• PetersÄlskling

Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.

Jag ska skaffa en hermelinkanin från en uppfödare, har haft en förut som jag älskade högt. Som alltid innan jag skaffar djur eller funderar på det så föröker jag leta fram massa info via google.
    Till saken på några sidor står det att kanin inte är ett flockdjur och klarar sig utmärkt med mkt männskilg kontakt bara men man kan ha 2 om man vill förutsatt att de har tillräckligt stor yta att vistas på men att man då inte kan ha 2 honor för då slåss de så det kan gå riktigt ila och inte heller en hane för man kan få massor med små kaninbebisar då... Utan man ska ha en kastrerad hane och en hona OM man ska ha 2 stycken i samma bur...

Men på några andra sidor står det att det är flockdjur och man sa helst ha 2 stycken och då helst 2 av samma kön (honor) eller en kanin och en marsvin i samma bur eftersom de lever i flock och trivs inte ensam i bur.

Vilket är korrekt? jag känner ju rent spontant att jag tror mest på det översta men å andra sidan hittade jag information nummer 2 på bla djurskyddets sida...

Vad tro ni? självklart kommer jag att lyssna på uppfödaren som kan sin sak och göa som hon säger men tyckte det var lite interessant att få så motsägelsefull information, så kollar ändå vad ni tror om saken, hehe.

• Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.
  • riboflavin
    Med två små skrev 2011-04-01 09:31:10 följande:
    Vi har nyligen köpt två kaniner som enligt säljaren skulle gå utmärkt att ha tillsammans - de är systrar och har bott ihop hela tiden och de är under ett år gamla. Men ett tag efter att vi hade kommit hem började de bråka, kanske för att det handlar om en ny miljö.

Vad hade ni gjort i min sits? Tror ni att de kan bli sams igen om man tar det försiktigt och övervakar dem? Eller är det bara att köpa nya burar till dem?
    Hur stor är buren och vilken inredning har ni? 
    I vilka situationer bråkar de?

Jag håller fast vid den åsikt jag givit tidigare i tråden.(Men jag ser nu att jag hänvisat till helt fel paragraf, den jag tolkar som att kaniner ska hållas i par är L80- 4 kap. 1§) 

Kaniner kan leva ihop, och mår bra av det, om man som ägare tänker genom inredning mm. En 100*50 bur är laglig för 2 kaniner, men jag kan inte förstå riktigt hur man kan tro att det är lämpligt.  Jag tror att de allra flesta bråk kaniner emellan (om det inte rör sig om 2 okastrerade hanar) handlar om brist på resurser (utrymme, bo, mat, vatten)

Kaninerna bör ha varsin bolåda/gömsle, och om de bråkar över mat och vatten bör de också ha tillgång till varsin matskål och vattenflaska. Det är också lämpligt att ha någon form av siktbarriär så att djuren kan undvika varandra om de vill. 

Lycka till med dina kaniner, och om det absolut inte funkar att få dom att hålla sams, köp dom varsin bur men placera dessa så att kaninerna kan se och känna luften av varandra, görna såpass nära att de även kan röra vid varandra om de vill (gäller givetvis inte om de försöker bita varandra genom gallret) Det finns idag jättefina stora burar på marknaden där man kan placera in en skiljevägg i galler, i dessa burar kan kaninerna få socialt utbyte av varandra men risken att de kan tillfoga varandra skador är liten.

I L80 finns en hel del tips och råd kring vad man som ägare bör förse kaniner med, kanske är det så att du kan behöva en lite mer stimulerande miljö, eller mer gnagmaterial för att sysselsätta dom? Tristess och aggression går ofta hand i hand hos smådjur. 
  • iaseia
    Med två små skrev 2011-04-01 09:31:10 följande:
    Vi har nyligen köpt två kaniner som enligt säljaren skulle gå utmärkt att ha tillsammans - de är systrar och har bott ihop hela tiden och de är under ett år gamla. Men ett tag efter att vi hade kommit hem började de bråka, kanske för att det handlar om en ny miljö.

