• Styvmorsviolen

Bonusmamma?

Har tittat runt lite här och noterat att många av trådarna kring att vara bonusförälder väcker så otroligt mycket känslor. Mest negativa tyvärr... Jag är själv bonusmamma till en sjuåring och mamma till en snart tvååring och jag känner igen det mesta som båda sidorna beskriver. Jag brottas med allt vad det innebär att vara bonusförälder och hamnar i konflikt med min man, mig själv och bonusbarnet. Allt går i vågor och just nu är allt värre än vanligt. Det jag dock har sett här är att det är som ett "krig" mellan bonusmammorna och alla de som tycker att bonusmammornas känslor är förkastliga och attni automatiskt skulle vara sämre och barnhatande människor bara för att vi tycker att relationerna i familjen är trassliga. Tyvärr uttrycker vi oss ofta väldigt hårt och klagar på bonusbarnen som ju faktiskt är de som har allra minst del i att det hela har blivit som det har blivit. Det enda är att de finns och som folk så populärt uttrycker sig: det visste du ju när du träffade din man. Dock tror jag inte att någon av oss skulle kunna ha föreställt sig hur det skulle bli för så som det är till och från för de flesta av oss vill ingen ha det. Men problemet är inte barnet utan de känslor som barnet får oss att känna. Alla dessa tabubelagda känslor som vuxna "inte ska få känna" gentemot barn. De stavas svartsjuka alt. Avundsjuka. Fula känslor som känns i hjärtat och som är så svåra att prata om. Så svåra att nämna att det är lättare att skylla på att bonusbarnen är på ett visst sätt. Jag är så sjukt svartsjuk på bonusbarnet både vad det gäller relationen till mitt barn och till min man. Jag försöker förhålla mig till det som en vuxen, jag försöker att låta det passera men till och från värker hjärtat och jag blir arg, ledsen och sur. Inte nog med att bära på dessa känslor men att prata om dem är lika jobbigt och slutar med konflikter mellan mig och min man. Finns det någon som håller med eller känner igen sig? Finns det någon som har tips? Finns det någon som tycker att jag är fullkomligt galen så går det att skriva det också. Som avslutning vill jag bara skriva att ni som inte har bonusbarn (eller möjligtvis har bonusbarn) aldrig kan föreställa er situationen med allt vad den innebär så var försiktiga med att fördöma.

• Svar på tråden Bonusmamma?
  • litesollitemoln
    Fluffskalle skrev 2010-12-23 10:10:46 följande:
    litesollitemoln: Känner igen mig lite i din bonusdotter när du skriver. Det med örsnibbarna kan man operera rätt smärtfritt, bara så du vet, men visst ser det vedervärdigt ut...Kan jag hålla med om. Kan ju vara så att föräldrarna också backar en del angående rökning mm för att hon mår dåligt med ätstörningar och skär sig. Har själv hållit mycket på med sådant. Det med sminket förstår jag inte riktigt varför det inte vore bra för det låter ju som ett ganska kul intresse (var själv sminkös en gång i tiden, utbildad, och det var ju roligt!)

Förstår att du oroar dig för att de inte tar itu med sådant som rökning, men de kanske inte känner att det är läge med alla problem hon haft. Men med en tonåring som mår dåligt är det förstås kanske aldrig läge...Men visst förstår jag dina känslor, lite tror jag iaf.
    Fluffskalle: Tack för att du svarar. Det var ju skönt att höra med öronen, även om jag inte förstår hur det skulle gå till, kosta och lämna för ärr? Tycker det är onödigt att låta henne göra det. Nu när jag själv är mamma har jag än mindre förståelse för att man bara kan släppa och låta allt hända, dottern mår inte bättre av hålen i öronen utan jag tror mamman snarare inte vågar ta "fighten". Det borde räcka med att säga du är inte myndig, jag säger Nej.
    Sminkningen oroar mig för att jag ser en bra tjej som håller på att bli ett våp. Sen att ha det som yrke när man blir äldre är väll en sak eller om man nu endast vill väcka uppmärksamhet med sitt utseende och inte ha andra intressen. Vem blir man då?

