• Anonym (trohoppkärlek)

    Hur träffar man någon? (40+)

    Efter skilsmässan (4 år sen) så är det som att leva i ett vakum. "Vänner" har valt att fortsätta träffa exet eftersom han kunde behålla huset och har träffat en ny kvinna. Jag har från flera  fått höra att "Det är ju så mycket lättare att träffas om man är jämna par!" som ursäkt för att de inte har "tid" att träffa mig längre. Andra vänner är mest gamla tjejkompisar.
    Jag jobbar heltid och har hand om tre barn, vilket givetvis tar en hel del tid. Jag gillar inte att ränna på krogen och har hobbies som inte direkt innebär att man träffar nya människor. Jag har heller ingen lust att börja med en krystad hobby som inte intresserar mig. Inte heller är min ekonomi sån att jag kan lägga ut det jag har på en ny hobby - och tiden är trots allt begränsad.)
    På dejtingsajter är det oerhört svårt att träffa någon som faktiskt vill fortsätta träffas.
    Jag börjar nu blir rätt less på att inte ha någon speciell att träffa och att tänka på.

    Jag har fått höra att jag ser bra ut, är social, trevlig, har humor, bra arbete och boende och och och...
    Jag har dejtat en del sen skilsmässan så jag är inte rädd för att ge mig ut och träffa folk.
    Många gånger så har jag fått frågan "Hur kommer det sig att du är singel fortfarande!?!"
    Ja... hur kommer det sig? Hur bär man sig åt för att träffa någon ny?

    Finns det någon som har några bra tips och gärna idéer om varför många 40+ karlar inbillar sig att de bara kan träffa tjejer som är max 30 år gamla. (Eller varför det verkar som att karlar tror att det ska vara blixt och dunder på första dejten, det räcker inte med att det var "trevligt" tydligen.)

    (Föredrar svar från lite äldre och såna som har börjat om igen på senare år än från 20-åringar som fortfarande tror att ni allihopa kommer att förbli gifta för evigt. Om ni ursäktar.)

  • Svar på tråden Hur träffar man någon? (40+)
  • Anonym (trohoppkärlek)

    Uppdatering.
    Han sms:ade på freadgen att han trodde att han höll på att bli sjuk, men att han skulle höra av sig dagen efter (pålördagen).
    Det tar mig ca 40 minuter att komma in till vår mötesplats kommunalt och innan dess vill man ju hinna göra sig iordning någorlunda. Så när jag inte hört av honom tre timmar innan utsatt dejttid så sms:ade jag honom och frågade. Jodå. Han var dålig och ställde in. Jag svarade att det var ju tråkigt och hoppades att han skulle krya på sig igen. Sen tyckte jag nog att det var hans tur att höra av sig. Det har varit helt tyst sen dess. Men jag har sett honom inne på dejtingsidan. Så jag tänkte att ja ja, ännu en av dessa undanglidare. Han dejtade väl någon annan istället. Så jag lät honom vara.

    Men så ikväll så flög f-n i mig. Jag skrev till honom.
    "Personligen så tycker jag att det är lite trevligt att man är öppen och säger tack men nej tack istället för att bara
    försvinna efter att man i sista stund ställt in en dejt. Men det är ditt val."

    Det här fick jag till svar
    "aha, du är här igen :)
    jag tror jag har varit uppslukad av mitt jobb och min allergi, tyvärr drabbade det allt annat runt omkring...jag ber om ursäkt, jag vill ses igen ska du veta!"

    Så nu pratar vi igen. Men jag vet inte... Känns sådär just nu.

  • Athene Noctua

    Hm. Om han är så uppslukad av sitt jobb nu… kommer det att vara likadant sen i ett ev förhållande.

  • Anonym (42)

    Skippa honom. Är man intresserad så ser man självklart till att lämna besked om läget så att man inte hamnar i dålig dager! Det finns andra - även om det kan kännas svårt att hitta någon. Jag lever ensam efter en skilsmässa, men lever på hoppet. Någon gång träffar man rätt.
    Lycka till.

  • Anonym (trohoppkärlek)

    Jo jag är ganska tveksam än så länge. Man kanske skulle fixa en dejt och sen ställa in sådär i sista minuten. Nädå. Jag föredrar att uppföra mig bättre än så.

  • enya01

    Ja, är också där nu. Tänkte läsa lite och höra hur andra har det nu när jag har haft det så  jobbigt de sista  veckorna,  Undrade hur det kommer att vara nu framöver. Min känsla , min oro och föraning kring denna livssituationen stämmer tydligen överens med verkligheten. Ska nu fylla 40 den 14 maj och har som sagt  blivit lämnat för att jag inte tyckte det var ok att min man skulle semestra med sin exfru och barnen- utan mig. Efter det såg jag honom alldrig mer och han vill inte heller prata med mig varken på mobilen eller i  person. Detta efter att vi har haft det hur harmonist som hellst och tom planerade att flytta till en ny stad, jag sökte nytt jobb där osv,Så moget var det!!!  Känner mig så ledsen och ensam. Har visserligen två stora söner som är underbara men  en är nu 20 och ska flytta ut och den andre så stor att han har sitt eget liv (ja, ni vet tonåringar kompissar osv). Är så dålig på att vara singel för jag tycker verkligen om att göra saker tillsammans med min partner, allt från att bara prata ,laga mat, kramas......nu är det bara tomt. Dejtamdet för sex känns så tomt .Är verkligen inte religös eller så men jag behöver en känsla för personen och då!!  Känner att jag gärna skulle vilja träfa någon verkligen snäll och omtänksam , stabil !! man.  Kanske kan några av oss gå ut tillsammans? Kompissarna man har är ju alla par och det känns alltid som man är ännu mer ensam då. Önskar oss alla tur och lycka

  • enya01

    Och förresten. Om han inte ens kan skriva ett sms- nej, verkligen. Jag önskar dig en bättre kille! Så börjar det så kommer det att fortsätta med honom också-hans villkor! Skit i honom!

  • Anonym (Oförberedd)
    Anonym (42) skrev 2011-04-04 21:26:39 följande:

     Man behöver bli bekräftad av en vuxen, en partner, också.

    Hoppas att du hittar din prins till slut! Någonstans bland grodorna sitter han nog och lurar... ;o)


    gäller det även män?

    om en kvinna ser drömprisen sitta och lura, vad gör hon då?
    vill inte kvinnor att mannen är aktiv, och inte bara sitter där anonymt och lurar... han kanske till och med bör visa handlingskraft, och ta henne med storm?

    är det mest grodor därute?
  • Anonym (Calle)
    Anonym (42) skrev 2011-04-04 21:26:39 följande:

    Ja du, jag önskar att jag hade svar! Ensamstående 42-årig mamma med treårig dotter undrar samma sak som du! Skulle gärna träffa någon, men i mitt inrutade liv så har jag svårt att orka/hinna dejta. Och har man blivit bränd så tar det LÅNG tid innan man har läkt ihop själsligt.

    Jag har svårt att lita på någon igen efter det jag gått igenom (handlade inte om otrohet dock).

    Det är väl så att man måste röra sig bland människor i den mån det går och hoppas att man en dag träffar rätt. Tricket tror jag är att försöka vara nöjd med det man har, även om det ibland känns tomt och trist att "bara vara mamma". Man behöver bli bekräftad av en vuxen, en partner, också.

    Om dina/era gamla vänner tror att att man måste umgås parvis så är det nog drags att lära känna nya människor! Såna korkade idéer skulle jag aldrig acceptera - då träffar jag hellr eandra!

    Hoppas att du hittar din prins till slut! Någonstans bland grodorna sitter han nog och lurar... ;o)


    Vart bor du då? Jag är 22 och föredrar äldre kvinnor. :) 
  • Anonym (Läskunnig)
    Anonym (Calle) skrev 2022-05-21 17:55:19 följande:
    Vart bor du då? Jag är 22 och föredrar äldre kvinnor. :) 
    Du fattar att hon skrev den här tråden när du var 11 år, va?!
  • Anonym (Calle)
    Anonym (Läskunnig) skrev 2022-05-21 19:03:12 följande:
    Du fattar att hon skrev den här tråden när du var 11 år, va?!
    Ojdå haha då är hon nog inte kvar 
  • Anonym (Snårskog)
    Anonym skrev 2011-04-05 08:31:38 följande:

    Hejsan. Vet hur du känner dig. Jag skilde mig när jag var 36 och när jag ville skiljas sa exet till mig att jag skulle då minsann aldrig hitta nån för killarna vill inte ha över 35 så jag skulle nöja mig med honom .  Jag var dessutom arbetslös. Först skaffade jag mig ett jobb - kändes lite som steg ett.
    Sedan struntade jag i män i ett år. Jag bestämde mig för att vara mycket kräsen.

    Först testade jag nätdejtning helt enkelt för att det är enklare, nåt man kan styra själv och bara för att träna upp mig i att flörta. Men jag kände inte att det var så jag kunde träffa rätt. Träffade några män på dejt men kändes som de var på nätet för att de tappat orken att ansträgna sig och bara ville ha lätta ligg. Nej tack.


    Varför måste allt vara så tillkrånglat då? Vill inte kvinnor ligga?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (trohoppkärlek) skrev 2011-04-04 21:14:27 följande:
    Hur träffar man någon? (40+)

    Efter skilsmässan (4 år sen) så är det som att leva i ett vakum. "Vänner" har valt att fortsätta träffa exet eftersom han kunde behålla huset och har träffat en ny kvinna. Jag har från flera  fått höra att "Det är ju så mycket lättare att träffas om man är jämna par!" som ursäkt för att de inte har "tid" att träffa mig längre. Andra vänner är mest gamla tjejkompisar.
    Jag jobbar heltid och har hand om tre barn, vilket givetvis tar en hel del tid. Jag gillar inte att ränna på krogen och har hobbies som inte direkt innebär att man träffar nya människor. Jag har heller ingen lust att börja med en krystad hobby som inte intresserar mig. Inte heller är min ekonomi sån att jag kan lägga ut det jag har på en ny hobby - och tiden är trots allt begränsad.)
    På dejtingsajter är det oerhört svårt att träffa någon som faktiskt vill fortsätta träffas.
    Jag börjar nu blir rätt less på att inte ha någon speciell att träffa och att tänka på.

    Jag har fått höra att jag ser bra ut, är social, trevlig, har humor, bra arbete och boende och och och...
    Jag har dejtat en del sen skilsmässan så jag är inte rädd för att ge mig ut och träffa folk.
    Många gånger så har jag fått frågan "Hur kommer det sig att du är singel fortfarande!?!"
    Ja... hur kommer det sig? Hur bär man sig åt för att träffa någon ny?

    Finns det någon som har några bra tips och gärna idéer om varför många 40+ karlar inbillar sig att de bara kan träffa tjejer som är max 30 år gamla. (Eller varför det verkar som att karlar tror att det ska vara blixt och dunder på första dejten, det räcker inte med att det var "trevligt" tydligen.)

    (Föredrar svar från lite äldre och såna som har börjat om igen på senare år än från 20-åringar som fortfarande tror att ni allihopa kommer att förbli gifta för evigt. Om ni ursäktar.)


    Fast jag tror att det där gäller både kvinnor och män, fömodligen främst män eftersom det är män som förväntas vara de som tar kontakt, du får förmodligen inviter, det får män sällan. OSB! Jag försöker inte göra detta till en könsgrej utan påpekar det för att du skriver mycket om karlar hit och karlar dit. 

    Varför det är så för många tror jag beror på det extremt individualistiska och egoistiska samhälle vi tyvärr skapat där allt kretsar kring jaget och förhållanden blivit mer av konsumtionsvara, typ nåt man har för att tillfredsställa sina behov men man skiter i vad man ger tillbaka, bara man själv får ut nåt av det så. Relationer kärlek och sex verkar ha blivit lite av en "on demand" tjänst där man plockar russinen ur kakan och skippar resten.

    Det här är inget unikt för Sverige utan ett globalt fenomen i framförallt västländer, där man ser en ökande trend att inte längre ha långa fasta relationer utan många ytliga relationer istället. Många verkar helt enkelt vilja kunna leva singelliv och ändå ha nån de kan ha sex med eller umgås med fast på sina egna villkor, och det är ju inte alltid förenligt med tvåsamhet. Det kanske är mer påtagligt i Sverige då vi trotts allt är en av de mest individualistiska länderna i världen men även ett av de länder där man skiljer sig mest och har flest singelhushåll.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Calle) skrev 2022-05-21 19:46:00 följande:
    Ojdå haha då är hon nog inte kvar 
    Ja så du får nog lägga tillbaka kuken i brallan och jaga milf nån annanstans.

    Men bara av nyfikenhet, ser många snubbar som jagar knull på FL och lägger ut bete i alla trådar... funkar det verkligen? 
Svar på tråden Hur träffar man någon? (40+)