• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Onefineday
    La Lola skrev 2010-12-22 08:20:01 följande:
    Märkligt sagt av nån som tror på något som verkligen inte finns......
    Tummen upp. Haha!
  • Inger Rozén

Då tycker jag att mamman ska berätta att Jesus finns inte heller!Jesus var inte ens född på julafton.Någon gång under vårkanten.Vem man ger sig ut i vintern med en höggravid kvinna skumpandes på en åsna!Lögn är det!
    När viise männen kom till Jesus med presenterna var Jesus i tvåårsåldern.Minns att det fanns ingen mobil eller Tv så det tog lite tid för de vise att komma fram till barnet!Men i år fick mina barnbarnbesök av riktiga tomten!Välkommen till min blogg.Chintohs blogg.

• Inger Rozén

Undras när ska prästerna inse att de flesta har kommit på lögnen om Jesus?Han var inte heller från någon fattig familj.De var ju snickare!Traktens Ikea!Vilket fall,på denna tid skulle äldste sonen ta hand om firman o modern vid faderns frånfälle.Nu övergav Jesus moder Maria och började sin predrikan.Visst jag har respekt för de troende,men man måste iallafall se sanningen.

• Dorian Ertymexx
    Inger Rozén skrev 2010-12-27 11:40:49 följande:
    Undras när ska prästerna inse att de flesta har kommit på lögnen om Jesus?Han var inte heller från någon fattig familj.De var ju snickare!Traktens Ikea!Vilket fall,på denna tid skulle äldste sonen ta hand om firman o modern vid faderns frånfälle.Nu övergav Jesus moder Maria och började sin predrikan.Visst jag har respekt för de troende,men man måste iallafall se sanningen.
    Därom tvistar de lärde. En del tecken tyder på flera missförstånd och felöversättningar. Jesus kan ha varit från en prästfamilj tydligen, vilket ger "jag är i min faders hus" en HELT ny innebörd. 
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Donum

Tycker att den stora skillnaden mellan prästens tro på Gud och barnens tro på tomten är att prästen själv tror på det h*n förmedlar, medan föräldrarna som får barnen att tro på tomten själva inte tror på tomten. Dvs. prästen är övertygad om att h*n förmedlar vad som är sant, medan föräldrarna medvetet ljuger.  

• Donum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-27 14:13:27 följande:
    Därom tvistar de lärde. En del tecken tyder på flera missförstånd och felöversättningar. Jesus kan ha varit från en prästfamilj tydligen, vilket ger "jag är i min faders hus" en HELT ny innebörd. 
    Det var väl inget revolutionerande?
    Det står ju i bibeln att Maria var släkt med Elisabeth som var gift med Sakarias som var präst (lång följdordning nu haha...). Men Sakarias har mig veterligen aldrig ansetts vara Jesus far?

Fast det är väldigt OT.  
  • Dorian Ertymexx
    Donum skrev 2010-12-27 14:46:40 följande:
    Det var väl inget revolutionerande?
    Det står ju i bibeln att Maria var släkt med Elisabeth som var gift med Sakarias som var präst (lång följdordning nu haha...). Men Sakarias har mig veterligen aldrig ansetts vara Jesus far?

Fast det är väldigt OT.  
    Eh? Nej, jag menar att en tolkning är att JOSEF var präst, och kom ur en prästfamilj!
  • Donum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-27 22:00:00 följande:
    Eh? Nej, jag menar att en tolkning är att JOSEF var präst, och kom ur en prästfamilj!
    Spännande. Känner bara till att översättningen till snickare snarare ska vara hantverkare. Har du månne någon länk som jag kan läsa om det här?
  • Dorian Ertymexx
    Donum skrev 2010-12-27 22:08:37 följande:
    Spännande. Känner bara till att översättningen till snickare snarare ska vara hantverkare. Har du månne någon länk som jag kan läsa om det här?
    Nej, men om jag inte missminner mig (vilket jag kan göra, då jag läser litet om ämnet på kul) så fick jag det från "Jesus - jude, rebell, gud?", en rätt intressant bok på det hela taget. :)
  • Donum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-28 01:35:38 följande:
    Nej, men om jag inte missminner mig (vilket jag kan göra, då jag läser litet om ämnet på kul) så fick jag det från "Jesus - jude, rebell, gud?", en rätt intressant bok på det hela taget. :)
    Tack för tipset. Ska kika efter den. Och nu lämnar jag OT:n med en ursäkt för att ha upptagit tråden med det. Glad
  • BobRob

Hela situationen är ju riktigt ironisk då prästen själv har som yrke att få människor, vuxna människor, inte bara barn att tro på sagofigurer. Visst, han kanske helt enkelt ville rädda barnen från att bryta budet "du skall inga andra  gudar ha...", men om han ville få barnen att inte tro på sagor och vidskepelse så borde han ju i konsekvensens namn börja med att säga upp sig.

Och för övrigt, alla ni som tror och tycker jag är elak. Det är helt ok för mig om ni vill tro. Men kom inte och påstå att er tro på gud skulle vara mer berättigad eller ha en högre grad verklighetsförankring än att tro på tomten.

Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!