• FruHall

Argument för och emot abort.

Håller på med ett skolarbete om abort och behöver då olika argument och synpunkter för eller emot abort. Skriv vad ni tycker =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 21:38
    vore även bra om någon kunde utgå från olika etiska principer när ni skriver era argument =)

• Svar på tråden Argument för och emot abort.
  • Selfish Geene
    HoneyCandySugar skrev 2011-08-18 23:46:32 följande:
    OM abort skulle förbjudas i alla andra fall än våldtäkt, (då det inte skulle gå att genomföra), och svår sjukdom hos moder eller barn... Skulle aborttalen sjunka DRASTISKT! Jag tror då, på fullaste allvar, att folk skulle vara lite mer försiktiga! Här i sverige kan vi ju till och med döda våra barn när de är cirka 18 cm långa! Det är ju SJUKT!
    Varför tror du att Sverige skulle reagera annorlunda mot ett abortförbud än andra länder?

I länder där abort är olagligt, är oönskade graviditer lika vanligt förekommande som i länder med friare abortlagar, men antalet illegala (och farliga) aborter är desto fler. 

Abort är att man tekniskt sett dödar ett foster. Är det så allvarligt så adoptera bort istellet

• slinkywookie
    HoneyCandySugar skrev 2011-08-18 23:46:32 följande:
    Så din lösning är alltså att mörda barnen så att vi slipper kriminaliteten? Jaha, men då kan ju alla barn med svår uppväxt och/eller psykiska störningar avlivas...

Många tycker att abort är bra för att jorden skulle vara så överbefolkad annars... Jo, visst skulle den det... Men är det rätt att avliva små barn för det?

Jag har själv sökt i vad abort innebär... Och tro mig... Det är HISKELIGA bilder och skrifter jag fått se!

Är du inte mogen för att ha barn, är du inte mogen för att ha sex heller. Sex gör barn, hur många kondomer och p-piller du än använder!

Jag tycker inte synd om de som blivit gravida igenom en icke påtvingad handling. Vill du inte ha barnet... (STACKARS BARN!), så lämna det till adoption... Det är LÅNGA köer på att adoptera, och infertiliteten stiger... :/

Själv skulle jag inte göra abort om jag blev våldtagen heller... Det är inte barnets fel att det fått en fruktansvärd pappa.

Skulle det visa sig att mitt barn var sjukt, skulle jag ändå försöka ge det liv! Jag kan inte vara helt säker på att det aldrig kommer att kunna leva.

OM abort skulle förbjudas i alla andra fall än våldtäkt, (då det inte skulle gå att genomföra), och svår sjukdom hos moder eller barn... Skulle aborttalen sjunka DRASTISKT! Jag tror då, på fullaste allvar, att folk skulle vara lite mer försiktiga! Här i sverige kan vi ju till och med döda våra barn när de är cirka 18 cm långa! Det är ju SJUKT!
    Det finns inte pa langa vagar hem till alla de barn som skulle bli uppsatta for adoption om abort forbjods.

Ett "langt" foster innebar inte ett livsduglig foster.

De ar inga barn, de ar foster. Foster med abnormaliteter som inte ar associerade med liv kommer att do innan forlossning eller strax efter. Ar det battre?

Det finns gott om oplanerade, oonskade graviditeter, oavsett om man skyddar sig eller inte. Abortforbjud skulle oka illegala aborter, stora risker for kvinnornas halsa och liv, oonskade barn med samre chans till trygg, karleksfull uppfostran. Det i sin tur leder indirekt till okad psykisk ohalsa, kriminalitet, samre mojligheter till tillfredstallande liv etc etc.

Det avlivas inga barn.

Nagra fragor pa det?
  • sLali
    principessan skrev 2010-12-05 21:40:06 följande:
    För abort
    Jag har rätt till min kropp.

Men du har inte rätt till en annans kropp, En gravid kvinna bär ju en annans kropp i sin mage eller?
  • Selfish Geene
    sLali skrev 2014-02-03 19:09:40 följande:
    Men du har inte rätt till en annans kropp, En gravid kvinna bär ju en annans kropp i sin mage eller?

Även om du tillskriver fostret ett människovärde har kvinnan ingen skyldighet att låta sin kropp stå till någon annans förfogande. Lika lite som hon är obligerad att donera sin njure, lika lite är hon skyldig att "låna ut" sin livmoder,
  • sLali
    view skrev 2011-02-04 13:57:29 följande:
    samma svar till båda håller... Fritt land, fritt val. Min kropp mitt beslut.

Din kropp, ditt val, ditt fritt land.

DU BÄR JU INTE BARA DIN KROPP NÄR DU ÄR GRAVID; eller??

DÅ KAN DET INTE VARA OKEJ ATT SÄGA ** MIN KROPP MIN MITT BESLUT**

• Theooo

Jag är lite efter nu men eftersom det är fortfarande folk som läser era resonemang så tänkte jag kommentera min åsikt.
    Jag tycker kvinnan får bestämma, i alla lägen. Jag tror man vet bäst själv vad som är bäst för barnet och sig själv.
    Sen ni som tycker det är att "döda" så är att runka också att döda då?
    Sen om det var männ som vore gravida hade det inte varit någon snack om saken. Man skulle kunna göra abort på ica.  Hejdå jag vill gärna höra era åsikter

• Pentagram
    sLali skrev 2014-02-03 19:42:21 följande:

Det ÄR hennes kropp och hennes beslut. Den andra kroppen därinne är inte inbjuden. Hela grejen med det kroppsliga självbestämmandet är ju att en kvinna (eller man) inte är skyldig att upplåta sin egen kropp för att husera någon annans.
  • negern

har vi inte redan tillräckligt med folk i världen? vad fan är det ni tänker med? Blir ni så ledsna om ett litet fittfoster dör? jag menar det är kvinnans val, det är ju inte ett väl utvecklad individ i magen som kan tänka överhuvudtaget. Jag har hört bullshiten om att det är samma sak som att ta en människans liv, men det måste ju finnas undantag. Speciellt när vi pratar om ett foster. vi måste börja tänka annorlunda. kvinnan vet fan vad som är bäst för sig själv och barnet, så sluta  bossa över kvinnorna. Trots allt, vad är fostret utan kvinnan?

