• Stinky

Lastbilar kör runt med bilder på aborterade foster!

Mycket kan man tycka och tänka om trångsynta abortmotståndare, men nu har det fanimej gått för långt! 

Det finns en organisation som heter MRO, "Människorätt för Ofödda", som tapetserat lastbilar med bilder på aborterade foster. Dessa åker runt ute i samhället och propagerar mot abort.
    Jag anser att det är fullständigt horribelt att radikala abortmotståndare får bete sig såhär.Det är moraliskt förkastligt och totalt smaklöst att utföra kampanjer mot abort på det här viset! 

Jag tror och hoppas dock att deras avskyvärda kampanj får en tvärtom-effekt, och att bakåtsträvande abortmotståndare får ett ännu sämre rykte ute i samhället än vad de redan har!

Här är en artikel som behandlar problemet:

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7667574.ab

Mångkulturellt är ok, men vid hederskultur går gränsen vid gränsen. /citat Okänd.
  • Svar på tråden Lastbilar kör runt med bilder på aborterade foster!
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-26 10:41:08 följande:
    Det var intressant det du skriver, att man kanske är annorlunda när man är ung. Jag tror inte det beror på att man är mer kall utan faktiskt på kunskap och livserfarenhet... när man är ung är man fortfarande lite kvar i ego-stadiet, allt kretsar kring en själv. Så är det ju för alla, en del av ens utveckling... Allt är väldigt svart och vitt, och man tror man vet bäst i hela världen om allting.
    När man blir lite äldre inser man att världen är mer nyanserad än så och att det inte alltid är så enkelt, särskilt inte när det gäller moraliska och etiska frågor.
    Det är ju just detta som är skrämmande med de här kampanjerna.
    Man skulle ju kunna tro att det var unga som ser världen i svart och vitt som genomför dem men så är ju inte fallet.
    Det man tyvärr totalt har missat är precis det du nämner nämligen att världen inte är svart eller vit och speciellt när det kommer till etiska och moraliska frågor.
    De här är personer som jag anser borde ha mer innanför mössan än vad som visas upp via dessa kampanjer.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    UpsyDaisy skrev 2010-08-25 20:55:48 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men jag förstår ärligt talat inte vad TS är upprörd över? Var tredje kvinna i vårat land har gjort en abort, varför är det så hemskt att se resultatet av det? Du tycker uppenbarligen att abort är något bra, så varför INTE visa bilder på det? Varför allt hemlighetsmakeri kring abort?

