Papi Jo skrev 2010-06-07 00:17:44 följande:
texten är hämtad (av ja till livet) från
ehd.org (hemsida finns på 20-talet olika språk).
Ok, har kikat på sidan nu. För det första verkar Ja till livet ha tagit vecko angivelserna rakt av och inte redovisat dem så som man gör i Sverige, dvs. från sista mens. Vecko angivelserna på sidan är nämligen räknat från befruktningen. Så ska Ja till livet skriva ut det korrekt får de lägga på två veckor eller tydligt skriva att exemplen de tar upp är räknade från befruktning och inte sista mens!
Vidare finner jag ingen stans att det står att hjärnans aktivitet är att likna med en vuxen människas. Det jag däremot finner är info att:
Hjärnaktivitet (står inget om hur avancerad bara att det finns) kan mätas från absolut tidigast 7 veckor efter befruktning (dvs. 9 veckor från sista mens så som vi räknar) Väl värt att notera är också att de poängterar att hjärnaktiviteten som kunnat mätas har suttit i hjärnbarken och inte i stora hjärnan där tex. medvetandet sitter!
Hjärnans hjärnhalvor börjar vara färdiga från ca. vecka 18 (från sista mens, från nu skriver jag inte veckorna så som de står på deras sida utan så som vi brukar räkna dem), dock står inget om att hjärnan aktiveras därifrån, dock finner jag lite difus info om att hjärnhalvorna börjar kommunicera individuellt tidigast från ca v. 22 (dvs efter vår sista abortvecka i Sverige!)
Det står intressant nog heller aldrig något om att fostret skulle göra medvetna rörelser så som många vill hävda att de gör (du till exempel), det står att det sker spontana och reflexmässiga rörelser redan från v. 9, men inga medvetna rörelser fören efter födseln. Att fostret rycker, sparkar och reagerar på reflex på tex beröring har enligt dem enbart att göra med träning för muskulatur och leder så att de ska fungera så bra som möjligt vid födseln.
Barnets lungor börjar vara hjälpligt färdiga vid v. 24, så pass iaf att de precis kan ta upp "primitivt" (deras ord) med syre.
Vad gällde barnbecket (bajs) så bajsar fostret i vattnet enligt sidan ENBART mellan ca v. 14 och 20, därefter bildas den propp jag talar om för att fostret inte ska bajsa mer i vattnet. Så om informationen på sidan stämmer får jag erkänna att jag hade delvis fel i den frågan.
Sen kan jag inte minnas att jag hade tagit upp annat för närvarande från Ja till livets hemsida så jag ger mig här.