• Lillajagmedstorahjärtat

Hur uttalar du Junie?

Funderar på att döpa dottern till det, men hur uttalar ni det till stavningen Junie?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 17:32
    Tack för alla svar!

Många som tydligen uttalar det med Dj i början, vilket jag aldrig tänkt att det kunde bli ;)

Vi vill att det ska uttalas som månaden (Juni) men tycker att det är snyggare med -e på slutet och dessutom är men inte uppkallad efter en månad som någon sa, men blir det en "Junie" så blir det en JUNI alltså utan -e för att undvika missförstånd ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Junie?
  • Dalva
    Kokomo skrev 2011-02-14 14:17:46 följande:
    Men varför valde ni att stava det Julie om ni vill att det ska uttalas Juli (och alltså inte Djuulie eller Jolie)?
    För att vi ville ha ett namn med dansk anknytning. Min man är dansk och när vi är i Danmark uttalar vi det på danska, precis som hela den danska släkten. När vi är i Sverige och talar svenska uttalar vi det med svenskt uttal som månaden juli. Dessutom tycker vi att Julie är ett etablerat internationellt gångbart namn (vi vill ev. flytta från Sverige).
  • Dalva

Och hon är inte uppkallad efter månaden juli... Vvi vill ha ett "riktigt" namn,

• Kokomo
    Dalva skrev 2011-02-14 14:38:35 följande:
    För att vi ville ha ett namn med dansk anknytning. Min man är dansk och när vi är i Danmark uttalar vi det på danska, precis som hela den danska släkten. När vi är i Sverige och talar svenska uttalar vi det med svenskt uttal som månaden juli. Dessutom tycker vi att Julie är ett etablerat internationellt gångbart namn (vi vill ev. flytta från Sverige).
    Okej, då förstår jag. Trodde du menade att ni alltid uttalar det Juli och då såg jag inte riktigt kopplingen till Danmark längre, så det var därför jag frågade.
  • minya
    Dalva skrev 2011-02-14 14:43:54 följande:
    Och hon är inte uppkallad efter månaden juli... Vvi vill ha ett "riktigt" namn,
    så min dotter har ett falskt namn?
    Dotter 07-07
  • Dalva
    minya skrev 2011-02-14 14:46:57 följande:
    så min dotter har ett falskt namn?
    Jag skrev "riktigt" inom citattecken för att undvika missförstånd. Min poäng var att vi ville ha ett etablerat namn (och internationellt sett ett traditionellt namn). Det är såklart inget fel om man vill ha en annan stavning, men jag skulle motivera varför vi valt att stava med -e.
  • minya
    Dalva skrev 2011-02-14 15:00:40 följande:
    Jag skrev "riktigt" inom citattecken för att undvika missförstånd. Min poäng var att vi ville ha ett etablerat namn (och internationellt sett ett traditionellt namn). Det är såklart inget fel om man vill ha en annan stavning, men jag skulle motivera varför vi valt att stava med -e.
    de var just ordvalet jag reagerade med eller utan hartassar . De hade räckt med att säga ett "internationellt" namn och slippa att få oss som stavar utan E att framstå som om att vi stavar fel i din benämning
    Dotter 07-07
  • Dalva
    minya skrev 2011-02-14 15:03:18 följande:
    de var just ordvalet jag reagerade med eller utan hartassar . De hade räckt med att säga ett "internationellt" namn och slippa att få oss som stavar utan E att framstå som om att vi stavar fel i din benämning
    Jag har aldrig påstått att du stavar fel och nu orkar jag inte förklara mig mer, tycker att jag redan gjort det.
  • minya
    Dalva skrev 2011-02-14 15:10:12 följande:
    Jag har aldrig påstått att du stavar fel och nu orkar jag inte förklara mig mer, tycker att jag redan gjort det.
    enda förklaringen jag fått verkar vara att ni har ett "riktigt" namn och vi har inte det. 
    Dotter 07-07
  • Savina

Min dotters klasskompis hette June, utalades Djun... men hennes mamma e från australien då...
     Har aldrig hört namnet Juni, men de var fint... Hade nog stavat det som månaden (som ni ser =))

• Flickmamma

Jag skulle säga Juni som månaden sen tycker jag det är upp till var och en att stava som man vill men man får kanske vara beredd på att berätta hur det ska vara. Vi har franska stavningar på våra tre flickors namn, nämligen Nadia, Noura och Nadine. När Nadia var liten blev det tokigt ibland. Uppropad i väntrummet på vårdcentralen t ex NAADIIA (alltså A som i apa och ii) . Nadine uttalas Nadinn och inte Nadiiin. Noura blir Nora så det är inga problem. Lycka till med lilla Junie!Solig

• UnderbaraMix

Jag har svårt att tro att syftet med tråden är att påstå att alla som stavar Juni som månaden har gett sina barn ett falskt namn. Larvigt.

TS, jag skulle uttala det "djuli". Lite mer engelskt än månaden juni på svenska.

• Runa

Djuni, som ett engelskt Julie fast med n istället för l...
    Men ni kan ju alltid välja hur ni vill att det ska uttalas bara ni är beredda på att det kommer bli fel då och då. Jobbigt att förklara sig när man träffar nya människor kanske men ofta presenterar man sig ju själv och t.ex. klasskamrater lär sig väl ganska fort. Vet inte hur det är att ha ett namn som man måste lära folk hur det stavas/uttalas hela tiden? Är nog ändå rätt många som har det så.

• Kokomo
    UnderbaraMix skrev 2011-02-14 16:46:00 följande:
    TS, jag skulle uttala det "djuli". Lite mer engelskt än månaden juni på svenska.
    Haha, är du säker?
  • UnderbaraMix

Haha, förlåt! Skrev fel ;)
    Jag skulle uttala det som Julie fast med ett N ;)

• Kokomo
    UnderbaraMix skrev 2011-02-14 19:19:38 följande:
    Haha, förlåt! Skrev fel ;)
    Jag skulle uttala det som Julie fast med ett N ;)
  • IsDimma

Som i månaden.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Runa
    Runa skrev 2011-02-14 17:27:47 följande:
    Djuni, som ett engelskt Julie fast med n istället för l...
    Men ni kan ju alltid välja hur ni vill att det ska uttalas bara ni är beredda på att det kommer bli fel då och då. Jobbigt att förklara sig när man träffar nya människor kanske men ofta presenterar man sig ju själv och t.ex. klasskamrater lär sig väl ganska fort. Vet inte hur det är att ha ett namn som man måste lära folk hur det stavas/uttalas hela tiden? Är nog ändå rätt många som har det så.
    Fast jag kom på sedan när jag tänkt lite på saken att jag nog skulle ha reagerat annorlunda om jag stött på det i verkliga livet här i trakterna. Jag bor för tillfället i skåne och här reagerar jag på många flicknamn som slutar på e med att göra en sorts svensk motsvarighet till det man kan misstänka är ett vanligare namn i danmark och det blir oftast rätt. Så jag skulle nog säga "Juunie" med betonat u (istället för oo, blir liksom svenskare) och mjukt i och e om jag stötte på det här och sedan försöka läsa av reaktionen. Vet inte varför jag upplever FL som mer "nordsvenskt"?
  • norgesessan

Runa, har du hört så ang. Tex. Marie, Josefine med mer?
    Enda gångerna jag har hört ett uttalat e här i Skåne har varit när det har varit ett danskt barn som bar namnet.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Hur uttalar du Junie?