Vad hade ni gjort i min sits? Tror ni att de kan bli sams igen om man tar det försiktigt och övervakar dem? Eller är det bara att köpa nya burar till dem?
    Skulle ja dem som sällskapskaniner så skulle ja göra i ordning en rejäl hage till dem (på typ minst 10kvm). Annars hade jag nog haft dem i två burar.
    Skulle ja ha dem till utställningskaniner och avel hade jag absolut satt dem i två burar med en gån. 
  • Med två små

Riboflavin och Iaseia: Tack så mycket för hjälpen! Jag har hittills placerat dem i olika burar eftersom jag tyckte att det var obehagligt när de bråkade. Som det är nu har den ena kaninen ett ganska stort utrymme, motsvarande ca fem kvadratmeter och den andra stackaren har en enmeters inomhusbur. Men jag visste inte att de ville ha varsitt gömsle och jag tror att om jag ordnar det så kanske det blir en annan femma. Det blir alltså lite nytt snickrande i helgen för jag tror att de kan dela på det stora utrymmet om jag ordnar så att de kan komma ifrån varandra när det behövs. Försöka duger ju i alla fall!

• riboflavin
    Med två små skrev 2011-04-01 22:30:31 följande:

Riboflavin och Iaseia: Tack så mycket för hjälpen! Jag har hittills placerat dem i olika burar eftersom jag tyckte att det var obehagligt när de bråkade. Som det är nu har den ena kaninen ett ganska stort utrymme, motsvarande ca fem kvadratmeter och den andra stackaren har en enmeters inomhusbur. Men jag visste inte att de ville ha varsitt gömsle och jag tror att om jag ordnar det så kanske det blir en annan femma. Det blir alltså lite nytt snickrande i helgen för jag tror att de kan dela på det stora utrymmet om jag ordnar så att de kan komma ifrån varandra när det behövs. Försöka duger ju i alla fall!

Det är ju så att alla djur är individer, precis som vi människor. För ett typiskt flyktdjur som kaninen är en bolåda/gömsle en viktig resurs. De flesta lådor på marknaden rymmer bara en kanin och därför kan konkurrens uppstå. Vilket mellan vissa djur kan leda till aggression.

Underskatta inte vikten av en liten siktbarriär (räcker ofta med en planka) så att den undergivna individen kan gå undan för den dominerande, aggressionstendenser kan kraftig minskas om man ger djuren chansen att göra det de hade gjort ute i naturen om de vill undvika en konflikt, nämligen gå utom synhåll för det djur som inlett konflikten.

Jag har aldrig provat den här metoden på just kaniner, men både för gerbiler och hamstrar minskar bråk om man låter hus/bolådor ha 2 in/utgångar, eftersom risken för att en individ blir trängd inuti huset försvinner. Kan vara något för kaninägare att fundera på också.

Jag brukar rekomendera folk att även täcka över en del av buren (ex lägga en liten träskiva ovanpå) eftersom kaniner gärna vill ha skydd över huvudet. Då behöver kaninen inte sitta i huset för att känna trygghet (gammal instinkt som lever kvar då de allvarligaste hoten mot kaniner brukar komma från luften)

• riboflavin
    Med två små skrev 2011-04-01 22:30:31 följande:

Tillägg:

Låter som en jättebra idé att låta dom dela på det större utrymmet, passa gärna på att snickra ett reservbo också, kaniner flyttar gärna runt. Annars är gamla kartonger toppen (gärna naturfärgde) eftersom dessa även kan fungera som gnagleksaker, och är såpass lätta att djuren själva kan flytta runt dom.

