• caspersmamma 08

Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?

eleven är 10år blir lätt arg och då skriker han, slås, slänger stolar och allt annat han kan komma på
    läraren har inte enns frågat om någon av föräldrarna kan följa med och ta ansvar för han ifall han skulle få ett utbrott.

• Svar på tråden Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?
  • Ankaja

Jag har som lärare varit tvungen att avstå från studiebesök och andra aktiviteter för att jag har haft en elev i klassen som har varit så utåtagerande att jag inte kunnat garantera säkerheten för den eleven, klassen eller allmänheten.

Det är synd och känns jobbigt att bli bunden till klassrummet men ibland är det enda möjligheten. Att ha med en extralärare eller en resursperson som vissa föreslår är en omöjlighet. Det skulle vara skönt om allmänheten hade varit medveten om hur ekonomin ser ut i skolorna. Vi har inte råd med böcker till alla elever, inte råd med vikarier och definitivt inte till en resurs eller extralärare för att åka på utflykt. (tack de borgerliga som styr i kommunen för nedskärningarna!)

För mig ser jag tre alternativ som lösning:
    1. Klassen/skolan kan inte åka på utflykter
    2. Föräldrarna till eleven får ta ledigt från jobbet och följa med och ansvara för sitt barn
    3. Eleven får en annan undervisning på skolan

Ingen optimal lösning men så ser verkligheten tyvärr ut.

• mamma till 2 frön

Hej 

Det är svårt att ta ställning efter den andrahandsinformation du ger. För att göra en bedömning måste man veta hur situationen i stort ser ut, lärarens version mm. Personligen ser jag inte att den enskilda situationen som du beskriver i simhallen skulle generera att pojken inte skull få följa med på studiebesöket, skulle i så fall klassas som bestraffning. Killen har ju resurs vilket jag antar beror på något särskiltbehov han har. Var var resursen? Lika så bör ju resursen vara med på ett studiebesök. Skickar med lite utdrag ur den nya skollagen som träder ikraft i juni men som de flesta skolor redan börjat anpassa sig till. Just dessa skrivelser finns med i den gamla dock lite omskrivna.
    (KAP 1) Lika tillgång till utbildning

8 § Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet om inte annat följer av särskilda bestämmelser i denna lag.

I diskrimineringslagen (2008:567) finns bestämmelser som har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter inom utbildningsområdet oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

(KAP 5) Utvisning ur undervisningslokalen

7 § I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan får en lärare visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden av ett undervisningspass, om
    1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
    2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren.

• Bellenellen09

Ankaja, du skrev precis det jag skulle skriva. När man åker iväg med en hel klass måste man som lärare vara säker på att alla elever gör som man säger, absolut inte springer iväg eller får utbrott eller liknande. Jag har haft elever som jag aldrig någonson skulle komma på tanken att åka med någonstans. Resultatet är att hela klassen får stanna kvar på skolan och avstå från studiebesök. Vi kan be om föräldrarnas hjälp men inte kräva.

• KillBill

Jag anser att det är kränkande om ett barn med särskilda behov (behov av resurs) tvingas stanna hemma när klasskompisarna åker på roliga utflykter och jag undrar om ni som tycker att det är rätt att barnet ska stanna hemma ens har försökt att sätta sig in i barnets situation.  Varför inte fokusera på att skolan behöver mer resurser istället?

• caspersmamma 08

en av föräldrarna är villig att följa med och de har själva inga problem att ta med honom på aktiviteter och hans kompisars föräldrar tar gärna med honom om de ska någonstanns och deras barn vill ha någon kompis med.
    Jag har hittat på saker med honom och han är jätte intresserad och tycker det är jätte kul.
    Så jag skulle inte vara rädd att ta med honom på det här studiebesöket.

Jag har honom gärna och på 10år har han fått ett utbrott 1gång och det var när han var 6år, Han är lugnare än min egen son enligt mig.