Av någon anledning så har texten på min dator hoppat helt ur läge och jag kan inte se halva texten av vad jag skriver. Så jag slutar nu. Sköt om er alla och till trådstartarn, det är mänskligt att visa avundsjuka, men man fgår passa sig att det inte går överstyr. När jag känner mig utanför så går jag til min smabo, kanske inte på en gång, men fram och ber om en kram och puss och förklarar att jag behöver det för at lugna mig och känna hans tillit/närvaro. Så kram på er alla igen!
  • cocos87

Åh jag är så irriterad på biomamman. När barnen kommer hit så är det likadant varje gång, vi får barnen 17.00 och dom har endast ätit godis, ingen mat på hela dagen så självklart har dom ont i magen. Dom har samma trosor som dom åkte härifrån med och när vi frågar när dom duschade sist så berättar dom att sist dom duschade var hos oss ändå har största tjejen haft dans osv. Min sambo ringde exet och frågade varför det är så här varje gång och hon svarar bara att dom inte var lortiga men när jag går upp för att duscha dom så är ju verkligen inte trosorna rena och vattnet. Blir typ grått. Tycker så synd om barnen som måste leva såhär varannan vecka.

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Finduss

Fluffskalle: haha jaa denna PMS:en e skit ibland! :)
    Varför kan du inte fira med familj?
    Här hos oss kommer vi fira tre ggr :) extra mycket mat :p

Ojj nu e rasten slut på jobbet... Måste springa in till dom andra o butiken :)
    Kram kram

• Finduss

Vill bara säga god jul till alla underbara bonusmammor och mammor! :)

• Fluffskalle
    Finduss skrev 2010-12-23 14:50:58 följande:
    Fluffskalle: haha jaa denna PMS:en e skit ibland! :)
    Varför kan du inte fira med familj?
    Här hos oss kommer vi fira tre ggr :) extra mycket mat :p

Ojj nu e rasten slut på jobbet... Måste springa in till dom andra o butiken :)
    Kram kram
    De bor flera hundra mil bort (på riktigt, jag överdriver inte) och hade inte möjlighet att åka hem i år...:( Men snart kommer min man och imorgon hans dotter så jag blir inte helt ensam! Har varit mysigt hittills ändå!

God jul till alla här!
  • kommande år
    Styvmorsviolen skrev 2010-12-16 22:04:58 följande:
    Molly! Du anar inte hur ledsen jag är för din skull för jag vet precis hur du känner ikväll men samtidigt är jag så glad att någon vet precis hur det känns av och till.

Jag är nu gravid med vår andra och har varit riktigt fördjävlig under hösten och tyvärr har bonusen fått mycket av det. Inte skit men heller inte kärlek. Har nu kommit halvvägs och börjar bli snällare... Men!!! Vi har våra ups and downs. Vi håller nu på att boka familjeterapi för att få in en oberoende människas åsikter i allt. Det behövs för bådas skull. Sen har jag avsagt mig mammarollen till bonusen och lagt över det på pappan. Jag gör inga läxor, tar inga städkonflikter, duschkonflikter eller sådant. Jag skjutsar till skolan för jag har bilen och skolan ligger en bit bort och jag hämtar ibland... Men har släppt allt det andra. Nu fokuserar jag på att vara så att säga snäll och rolig utan att det blir fjantigt eller konstlat. Jag har träffat en psykoterapeut och han sa: acceptera eller förändra. Och för att det ska fungera måste man göra det ena eller andra fullt ut. Så jag gjorde en lista på vad jag kan acceptera i vardagen och vad jag vill förändra. Nu när det står där så "kan" jag inte bryta det för det vore ju att lura mig själv. En inkörningsperiod behövs... Det är ju inte som att vända på en hand. Dock har jag märkt att om
    Jag inte låter småsakerna trigga igång mig så blir jag gladare - så klart! Men ändå...

Jag vill dessutom tillägga att jag mycket nyligen har gjort stora förändringar och att allt med bonusen och min man har varit kaos under en lång tid så jag är verkligen ingen stjärna på detta. Men det verkar funka för mig! Jag är gladare!

Och du Molly, du behöver inte älska att gå på Lucia och annat med bonusen för hon är inte din. Du behöver inte älska det med din heller men då har man mer kärlek som ger överseende till tråkiga grejer. För älska som du aldrig har älskat förut kommer du att göra. Det är magiskt!!!

Nu tycker jag att du ska gå och ta dig en apelsin OCH en smörgås! Min mamma gjorde det utan att fixa till alla och nu är det dags att vi bonusmammor också gör det ;)
    Hej!

Vad är det tex som du skrivit upp på din lista TS? Jag skulle jättegärna vilja ha tips. Vill du inte svara här kan du skicka privat till mig.

Jag är inte bonusmmamma ännu, men kanske blir då jag dejtar en kille med en tjej på snart 5 år. Vågar jag? Jag är lite klyn´ven efter att även jag suttit och läst dessa trådar om bra och dåliga saker med bonusbarn och hur HEMSKT det är och andra människor som klankar ner på en.
    Känns mer som man förlorar sitt liv om man blir bonusmamma när jag läser i trådarna.

Jag dömmer absolut ingen jag vill bara ha lite råd och stöd!

God Jul!
  • Finduss

Just nu: va inte orolig! Du kommer inte förlora ditt liv! Att vara bonusmamma är som att vara mamma oxå :) det är upp och ner gångar hela tiden precis som allt annat :)
    Och det här med att folk snackar, det är bara att skita i :) och annars så finns ju vi här :)

Hoppas allt löser sig för dig :) ger inga bra råd just nu, lite trött efter all mat...

God jul! :)

• Styvmorsviolen

Jag återkommer i mellandagarna med mina smarta saker ;) till dig just nu. Känner som finduss att jag är rätt mätt och trött efter juldagarna-som förövrigt har varit fantastiska! Lilltjejen som är 1 1/2 som jag inte trodde skulle bry sig om klapparna har varit helt överlycklig och tackat alla glatt. Så gulligt!!! Nu åter till Pippi på rymmen.

• Brooks

Vilken fin tråd! 

Kan man få vara med här och älta när livet ibland känns lite övermäktigt? 
    Jag är bonusmamma till en 10:åring och har varit en del av hennes liv sedan hon var 4.5år.
    Hon bor här och hos sin mamma växelvist, två veckor i stöten hos vardera.

Jag och hennes pappa har ett gemensamt barn som fyller 3 i februari, och väntar nu tillökning igen till i sommaren om allt går som det ska.

Oftast har jag och min bonus en ganska smärtfri relation, det är mest vardagliga saker som är irritationsmoment. Det tror jag inte beror på att hon är min bonus, utan snarare att hon är 10 år. Har inga förhoppningar på att jag inte kommer få tjata minst lika mycket på "mina" barn om samma saker när de blir större, jag får ju tjata på sambon och han är ju vuxen

Men många gånger hamnar man i situationer som blir jobbiga. Mest av allt hamnar nog sambon i kläm, som vill att alla ska må bra. Jag och biomamman har ingen relation alls, vi byter kanske ett par ord när vi ses. Men det är inte frivilligt från min sida. Hon har gjort mycket, och sagt mycket dumt genom åren, så jag har ingen som helst lust att ha en närmare relation till henne. Många gånger för hon dessutom (enligt mig) rent idiotiska saker inför sina barn (även hon har skaffat ett nytt barn, med en ny man - men även de är separerade nu...).

Fick till exempel inte den där tiden ensam med vår nyfödda, efter en svår förlossning. Det är jag ännu mycket bitter över... Hua! 

Hoppas alla haft en fin jul och får en god fortsättning!  

• marresnarre

Hej Linjo985. Ser att även du fortfarande lider av tiderna efter din förlossning. Usch! Hur känns det nu inför det nya barnet? Hur diskuterar du och din sambo?

Jag har en annan fundering som jag gärna vill höra hur ni andra hanterar och det är gränssättning för kontakter med exet vs att stötta föräldraskap för bonus och att de inte ska komma ikläm. Jag brottas med detta och blir tokig (inombords) av vad jag tycker är ständiga sms, telefonkontakter, spontanta besök för att hämta saker till bonus  och detaljplanering. jag får aldrig lugn och ro i mitt eget hem och blir stressad. Antar att jag blir det för att a) blir alltid påminnd om "det andra livet" b) känner mig hotad på något vis.

Jag vill barnet väl men tycker att vi måste även få lugn och ro. Har sett i andra trådar att många funderar över detta. Jag är inte intresserad av några slags förbud eller pajkastning utan vill hitta ett fungerande sätt för alla. Telefontider är något jag tror skulle uppfattas som negativt och stelbent. Har ni några fungerande sätt?

• Brooks
    marresnarre
    Vi har inte pratat så mycket om hur det kommer bli denna gång. Det kommer vara helt annorlunda eftersom vi har ett gemensamt barn som vi vill hem till. Vi har dessutom ingen släkt eller vänner här som känner våra barn så väl att de kan sitta barnvakt heller, så det är ett större orosmoment faktiskt.
    Då kom bonusen hit en vecka efter att vår dotter fötts, och då blev det sportlov för hennes del. Hade varit bättre om det var vanlig skolgång.
    Den här gånger kommer min sambo vara hemma längre än de 10 dagarna, vi planerar att han ska ta FL för vår dotter samt semester eftersom "nya" är beräknad lagom till semestertider. Det kommer nog göra allt väldigt mycket bättre också.

Gränsdragning
    Mmm, känner igen det där. Här har vi en bio som nästan alltid är den som kontaktar bonus (från mitt perspektiv då...) Ibland kan det vara för att hon lovat att göra det, men ibland är det för dumheter, som för att höra av sig och tala om att det är en film på TV som bonus kanske vill se.
    Under en period grät alltid bonus efter att ha pratat med sin mamma och bad henne att inte höra av sig om hon inte hört av sig först. 1Nu vet jag faktiskt inte vad de bestämt, men det rings/sms:as dagligen. Rings gör det alltid efter hennes läggtid också, och då är det mamman som ringer!! *arghh*

Nu försöker jag låta bli att lägga mig i för mycket personligen, jag försöker ta det med min sambo som får försöka förmedla det.  Själv är han nämligen inte så observant alla gånger, han hör exempelvis i 9 fall av 10 inte ens att bonusen pratar i telefon efter läggtid.

Men det är jobbigt med med vart gränserna går för föräldraansvaret. Senast igår framkom det att bonusens fritids är stängt till 10/1. Då vi har bonusen hela jullovet hade min sambo tidigt frågat bio:n om hur de bestämt det med fritids under jullovet. Han fick då till svar att hon skulle vara på fritids hela jullovet. 
    Men som sagt igår(!) framkom det att det är stängt i två veckor...
    Jag blir galen av två anledningar:
    1) varför överlåter man informationsansvaret på sitt ex, när barnet är hos oss dessa veckor? Jag har flera gånger frågat sambon om han är hundra på att det är öppet, för det brukar vara stängt, iaf vissa dagar. Han har bara hänvisat till hans samtal med bion. Jag har frågat honom eftersom han har en inloggning till skolwebben och kan kolla upp alla exakta tider den vägen.

2) Jag vet att bonusen när hon gick på jullov fick veta att fritids var stängt (21a) och talade om detta för sin mamma visa sms. Varken bion eller bonusen behagade dock tala om dessa för oss där bonusen ska vara hela jullovet.
  • Utanbarn

Jag har – som mitt nick antyder – inga egna barn, har inte velat ha, och nu är jag för gammal. Sambon har  en 10- och 14-åring. De är söta, snälla och trevliga. Mamman är trevlig och sambon (och jag) har en bra relation med henne. Inget bråk ALLS. Vi har bott ihop i 9 månader nu. Jag tycker om min sambos barn och de verkar gilla mig jättemycket. Men jag älskar dem inte. Skulle vi separera skulle jag troligen inte ha någon kontakt med dem.

Jag lever lite varannan vecka. Varannan vecka jobbar jag massor och kommer ofta in vid 21-22 på kvällen. Idkar min hobby extra mycket och har MITT liv. Jag trivs sådär hemma när det inte är bara jag och min sambo. Det är som att bo med främmande hemma. Det är okey men det är hela tiden en viss anspänning och jag kan inte riktigt slappna av och bara vara jag. Så jag håller mig undan så mycket jag kan utan att det blir FÖR påtagligt. Bara den där sist timmen efter att äldsta barnet lagt sig tills vi också lägger oss är min sköna avspända timme.

Varannan vecka jobbar jag mindre och är mycket mer med med min sambo.

Jag vet att jag är en bra vuxen i deras liv, fast jag kunde vara mer närvarande och ännu bättre, men jag varken VILL eller orkar. Det är svårt, man slits hela tiden mellan vad man vill och vad man bör...

• Finduss

Vill bara säga gott nytt år till alla :)
    Vart inne i stan o kollat på fyrverkerier o lilla bonusen satt o klappa händerna o sa titta hel tiden :)

Så gott nytt o go fortsättning allihopa! :)

Svar på tråden Bonusmamma?