Vet inte om du lyckats hitta L80 så jag slänger in en direktlänk 
  • mona83
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 14:22:27 följande:
    nej det stämmer inte. i de flesta fall av egen erfarenhet så går ett marsvin ihop med en kanin. (i alla fall t.o.m)
    Av egen erfarenhet så är det inte alltid det funkar med marsvin och kanin ihop. 
    Är inne på min andra kaninhanne och i båda fallen har jag försökt få kanin och marsvin att gå ihop och i bägge fallen funkade det INTE.
    Första kaninen testade jag tom att kastrera i hopp om att det skulle funka, men det hjälpte inte.Den kaninen köptes som riktigt kaninunge. Funkade tills han vart könsmogen. Trots att han var kastrerad så muckade han väldigt med okastrerade hankaniner som han träffade för att man nån gång var kaninvakt. Ända kanin som han gick att ha ihop med var kusinens dvärgvädur hona...
    Min nuvarande en okastrerad lejonhövdad dvärgvädur funkade bra med min marsvinshona ett par dagar, sen slogs han med henne. Så flyttade henne väldigt fort. Sen dess går han ensam i sin bur och han verkar trivas väldigt bra med det. 

Bägge kaninerna köptes som honor men upptäckte att så var inte fallet ganska fort

Min kusin har en väldigt vresig dvärg kanin hona som inte alls vill ha sällskap av nån i sin bur. Hon vill knappt att kusinen ska vara och röra runt i hennes bur. 
    Medans hennes lilla hankanin funkar jätte bra att ha ett marsvin ihop med.
    Syrrans dvärgvädurs hanne går oxå ihop med marsvin. Men dom gick ihop med varandra i djuraffären redan.

L.O.V.E
  • mona83
    myway skrev 2011-02-19 21:48:10 följande:
    Därför är det bättre att inte köpa kanin i djuraffären och gå till en seriös uppfödare.. Vet ni ens hur kaninerna föds upp och lev. till djuraffärer? Att vissa djuraffärer svälter sina kaniner för att dom ska se yngre ut..

Nä fy för att gynna sånt!!!
    Dom djuraffärer jag varit i så har djuren haft gott om mat i sina burar. Burarna har oxå varit rena och fräscha. 

Hellre gynnar jag sånt och tar ett djur därifrån än att jag hjälper nån som redan har det bra  
    L.O.V.E
  • mona83
    myway skrev 2011-02-19 22:03:08 följande:
    Jag har varit i zoobranchen i många många år och tyvärr sett det på allt för många ställen..

Ser också alla utskick från grossister med djur.. =/

Och då är det allt från kjedjor till små djurbutiker..

Det som är hemskt är att dom har ingen fackkunskap om det dom gör.. Dom ger inte heller kunden den kunskap den behöver..

Gå in i en butik, ställ frågor, kolla vad som följer med när du köper kaninen, så som skötselråd, be att få se nått födelsebevis.. Dom kan säkert inte uppvisa något!!
    Jag har fått både skötselråd och ett papper, tror det hette individkontroll,  stod födelsedatum, kön osv osv på det pappret  
    Den kaninen köpte jag på djurmagasinet 
    L.O.V.E
  • mona83
    mona83 skrev 2011-04-02 10:43:15 följande:
    Dom djuraffärer jag varit i så har djuren haft gott om mat i sina burar. Burarna har oxå varit rena och fräscha. 

Hellre gynnar jag sånt och tar ett djur därifrån än att jag hjälper nån som redan har det bra  
    Men ja, jag kanske tänker galet när jag tänker så
    L.O.V.E
  • Tudor 05

nu har jag inte orkat läsa igenom vad alla skrivit men

NEJ kaniner är inte flockdjur. De är kolonidjur.
    De kan trivas tillsammans men de vill ha sitt egna bo.

Ska man ha kaniner ihop så är det stooooooooooor yta som gäller. och helst då fler än bara 2 kaniner.
    SKa man ha 2 ihop så rekommenderar jag hona+kastrerad hane.
    Jag har haft alla varianter (nej okej inte 2 hanar, men det är ju som bäddat för att gå fel): kaniner ensamma, två kullsystrar, mamma+dotter, hona+kastrerad hane.
    Mina erfarenheter är att kaniner ensamma har varit bäst, och därefter hona+kastrerad hane. två honor har funkat...... i typ ett år, sen har något blivit bebissjuk och brunstig och då kan de plötsligt börja bli elaka mot varann (eller att den ena rider på den andra, och det blir ju inte heller så trevligt för den underlägsna).