Jag tycker att det är något med skolan som det är fel på och idag diskuterade jag lite med min syster och frågade om de inte misstänker dyslexi då han avskyr att skriva och gör allt för att slippa det och han har kanske kommit på att om han får sina utbrott så slipper han det för det är oftast får han sina utbrott när någon sätter krav på honom.
    Jag tycker även det verkar som att läraren har bestämt att han är ett problem barn  ex så sa hon till honom " tro inte att du får åka med bara för att du har skött dig idag, en dag räcker inte". Hon gömmer även hans jacka för att han inte ska kunna springa hem.

Läraren har erbjudit honom att åka och bowla istället med sin resurs

• jessin

Man kan neka en elev att följa med på utflykt om det är för att läraren inte kan garantera de andra elevernas säkerhet eller den eleven det gällers säkerhet. Detta måste dock förankras hos föräldrarna. Föräldrar ska också erbjudas att följa med om det inte räcker med den resurs som skolan har eller om resursen skulle råka vara sjuk eller dyl. Det kan vara svårt att ställa in en utflykt för en hel klass bara för att resursen är sjuk. För vissa elever kan man inte ta in någon okänd vikarie heller.

Att det inte går att lösa på något sätt är nog ganska ovanligt, i alla fall på skolan där jag arbetar.

• flohk

Som lärare själv har jag ju mycket svårt att tro att läraren gör detta för att vara elak mot barnet (som vissa verkar tro). Om man som lärare inte kan garantera att barnet är tryggt på resan är det väl svårt att ta med detta på den. Dock är det som andra skriv mycket märkligt att man inte samtalar med föräldrar, kuratorer eller andra som förhoppningsvis är inblandade i denna elevens beteende. Om en elev inte kan följa med undervisning på lika villkor ska resurser sätta in så eleven klarar av skolan. Det kan vara i form av stödperson eller att eleven flyttas till en skola där man är mer inriktad på denna kategori av elever och har pedagoger som inriktade på detta. Dock är det tyvärr sällan denna signalen kommer från skolan (om det då inte sker i form av skäll...) så tyvärr gäller det för föräldrar att ligga på och kräva att förändring sker... i bland kan det helt enkelt vara att vissa barn behöver röra sig för att kunna tänka.. (inte svårare än så..)

• mamma till 2 frön
    caspersmamma 08 skrev 2011-02-11 21:04:01 följande:

Jag tycker att det är något med skolan som det är fel på och idag diskuterade jag lite med min syster och frågade om de inte misstänker dyslexi då han avskyr att skriva och gör allt för att slippa det och han har kanske kommit på att om han får sina utbrott så slipper han det för det är oftast får han sina utbrott när någon sätter krav på honom.

Jag tycker även det verkar som att läraren har bestämt att han är ett problem barn  ex så sa hon till honom " tro inte att du får åka med bara för att du har skött dig idag, en dag räcker inte". Hon gömmer även hans jacka för att han inte ska kunna springa hem.

