Autism?
Jag har länge kännt att mitt barn inte är riktigt som alla andra, men jag har haft svårt att sätta fingret på vad det är. Vid 5-årskontrollen fick vi en remiss till BAS-teamet i Lund och de gjorde en utredning. Den visade att han är otroligt duktig på logiskt tänkande, typ matematik. Psykologen sa att hon inte träffat något barn förut som kan räkna så bra vid 5 års ålder. Men sedan har han det jobbigt med de sociala kontakterna. Han leker hellre ensammen än tillsammans med andra. Psykologen tyckte att autismteamet skulle få träffa honom och utreda om han någon form av autism. Detta är den korta historian.
Idag ringde de från autismteamet och vi bokade en tid. Det känns så skönt men samtidigt jobbigt. Jag vill inte att mitt barn ska vara annorlunda, men jag vill ju att han ska få den hjälp han behöver. Efter sommaren ska han börja skolan och jag är lite orolig för hur det ska gå med nya lokaler, nya klasskamrater osv. Men jag hoppas ju på att autismteamet kan hjälpa oss. Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få någon reaktion från er andra som varit i kontakt med autismteamet i Lund.