• RunningWithProblems

Satanistisk kyrka?

Är det någon har som vet vart eller om det finns en Satanistisk kyrka här i Sverige? Jag har letat runt överallt på internet men har ej hittat något.. =/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-08 18:59
    Ursäkta, jag menade inte kyrka utan något ställe som satanister träffas och samtalar osv.

Ber om ursäkt för min miss :)

• Svar på tråden Satanistisk kyrka?
  • Free Spirit
    Gorgoroth skrev 2010-07-07 12:43:20 följande:
    Det är väll samma gud i både nya och gamla testamentet? Det är guden som "person" jag alltså syftar på.
    En ganska viktig fråga är också VARFÖR Nya Testamentet ens skrevs. Var det för att kristna inte gillade allt våld som förespråkades?

FT var en felstavning och skulle såklart vara GT
    Javisst er det samme Gud..med to forskjellig pakter til folket..Du må sette deg inn i helheten av skriften og du vil forstå hur det henger i samen.

Så du mener at GT`s Gud er ond og maner til vold og elende? Men ser du inte menneskets onskap og opprør som fører til Guds dom og straff, kan du inte se hans natur gjenom skriften..

NT er jo nedskrevet historie, men frågan vil heller bli, hvorfor Jesus måte komme..for det er jo det evangeliene handler om.  Jesus viser hvem Gud er! GT var bare et skygge bilde på det som skulle komme.
  • Papi Jo
    Free Spirit skrev 2010-07-07 14:17:22 följande:
    Javisst er det samme Gud..med to forskjellig pakter til folket..Du må sette deg inn i helheten av skriften og du vil forstå hur det henger i samen.

Så du mener at GT`s Gud er ond og maner til vold og elende? Men ser du inte menneskets onskap og opprør som fører til Guds dom og straff, kan du inte se hans natur gjenom skriften..

NT er jo nedskrevet historie, men frågan vil heller bli, hvorfor Jesus måte komme..for det er jo det evangeliene handler om.  Jesus viser hvem Gud er! GT var bare et skygge bilde på det som skulle komme.
    Så sant !  Bra !
  • dingdong
    RunningWithProblems skrev 2010-05-08 18:14:23 följande:
    Är det någon har som vet vart eller om det finns en Satanistisk kyrka här i Sverige? Jag har letat runt överallt på internet men har ej hittat något.. =/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-08 18:59
    Ursäkta, jag menade inte kyrka utan något ställe som satanister träffas och samtalar osv.

Ber om ursäkt för min miss :)
    Om någon startat upp en sådan samlingsplats så har den snabbt fallit i glömska och försvunnit. Och det är inte så konstigt om man dyrkar sig själv som vissa hävdar att satanismen innebär. Den levande Gudens kyrka däremot, består vare sig man är med Honom eller inte. Han är alltingets skapare och älskar alla. Även dig och övriga i tråden. Han vill bara att ni skall ta emot Hans frälsning så att ni får leva och vara med Honom.
  • dingdong
    Gorgoroth skrev 2010-07-06 08:52:24 följande:
    Har du ens läst bibeln? Det står på ganska många ställen att man ska döda.
    Vill du ha klipp och klistrat så det verkligen är ordagrant?

Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.
    3 Mos 20:10

Samarien har trotsat sin Gud och får sona sin skuld. De skall falla för svärdet, deras spädbarn skall krossas, havande kvinnor skäras upp.
    Hos 14:1

Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på sabbatsdagen skall straffas med döden.
    2 Mos 31:15

Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: 'Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.' Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket.
    5 Mos 21:18-21

Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.
    3 Mos 20:10

Räcker det med dom eller vill du ha fler? Det uppmanar till mord och död. Kom nu inte och påstå att man "kan tolka det" på ett visst sätt. Det där går bara att tolka på ett sätt. Och det finns extremt många kristna fanatiker som också gör det. Nu skiter jag i om det är från första eller andra testamentet. Det är Bibeln hur man än vänder och vrider på det
    Ja, det står i bibeln och innefattar den gamla lagen. Och Kristendomen uppmanar inte till mord och död som du hävdar. Om du vore en "sann satanist" så skulle du vara välinsatt i det som står i bibeln och lärt känna din fiende. Men eftersom du inte vet vad du citerar så antar jag att du inte är äkta hur mörk du än vill vara. Sanningen är att Jesus uppfyllde den gamla lagen och gav människan ett nytt. Och det var ett enda bud "du skall älska din nästa som dig själv". Och hela nya testamentet är fyllt med exempel på att man skall älska. Bland annat när dom skulle stena en äktenskapsbryterska till döden som Mose lag hänvisade till så sa Jesus att den som är utan skuld skall kassta den första stenen. Ingen var utan synd och människan fick något att tänka till om. Gud tvingar inte någon till någonting. Han har gett oss den fria viljan och älskar oss vilkorslöst. Han vill bara att vi skall ta emot Hans kärlek.
  • dingdong
    Gorgoroth skrev 2010-07-07 12:43:20 följande:
    Det är väll samma gud i både nya och gamla testamentet? Det är guden som "person" jag alltså syftar på.
    En ganska viktig fråga är också VARFÖR Nya Testamentet ens skrevs. Var det för att kristna inte gillade allt våld som förespråkades?

FT var en felstavning och skulle såklart vara GT
    Du vet ju inte ens varför Nya Testamentet skrevs!
  • Gorgoroth

Dingdong - Jag är inte kristen satanist, räcker det som svar? Jag avskyr alla organiserade religioner, det gäller inte bara kristendom, utan även judendom och islam. Jag kan absolut inte allt om kristendomen och det kan nog inte du heller. Min syn på satanism liknar ingen annans och jag behöver inga böcker för att leva ut min tro.

• swedensweden

Söker själv efter satanistkyrka eller organisation men det är ju nästan omöjligt att hitta. Ska vi starta en själva tillsammans. Det går väl att få bidrag som till mosk'ebyggen av samhället. Vi har ju samma rättigheter till vår tro samma rättigheter att utöva den som alla andra. Jag finns i Värmland.

Hälsningar. Marie.

k05@hotmail.se

• absalon

Vore kul med en kyrka, där folk ägnar sig åt att vara sataniska mot varandra. Dock - djävligheten är mer än lovligt spridd i samhället ändå, varför en särskild satanistkyrka syns mig aningen överflödig. Det går alldeles utmärkt att jävlas med sin omgivning på egen hand utan uppbackning av ett särskilt samfund med prästerskap och allt för den sakens skull.
    Själv är jag måttligt intresserad. Brukar skänka en liten peng eller sedel till tiggaren utanför snabbköpet istället, när lusten att jävlas blir tränger sig på. Brukar snabbt gå över, när jag ser att tiggaren blir lite glad.Cool

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (gg)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2025-08-06 15:18:04 följande:
    Jodå... korsriddarna dödade i Guds namn. Helge Fossmo dödade i Guds namn.
    Hitler ansåg sig säkerligen göra Herren en tjänst.
    Kyrkan brände häxor på bål i enlighet med "En trollkvinna skall du icke låta leva" - 2 Mosebok 22:18. Jodå, vi kan fortsätta hur mycket som helst.

Samtliga av dessa ansåg sig vara kristna. Du är trött på att kristna bortförklarar allt detta. Nej, vi bortförklarar ingenting. Men det finns problem i resonemanget.

Kyrkan brände häxor på bål i enlighet med "En trollkvinna skall du icke låta leva" - 2 Mosebok 22:18.
    Problemet är att Paulus säger tydligt att vi inte längre lever under lagen - eftersom Kristus har uppfyllt lagen.
    Kristna läran - kyrkan - bygger alltså på Jesu lära i NT.

Gud har aldrig beordrat kristna att döda i hans namn - oavsett vad någon säger. Jesus uppmanar inte kristna till att döda.

Och då kan ju inte Gud beskyllas för detta heller? Eller?
    Om någon dödar i Jesu namn så gör väl denne fel? Eller?
    Du har letat upp tråden. Citerat den. Inte nångång i detta såg du vilket årtal du nu argumenterar med...?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Satanistisk kyrka?