• tauberman

dedär stör jag mig på att alla säger olika... kaniner är INTE flockdjur utan kollonidjur!! Vilket betyder att  dom har sitt eget revir men  lever tillsammans.
    Kaninerna i naturen gräver egna gångar (revir) men lever ändå tillsammans.. precis som vi människor, alla bor i olika hem men ses å har kul ändå!

Sätter du två honor i samma bur kommer en av dom dominera den andra.. så är det. Fast att det kanske inte syns, den ena naffsar på den andra som är nedtryckt. Den bestämmer att den andra inte får äta när den vill, hur mycket mm.
    Det är inte bra.
    Jag skulle rekommendera två olika burar eller samma bur med nät imellan.
    Men det är bara jag. Sen gör alla olika.. 

• Dr Mupp
    Hallon4 skrev 2011-02-12 12:17:36 följande:
    På Djurmagazinet säljer de bara kaniner till dem som köper två tillsammans, för de hävdar att lagen är så. Säger att de är flockdjur. Men den erfarenhet jag har är att det inte alls är bra att ha de ihop när de blir äldre, för de skadar ofta varandra. Ungar ligger ofta tätt ihop och "gosar" men större kaniner verkar inte alls lika beroende av varandra och risken är dessutom stor att det blir aggressiva mot varandra. Speciellt hanar.
    Uppfödare säger att de inte är flockdjur utan kolonidjur.
    Jag tror faktiskt på det senare.
    Vad djurmagazinet gör skulle jag ta med en stor nypa salt. De sålde en bur som inte har godkända mått till mig vilket ledde till stort problem. Nu sitter jag med en kanin och utan bur. Förhoppningsvis hinner min pappa bygga ihop en betesbur till henne så hon har nånstans att vara i när vi plockar isär henne icke godkända bur och kör tillbaka den till djuraffären.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • anne h

inte nog med det.. här sålde de bur med nätgolv.. -inte så att den står på marken, tvärtom.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Dr Mupp
    anne h skrev 2011-06-08 13:20:11 följande:
    inte nog med det.. här sålde de bur med nätgolv.. -inte så att den står på marken, tvärtom.
    Trevligt.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Shanti89
    PetersÄlskling skrev 2011-01-01 19:51:22 följande:
    Till saken på några sidor står det att kanin inte är ett flockdjur och klarar sig utmärkt med mkt männskilg kontakt bara men man kan ha 2 om man vill förutsatt att de har tillräckligt stor yta att vistas på men att man då inte kan ha 2 honor för då slåss de så det kan gå riktigt ila och inte heller en hane för man kan få massor med små kaninbebisar då... Utan man ska ha en kastrerad hane och en hona OM man ska ha 2 stycken i samma bur...
    Jag har haft två honor i samma bur ett flertal gånger och det har fungerat alldeles utmärkt, så länge de har tillräckligt med yta för varje individ. dvs minst 100*50 per kanin, gärna mer.
  • anne h
    Shanti89 skrev 2011-07-11 17:26:26 följande:
    Jag har haft två honor i samma bur ett flertal gånger och det har fungerat alldeles utmärkt, så länge de har tillräckligt med yta för varje individ. dvs minst 100*50 per kanin, gärna mer.
    ½m²? Våra honor hade aldrig mindre än 20m², oftast uppåt 40-60m², ändå slogs de, den ena blev väldigt illa tilltygad. Totalt kört att ställa ut dem..

Så det fungerar inte alltid oavsett hur stort de har.. Numer får de vara ute i hagar intill varandra, sitter i burar intill varandra inne och frodas utan skador.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.