Läraren har erbjudit honom att åka och bowla istället med sin resurs

Blir lite fundersam över två saker, en studieresa kan inte ersättas med bowling så tillvida studieresan inte syftar åt idrottsmål om att man ska prova på olika idrotter... Eftersom killen har resurs förstår jag inte problemet, är han så utåtagerande så han behöver dubbel resurs?? Han och resursen kan väl åka på studiebesöket lite senare och ansluta etc. Finns massor av lösningar om man bara ser möjligheterna, individanpassning. Är själv lärare och jobbar för tillfället på en specialskola med helt andra resurser än den vanliga skolan vars resurser är bedrövliga! 
    Jag funderar även över det du skriver om hans skrivsituation. Gissar att han har någon diagnos eftersom han fått resurs annars borde din syster söka till BUP för att få till en utredning. Just det du beskriver med skrivning hör samman med ex ADHD. De kan ha både motoriska svårigeter och koncentrationssvårigheter som gör att det tar sådan kraft att skriva att de inte har en chans att uppbringa denna. Har han en dator? Kan vara lättare att skriva om man slipper tänka på hur bokstäverna ser ut, hur de formas och samtidigt komma ihåg var man ska skriva.
    Det känns som det är dax för en elevvårdskonferans. Skolan måste kunna redogöra vilka resurser och insatser/åtgärder man gjort för att kunna "stänga av" en elev från en aktivitet. Sen vet jag så väl som andra lärare att vi har barn som har ett beteende av olika orsak som gör att de inte kan delta i alla aktiviterer men då ska det dokumenteras och motiveras väl för att skolinspektionen inte ska kritisera mm
  • caspersmamma 08
    mamma till 2 frön skrev 2011-02-12 09:39:21 följande:
    Blir lite fundersam över två saker, en studieresa kan inte ersättas med bowling så tillvida studieresan inte syftar åt idrottsmål om att man ska prova på olika idrotter... Eftersom killen har resurs förstår jag inte problemet, är han så utåtagerande så han behöver dubbel resurs?? Han och resursen kan väl åka på studiebesöket lite senare och ansluta etc. Finns massor av lösningar om man bara ser möjligheterna, individanpassning. Är själv lärare och jobbar för tillfället på en specialskola med helt andra resurser än den vanliga skolan vars resurser är bedrövliga! 
    Jag funderar även över det du skriver om hans skrivsituation. Gissar att han har någon diagnos eftersom han fått resurs annars borde din syster söka till BUP för att få till en utredning. Just det du beskriver med skrivning hör samman med ex ADHD. De kan ha både motoriska svårigeter och koncentrationssvårigheter som gör att det tar sådan kraft att skriva att de inte har en chans att uppbringa denna. Har han en dator? Kan vara lättare att skriva om man slipper tänka på hur bokstäverna ser ut, hur de formas och samtidigt komma ihåg var man ska skriva.
    Det känns som det är dax för en elevvårdskonferans. Skolan måste kunna redogöra vilka resurser och insatser/åtgärder man gjort för att kunna "stänga av" en elev från en aktivitet. Sen vet jag så väl som andra lärare att vi har barn som har ett beteende av olika orsak som gör att de inte kan delta i alla aktiviterer men då ska det dokumenteras och motiveras väl för att skolinspektionen inte ska kritisera mm
    Han har ingen diagnos föräldrarna väntar på att en utredning ska börjas och misstanke ligger på Asperger eller adhd. 
    De ska åka till ett museum.
  • Dr Mupp
    Ankaja skrev 2011-02-11 19:06:14 följande:

Jag har som lärare varit tvungen att avstå från studiebesök och andra aktiviteter för att jag har haft en elev i klassen som har varit så utåtagerande att jag inte kunnat garantera säkerheten för den eleven, klassen eller allmänheten.

Det är synd och känns jobbigt att bli bunden till klassrummet men ibland är det enda möjligheten. Att ha med en extralärare eller en resursperson som vissa föreslår är en omöjlighet. Det skulle vara skönt om allmänheten hade varit medveten om hur ekonomin ser ut i skolorna. Vi har inte råd med böcker till alla elever, inte råd med vikarier och definitivt inte till en resurs eller extralärare för att åka på utflykt. (tack de borgerliga som styr i kommunen för nedskärningarna!)

För mig ser jag tre alternativ som lösning:
    1. Klassen/skolan kan inte åka på utflykter
    2. Föräldrarna till eleven får ta ledigt från jobbet och följa med och ansvara för sitt barn
    3. Eleven får en annan undervisning på skolan

Ingen optimal lösning men så ser verkligheten tyvärr ut.

Fast ska man tro alla på FL så badar skolorna i pengar och enda anledningen till att de inte kastar resurser på alla som behöver det är för att det är elaka jävlar som hatar barn med svårigheter.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • KillBill
    Dr Mupp skrev 2011-02-12 12:24:57 följande:
    Fast ska man tro alla på FL så badar skolorna i pengar och enda anledningen till att de inte kastar resurser på alla som behöver det är för att det är elaka jävlar som hatar barn med svårigheter.
    Jag tror inte att någon på FL tror att skolorna badar i pengar men jag tycker att det är märkligt att så få protesterar mot skolornas knappa resurser. I dagens samhälle verkar många anse att det är viktigare med sänkta skatter än att något barn här och där kränks i skolan.

Kan du ge exempel på någon tråd eller på något inlägg som hävdar att skolorna badar i pengar?
  • Tuffen

Den krassa verkligheten är den att skolorna inte har råd att ta hand om alla barn med olika behov. Skolorna måste få mer pengar om det hela ska funka.

Svar på tråden Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?