• puss

För: man är gravid och vill inte ha barn.

Mot: man är gravid och vill ha barn.

• SwegManKnowsItAll
    Anonym (K) skrev 2011-01-20 19:58:00 följande:
    Kanske inte psykiskt Förvånad
    Kroppen klarar knappast av att föda barn när man är åtta bara för att man får mens. 
  • Jarkov hacker
    sLali skrev 2014-02-03 19:42:21 följande:

Fast ett foster är en del av kvinnans kropp. Och innan förlossningen är fostret en del av kvinnan, och därför kvinnans beslut.
  • Jarkov hacker
    avatar01 skrev 2011-08-23 19:07:37 följande:

Abort är att man tekniskt sett dödar ett foster. Är det så allvarligt så adoptera bort istellet

Har du någonsin varit gravid? Jag är ganska säker på att du inte har varit det. Att adoptera bort ett barn är en av de svåraste sakerna en kvinna kan göra, och ingenting man ska se lätt på. Du ger bort en del av sig själv till främlingar. Att bära ett barn är dessutom inte som att bära en handväska, utan att veta att du har ett liv som skapas inuti dig är någonting som inte är speciellt lättvindigt.  Att bära ett barn man fått genom våldtäkt eller incest kan också ge kvinnan svåra psykiska skador.
  • Hejfranentjejpa12ar

Skriver också sent nu men vill gärna föra diskussionen vidare.. 

Här är några argument som gäller för abort: 
    Om man inte har ekonomin, eller att man är för ung eller helt enkelt inte känner sig redo för barn så ska man alltid ta sitt fulla ansvar och därmed använda sig av skydd för att inte riskera graviditet.. 

Föder man barnet för att sedan adoptera bort det så ska man tänka på hur kommer barnet att må under hela sin uppväxt? Troligtvis letandes efter sina ursprungliga föräldrar.. 

Abort ska vara tillåtet i alla länder och för alla,  Då att föda ett barn som man inte kan ta hand om är aldrig enligt mina åsikter Ok. 

Våldtäkt är även fruktansvärt hemskt och blir man utsatt för det är det fortfarande enligt mina åsikter den enda vägen då man själv antagligen inte mår bra av det och allra minst barnet som en dag när det vuxit upp undrar var dess pappa befinner sig...  

Detta är mina personliga åsikter, och jag kan självklart förstå dem som är emot abort dock så ska alla ha rätten att bestämma över sina egna kroppar i detta fallet så är det kvinnans fulla rätt till abort om så önskas.

• Acey

Jag vet att jag är väldigt sen men ville verkligen svara ändå.

Jag är för abort men det betyder inte att jag skulle kunna göra abort. Jag tycker att alla borde få bestämma själv, på samma sätt som jag inte vill bli tvingad till abort så ska ingen bli tvingad att fullfölja graviditeten.

Jag skulle själv aldrig kunna göra abort även fast jag är väldigt ung. I min framtid känner jag att barn är väldigt viktigt och jag vill inte sumpa den chansen genom att göra en abort. Jag skulle helt enkelt se till att barnet fick ett bra liv istället för att anta att det inte går. Men som sagt det betyder inge att jag inte skulle stödja någon som känner att abort känns rätt.

(:

• Nenne666

Jag är absolut för abort. Precis i den stunden en kvinna beslutar att hon inte vill behålla barnet är unikt för varje individ vilket ingen utomstående ska lägga sina värderingar i öht.

• nordanvinden

Abortmöjligheten har varit ett enormt steg när det gäller kvinnans jämställdhet och egentligen en självklar rättighet för alla som anser att man har rätt att bestämma över sin egen kropp. De som vill förbjuda abort är medvetet eller inte en del i att föra tillbaka kvinnosynen och kvinnors frihet till en nivå som hör hemma i ett fundamentalistiska religiöst förtryckande samhälle. Foster är inte medvetna och kan inte känna känslor ångest eller uppfatta vad som händer och går därför inte att betrakta som en individ med några rättigheter. Oavsett detta så ifrågasätter jag det lämpliga i att förstöra en människas liv genom att tvinga den att föda ett sedermera medvetet barn som man 7nte vill ha. Hadesamma krav ställs på mannen i samina sits kan jag lova att ingen någonsin ifrågasatt aborträtten.

• hhh89

lite sent men ändå. Har du sett dokumentar om barn som överlevde under abort process? Läkarna som har varit med och gjort abort åt andra har sett fostret slåss för sitt liv medans de försöker dra ett ben med en instrument? Fostret kan känna smärta och bli stressad om man mamman är stressad. Jag är emot abort för dom är inget cancer eller tumör som måste tas bort, det är en levande liten människa som växer och längta efter sina föräldrars famn.

• Torres

jag håller också på med e uppsatts om abort, om ni har några relativt BRA  svar så skulle jag vilja höra dom, gå på både fakta och åsikt

Svar på tråden Argument för och emot abort.