Får/ska man ljuga för sina barn?
vad tycker du?
vad tycker du?
Sagor och fantasier, alltså positiva, skojiga saker behöver väl inte alltid vara sanna, för då hade livet blivit tråkigt. Jag tycker inte att jag sitter och ljuger när jag läser en sagobok. Men om ett barn hade frågat om tomtar och troll är på riktigt hade jag förklarat att det är en saga som någon har hittat på, men att alla får tro vad de vill ändå .
När det gäller tråkiga/negativa saker tycker jag absolut att det går att undanhålla delar av sanningen, men att det i de allra flesta fall är onödigt att direkt ljuga. Fast om ett mindre barn t ex frågar om gammelfarfar hade ont när han dog, hade jag sagt att nejdå, han fick mycket medicin av doktorn, även om jag visste att han hade fruktansvärda plågor. Tycker inte att vi vuxna behöver belasta barnen med precis allt vi vet.
Jag har funderat på det och kommit fram till att jag småljuger ibland. Så helt oförmögen att göra det är jag då ej.
Fast det känns knasigt.
Men jag kanske borde börja ljuga lite om sånadär småsaker som gör barndomen lite mer magisk? Hmmmmmmmmmm...
Vissa lögner är harmlösa helt enkelt. När jag var liten var jag jätterädd för spindlar tills pappa berättade för mig att spindlarna som kom in bara hade gått vilse och ville ha hjälp ut till sina mammor. Antagligen hade de inte ens någon mamma. Ska jag anmäla honom såhär i efterhand eller vara glad att jag slutade vara rädd för spindlar ett tag?
Jag ogillar lögner i stärsta allmänhet. Men en vit lögn är ju ändå ett undantag.
Sen är det ju inte heller att ljuga att inte berätta hela sanningen...
När det handlar om tandfen och tomten så flinar jag bara och säger: "Jooo han finns". De börjar genomskåda mig mer och mer.
Däremot ljuger jag lite grövre för min 5-åring som just nu är jätterädd att jag ska dö (vi har haft en massa för tidiga dödsfall i familjen): "Jag kommer inte att dö förrän jag är 100 år och då är du större än pappa och har egna barn"
Känns helt ok för mig att säga så!