Jag tycker det är en skum tanke att pedagogiken eller studieron i klassrummet skulle bli bättre för att man inför sanktionering för våld.
Jag tror att våra problem i skolan bottnar i fyra huvudsakliga punkter.
1. Att ungdomar och barn i Sverige känner sig så trygga både ekonomiskt och socialt - att de generellt inte har samma incitament nog att utbilda sig och prestera. Lärarna blir tvungna att fokusera på lusten (både bra och dåligt) - för plikten att studera känns inte lika akut för de svenska eleverna.
2. Att föräldrarna inte sätter skolan lika högt och viktig, som föräldrarna gör i andra länder (Delvis en konsekvens av punkt 1.)
3. Att lärarna inte är lika skickliga och dedikerade som de är i andra länder. Det finns många bra lärare, men statusen på läraryrket och andra faktorer (t.ex. administration, kommunala regelverk, fackliga regler, etc) har gjort att de svenska lärarnas skicklighet har sjunkit (vad jag tror). Styrkan hos läraren sjunker när denne behöver rätta nationella prov hela dagarna, eller prassla med papper.
4. Vi har ett system som bygger på att göra alla till akademiker, vilket är en lovvärd tanke (och möjligtvis även nödvändig ut arbetsmarknadssynpunkt) - men som skapar en svårare situation i klassrummen och gör att statistiken när vi jämför med andra länder där elever hoppar av blir missvisande.
Det här är svåra saker att komma tillrätta med, särskilt punkt 1 och 2. Vi vill ju självklart sträva mot ett samhälle där individerna känner sig ekonomiskt och socialt trygga, eftersom vi inser att det är ett bättre samhälle. Samtidigt riskerar det att få konsekvenser.
Man skulle då kanske kunna argumentera för att mer aga från föräldrar och skola skulle ge bättre resultat i jämförelsestudier, men då till priset att förstöra ungdomarna.
Jag misstänker (utan att kunna hänvisa till ngn studie) att svenska elever har bättre initiativförmåga och mindre respekt för auktoriteter (bra, de smörar inte uppåt) än många andra länder - vilket i så fall skulle båda gott t.ex. för utvecklandet av entreprenörskap, goda chefer, kritiska samhällsmedborgare, etc...
Vi kan förstås inte enkelt titta bakåt, och jämföra t.ex. 50-talets skola med vår egen. Eleverna gick inte i skolan lika länge, de hade inte samma förutsättningar då, och de behövde inte lära sig samma saker. Om vi ser på nivån hos de elever som examinerades då och nu, så har den sjunkit betydligt - men vi ställer andra krav på elever nu. Man behöver kunna presentera ett arbete på ett annat sätt idag. Det ställs betydligt högre krav på att kunna behärska teknik, och att kommunicera med sin omgivning.
Att införa skolaga i svensk skola idag, skulle förhoppningsvis innebära att våra självständiga elever skulle strejka och tvinga politikerna att ändra sig.
Och det skulle göra mig stolt!