Nu kan jag inte säga mig att jag är för eller emot abort, jag anser inte att det är en "svar eller vit" fråga utan det finns många nyanser. Däremot är jag för KUNSKAP kring abort och att vi kvinnor verkligen ska VETA vad vi ger oss in i. Jag tycker det är JÄTTEBRA att man får se bilder av hur en abort går till och på aborterade foster för då kommer det inte som en överaskning om man en dag själv väljer att genomgå en abort eller om man får missfall. Jag förstår inte dessa abort förespråkare och deras vilja i att gömma undan och dölja. För mig verkar det en smula misstänksamt.
    Problemet är att det här inte är en nyanserad bild av någonting och en kampanj där man endast fokuserar på fostren. Man bryr sig inte om kvinnorna överhuvudtaget utan det man vill slå in i skallen på folk är att "Abort är mord"
    Man gör det också på ett enligt mig oetiskt sätt och med starkt vinklad information och det intressanta är ju också att man inte använder sig av material som speglar en svensk situation utan det är bilder från US.
  • Pigeon
    VirrigaVerna skrev 2010-08-26 11:15:36 följande:
    Det är ju just detta som är skrämmande med de här kampanjerna.
    Man skulle ju kunna tro att det var unga som ser världen i svart och vitt som genomför dem men så är ju inte fallet.
    Det man tyvärr totalt har missat är precis det du nämner nämligen att världen inte är svart eller vit och speciellt när det kommer till etiska och moraliska frågor.
    De här är personer som jag anser borde ha mer innanför mössan än vad som visas upp via dessa kampanjer.
    Jag håller med, och framför allt ogillar jag att de själva inte behandlar ofödda foster som barn. En bild på ett dött spädbarn skulle de säkerligen inte visat på en lastbil, även om det var praxis att folk dödade sina oönskade spädbarn i Sverige.
    Att visa ett foto på ett aborterat barn tycker jag är oetiskt. Till skilland från vad de verkar tycka anser jag att ofödda foster är barn, och deras kroppar ska behandlas med respekt även efter döden.
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-26 11:22:18 följande:
    Jag håller med, och framför allt ogillar jag att de själva inte behandlar ofödda foster som barn. En bild på ett dött spädbarn skulle de säkerligen inte visat på en lastbil, även om det var praxis att folk dödade sina oönskade spädbarn i Sverige.
    Att visa ett foto på ett aborterat barn tycker jag är oetiskt. Till skilland från vad de verkar tycka anser jag att ofödda foster är barn, och deras kroppar ska behandlas med respekt även efter döden.
    Anledningen till att de gör så är att deras enda syfte är att på ett väldigt radikalt och oetiskt sätt få fram sitt budskap och de struntar egentligen i vilka följderna blir. Det är djupt tragiskt.,
  • Pigeon
    VirrigaVerna skrev 2010-08-26 11:24:11 följande:
    Anledningen till att de gör så är att deras enda syfte är att på ett väldigt radikalt och oetiskt sätt få fram sitt budskap och de struntar egentligen i vilka följderna blir. Det är djupt tragiskt.,
    Som jag skrev tidigare tycker jag de kunde använt en tecknad bild om de nu ville skapa kunskap, eller möjligen ett foto på ett levande foster som var 12 veckor gammalt.
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-26 11:29:38 följande:
    Som jag skrev tidigare tycker jag de kunde använt en tecknad bild om de nu ville skapa kunskap, eller möjligen ett foto på ett levande foster som var 12 veckor gammalt.
    Om syftet hade varit att informera på ett adekvat och rättskaffens sätt så hade de valt ett totalt annat tillvägagångsätt.

Den här gruppen anser jag vara motsvarigheterna till US fanatiskta anti-choice grupper som inte drar sig för något utan t.om trakasserar kvinnor och personal utanför kliniker och på annat sätt.
  • Pigeon
    VirrigaVerna skrev 2010-08-26 11:32:37 följande:
    Om syftet hade varit att informera på ett adekvat och rättskaffens sätt så hade de valt ett totalt annat tillvägagångsätt.

Den här gruppen anser jag vara motsvarigheterna till US fanatiskta anti-choice grupper som inte drar sig för något utan t.om trakasserar kvinnor och personal utanför kliniker och på annat sätt.
    Håller med!
  • Tow2Mater
    Pigeon skrev 2010-08-25 23:18:20 följande:
    Det finns ju gamla konserverade foster på naturhistoriska museer runt om i landet, det tycker jag också är förfärligt.
    Och man gräver upp skelett från lång tid tillbaka, vilka inte gett sin tillåtelse. Fast det handlar om lång tid, tycker jag det är i princip  gravskändelse.
  • Pigeon
    Tow2Mater skrev 2010-08-26 15:36:44 följande:
    Och man gräver upp skelett från lång tid tillbaka, vilka inte gett sin tillåtelse. Fast det handlar om lång tid, tycker jag det är i princip  gravskändelse.
    Ja eller när man forskade på skallens form och tog med sig massa skallar från aboriginer och andra naturfolk för att bestämma i vilken ordning i utvecklingsstegen de skulle ligga...  
  • Tabba

Det är uppfriskade att ett gäng religiösa galningar ( jupp, det är vad ni är MRO )
     åker runt och muppar sig så man vet att man bor i ett land där ingen tar religion på allvar

MRO-muppar, gör inte abort när ni blir gravida.
     Men acceptera att resten av sveriges medborgare vill ha VALET att kunna
      göra abort.

• M C

Nötter finns det gott om.
    Det är inte OK att gå naken på stadens gator och torg, men det är OK att visa bilder på döda foster?

Etiskt, elakt, dumt och rätt oansvarigt.
    Dessutom har de fel i sak, en av orsakerna till att vi har det så bra här är för att vi har rätt till fri abort.

