• FarbrorKanin

Dags att återinföra aga i skolan?

Jag tycker att skolorna blivit alldeles för slappa när det gäller ordning och disciplin. Man hör mycket om barn som beter sig illa och stör på lektionerna. När jag själv gick i skolan så var det helt otänkbart att vara respektlös mot sin lärare och andra vuxna. Anledningen var att uppfostringsmetoderna var strängare förr, och det var bättre för barnen.

Jag menar inte att man ska aga barn för småsaker, men det är faktiskt effektivt när det inte går att resonera ett barn till rätta. På min tid fick man stå i skamvrån eller en örfil om man var uppkäftig eller störde undervisningen. Det var heller inte så ofta som läraren behövde ta till aga, vi visste vad som väntade den som inte skötte sig i klassrummet. I senare årskurser var aga väldigt ovanligt, det behövdes sällan då uppfostran så att säga var klar.

Betyg i ordning och uppförande tycker jag var bra, och man har nytta senare i livet av att som ung lära sig disciplin. Tycker det är hög tid att återinföra de gamla beprövade uppfostringsmetoderna i skolan.

• Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?
  • Nomanisanisland
    Nobodyknows skrev 2016-12-29 12:28:04 följande:

Kan inte annat än att hålla med trådskaparen. Inför agan igen! (även hemma)

Ni föräldrar har haft er chans att uppfostra ungarna med daltmetoden, men ni har visat att ni inte klarar av uppgiften. Det är ju bara att titta på hur utvecklingen har gått sedan 1979 när agan förbjöds för att se effekten av förbudet. Det finns nu fler ouppfostrade slynglar än någonsin.

Ni föräldrar som inte har odrägliga och ouppfostrade ungar behöver inte bemöda er om att svara på detta inlägg för ni har uppenbarligen lyckats med uppfostran. Men alla ungar är inte lika uppfostrade och det är där agan borde kunna sättas in. Speciellt ensamstående föräldrar som inte har styrkan av att vara två.

Aga har (förmodligen) använts sedan tidernas begynnelse och det har varit ett effektivt sätt att hålla ungar i schack. Tyvärr har det varit folk som har missbrukat agan och rent av har misshandlat ungarna. (misshandel är fel!) Därför togs agan bort, men man ska komma ihåg att det är skillnad på misshandel och aga.

Lite smisk på rumpan har ingen dött av och det är jag ett levande bevis på. Frågan borde istället vara när man ska ge ungarna smisk? Själv fick smisk på rumpan när jag hade tänt eld på en lövhög på baksidan av huset vilket hade kunnat gå riktigt illa. Såhär 35? år senare kan jag inte säga att morsan gjorde något fel när hon la mig över knäna.

Vilket trams. Det finns inget av det du beskriver som blir bättre av att misshandlar och kränker barn. Och aga är en form av (mer eller mindre ringa misshandel) som inte tillför något som inte går att uppnå bättra utan att ägna sig åt våld.
  • Nomanisanisland
    Nobodyknows skrev 2016-12-29 12:28:04 följande:

Kan inte annat än att hålla med trådskaparen. Inför agan igen! (även hemma)

Ni föräldrar har haft er chans att uppfostra ungarna med daltmetoden, men ni har visat att ni inte klarar av uppgiften. Det är ju bara att titta på hur utvecklingen har gått sedan 1979 när agan förbjöds för att se effekten av förbudet. Det finns nu fler ouppfostrade slynglar än någonsin.

Ni föräldrar som inte har odrägliga och ouppfostrade ungar behöver inte bemöda er om att svara på detta inlägg för ni har uppenbarligen lyckats med uppfostran. Men alla ungar är inte lika uppfostrade och det är där agan borde kunna sättas in. Speciellt ensamstående föräldrar som inte har styrkan av att vara två.

Aga har (förmodligen) använts sedan tidernas begynnelse och det har varit ett effektivt sätt att hålla ungar i schack. Tyvärr har det varit folk som har missbrukat agan och rent av har misshandlat ungarna. (misshandel är fel!) Därför togs agan bort, men man ska komma ihåg att det är skillnad på misshandel och aga.

Lite smisk på rumpan har ingen dött av och det är jag ett levande bevis på. Frågan borde istället vara när man ska ge ungarna smisk? Själv fick smisk på rumpan när jag hade tänt eld på en lövhög på baksidan av huset vilket hade kunnat gå riktigt illa. Såhär 35? år senare kan jag inte säga att morsan gjorde något fel när hon la mig över knäna.

