Bonusmamma?
Har tittat runt lite här och noterat att många av trådarna kring att vara bonusförälder väcker så otroligt mycket känslor. Mest negativa tyvärr... Jag är själv bonusmamma till en sjuåring och mamma till en snart tvååring och jag känner igen det mesta som båda sidorna beskriver. Jag brottas med allt vad det innebär att vara bonusförälder och hamnar i konflikt med min man, mig själv och bonusbarnet. Allt går i vågor och just nu är allt värre än vanligt. Det jag dock har sett här är att det är som ett "krig" mellan bonusmammorna och alla de som tycker att bonusmammornas känslor är förkastliga och attni automatiskt skulle vara sämre och barnhatande människor bara för att vi tycker att relationerna i familjen är trassliga. Tyvärr uttrycker vi oss ofta väldigt hårt och klagar på bonusbarnen som ju faktiskt är de som har allra minst del i att det hela har blivit som det har blivit. Det enda är att de finns och som folk så populärt uttrycker sig: det visste du ju när du träffade din man. Dock tror jag inte att någon av oss skulle kunna ha föreställt sig hur det skulle bli för så som det är till och från för de flesta av oss vill ingen ha det. Men problemet är inte barnet utan de känslor som barnet får oss att känna. Alla dessa tabubelagda känslor som vuxna "inte ska få känna" gentemot barn. De stavas svartsjuka alt. Avundsjuka. Fula känslor som känns i hjärtat och som är så svåra att prata om. Så svåra att nämna att det är lättare att skylla på att bonusbarnen är på ett visst sätt. Jag är så sjukt svartsjuk på bonusbarnet både vad det gäller relationen till mitt barn och till min man. Jag försöker förhålla mig till det som en vuxen, jag försöker att låta det passera men till och från värker hjärtat och jag blir arg, ledsen och sur. Inte nog med att bära på dessa känslor men att prata om dem är lika jobbigt och slutar med konflikter mellan mig och min man. Finns det någon som håller med eller känner igen sig? Finns det någon som har tips? Finns det någon som tycker att jag är fullkomligt galen så går det att skriva det också. Som avslutning vill jag bara skriva att ni som inte har bonusbarn (eller möjligtvis har bonusbarn) aldrig kan föreställa er situationen med allt vad den innebär så var försiktiga med att fördöma.