Kan de inte ägna sina pengar åt att informera om gravskydd i skolorna istället? Dela ut gratis kådisar?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Shadilly
    Bedan skrev 2010-08-26 10:22:43 följande:
    Jag tycker att du ska läsa mitt inlägg igen och lite noggrannare denna gång för att se vad som står i det *jävligt irriterad*
    Det står fortfarande samma sak och ingen motivation till varför det är OK att trycka upp splatterbilder i nyllet på känsliga människor. Du kanske borde omformulera om du menar något annat och är intresserad av att förmedla det till mig?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Mälaröbo
    UpsyDaisy skrev 2010-08-25 20:55:48 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men jag förstår ärligt talat inte vad TS är upprörd över? Var tredje kvinna i vårat land har gjort en abort, varför är det så hemskt att se resultatet av det? Du tycker uppenbarligen att abort är något bra, så varför INTE visa bilder på det? Varför allt hemlighetsmakeri kring abort?

Nu kan jag inte säga mig att jag är för eller emot abort, jag anser inte att det är en "svar eller vit" fråga utan det finns många nyanser. Däremot är jag för KUNSKAP kring abort och att vi kvinnor verkligen ska VETA vad vi ger oss in i. Jag tycker det är JÄTTEBRA att man får se bilder av hur en abort går till och på aborterade foster för då kommer det inte som en överaskning om man en dag själv väljer att genomgå en abort eller om man får missfall. Jag förstår inte dessa abort förespråkare och deras vilja i att gömma undan och dölja. För mig verkar det en smula misstänksamt.
    Nu är det ju inte bara dessa kvinnor som ser bilderna...
    Jag tycker inte det är ok att visa dem för barn tex. Jag tycker att jag som förälder ska kunna vistas ute med mina barn utan att riskera att behöva förklara fenomen för dem som de är för små för.
    Om sen kvinnorna det gäller behöver undervisning så tycker jag inte att det ska ske på lastbilar på våra vägar.
  • Shadilly
    Mälaröbo skrev 2010-08-27 18:45:48 följande:
    Nu är det ju inte bara dessa kvinnor som ser bilderna...
    Jag tycker inte det är ok att visa dem för barn tex. Jag tycker att jag som förälder ska kunna vistas ute med mina barn utan att riskera att behöva förklara fenomen för dem som de är för små för.
    Om sen kvinnorna det gäller behöver undervisning så tycker jag inte att det ska ske på lastbilar på våra vägar.
    Exakt, det finns dessutom många som mår oerhört dåligt av att se blod oavsett om det gäller ett avskuret öra, en utsliten nagel, tuttoperationer eller annat.

För min del spelar det mindre roll, jag har sett bensår med mask i, mumifierade svarta kroppsdelar som fortfarande sitter på sin ägare, benpipor som sticker fram ur sår, pulsådror i öppna köttsår etc. JAG är inte kräsmagad. Men fan att jag tolererar att någon våldtar sinnet på min son genom att trycka upp något liknande i nyllet på oss. Aldrig. Då vandaliserar jag skiten.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Mälaröbo
    Shadilly skrev 2010-08-27 20:06:43 följande:
    Exakt, det finns dessutom många som mår oerhört dåligt av att se blod oavsett om det gäller ett avskuret öra, en utsliten nagel, tuttoperationer eller annat.

För min del spelar det mindre roll, jag har sett bensår med mask i, mumifierade svarta kroppsdelar som fortfarande sitter på sin ägare, benpipor som sticker fram ur sår, pulsådror i öppna köttsår etc. JAG är inte kräsmagad. Men fan att jag tolererar att någon våldtar sinnet på min son genom att trycka upp något liknande i nyllet på oss. Aldrig. Då vandaliserar jag skiten.
    Håller med dig SÅ mycket!
    Oavsett vad man tycker i sakfrågan så är detta verkligen inte vara rätt sätt att "nå ut". Tycker faktiskt aldrig att skrämselpropaganda är ok.
    Valen vi gör ska baseras på förnuft och inte känsla!
Svar på tråden Lastbilar kör runt med bilder på aborterade foster!