Och finns väldigt mycket som man inte dör av som ändå är olämpligt.
  • Gamal

Jag röstar på att man återinför aga både i hem o skola

Inget dör av lite smisk eller några rapp på baken

Utan man lär sig veta hut och respekt

• Nomanisanisland
    Gamal skrev 2017-08-18 07:32:39 följande:

Vilket fullkomligt vidrigt skitprat. Det finns inget som helst försvar för att utsätta barn för institutionaliserad misshandel. Det enda man lär sig är att den som agar har valt att vara ett vidrigt våldskriminellt kräk som aktivt bestämt sig för att barn ska man kränka, plåga, misshandla och ringakta.
  • Nomanisanisland

Misshandla dig själv istället så kanske du lär dig lite hut och respekt istället.
  • Justin

Tror inte en smiskad ända vore någon större sensation utan många gånger av godo men barn och tonåringar kräver RÄTTVISA och på att se och sätta sig in i ungens förseelser är nog föräldrarna bäst. Därför är jag inte emot aga i hemmet men tveksam om aga i skolan.

• Nomanisanisland
    Justin skrev 2017-08-18 08:06:25 följande:

Tror inte en smiskad ända vore någon större sensation utan många gånger av godo men barn och tonåringar kräver RÄTTVISA och på att se och sätta sig in i ungens förseelser är nog föräldrarna bäst. Därför är jag inte emot aga i hemmet men tveksam om aga i skolan.

Sensation vet jag inte men ett våldskriminellt övergrepp utfört av en vuxen som medvetet valt att kränka, plåga och misshandla ett barn som är beroende av hen. Det finns inget som helst försvar för att misshandla eller ivra för misshandel av barn. Barnmisshandelsförespråkare är ungefär som hustruplågare, men lite uslare och fegare, eftersom barnet inte ens teoretiskt kan skilja sig eller helt enkelt göra slut och gå därifrån.
  • Nomanisanisland
    Justin skrev 2015-05-21 05:39:32 följande:

Att ständigt "klippa till" en unge var förr ett oskick som en de lärare föll in i. Det skapade bara en osund stämning och utdelades inte alltid rättvist. Men vid svårare fall utdelades det man i allmänhet definierade som "aga" och det var rapp med rotting eller ris på stjärt eller rygg. Möjligen kunde man diskutera det som ett slags alternativstraff?

Vilken fullständigt svagbegåvad idé. Det vore inte ett alternativstraff utan bara ett sätt att legalisera och institutionalisera övergrepp, våld, misshandel och kränkningar riktade till barn.
  • fredsduvan

kanske vuxna eller de på skolan skulle agas för att lära sig veta hut och att våga sätta gränser (skämt)

man kan inte slå in rätt beteende Hur tror du de barnen kommer uppfostra sina barn sen .. . bara en tanke...

sen håller jag med om att det är för slappt i skolan däremot men tyvärr beror det också på att vissa barn faktiskt blir slagna hemma så de tappar respekten för allt utanför hemmet eller har jag fel? så Hur kan aga vara bra?

ALL KÄRLEK
  • Nomanisanisland
    Justin skrev 2015-05-21 05:39:32 följande:

Att ständigt "klippa till" en unge var förr ett oskick som en de lärare föll in i. Det skapade bara en osund stämning och utdelades inte alltid rättvist. Men vid svårare fall utdelades det man i allmänhet definierade som "aga" och det var rapp med rotting eller ris på stjärt eller rygg. Möjligen kunde man diskutera det som ett slags alternativstraff?

Ja, eller så kunde man prygla barnmisshandelsförespråkare på torget? Eller istället uppföra sig som folk.
  • Nomanisanisland
    dennis02 skrev 2016-11-20 09:55:51 följande:

"För slappa när det gäller ordning och disciplin" är bara förnamnet. Idag verkar det ju som att det är helt okej för elever att misshandla sina lärare utan påföljd, samt att helt öppet sälja droger på skolgården utan att polis ingriper. När skolan har blivit en tummelplats för våldsverkare och kriminella element snarare än en plats för undervisning och lärande, då är ett införande av aga ett minimikrav..

Vilket fullkomligt besinngslöst larv. Det finns inget patetiskare än vuxna barnmisshandelsförespråkare som gömmer sig bakom anonyma internetsignaturer.
  • Anonym Katt

Ordningsbetyg är en jättebra idé, precis som att man måste få slänga ut ungar som stör andra (och ja, även fysiskt släpa ut om det blir absolut nödvändigt). För att ta igen det dom missar - kvarsittning! Men att slå ungarna om de inte beter sig, knappast nödvändigt eller försvarbart. Se i stället till att de motionerar ordentligt och inte lever på skräpmat, lär sig säga tack och fråga om lov så är nog många, om än långtifrån alla, problem plötsligt betydligt mindre.

• jrockyracoon

Jag tycker det är en skum tanke att pedagogiken eller studieron i klassrummet skulle bli bättre för att man inför sanktionering för våld.

Jag tror att våra problem i skolan bottnar  i fyra huvudsakliga punkter.
    1. Att ungdomar och barn i Sverige känner sig så trygga både ekonomiskt och socialt - att de generellt inte har samma incitament nog att utbilda sig och prestera. Lärarna blir tvungna att fokusera på lusten (både bra och dåligt) - för plikten att studera känns inte lika akut för de svenska eleverna.

2. Att föräldrarna inte sätter skolan lika högt och viktig, som föräldrarna gör i andra länder (Delvis en konsekvens av punkt 1.)

3. Att lärarna inte är lika skickliga och dedikerade som de är i andra länder. Det finns många bra lärare, men statusen på läraryrket och andra faktorer (t.ex. administration, kommunala regelverk, fackliga regler, etc) har gjort att de svenska lärarnas skicklighet har sjunkit (vad jag tror). Styrkan hos läraren sjunker när denne behöver rätta nationella prov hela dagarna, eller prassla med papper.

4. Vi har ett system som bygger på att göra alla till akademiker, vilket är en lovvärd tanke (och möjligtvis även nödvändig ut arbetsmarknadssynpunkt) - men som skapar en svårare situation i klassrummen och gör att statistiken när vi jämför med andra länder där elever hoppar av blir missvisande.

Det här är svåra saker att komma tillrätta med, särskilt punkt 1 och 2. Vi vill ju självklart sträva mot ett samhälle där individerna känner sig ekonomiskt och socialt trygga, eftersom vi inser att det är ett bättre samhälle. Samtidigt riskerar det att få konsekvenser.

Man skulle då kanske kunna argumentera för att mer aga från föräldrar och skola skulle ge bättre resultat i jämförelsestudier, men då till priset att förstöra ungdomarna.

Jag misstänker (utan att kunna hänvisa till ngn studie) att svenska elever har bättre initiativförmåga och mindre respekt för auktoriteter (bra, de smörar inte uppåt) än många andra länder - vilket i så fall skulle båda gott t.ex. för utvecklandet av entreprenörskap, goda chefer, kritiska samhällsmedborgare, etc...

Vi kan förstås inte enkelt titta bakåt, och jämföra t.ex. 50-talets skola med vår egen. Eleverna gick inte i skolan lika länge, de hade inte samma förutsättningar då, och de behövde inte lära sig samma saker. Om vi ser på nivån hos de elever som examinerades då och nu, så har den sjunkit betydligt - men vi ställer andra krav på elever nu. Man behöver kunna presentera ett arbete på ett annat sätt idag. Det ställs betydligt högre krav på att kunna behärska teknik, och att kommunicera med sin omgivning.

Att införa skolaga i svensk skola idag, skulle förhoppningsvis innebära att våra självständiga elever skulle strejka och tvinga politikerna att ändra sig.
    Och det skulle göra mig stolt!

• Nomanisanisland

Har du lärt dig veta hut nu? Eller sitter du fortfarande och drömmer om att få plåga och misshandla och kränka barn?
  • Nomanisanisland
    Justin skrev 2017-08-18 08:06:25 följande:

Vilket fullkomligt bisarrt dravel. Finns inget försvar för den här sortens våldsvurmande. Puckla på dig själv om du nu har valt att vara så dum i huvudet att du tror att det tillför något.
  • Nomanisanisland
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 09:11:14 följande:

Jag anser att man måste ha ordning och reda, och då får man ibland ta i med hårdhandskarna. Men du har rätt i att föräldrarna har ett stort ansvar, och jag tror att aga i rätt portioner fungerar hemma också.

Aga fungerar per definition inte alls. Och endast små fega våldskriminella kräk förespråkar barnmisshandel i skolan eller hemmet. Misshandla dig själv till lite vett istället.
Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?