• mumbuulu

Hjälper du denne man?

Du står på ett torg där du bor. En man tar sig plötsligt för bröstet och börjar hosta blod innan han faller till marken. Han är smutsig och båda armarna är fulla av nålstick. Ur hans ficka faller en kanyl och han stinker sprit och gammal smuts. Han kräks innan han slutar andas och det blir uppenbart att han behöver HLR. 

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR? 
    (Denna situation hamnade jag i när jag var höggravid förra sommaren. Jag och en ung tjej var de enda närvarande) 
  • Svar på tråden Hjälper du denne man?
  • izmra

AHAHAHAHAH alltså alla på den här sidan är bra sjuka, jag driver alltid med folk men ingen greppar någonsin något <3
    åh jag älskar det.

• mumbuulu
    izmra skrev 2010-05-11 16:47:44 följande:
    AHAHAHAHAH alltså alla på den här sidan är bra sjuka, jag driver alltid med folk men ingen greppar någonsin något <3 åh jag älskar det.
    Jag tror att alla har fattat att du gjorde bort dig. Detta är bara ett försök att låtsas som om det var med vilje. Lägg ner. Det är pinsamt.
  • Probably the best    in the

Jag hade gjort kompressioner men inga inblåsningar.

• TheStrange
    Probably the best in the skrev 2010-05-11 17:01:25 följande:
    Jag hade gjort kompressioner men inga inblåsningar.
    Samma här.
  • mysgravid

då ajg pga ett lite speciellt arbete är ajg förbredd att ingripa och bär med mig de små sakerna som faktsikt krävs för att göra hjälpandet säkert för mig...
    ett andningsskydd och kanylsäkra handskar i sammarbete med utbildning och kunskap om just liknande situationer.

men utan denna kunskapen hade jag antagligen försökt fastställa statusen på mannen och ringt 112 och meddelat allt.

kan dock säga att det finns ingen som skulle råka illa ut för att INTE hjälpa mannen.
    alla har inte den utbildning som krävs utan kan sätta sig själv i en riskabel situation.

det enda vi är skyldiga att göra är att LARMA!

mysgravid skrev 2010-05-11 17:15:14 följande:
    då ajg pga ett lite speciellt arbete är ajg förbredd att ingripa och bär med mig de små sakerna som faktsikt krävs för att göra hjälpandet säkert för mig...ett andningsskydd och kanylsäkra handskar i sammarbete med utbildning och kunskap om just liknande situationer.men utan denna kunskapen hade jag antagligen försökt fastställa statusen på mannen och ringt 112 och meddelat allt.kan dock säga att det finns ingen som skulle råka illa ut för att INTE hjälpa mannen.alla har inte den utbildning som krävs utan kan sätta sig själv i en riskabel situation.det enda vi är skyldiga att göra är att LARMA!
    Har du med dig en pocketmask?
  • mamamamamaräng
    Krätchen skrev 2010-05-11 03:00:07 följande:
    Innebär inte HLR både och?
    Jo. Det hörs ju på namnet

Men ingen kan tvinga mig att göra både och om jag inte vill.

Bättre att göra något än inget tänker jag.
    mamamamamaräng skrev 2010-05-11 17:54:12 följande:
    Jo. Det hörs ju på namnet Men ingen kan tvinga mig att göra både och om jag inte vill.Bättre att göra något än inget tänker jag.
    Nya rön visar att inblåsningarna kanske inte gör den nytta man trott, ofta får man inte en fri luftväg utan blåser ner luft i magen, och där gör den ingen nytta. Därför kan det vara av större värde att en bystander koncentrerar sig på att göra kompressioner, då man tror att dessa skapar undertryck i bröstkorgen och på så vis kommer det ändå ner en liten del luft/syre i lungorna. Sen kan ambulanspersonalen när de kommer se till att brassa på även med syrgas.
  • Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg
    AHAHAHAHAH alltså alla på den här sidan är bra sjuka, jag driver alltid med folk men ingen greppar någonsin något <3 åh jag älskar det.
    Pinsamt va?

Att du uttalar dig om sådant du inte har koll på, och dessutom bevisligen har fel.
    Och att alla i tråden har fattat det

Låt mig gissa?
    Du är biträde. Eller på sin höjd undersköterska. Har med andra ord ingen som helst medicinsk utbildning att tala om. Men försöker flasha lite för att du någon gång har fått öva HLR på en plastdocka, eller hjälpt gamla Agda upp när hon ramlade på toaletten på äldreboendet.

Vi kan ta det hela igen, du kanske har svårt att ta instruktioner?

"Enligt Läkarförbundets jurist finns ingen särskild lagstiftning som riktar in sig på vårdpersonals ansvar utanför arbetstid.

I Läkarförbundets etiska regler anges dock bl.a. att läkaren (gäller även leg. sjuksköterskor) efter bästa förmåga ska bistå människor i medicinsk nödsituation. Det finns däremot, enl. juristen, i vart fall beträffande trafikolyckor en viss skyldighet för alla medborgare att stanna och hjälpa till".

För etikgruppen-HLR-rådet
    Tore Nilstun (professor etik),
    Samuel Sandboge (Leg. Läkare)
    Anders Ågård (ordf.)
    Skit skall skit ha!.

Sen ska man ALDRIG, inte ens som leg sjukvårdspersonal utsätta sig för fara när man skall försöka bistå någon i nöd...

• Matruskan77
    Alla? Jag har inte ens brytt mig om dina inlägg förrän jag läste det här. Är säker på att det är fler som inte gjort det, så att påstå att alla på den här sidan är sjuka är nog att överdriva lite. Fast du har rätt i att det finns en hel del sjuka typer här, det gör det och att det kan vara kul att driva med folk och reta upp dem har också sin charm, he, he.
Svar på tråden Hjälper du denne man?