydlig fetma ska inte behöva tänka på att banta! Jag menar, är man så fixerad som du verkar vara är det stor risk att barnet tar efter och får ätstörningar. Hemskt! Håller dock med dig att barn som har allergier bör få råd av dietist fast det är nog bra för alla föräldrar att få det å andra sidan! jag anser att kolhydrater är riktig mat i kombination av grönsaker och fisk och kött. Tallriksmodellen kör vi  med för vår son och han mår toppen.
    mammamys06, du har fått allt om bakfoten här. Nummer ett jag skulle aldrig kunna tänka mig att banta mina barn, att svälta dom - aldrig!
    Här hemma bantar vi inte. Middagen bestod av ris, köttfärs och broccoli i går. Däremot finns det inte några essentiella kolhydrater, inte ens för barn, eftersom vi människor kan tillverka dem själv i kroppen. Mina barn gillar inte OBoy och jag är inte ett dugg oroad för att de inte får isig Oboykolhydrater, mina barn gillar inte sötlimpa och jag är inte ett dugg orolig för att de inte får i sig de kolhydraterna från sötlimpa. Naturligtvis har deras smak grundlagt när de var små och eftersom maken och jag gillar riktig mat ( husmanskost och riktiga biffar, fisk och skaldjur) och är väldigt försiktiga med bröd, bakverk, flingor och mjölmat, har vi haft det så lite på menyn att barnen inte precis har fått smak för den typen av mat.  Med tanke på deras smak idag är ganska hälsosam (bortsett från att den allra äldsta älskar godis) så kommer de sannolikt aldrig att få problem med vikten, de får bättre tandstatus, mindre hjärtsjukdom som äldre och sannolikt också mindre risk för tumörer och inflammatorisk sjukdom, tarmproblem än deras kamrater som  som proppas fulla med  mjölmat, nyponsoppa och andra kraftigt  sockerinnehållande så kallade livsmedel om än det sker i tallriksmodellform.
  • mammamys06

Dina barn har specialkost om de går på dagis då eller? För de äter ju ingen mat som serveras där i så fall, eller du kanske är hemma med dem?

Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd