• Jej

Autism?

Jag har länge kännt att mitt barn inte är riktigt som alla andra, men jag har haft svårt att sätta fingret på vad det är. Vid 5-årskontrollen fick vi en remiss till BAS-teamet i Lund och de gjorde en utredning. Den visade att han är otroligt duktig på logiskt tänkande, typ matematik. Psykologen sa att hon inte träffat något barn förut som kan räkna så bra vid 5 års ålder. Men sedan har han det jobbigt med de sociala kontakterna. Han leker hellre ensammen än tillsammans med andra. Psykologen tyckte att autismteamet skulle få träffa honom och utreda om  han någon form av autism. Detta är den korta historian.

Idag ringde de från autismteamet och vi bokade en tid. Det känns så skönt men samtidigt jobbigt. Jag vill inte att mitt barn ska vara annorlunda, men jag vill ju att han ska få den hjälp han behöver. Efter sommaren ska han börja skolan och jag är lite orolig för hur det ska gå med nya lokaler, nya klasskamrater osv. Men jag hoppas ju på att autismteamet kan hjälpa oss. Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få någon reaktion från er andra som varit i kontakt med autismteamet i Lund.

• Svar på tråden Autism?
  • Litet My
    lillajag82 skrev 2011-06-10 10:54:24 följande:
    Jej! Autister är olika precis som "normala" är..titta inte och läs inte för mycket på youtube eller på nätet. Se ditt barn som det är.. I början kollade jag på youtube och tyckte att "men så där är ju inte David" MEN..han har fått sin diagnos och då får man lita på det..

men det är hårt att acceptera..det är det..
    Instämmer, efter att dessutom ha en son med Autismliknande tillstånd samt jobbat en del med personer som bla haft högfungerande Autism så tycker jag tom att dessa människor har ett fantastiskt sätt att se på världen ibland, tom mer logiskt än vad jag själv gör =)
  • Kalle Karls mamma
    sommar 77 skrev 2011-06-08 13:06:49 följande:
    Imorgon kommer vi få besked från bup om dottern 5½ år, lutar åt asperger och min sambo och jag har drivit hårt att få "diagnos" så vi kan hjälpa henne på rätt sätt.
    Men man vet ju aldrig hur man reagerar när diagnosen väl sätts.
    Mitt älskade barn!
    Hej på onsdag får vi veta vad våran 9 årings utredning visar. Dom tror på Adhd och Asberger.
    på vilket sätt är eran dotter annorlunda? 
    Hur känner ni inför en diagnos??
    Kram 
    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Jej

Igår var jag och min man i skolan för att personalen där ville veta mer om vår son. Det var massor av folk som var kallat till detta mötet., rektorn. förskolepedagog från dagis, skolsköterska, tre personer från resursteamet i kommunen (två psykologer, båda har varit inblandade eftersom den ena varit sjuk till och från, och deras chef tror jag) och en förskolelärare från skolan. Tyvärr så har den blivande klassen ingen lärare just nu eftersom hon har sagt upp sig. Men de lovade att det snart ska finnas någon. Jag tyckte det var så himla mycket folk "bara" för vår skull. Jag och min man fick i alla fall berätta om vår son och dagispedagogen fyllde i. Även psykologerna från resursteamet kom med kommentarer, så nu tror jag att skolan har fått en ganska bra bild av vår son och hur han är. Det känns så skönt att de verkligen tar tag i det här och tar oss på allvar. Jag tror/hoppas att de håller ett extra öga på vår son så att han ska tycka att det är kul i skolan.

Några veckor efter skolstarten ska vi ha ett nytt möte för att se hur skolstarten fungerat. Än så länge är jag väldigt nöjd med skolans insattser, även om jag ibland tänker att de kanske tar i lite för mycket. Men det är bättre att det är på det hållet än att de gör för lite.

• Jej

Igår var jag och min man på autismteamet för den strukturerade intervjun. Jag hade gruvat mig lite för den i förväg, och det är skönt att det är över. Men det var egentligen inte så jobbigt. Vi pratade ju om det bästa vi har, vår son. Och jag tyckte inte det var några jobbiga frågor. Vissa var klart svåra att komma ihåg eftersom det är några år sedan han var liten.

Jag vill också berätta att det gått bra för vår son att börja i förskoleklass. Bättre än jag hade trott. Skönt! De första veckorna var lite jobbiga, men det tror jag att alla barn upplevde det. Från och till har jag undrat om den här autismutredningen verkligen är nödvändig. Men jag skulle nog ha ångrat mig i framtiden om vi inte hade gjort den. Vi har ju inget att förlora på den, tror jag.

Jag måste också nämna att min son förvånade mig igår. Han är ju väldigt duktig på matte, långt före sina kamrater. Igår visade han mig att han kan räkna med negativa tal. Jag frågade bl a vad 1 minus 3 är. Han tänkte en stund och sa sedan -2. Otroligt!!! Jag minns att jag hade jättesvårt för att lära mig det när jag gick i högstadiet. Det här tror jag att han kommit fram till själv för det är ju inget de övar på i förskoleklass. Samtidigt som jag klart är jättestolt så skrämmer det mig lite. Vad ska det bli av denna pojk?

• sommar 77

Hej,

länge sen jag skrev i denna tråd, vad bra TS att det går så bra för er son!

Min dotter har också börjat förskoleklass i höst och hon har fått en fantastisk lärare. Men det finns en annan lärare där som jag retar mig på massor!!!
    Vi bestämde nämligen igår på ett möte att vi ska hämta Agnes kl 16 varje dag, så hon får struktur, men sen kanske jag hämtar tidigare ibland, det vet jag att Agnes klarar av. Är ju mammaledig så jag kan göra olika just nu. Men då var den andra läraren tvungen att säga att hon tycker Agnes borde hämtas senast halv fyra för det blir så rörigt för henne. Imorse sa hon till sambon liknande också (då hon kom 15 min tidigare just idag-undantag)....men snacka om att ge oss föräldrar dåligt samvete.

Hinner inte skriva så mycket här nu, men ska bli bättre att skriva i tråden. Behöver skriva av mig. 

• Little Ms Chatterbox
    Jej skrev 2011-09-29 14:12:33 följande:
    Jag måste också nämna att min son förvånade mig igår. Han är ju väldigt duktig på matte, långt före sina kamrater. Igår visade han mig att han kan räkna med negativa tal. Jag frågade bl a vad 1 minus 3 är. Han tänkte en stund och sa sedan -2. Otroligt!!! Jag minns att jag hade jättesvårt för att lära mig det när jag gick i högstadiet. Det här tror jag att han kommit fram till själv för det är ju inget de övar på i förskoleklass. Samtidigt som jag klart är jättestolt så skrämmer det mig lite. Vad ska det bli av denna pojk?
    Liknande den upptäckten gjorde min son (ADHD&Atypisk Autism) för ett tag sen. Fast det var när vi pratade om temperatur, nämnde att man använder det sig av minus när det går under nollan. Sen frågade vi om han trodde det tog slut på minustalen och han svarade inte men sken upp som en sol. Han tyckte det var fantastiskt roligt och spännande att tallinjen gick lika långt ner som upp. hela hans ansikte sken av leendet. det är så kul att se kunskap i ett barns ansikte. 

Min son fick också höga poäng (eller vad man ska kalla det) på logiskt tänkande men just matte i skolan tycker han är jättejobbig. Fast det kan bero på hans diagnos med motoriken att göra. Han har svårt för att hålla i en penna och hela tiden vill han göra så bra ifrån sig och samtidigt vara okoncentrerad och inget tålamod. Det tär på honom. Vid senaste läxa med veckans ord blev det inget bra alls. Men sen så kom vi på att han kunde maila svaret till fröken och då klarade han det mycket bättre. Så vi kommer nog fortsätta på det viset. Och matteboken finns tydligen också till datorn så då behöver han inte papper till det heller. Tror t.o.m. att den finns online så han kan göra allt i boken hemifrån på datorn, inte bara matteläxa utan även försöka jobba ikapp lite också. För han är väldigt efter i matte.
  • Jej

Idag har vi varit på autismteamet i Lund och då fick vi veta att vår son har en lätt form av autism. Det är så skönt att få veta varför han är annorlunda. Att han fått den diagnosen förändrar ju inte honom utan jag hoppas att vi kan få hjälp med att hantera hans sociala tillkortakommanden. Äntligen fick vi veta det vi länge anat, att han inte är som alla andra barn och varför han inte är det.

• lillajag82

vilken lätt autism då? eller det kunde de inte specificera?

• Jej

När vi träffade teamet i höstas och fick diagnosen sas det så mycket och många frågor snurrade i skallen. Så just då förstod jag inte vilken form av autism det var. Men jag har pratat med dem efteråt och då fick jag veta att det var högfungerande autism. Asberger, men det kallas ju inte så längre.

• Evsi

intresant tråd för mig, eftersom min 6åring och ska på utredning med autismTeamet i Lund.
    han har gått på BUP i Lund nu ett halvår och de lutar åt högfungerande Autism 

Mamma till Lucas 050823 & Simon 070526
  • sommar 77

Hej! Länge sen jag var här nu. Skönt ni fick diagnos. Då har ju våra barn samma diagnos! Går det bra i skolan? Har ni sökt Lss hjälp utanför skolan, det har vi men det är inte säkert vi får hjälp.

• Ilene

Hej allihopa!!!

Skriver här helt planlöst egentligen men behöver få ur mig allt det här. kom för några timmar sen hem efter att jag och min man varit på BUP, vår son har nu genomgått en bas utredning och såklart ville psykologen prata med oss utan sonen med. Efter mycket prat om allt vad som varit på tapeten så att säga så kom hon till slut till kontentan av det hela, hon anser, och hennes kollegor anser att vår 5 åriga pojke helt klart ligger inom ett autism spektrum...
    Snacka om käftsmäll!!!!!!

Just nu virvlar tankarna runt i mitt huvud, kan inte koncentrera mig alls och känner mig helt slut och gråtfärdig..
    Varför vet jag inte egentligen, har ju hela tiden varit medveten om att han varit sen när det gäller talet, har svårt för kompisrelationer och allt annat som diskuterats här. Men han är framåt, älskar att vara med, kramgo till tusen, enligt alla andra tester normalbegåvad.

Så just nu så ska vi bestämma hur vi vill gå vidare med det här, vill vi ha en andra bedömning eller vill vi ividare till autism-teamet eller bara lägga locket på ???
    Vi ville ju detta för att vi båda anser att han kommer att behöva hjälp när det är dax för förskoleklass nästa höst... 

Svar på tråden Autism?